آموزش کیف پول ارز دیجیتالکیف پول

کیف پول کاغذی چیست؟ همه چیز درباره Paper wallet و ساخت آن

سیر صعودی ارزش کریپتو دارندگان رمز ارزها را وادار می‌کند تا راه‌های متفاوتی برای افزایش امنیت دارایی‌های خود انتخاب کنند. کیف پول کاغذی (Paper wallet) یکی از راه‌های نگهداری ارز دیجیتال است و در این روش با چاپ کلید خصوصی روی کاغذ از دارایی شما به صورت آفلاین حفاظت می‌‌شود. این نوع ولت ارز دیجیتال برای ذخیره، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. اگر شما هم دقیقا نمی‌دانید کیف پول کاغذی چیست یا نسبت به امنیت آن شک و تردید دارید، این راهنما را تا آخر بخوانید. همچنین به شما آموزش ساخت ولت کاغذی را نیز ارائه می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: کیف پول ارز دیجیتال

 

کیف پول کاغذی (Paper wallet) ارز دیجیتال چیست؟

معرفی کیف پول کاغذی

اگر کیف پول‌ کاغذی را با لباس‌هایتان در لباسشویی نیندازید، این ولت امن‌ترین راه برای ذخیره ارز‌های دیجیتال است. اول با هم ببینیم کیف پول کاغذی چیست و چرا از آن به‌عنوان یک روش امن و مطمئن برای ذخیره، دریافت و انتقال ارز‌های دیجیتال نام می‌برند.

این ولت یک تکه کاغذ است که کلید‌های عمومی و خصوصی به شکل QR کد روی آن چاپ می‌شوند. ارز‌های دیجیتال در این ولت به صورت آفلاین ذخیره می‌شوند و با در اختیار داشتن کلید خصوصی می‌توان به آنها دسترسی داشت. بااین‌وجود، اگر تصور شما این است که ماهیت ارز‌های دیجیتال در این نوع کیف پول تغییر می‌کند، باید بگوییم سخت در اشتباهید. ارز‌های دیجیتال ماهیت فیزیکی نخواهند داشت و پیپر ولت راهی برای نگهداری ایمن کلید خصوصی شماست.

چرا می‌گوییم جای ارزهای دیجیتال در این ولت امن‌تر است؟ چون هکر‌ها نمی‌توانند یک برگ کاغذ را هک کنند!

معرفی کلید های عمومی و خصوصی کیف پول کاغذی

کلید عمومی و خصوصی در کیف پول ارزدیجیتال

دستگاه فروش اتوماتیک قهوه یا نوشیدنی‌های دیگر را تصور کنید. شما به‌ازای قراردادن مبلغی پول در دستگاه، کالای خود را دریافت می‌کنید. آیا کسی می‌تواند به پول‌های داخل دستگاه دسترسی داشته باشد؟ بله صاحب دستگاه می‌تواند. او با استفاده از کلید خود تنها کسی است که می‌تواند دستگاه را باز کند و پول‌های آن را بردارد. در این مثال، دستگاه اتوماتیک کلید عمومی است و هرکسی می‌تواند با داشتن این آدرس برای شما پول بفرستد. از طرف دیگر، شما مالک دستگاه هستید و کلید خصوصی در دستان شما است. فقط با استفاده از این کلید می‌توان به پول دستگاه دسترسی پیدا کرد! با توجه به این مثال به تعریف کلید عمومی و کلید خصوصی ارزدیجیتال در زیر نگاه کنید:

  • کلید عمومی (Public key): کلید عمومی یک آدرس است و افراد با استفاده از آن برای شما پول می‌فرستند.
  • کلید خصوصی (Private key): یک رشته طولانی از کاراکترهای تصادفی است و به شما امکان دسترسی به ولت را می‌دهد.

تحت هیچ شرایطی نباید کلید خصوصی خود را در اختیار دیگران قرار دهید. اگر کلید خصوصی خود را گم کنید، به دردسر بزرگی خواهید افتاد. به زبان ساده‌تر، پول خود را ازدست‌رفته بدانید! استفاده از کیف پول والکس توانسته نگرانی کاربران را تا حد زیادی در این زمینه کاهش دهد. احراز هویت دومرحله‌ای و درنظرگرفتن ولت سرد و گرم برای انجام معاملات، امنیت ارز‌های دیجیتال را در این صرافی افزایش داده است.

بررسی تفاوت‌های کیف پول سرد و گرم

امنیت کیف پول کاغذی

با وجود اینکه یک راه مطمئن و مقرون‌به‌صرفه، نگهداری ارز دیجیتال در کیف پول صرافی است، افراد به استفاده از کیف پول‌های شخصی خود علاقه دارند. باتوجه‌به نیاز بازار و اهمیت حفظ ایمنی سرمایه‌های دیجیتال، کیف‌ها در دو نوع سرد (Cold wallet) و گرم (Hot wallet) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یک مثال ساده تفاوت کیف سرد و کیف گرم را به شما نشان می‌دهد: کیف گرم مانند کیف‌های معمولی شما هستند، همیشه در دسترس هستند، اما کیف سرد مانند حساب پس‌انداز شما می‌ماند! بنابراین اگر به هر دامپ و پامپ بازار واکنش نشان می‌دهید یا معاملات روزانه دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از ولت گرم استفاده کنید و اگر به پس‌انداز طولانی‌مدت تمایل دارید، از کیف سرد غافل نشوید.

تفاوت مهم ولت سرد و گرم در اتصال به اینترنت است! به‌عبارت‌دیگر، کیف پول گرم در حالت آنلاین فعال است و ولت سرد به‌صورت آفلاین نیاز شما را برطرف می‌کند. مقداری از ارز دیجیتال را برای دسترسی بیشتر در ولت گرم نگه دارید و بقیه را در ولت سرد خود ذخیره کنید. کیف پول کاغذی نیز در دسته ولت سرد قرار و گزینه خوبی برای نگهداری درازمدت ارز‌های دیجیتال است.

آشنایی با مزایا و معایب کیف پول کاغذی

شناخت مزایا و معایب این کیف پول ارز دیجیتال به شما کمک می‌کند انتخاب آگاهانه‌تری در این زمینه داشته باشید. اول به سراغ مزایای استفاده از آن می‌رویم:

  • روش ساخت راحتی دارد و با انجام چند مرحله ساده ساخته می‌شود.
  • این ولت سرد در برابر هکر‌ها امنیت دارد.
  • نسبت به نوع سخت‌افزاری ارزان‌تر است.

در کنار مزایای این کیف پول ارز دیجیتال، بهتر است نگاهی به معایب آن هم داشته باشیم:

  • در مقابل عوامل محیطی آسیب‌پذیر است و ممکن است کل سرمایه از دست برود.
  • کلید خصوصی در معرض دید است و در صورت دزدیده شدن کاری از دست شما بر نمی‌آید.
  • کیف پول آنلاین از ارز‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند، اما هر Paper Wallet برای یک رمز ارز مناسب است.
  • موضوع ایمنی ولت مسئله مهمی است و ماهیت سرد بودن و عملکرد آفلاین این کیف پول، تا حد زیادی سرمایه شما را در برابر هک شدن مصون نگه می‌دارد، اما از طرف دیگر باید حواستان به بحث آسیب‌پذیری این نوع ولت در برابر عوامل بیرونی مثل آب نیز باشد!

آموزش ساخت کیف پول کاغذی ارز دیجیتال

ساخت کیف پول کاغذی مراحل پیچیده‌ای ندارد. شما نباید یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باشید تا ولت خود را داشته باشید. این کیف با استفاده از یک برنامه متن باز (Open source) و تولید تصادفی کلید عمومی و خصوصی ایجاد می‌شود. علاوه بر این، کلید‌ها در حالت آفلاین ساخته می‌شوند و دیگر نگرانی‌های ناشی از عملیات آنلاین را نخواهید داشت!

سیستم خود را از هر نوع بد افزاری پاک کنید و بیایید تا معرفی کیف پول کاغذی خود را بسازیم. مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

۱. به سایت https://walletgenerator.net/ مراجعه کنید.

۲. به محض وارد شدن به سایت شما می‌توانید با چند عملیات ساده به مرحله ساخت کیف پول کاغذی برسید. از سه طریق می‌توانید به مرحله بعدی بروید. با وارد شدن به صفحه اصلی سایت، مستطیلی خالی پیش روی شما قرار می‌گیرد. در اینجا دو انتخاب دارید. موس خود را روی صفحه بچرخانید تا به صورت رندوم اعدادی درون مستطیل انتخاب شود یا می‌توانید خودتان به صورت رندوم کاراکتر‌هایی را درون مستطیل بنویسید. از طرف دیگر، همانطور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، با کلیک بر skip شما بدون وارد کردن کاراکتر وارد مرحله بعدی می‌شوید.

ساخت کیف پول کاغذی

 ۳. بعد از گذراندن مراحل گفته شده در قدم دوم، صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، باید ابتدا نوع ارز دیجیتال خود را انتخاب کنید (Choose currency) و بر گزینه Generate New Address کلیک کنید. این دو مرحله را که مطابق شکل زیر کامل کردید، گزینه Print را انتخاب کنید. ولت کاغذی شما آمادست، اما صبر کنید! شما در این سایت به طریقی ایمن‌تر هم می‌توانید کیف پول کاغذی درست کنید. به مرحله چهارم نگاه کنید.

ساخت کلید عمومی کیف پول کاغذی

۴. در سایت walletgenerator.net از دو طریق single wallet و paper wallet می‌توان کیف پول کاغذی ساخت. اگر پیپر والت را انتخاب کنید چند اقدام دیگر را برای افزایش امنیت کیف پول کاغذی خود می‌توان انجام داد. در ابتدا با فعال کردن تیک کنار BIP38 باید Passphrase انتخاب کنید. سپس گزینه Randomly generate را کلیک کنید تا کلید عمومی و کلید خصوصی شما ساخته شود. در نهایت مثل سری قبل از ولت خود پرینت بگیرید و در جای مطمئن نگهداری کنید.

آموزش ساخت کیف پول کاغذی ارز دیجیتال

مراحل گفته شده را یک بار دیگر نگاه کنید. آیا برای ساخت ولت به دانش برنامه‌نویسی خاصی نیاز بود؟ سیستم، پرینتر و اینترنت خود را بررسی کرده و paper wallet خود را بسازید. اگر تمایل پیدا کرده‌اید که از امروز بخشی از بیت کوین خود را در پیپر والت نگهداری کنید، سایت‌های bitcoin paper wallet و bitaddress  نیز برای ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین مناسب هستند. 

نحوه استفاده از کیف پول کاغذی ارز دیجیتال

انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال به نیاز‌های شما و انتظارات از یک ولت ارز دیجیتال بستگی دارد. افراد به دلایل مختلف ممکن است یک پیپر ولت هدیه بگیرند یا آن را بسازند:

  • کارت هدیه یا هدیه تبلیغاتی
  • انجام یک تراکنش آفلاین
  • تنوع در نگهداری ارز دیجیتال

سه مرحله مهم در انتقال ارزدیجیتال از کیف پول کاغذی به صورت زیر است:

قبل از انتقال ارز باید حواستان به اینترنت پرسرعت و انتخاب یک ولت نرم افزاری متناسب با دارایی دیجیتال خود باشد.

کیف پول خود را آماده کنید

ولت خود را آماده کنید و با استفاده از اسکن QR کد ارزدیجیتال را به کیف پول نرم افزاری منتقل کنید.

موجودی را بررسی کنید

موجودی ارز دیجیتال را با استفاده از اسکن کلید عمومی در یک مرورگر بلاک چینی بررسی کنید.

کلید خصوصی را وارد کنید

در این مرحله کلید خصوصی را از کیف پول کاغذی به ولت نرم افزاری وارد کنید. سپس از ولت نرم افزاری برای انتقال پول به حساب گیرنده استفاده کنید.

قبل از انتخاب ولت نرم افزاری از میزان ایمنی آن اطمینان حاصل کنید. این ولت امنیت نقل و انتقالات شما را تضمین می‌کند و اهمیت زیادی در حفظ سرمایه شما در برابر هکر‌ها دارد. افراد زیادی در حال حاضر استفاده از کیف پول چندامضایی را به دلیل امنیت بالا ترجیح می‌دهند. این ولت به دو یا چند کلید خصوصی نیاز دارد و گزینه خوبی برای تضمین امنیت نقل و انتقالات است.

چگونه امنیت کیف پول کاغذی را افزایش دهیم؟

تا اینجا مقاله با مفهوم کیف پول کاغذی، مزایا، معایب، طرز ساخت و استفاده از آن آشنا شدید. اگر تصمیم به استفاده از این نوع ولت گرفته‌اید، بهتر است با راه‌حل‌هایی که در ادامه می‌آید و به بالابردن امنیت کیف پول کاغذی کمک می‌کند آشنا شوید.

  • ایجاد یک نسخه پشتیبان: قبل از استفاده از Paper Wallet خود، حتماً یک نسخه پشتیبان (بک‌آپ) از کلیدهای خصوصی خود بگیرید. این نسخه پشتیبان را در جایی امن و غیرقابل دسترس نگهداری کنید، مانند یک فایل رمزنگاری شده در یک حافظه USB یا یک نسخه چاپی کاغذی.
  • رمزنگاری نسخه پشتیبان: اگر نسخه پشتیبان خود را در یک فایل در کامپیوتر ذخیره می‌کنید، مطمئن شوید که رمزعبور قوی و پیچیده‌ای برای آن استفاده می‌کنید. همچنین، در نظر داشته باشید که این رمزعبور را در جایی امن و جداگانه نگه دارید.
  • حفاظت فیزیکی: کیف پول کاغذی خود را در یک محل امن نگه دارید، مثلاً در یک کیف یا جعبه که از دسترسی دیگران به آن جلوگیری کند. همچنین، از آن جا که این ولت مستقیماً دسترسی به ارزهای دیجیتال شما را فراهم می‌کند، مطمئن شوید که به خوبی از آن مراقبت کنید.
  • عدم استفاده از کیف پول تکراری: بهتر است از کیف پول کاغذی تکراری (duplicate) استفاده نکنید، به این معنی که برای چندین تراکنش مختلف از یک ولت کاغذی استفاده نکنید. به جای آن، برای هر تراکنش جدید، یک ولت ایجاد کنید.
  • حفاظت از کلیدهای خصوصی: کلیدهای خصوصی خود را از دسترسی دیگران محافظت کنید. هرگز کلید خصوصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و از آن در مقابل دزدیده شدن یا دسترسی غیرمجاز محافظت کنید.

آیا شما به کیف پول کاغذی نیاز دارید؟

پاسخ این سؤال تا حد زیادی به شرایط شما و دلیل حضورتان در بازار کریپتو بستگی دارد. در این مقاله سعی کرده‌ایم موضوعات مورد بحث پیرامون کیف پول‌های کاغذی را پوشش دهیم تا شما انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید. بااین‌حال، اگر به‌قصد خریدوفروش رمز ارز‌ها وارد این بازار شده‌اید، شاید برای شما انتخاب‌های بهتری وجود داشته باشد. از طرف دیگر، اگر به دنبال هولد کردن دارایی خود هستید، این ولت امن‌ترین گزینه برای شما است. با نگاهی گذرا به بخش معایب و مزایای ساخت پیپر ولت ارزدیجیتال بهتر می‌توانید در این مورد تصمیم بگیرید.

کیف پول کاغذی ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول کاغذی یک ولت ارزدیجیتال از جنس کاغذ است و در دسته کیف پول سرد قرار می‌گیرد. این ولت ارزدیجیتال را برای افزایش امنیت دارایی‌ها و جلوگیری از هک شدن دارایی‌های آنلاین استفاده می‌کنن

آیا کیف پول کاغذی امن است؟

در حالی که بسیاری از مردم بر این باورند که خطرات ناشی از گم شدن، خواندن نادرست اطلاعات یا آسیب رسیدن به کیف پول کاغذی  بیشتر است، اما همچنان گزینه‌ای امن برای ذخیره کلیدهای شماست.

گام قبلی (۶/۱۴) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

نوشتن برای من خروج از منطقه امن ذهنم و پا گذاشتن در دنیایی است که بار‌ها به من ثابت کرده از تصورات من چیزی فراتر دارد.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
حسن بهاری
حسن بهاری
3 ماه قبل

سلام
وقت بخیر من خیلی وقت قبل یه کیف ایجاد کردم اما bip38 رو فراموش کردم ایا راه حل واسه حلش هست

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل
پاسخ به  حسن بهاری

سلام
بله امکان انجام آن است اما پس از ساخت کیف پول ما انجام آن را توصیه نمیکنیم. زیرا شما باید پس از فعال کردن تیک bip38، عبارات privet key ولت خود را در کادر مربوطه وارد کنید که این ممکن است امنیت دارایی شما را به خطر بی اندازد.

رضا
رضا
4 ماه قبل

سلام وقت بخیر
آیا امکان استعلام گرفتن از تراکنشهای کیف پول کاغذی وجود داره؟ اگر جواب مثبته لطفا بگید چطوری؟

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل
پاسخ به  رضا

سلام و عرض ادب
آدرس کیف پول رمزارز مربوطه را در اکسپلورر همان بلاکچین وارد کنید تا تمام تراکنش خود در آن شبکه به نمایش آید.

دکمه بازگشت به بالا