صرافی ها

یونی سواپ ورژن ۳ چیست و چه تفاوتی با نسخه های قبلی دارد؟

 یونی سواپ یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) جهان و بزرگ‌ترین رهبر رقابتی برای پیشی‌گرفتن از صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال است. تیم توسعه‌دهنده صرافی یونی سواپ پس از رسیدن به یکی از بالاترین TVL در میان تمامی پروژه‌های Defi،  ورژن سوم صرافی یونی سواپ را راه‌اندازی کردند. بهینه‌سازی عملکرد، کنترل و بررسی بیشتر روی کارمزدها و گزینه‌های بیشتر در ارتباط با دسترسی‌های استخرهای نقدینگی از جمله تغییراتی است که در یونی سواپ ورژن ۳ اعمال شده است. این مقاله از مجله والکس را به معرفی نسخه سوم یونی سواپ و مقایسه آن با نسخه ۱ و ۲ اختصاص داده‌ایم؛ در ادامه با ما همراه شوید.

معرفی نسخه سوم یونی سواپ

نسخه سوم یونی سواپ

یونی سواپ ورژن ۳ جدیدترین نسخه پروتکل یونی سوآپ است که در ماه می ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. این ورژن صرافی غیرمتمرکز قدرت گرفته از بازار ساز خودکار (AMM) را به کاربران دنیای دیجیتال ارائه می‌کند. این پروتکل نسل جدید، وعده بهره‌وری بهتر سرمایه را به کاربران و کنترل بالاتر سرمایه را به ارائه‌دهندگان سرمایه داده است. همچنین تغییراتی را در پیش‌بینی قیمت و رده‌های جدیدی برای ساختار کارمزدهای خود معرفی کرده است. برخلاف ورژن‌های قدیمی، نسخه سوم یونی سواپ قیمت پایین‌تر و ریسک کمتری را به وجود می‌آورد.

پیش‌بینی‌های صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ در پیاده‌سازی قیمت‌های متوسط متناسب با زمان (TWAP) نیز پیشرفت چشمگیری داشته است. این موضوع موجب شده تا استفاده و ارتباط‌ گرفتن با آن سریع‌تر و ارزان‌تر از قبل شود. میزان هزینه گس در یونی سواپ ورژن ۳ به میزان قابل‌توجهی نسبت به نسل‌های قبلی پایین‌تر خواهد بود. این ویژگی با اپتیمیسم (Optimism) که یک راه‌حل لایه دوم بر پایه اتریوم است، کمی پس از نسخه ۳ منتشر می‌شود.

۳ تغییر بزرگ در ورژن سوم صرافی یونی سواپ

در حالی که هر هفته محصولات و قابلیت‌های جدیدی در عرصه امور مالی غیرمتمرکز رونمایی می‌شود، یونی سواپ نام آشناترین صرافی غیرمتمرکز جهان نیز دست روی دست نگذاشته و در نسخه سوم این پلتفرم تغییرات بزرگی را در نظر گرفته است. تیم توسعه‌دهنده یونی سواپ وعده داده‌اند در این نسخه کاربران می‌توانند کنترل بیشتری روی نقدینگی داشته باشند و مزایای بهتری برای معاملات پرریسک در نظر گرفته شده است.

نقدینگی متمرکز

این قابلیت به ارائه‌دهندگان نقدینگی اجازه می‌دهد تا دارایی خود را با توجه به بازه‌های قیمت به هم متصل کنند. بدین معنا که در نسخه ۳، آنها اجازه دارند برای نقدینگی خود یک بازه قیمت تعیین کنند. این ویژگی به ارائه‌دهندگان، نقدینگی بهتری را پیشنهاد می‌کند تا ضررهای محتمل را مدیریت و بازده سرمایه خود را بیشتر کنند.

بازتعریف رده‌های کارمزد

در یونی سواپ ورژن ۳ رده‌های کارمزد جدید ۰.۰۵ درصد، ۰.۳ درصد و ۱ درصد معرفی شده است. این ساختار جدید کارمزد طراحی شده تا ارائه‌دهندگان نقدینگی بتوانند درجه خطر قابل‌قبولی را برای حاشیه سود خود تعیین کنند. کاربران می‌توانند توکن‌های جفت شده گسسته پرخطر یا جفت‌های همبسته را انتخاب کنند و متناسب با خطری که می‌توانند متحمل شوند، پاداش بگیرند. همچنین مدل حاکمیت UNI می‌تواند رده‌های بیشتری را ایجاد و یا رده‌های فعلی را در آینده تغییر دهد که انجام این کار با رأی‌گیری انجام می‌شود.

بهبود پیش بینی قیمت

در ورژن سوم صرافی یونی سواپ کارایی پیش‌بینی TWAP بهبودیافته است. این کار با سریع‌تر و ارزان‌تر کردن درخواست‌های قیمت انجام شد. به آسانی می‌توان به قیمت‌های متوسط یا درخواست درون زنجیره‌ای دسترسی داشت. تمامی TWAP‌های اخیر که در ۹ روز گذشته محاسبه شده‌اند قابل‌دسترسی هستند. حتی شاخص‌های تبادل، مثل متوسط حرکت تصاعدی (EMA) یا متوسط حرکت ساده (SMA) را می‌توان با سیستم پیش‌بینی نسخه سوم به دست آورد.

معایب یونی سواپ ورژن ۳

صرافی یونی سواپ ورژن ۳ دیگر توکن قابل‌تعویض برای نمایش جایگاه ارائه‌دهنده نقدینگی صادر نمی‌کند. به‌عنوان جایگزین، توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) را مورد استفاده قرار داده است. بنابر گزارش وب‌سایت بلاک کریپتو (The Block Crypto)، یکی از معایب و کاستی‌های نسخه سوم یونی سواپ این خواهد بود که توکن‌های ارائه‌دهنده نقدینگی قابل‌تعویض با یکدیگر نیستند. نکته مهم اینجاست که جایگاه‌های مشترک عادی از طریق قراردادهای جانبی و پروتکل‌های مرتبط دیگر، هنوز می‌توانند به توکن‌های قابل‌تعویض تبدیل شوند.

تاریخچه صرافی یونی سواپ نسخه ۱ و ۲

در روزهای اولی که دیفای معرفی شد، تنها صرافی غیرمتمرکز اتردلتا (EtherDelta) بود. با این حال نتوانست کاربران زیادی را جذب کند؛ زیرا رابط کاربری ضعیفی داشت و نقدینگی آن هم کافی نبود و نمی‌توانست از توکن‌های خود پشتیبانی کند. در همین حوالی صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ نسخه ۱ در سال ۲۰۱۸ معرفی شد که قصد داشت با استخرهای نقدینگی و بازارساز خودکار یک پلتفرم  غیرمتمرکز بر بستر اتریوم بسازد. در ابتدا این پروتکل به‌خوبی کار کرد اما پس از آن با مشکلاتی مواجه شد. در آن زمان کاربران فقط می‌توانستند توکن‌های استاندارد ERC۲۰ را با اتریوم سواپ کنند.

پس از گذشت مدتی، یونی سواپ نسخه ۲ استفاده از رپد اتر (Wrapped Ether – WETH) را معرفی کرد تا بتواند از استخر تجارت وسیعی پشتیبانی کند. در این پلتفرم هر توکن ERC20 می‌توانست با هر توکن ERC20 دیگر سواپ شود. نسخه ۲، سیستم پیش‌بینی را اضافه کرد تا غیرمتمرکز سازی را تبلیغ کند و از دست‌کاری قیمت‌ها جلوگیری شود. باوجود رشد زیادی که داشت، سهم بازار صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ نسخه ۲ در بین صرافی‌های غیرمتمرکز افت پیدا کرد و در مارس ۲۰۲۱ پس از پنکیک سواپ زنجیره هوشمند بایننس (PancakeSwap – Binance Smart Chain) و ام دکس (MDEX) در جایگاه سوم قرار گرفت. برای بهبود اوضاع این پلتفرم تجاری، یونی سواپ روی نسخه جدید خود یعنی یونی سواپ ورژن ۳ کار کرد.

تفاوت و شباهت های کلیدی بین نسخه های یونی سواپ

مقایسه نسخه های یونی سواپ

در نسخه‌های به‌روزرسانی یونی سواپ تفاوت‌ها و شباهت‌هایی وجود دارد که با درک آنها می‌توانید قابلیت‌های هر نسخه را بیشتر بشناسید.

 تفاوت

  • یونی سواپ ورژن ۱ از زبان برنامه‌نویسی “Vyper” استفاده می‌کند. اما V2 و V3 از زبان برنامه‌نویسی Solidity استفاده می‌کنند.
  • در ورژن ۱ و ۲، هزینه‌های جمع‌آوری شده در یک استخر به‌صورت خودکار دوباره سرمایه‌گذاری می‌شود. اما این سیستم در یونی سواپ ورژن ۳ فعال نیست.
  • یونی سواپ ورژن ۱ و ۲ از استاندارد توکن ERC-20 برای توکن‌های نقدینگی استفاده می‌کنند، اما یونی سواپ ورژن ۳ از ERC-271 استفاده می‌کند.

شباهت

  • تمامی نسخه‌های یونی سواپ از مدل نقدینگی خودکار بازارساز (AMM) استفاده می‌کنند.
  • تمام ورژن‌ها بر اساس فناوری منبع‌باز ساخته شده‌اند و از ضریب امنیتی بالایی برخوردار هستند.
  • ارتقا و انتقال نقدینگی از یک نسخه به نسخه دیگر به معنای پایان پروتکل اصلی نیست. تمامی نسخه‌ها تا زمانی که شبکه اتریوم فعال است می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

چرا یونی سواپ نسخه جدید راه اندازی کرد؟

یونی سواپ قربانی موفقیت خود شده است. در سال ۲۰۱۸ نسخه اول یونی سواپ با ارائه بازارساز خودکار خود با کمتر از ۳۰۰ خط کد و فرمول ساده، دنیای جدیدی را به دوستداران امور مالی غیرمتمرکز نشان داد. پس از آن به‌سرعت توانست به راس صرافی‌های غیرمتمرکز سال ۲۰۲۰ صعود کند.

یونی سواپ توسط مقلد خود سوشی (Sushi) با توکن حاکمیتی Sushi به چالش کشیده شد و برای نشان‌دادن برتری خود توکن بومی یونی سواپ را به بازار ارائه کرد. از آن زمان شاهد رشد بی‌وقفه  این صرافی و دارایی‌هایش بوده‌ایم.

متأسفانه در چند ماه اخیر  این پلتفرم انتقاداتی را مبنی بر اینکه محبوبیت آن باعث کاهش سرعت شبکه اتریوم و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های گس (GAS) شده است را دریافت می‌کند. همچنین این پلتفرم شاهد سو استفاده و کپی مکرر کدهای خود توسط رقبایی نظیر “Sushiswap” و “Binance Smart Chain” بوده است. به همین دلیل با ارائه نسخه‌های جدید سعی دارد تا با ایجاد قابلیت و ویژگی‌های جدید، بار دیگر جایگاه خود را به‌عنوان بهترین صرافی دکس در جهان بازیابد. 

یونی سواپ ورژن ۳؛ پرکارترین صرافی دکس

سقوط صرافی “FTX” و زمزمه ورشکستگی کوین بیس و بایننس موجب شده تا جریان نقدینگی به سوی صرافی‌های غیرمتمرکز روانه شوند. در حال حاضر نسخه سوم یونی سواپ با اختلاف از بقیه صرافی‌های ارز دیجیتال پرکاربردتر است و پس از آن نسخه دوم و در آخر هم نسخه ۱ قرار دارد. ورژن سوم یونی سواپ از ۹۴۹ استخر نقدینگی پشتیبانی می‌کند که در نوع و جایگاه خود بی‌نظیر است. توصیه ما در بین تمامی نسخه‌ها و صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده از نسخه به‌روز و جدید است.

به نظر شما یونی سواپ ورژن ۳ می‌تواند افق جدیدی را برای آینده بازارسازهای اتوماتیک به وجود آورد؟ ‌نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
youhodler.com
علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا