Defiصرافی ها

Syncswap چیست؟ همه چیز درباره توکن و ایردراپ syncswap

کریپتو بر مفهوم تمرکززدایی تاکید زیادی دارد. به همین دلیل، در چند سال گذشته صرافی‌های غیرمتمرکز فراوانی برای شبکه‌های مختلف راه‌اندازی شده‌اند. صرافی Syncswap دکس اصلی شبکه لایه دوم zkSync است که در ماه آوریل ۲۰۲۲ پدید آمده و شما می‌توانید از آن جهت انجام معاملات رمزارزی سریع، امن و کم‌هزینه روی این شبکه بهره ببرید. این صرافی قصد عرضه یک توکن بومی با نماد SYNC را دارد؛ اما آیا ایردراپ Syncswap در راه است؟ با ما در این مقاله از والکس همراه باشید تا به معرفی پلتفرم Syncswap و بررسی ویژگی‌های آن بپردازیم.

معرفی صرافی غیرمتمرکز Syncswap

سینک سواپ یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز (DEX) است که روی شبکه zkSync Era فعالیت می‌کند. این صرافی که بر اساس تکنولوژی اثبات دانش صفر (Zero-Knowledge Proof) بنا شده است، دسترسی آسان و کم‌هزینه به دنیای دیفای را با بهره‌گیری از امنیت شبکه اتریوم فراهم می‌کند.

تکنولوژی اثبات دانش صفر، به این پلتفرم در رسیدن به تراکنش‌های تقریبا بی‌درنگ با قدرت پردازشی بالا و حداقل کارمزد کمک می‌کند. همچنین، پروتکل شبکه این پلتفرم به طور کاملا منبع باز (Open Source) طراحی شده تا مانعی برای ورود به اکوسیستم zkSync و توسعه بر بستر آن وجود نداشته باشد.

اهداف پلتفرم Syncswap

بنا به توضیح وب‌سایت رسمی Syncswap، این صرافی با ماموریت zkSync در شتاب بخشیدن به پذیرش انبوه رمزارزها برای کنترل شخصی و خصوصی دارایی هم‌راستا است. این پلتفرم به عنوان پروژه‌ای جامعه‌محور و متمرکز بر کاربر معرفی شده و با توجه به دیدگاه و رفتار کاربران طراحی شده است.

هدف نهایی سینک سواپ، فراهم کردن امکان تعامل آسان با دیفای و بهره‌گیری از مزایای بلاکچین اتریوم، برای تعداد بیشتری از افراد و کمک به پذیرش انبوه تکنولوژی دانش صفر، اتریوم و وب ۳ است.

شبکه‌های تحت پشتیبانی Syncswap

شبکه‌های گوناگونی در دنیای کریپتو وجود دارند که میزبان ارزهای متفاوت و با ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند. این پلتفرم با شبکه‌های مختلفی سازگار است و در آینده امکان گسترش آن‌ها وجود دارد. در حال حاضر، Syncswap از ۳ شبکه اصلی و ۴ شبکه تست پشتیبانی می‌کند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • شبکه اصلی zkSync
  • شبکه تست zkSync
  • شبکه لایه دوم Scroll
  • شبکه تست Scroll Alpha
  • شبکه اصلی Linea
  • شبکه تست Linea
  • شبکه تست Polygon zkEVM

ویژگی‌های صرافی Syncswap

سینک سواپ

پلتفرم سینک سواپ با یک رابط کاربری ساده و تجربه کاربری جذاب و روان طراحی شده است تا بتواند امکانات خود را به بهترین شکل ارائه دهد. علاوه بر این، چند ویژگی برجسته دیگر در این دکس دیده می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تکامل‌پذیری

یکی از ویژگی‌های قابل توجه سینک سواپ، تکامل‌پذیری است؛ یعنی این دکس به گونه‌ای طراحی شده که امکان شخصی‌سازی به شکل گسترده در آن وجود دارد. در نتیجه می‌تواند در طول زمان تکامل یابد و به‌طور مداوم پیشرفت کند. از این طریق، کاربران می‌توانند این صرافی را به عنوان ابزاری بلندمدت در نظر داشته باشند.

پشتیبانی از استخرهای گوناگون

تکنولوژی نسل جدید چند استخری (Multi-Pool) به دکس سینک سواپ امکان بهره‌گیری از مدل‌های گوناگون استخرها را ارائه می‌دهد. هرکدام از این مدل‌ها برای موارد استفاده مختلفی طراحی شده‌اند. این تکنولوژی، نقش پررنگی در حفظ تکامل پروتکل Syncswap و حفظ جایگاه آن در رقابت دارد. در حقیقت Multi-Pool بودن، به این پلتفرم در حفظ سرعت بالا در کنار کارمزد پایین کمک بسیاری کرده است.

ساختار انعطاف‌پذیر کارمزد شبکه

یکی دیگر از ویژگی‌های خاص و جالب سینک سواپ، کارمزد متغیر است. در این پلتفرم، کارمزد تراکنش‌ها و معاملات جای تغییر زیادی دارد و می‌توان با توجه به شرایط بازار یا تمایل جامعه، آن را تغییر داد. این مورد می‌تواند نرخ هزینه را همیشه رقابتی نگه دارد؛ در نتیجه برای معامله‌گرانی که خواهان صرفه‌جویی در پرداخت هزینه کارمزد هستند، بسیار مهم است.

مسیریابی هوشمند

مسیریابی یا روتینگ هوشمند (Smart Routing) قابلیتی است که به کاربران در دستیابی به بهترین قیمت برای معامله خود در SyncSwap کمک می‌کند. این تکنولوژی به جستجو برای روش‌های گوناگون جهت سواپ کردن توکن‌ها در میان استخرها و شبکه‌های مختلف می‌پردازد و از میان آن‌ها، حالتی که بیشترین مقدار توکن خروجی را برای شما داشته و کمترین هزینه کارمزد را به دنبال دارد، انتخاب می‌کند.

بدون نیاز به مجوز

سینک سواپ یک پروتکل بدون نیاز به مجوز (Permissionless) است که به طور کامل برای استفاده همگان در دسترس قرار دارد و هیچکس و هیچ چیزی نمی‌تواند فرد خاصی را از دسترسی به آن منع کند. هرکسی می‌تواند روی این پلتفرم به انجام فعالیت‌های مختلف به شکل دلخواه بپردازد. این ویژگی تفاوت بزرگی نسبت به سرویس‌های مالی سنتی که دسترسی را بر اساس موقعیت جغرافیایی، ثروت و سن محدود می‌کنند، ایجاد می‌کند.

بریج‌های ارز دیجیتال

بریج ارز دیجیتال رابط و درگاهی میان بلاکچین‌های گوناگون برای انتقال داده و دارایی است. پلتفرم سینک سواپ از چند بریج گوناگون پشتیبانی می‌کند که می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید. در حال حاضر، بریج‌های زیر در این دکس در دسترس هستند:

  • XY Finance
  • Symbiosis
  • Rhino.fi
  • Move
  • Orbiter
  • Jumper
  • Layerswap
  • Meson
  • Cede.store
  • Across
  • OmniBTC
  • Interport
  • Owito Finance
  • Celer
  • Bungee
  • Rubic

مزایا و معایب صرافی Syncswap

لوگوی Syncswap

صرافی‌های غیرمتمرکز به دلیل ساختار متفاوت آن‌ها، معمولا کارمزد کمتری دارند. همچنین، به دلیل نبود نهاد متمرکز، نیازی به نگهداری دارایی شخصی نزد آن‌ها وجود ندارد. از سوی دیگر، معمولا برای کار با این پلتفرم‌ها باید کیف پول ارز دیجیتال خود را به آن‌ها متصل کنید. در ادامه، در قالب جدول می‌توانید موارد مهم در نکات قوت و ضعف صرافی سینک سواپ را در یک نگاه مشاهده کنید:

مزایامعایب
توانایی پردازش حدود هزار تراکنش در ثانیهنیاز به ساخت حساب معاملاتی جدا از حساب zkSync
پشتیبانی از الگوریتم‌های بازارساز گوناگون از جمله Uniswap v2، Curve و Uniswap v3نبود نظارت یک نهاد متمرکز بر فعالیت‌ها
دارای ویژگی روتینگ هوشمند برای دریافت بهترین خروجی در معاملاتخطر انجام اعمال مخرب توسط کاربران، به دلیل عدم نیاز به مجوز
طراحی جامعه‌محور و امکان حاکمیت بر آن توسط کاربراندارای سابقه و قدمت کمتر نسبت به رقبا

توکن بومی Syncswap

SYNC به عنوان توکن بومی برای این پلتفرم در نظر گرفته شده است. این ارز برای حاکمیت و توسعه پروتکل سینک سواپ با حداکثر مجموع ذخایر ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ توکن SYNC عرضه خواهد شد. با این حال، هنوز قرارداد این توکن ساخته نشده و تیم سازنده توصیه می‌کند که جهت اجتناب از کلاهبرداری، فقط منابع رسمی را دنبال کنید. همچنین، بنا به اطلاعات سایت رسمی سینک سواپ، جزئیات توکنومیکس (Tokenomics) این توکن نیز به زودی مشخص خواهد شد.

بر اساس شایعات و احتمالات، ممکن است در آینده ایردراپ Syncswap انجام شود، اما هنوز هیچ خبر رسمی‌ای از انجام این اقدام توسط این پروتکل منتشر نشده است.

Syncswap؛ انجام معاملات با هزینه کم و سرعت بالا

در این مقاله به معرفی کلی صرافی Syncswap پرداختیم، اهداف و ویژگی‌های آن را بررسی کردیم و علاوه بر اشاره به مزایا و معایب آن، توکن بومی این پلتفرم و احتمال ایردراپ آن را شرح دادیم.

سینک سواپ یک صرافی غیرمتمرکز برای شبکه zkSync و دیگر شبکه‌های لایه دوم مبتنی بر اثبات دانش صفر است که با تکنولوژی‌ها و قابلیت‌های آن، گزینه‌ای جذاب برای بسیاری از کاربران به شمار می‌رود. هرچند، نبود سابقه طولانی‌مدت و نهاد متمرکز ناظر برای آن، می‌تواند برای برخی از افراد نکته منفی باشد. در نهایت می‌توان گفت که به طور کلی، این صرافی پتانسیل بالایی برای رشد و پیشرفت دارد. همچنین، اگر منتظر ایردراپ Syncswap هستید، باید بدانید که هنوز خبر رسمی‌ای از توزیع توکن بومی آن به دست نرسیده است و احتمال کلاهبرداری از این طریق وجود دارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا