صرافی ها

ام دکس چیست؟ آموزش استفاده از صرافی MDEX و توکن آن

اقتصاد غیرمتمرکز یا دیفای این روزها با سرعتی خیلی بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت در حال رشد است و به‌نظر می‌رسد با ظهور صرافی‌های غیرمتمرکز مثل MDEX این رشد حتی به سوی تبدیل شدن به یک انقلاب در اقتصاد جهانی پیش می‌رود. در این مقاله ما قصد داریم به معرفی یکی از بهترین صرافی غیر متمرکز حال حاضر یعنی صرافی MDEX بپردازیم.

این اکسچنج اگرچه کمتر از یک سال است که در حوزه دیفای قدم گذاشته، اما در همین مدت کوتاه توانسته تمامی رکوردهای ثبت شده توسط اکسچنج های بزرگ را بکشند و توجه زیادی را به سمت خود بکشاند. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا MDEX و کاربردهای آن را بررسی کنیم.

ام دکس چیست؟

ام دکس، نام مخفف شده Mandela Exchange، یک پروتکل منبع باز و صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که بر بستر زنجیره Houbi شکل گرفته است. این صرافی در حقیقت یک پلتفرم معاملاتی ارزهای دیجیتال است که از فناوری‌های بازارسازی خودکار (AMM) کمک می‌گیرد تا بهترین قیمت‌ها معاملاتی را برای کاربران فراهم آورد.

این صرافی همچنین در رتبه اول برترین صرافی‌های غیرمتمرکز قرار دارد که به‌طور همزمان بر بستر هکوچین (HecoChain)، بی‌ان‌بی چین (BNB Chain) و بلاکچین اتریوم ساخته شده است. ام دکس در حقیقت به‌دنبال ایجاد بهترین راه برای انجام تراکنش‌ها با اکوتوکن (ECO token) می‌گردد و می‌خواهد با ادغام فناوری‌های غیرمتمرکز، IMO و سازمان غیرمتمرکز خودگردان (DAO) به بزرگترین اکوسیستم در دیفای تبدیل شود.

در مجموع می‌توان گفت هدف MDEX ارائه تجربه تراکنش ایمن، متنوع و مقرون به صرفه از طریق خدمات نقدینگی به کاربران است. از سویی هم اکنون برترین صرافی غیرمتمرکز در زنجیره بایننس از نظر حجم معاملات به‌شمار می‌رود.

تاریخچه صرافی ام دکس

پلتفرم ام دکس اواخر فوریه ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد و در همان روز قابلیت استخراج تراکنش و نقدینگی خود را نیز فعال کرد. مدتی بعد یعنی در ۲ سپتامبر ۲۰۲۱ ویژگی حاکمیت شبکه با توکن‌های حاکمیتی یعنی MDX و سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) راه‌اندازی شد. به همین ترتیب، پروتکل MDEX در ۸ اکتبر ۲۰۲۱ به‌طور کامل روی شبکه اصلی بلاکچین اتریوم سوار شد و به بهره‌برداری رسید.

صرافی MDEX چگونه کار می کند؟

فعالیت صرافی MDEX

ام دکس بر اساس مکانیزم استخراج رمزارز دوگانه و ترکیبی عمل می‌کند و بدین وسیله کاربران خود را به‌طور همزمان از مزیت تراکنش‌های کم هزینه زنجیره Heco و امکانات زنجیره اتریوم بهر‌ه‌مند می‌کند. مکانیزم دوگانه همچنین امکان استخراج نقدینگی و استخراج معاملات را نیز فراهم می‌آورد و این یعنی کاربران این اکسچنج می‌‌توانند با تامین نقدینگی پاداش کسب کنند و به ازای هر تراکنش خود نیز توکن به‌دست آورند.

هدف این پلتفرم دریافت حداقل کارمزد از کاربران و جبران آن از طریق استخرهای نقدینگی است تا بتواند به یک پلتفرم بدون کارمزد تبدیل شود. بنابراین به‌طور کلی باید بگوییم صرافی ام دکس بوسیله پنج محصول ویژه به ارائه خدمات به کاربران می‌پردازد که این بخش‌ها عبارتند از:

  • معامله: مانند هر صرافی دیگری این پلتفرم نیز از مبادله ارزهای دیجیتال در بلاکچین HECO و BNB Chain پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، در این دکس یارانه کارمزد معامله نیز برای جفت‌های معاملاتی خاص به کاربران ارائه می‌شود.
  • استخراج نقدینگی: با سپرده‌گذاری توکن‌های ارائه‌دهنده نقدینگی (LP) و افزودن نقدینگی در زنجیره‌های HECO و BNB Chain، ام دکس به کاربران پاداش‌هایی در قالب توکن MDX می‌دهد.
  • Boardroom: هدف این مکانیسم پاداش دادن به دارندگان MDX به منظور درآمد بلندمدت و اجازه اداره اکوسیستم و دستیابی به پلتفرمی غیرمتمرکز است.
  • IMO :IMO (پیشنهاد اولیه MDEX) یک مدل جذب سرمایه مشابه ICO (ارائه اولیه کوین) در اتریوم است.
  • Fun Buyback: این بخش یک سیستم خودگردان برای تولید ارزش توکن است.

البته باید این نکته را گوشزد کنیم که برای اجرا شدن بسیاری از این عملکردها در صرافی MDEX به توکن بومی و حاکمیتی آن نیاز است که در ادامه به‌طور مختصر به معرفی آن می‌پردازیم.

ارز دیجیتال ام دکس چیست؟

MDX، نماد توکن بومی و حاکمیتی پلتفرم و صرافی MDEX است که کاربردهای بسیاری در این پلتفرم دارد. این توکن در حقیقت ابزاری استراتژیک در اکسچنج به‌شمار می‌رود که به دارندگان از طریق استخراج نقدینگی و معامله با این توکن پاداش داده می‌شود. علاوه بر این، کاربران پلتفرم با استفاده از توکن‌های MDX می‌توانند برای حاکمیت و کسب جوایز مربوطه رای دهند.

توکن MDX دارای حداکثر عرضه کل ۱ میلیارد است. در ۵ ژوئن ۲۰۲۱، اولین هاوینگ MDX نیز اتفاق افتاد که باعث شد عرضه روزانه توکن از ۴/۶ میلیون به ۲/۳ میلیون MDX کاهش یابد. مکانیسم هاوینگ به‌گونه‌ای طراحی شده تا ارز دیجیتال MDX را در هر حالتی کمیاب و باارزش نگه‌ دارد و در عین حال به حفظ تعادل قیمتی آن کمک کند.

بررسی توکن صرافی ام دکس

به‌طور کلی کاربردهای توکن mdx در صرافی MDEX عبارت است از:

توکنی استاندارد برای جمع‌آوری سرمایه

یکی از کاربردهای توکن MDX جمع‌آوری سرمایه برای پلتفرم است. برای نمونه پروتکل HT-IMO یکی از روش‌هایی به‌شمار می‌رود که در صرافی MDEX با هدف کسب سرمایه فعالیت می‌کند. برای این که بهتر متوجه نقش کاربردی توکن mdx شوید، می‌توانیم آن را مشابه نقش ETH در عرضه اولیه کوین‌های اتریوم بدانیم.

حاکمیت

 از آنجا که Mdex یک پروژه غیرمتمرکز است، جامعه یعنی دارندگان توکن mdx آن را هدایت و کنترل می‌کنند. این یعنی هرگونه مشکل عمده و برجسته در مورد پروژه باید به‌ تصمیم این افراد حل شود. بنابراین برای تعیین نسبت کارمزد تراکنش‌ها، تصمیم‌گیری برای خرید مجدد توکن و همچنین اصلاح قوانین اساسی در Mdex، معمولا به اکثریت آرای جامعه نیاز است.

امنیت سیستم

باید به جرئت بگوییم صرافی MDEX یکی از امن‌ترین دکس‌های حاضر در بازار است و این را می‌توان با توجه به ویژگی‌های خاص این پروژه نیز فهمید. علاوه بر این، چندین ممیزی امنیتی این پلتفرم که توسط برخی از شرکت‌های حسابرسی در بلاکچین مانند CERTIK، SLOW MIST و FAIRYPROOF، DEX تامین می‌شود نیز دلیل دیگری بر امنیت بالای Mdex به‌شمار می‌رود. همانطور که گفتیم عملکرد این اکسچنج در جهت ایجاد یک پلتفرم پیشتاز و قدرتمند در دیفای است و این کار را با قابلیت‌های IMO، DAO و DEX در بلاکچین‌های HECO و Ethereum انجام می‌دهد.

کارمزد تراکنش‌ ها

اشاره کردیم که هزینه کارمزد تراکنش‌ها در صرافی ام دکس حدود ۰/۳٪ است. علاوه بر این در تراکنش‌های ام دکس، ۶۶٪ از کارمزد درآمد روزانه آن به نسبت ۷ به ۳ تقسیم می‌شود. از این تقسیم‌بندی، نسبت اول برای جبران خسارت کاربران توکن MDX و برای خرید HT در بازار ثانویه و نسبت دوم تقسیم، برای افزایش کاهش تورم از طریق خرید مجدد و سوزاندن MDX استفاده می‌شود.

مزایا و معایب صرافی ام دکس

نماد صرافی ام دکس

تا اینجا متوجه شدیم که MDEX به‌عنوان یک اکسچنج قابلیت‌ها و ویژگی‌های متعددی دارد که تاکنون توانسته توجه معامله‌گران بسیاری را به خود جذب کند. اما مانند هر پلتفرم دیگری ام دکس نیز بی‌نقص نیست؛ به همین منظور در ادامه به بررسی مزایا و معایب این صرافی می‌پردازیم.

مزایای صرافی MDEX

  • سرعت بالای انجام تراکنش‌ها یعنی تایید هر تراکنش در حدود ۳ ثانیه.
  • کارمزد بسیار پایین تراکنش‌ها که حدود ۰/۳ از هر تراکنش است و کاربران می‌توانند آن را نیز از طریق شرکت در فرآیند استخراج جبران کنند.
  • دارای بزرگترین استخرهای نقدینگی در بازار رمزارزها.
  • رویدادها و جوایز متعدد به‌منظور افزایش کاربران.

معایب صرافی MDEX

  • این صرافی تنها به کشورهای محدودی خدمات ارائه می‌دهد.
  • به علت تعداد زیاد کاربران آسیایی قیمت‌های این صرافی به‌ شدت تحت تاثیر بازارهای آسیایی قرار دارد.
  • برخی از ویژگی‌های این اکسچنج ممکن است کاربران تازه‌وارد را با چالش روبه‌رو کند.

آموزش صرافی MDEX: چطور با صرافی ام دکس کار کنیم؟

در این مرحله پس از بررسی‌های فراوان درباره مزایا و چالش‌های صرافی MDEX اکنون زمان آن رسیده تا به‌سراغ نحوه کار با این اکسچنج برویم. پیش از آغاز آموزش صرافی MDEX باید یادآور شویم استفاده از این صرافی برای تازه‌واردان به دنیای معاملات ارزهای دیجیتال ممکن است قدری چالش‌برانگیز باشد.

برای این که بتوانید در صرافی ام دکس تراکنش و معاملات ارز دیجیتال را اجرا کنید، ابتدا باید با یک والت ارز دیجیتال به این صرافی وارد شوید و به اصطلاح کیف پول خود را به MDEX متصل کنید. متاسفانه در وب‌سایت اصلی این پلتفرم لیست مشخصی از کیف‌پول‌هایی که پشتیبانی می‌شوند ارائه نشده اما سه والت متامسک (MetaMask)، کوین ۹۸ (Coin98) و هوبی ولت (Houbi Wallet) رایج‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتالی هستند که برای اتصال به ام دکس استفاده می‌شوند.

علاوه بر کیف پولی که باید به این دکس متصل کنید، در نظر داشته باشید که با توجه به غیرمتمرکز بودن آن، نیاز دارید تا ابتدا به شبکه بلاکچینی پشتیبان MDEX که همان هکوچین (HecoChain) است وصل شوید. در ادامه ما اول به آموزش ولت متامسک به هکوچین و سپس اتصال آن به صرافی MDEX می‌پردازیم.

آموزش اتصال ولت متامسک (MetaMask) به صرافی MDEX

اتصال صرافی mdex به ولت متامسک

همانطور که گفتیم، پیش از اتصال ولت به صرافی باید به بلاکچین هکوچین متصل شویم. برای این کار می‌توانید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

۱. ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید و سپس به قسمت تنظیمات بروید.

۲. از قسمت SETTING گزینه شبکه‌ها یا Networks را انتخاب کنید.

۳. در این بخش شبکه‌های متصل به کیف پول خود را مشاهده می‌کنید و می‌توانید با کلیک بر گزینه Add Network و وارد کردن اطلاعات بلاکچین هکو به این شبکه متصل خواهید شد.

حال که توانستید HECO chain را به کیف پول متامسک خود متصل کنید، باید وارد پلتفرم و صرافی MDEX شده تا بتوانید به آن متصل شوید. برای این کار کافی است تا به سایت اصلی این اکسچنج یعنی MDEX.COM بروید و از منوی بالا سمت راست، روی گزینه Connect Your Wallet کلیک کنید.

در پنجره‌ای که باز می‌شود آدرس والت موردنظر را برای اتصال با ام دکس وارد کرده و سپس با گزینه Next دسترسی‌های مورد نیاز از حساب کریپتویی خود را انتخاب و با زدن گزینه Confirm آن را تایید کنید. اکنون کیف پول شما به این صرافی متصل شده و می‌توانید عملیات‌های مورد نیاز را مانند سایر صرافی‌ها انجام دهید.

آموزش Bridge در ام دکس

یکی از مهمترین ویژگی‌های صرافی‌های غیرمتمرکز بهره‌مندی از قابلیت بریج است. کاربران با استفاده از این قابلیت می‌توانند دارایی‌های خود را بین بلاکچین‌های مختلف جابجا کنند. صرافی ام دکس نیز امکان بریج را برای کاربران خود مهیا کرده است، ولی در حال حاضر دسترسی به بلاکچین‌های مختلف وجود ندارد و تنها کاربران می‌توانند دارایی‌های خود را بین بلاکچین‌های هکو، بی‌ان‌بی چین و اتریوم جابجا کنند. در ادامه این فرایند را به صورت خلاصه توضیح می‌دهیم.

پیش از استفاده از قابلیت Bridge در صرافی ام دکس باید کیف پول خود را به این صرافی متصل کنید. مراحل اتصال کیف پول را در بالا به صورت کامل توضیح دادیم. پس از اتصال کیف پول به این پلتفرم می‌توانید از قابلیت‌های این اکسچنج مانند حالت بریج استفاده کنید. برای این منظور در تب‌های بالای سایت روی تب Bridge کلیک کرده تا به صفحه مورد نظر منتقل شوید.

قابلیت بریج صرافی ام دکس

در صفحه مربوط به بریج، در قسمت Choose the asset دارایی مورد نظر که قصد جابجایی آن را دارید انتخاب می‌کنید. در باکس‌ بعدی، قسمت From غیرقابل تغییر است، زیرا بر اساس شبکه‌ای که کیف پول‌تان بوسیله آن به ام دکس وصل شده تنظیم می‌شود. در عکس بالا ما بوسیله شبکه بی‌ان‌بی چین به این صرافی وصل شدیم، بنابراین قیمت From به صورت خودکار روی BSC قرار گرفته است. در باکس کناری (To) باید بلاکچینی که قصد انتقال دارایی به آن را دارید انتخاب کنید. در قسمت Receiving address، آدرس مربوط به کیف پول یا صرافی در بلاکچین مقصد را وارد می‌کنید. در آخر قسمت مربوط به Amount را پر کنید که به میزان دارایی قابل انتقال اشاره دارد. سپس با فشردن دکمه پایین می‌توانید دارایی خود را به بلاکچین مقصد منتقل کنید.

لازم به ذکر است که همانطور که بر روی دکمه خاکستری پایین صفحه نوشته شده است، قابلیت پل کراس چین در حال حاضر غیرفعال است.

تفاوت صرافی MDEX با سوشی سواپ و یونی سواپ

یکی از سوالاتی که کاربران برای انتخاب صرافی‌های غیرمتمرکز با آن روبه‌رو هستند، تفاوت‌ها و شباهت‌ها آن‌ها با یکدیگر است. در این بخش ما قصد داریم تا Mdex را با دو صرافی dex دیگر یعنی یونی سواپ و سوشی سواپ مقایسه کنیم. پیش از رفتن به‌سراغ تفاوت‌ها باید یادآور شویم هر سه این صرافی‌ها غیرمتمرکز بوده و تمامی آن‌ها مبادله توکن‌ها را بین معامله‌گران بدون نیاز به شخص ثالث، واسطه یا دفترچه سفارش تسهیل می‌کنند.

همانطور که می‌دانید، یونی سواپ (Uniswap) یک DEX مبتنی بر اتریوم است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا توکن‌های ERC-20 را از طریق قراردادهای هوشمند معامله کنند. در این اکسچنج کاربران همچنین می‌توانند از طریق استخرهای نقدینگی از کارمزد تراکنش‌ها سود به‌دست آورند. صرافی سوشی سواپ (Sushiswap) نیز شباهت‌های بسیاری با یونی سواپ دارد اما در تجربه UI، توکنومیک و پاداش LP با یکدیگر متفاوت‌اند.

بررسی صرافی ام دکس با سوشی سواپ و یونی سواپ

در مقابل این دو، صرافی Mdex در سطح دیگری قرار دارد. البته که ام دکس نیز مانند یونی سواپ از فناوری بازارسازی خودکار استفاده می‌کند، اما با استخرهای نقدینگی انگیزه کاربران را نیز افزایش می‌دهد. این اکسچنج همچنین برای رسیدن به اجماع از استراتژی مکانیزم دوگانه استفاده می‌کند که باعث می‌شود کارمزد تراکنش‌ها نزدیک به صفر شود.

Mdex سرعت تایید تراکنش بسیار بالاتری نسبت به این دو دارد و با رویکرد خرید مجدد و سوزاندن می‌تواند نقدینگی بیشتری را از سوی کاربران جذب کند.

برنامه‌های آینده پلتفرم ام دکس

همانند سایر پلتفرم‌های فعال در اکوسیستم دیفای، صرافی MDEX نیز اهداف و برنامه‌های بسیاری برای آینده خود دارد و مهم‌ترین آنها جذب کاربران بیشتر است. Mdex در حقیقت تلاش می‌کند تا تجربه کاربری امنی را از پیوستن به پروتکل‌ها و سرمایه‌گذاری در آن فراهم آورد و با جلب اعتماد کاربران فعلی، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران جدیدی را به خود جذب کند.

علاوه بر جذب کاربران بیشتر، توسعه‌دهندگان این صرافی قصد دارند چندین زنجیره‌ی جدید به اکسچنج اضافه کنند تا کاربران با توسعه صرافی و ارائه محیطی کاربرپسند، حاکمیت و اجماع در پلتفرم را تقویت کنند. آن‌ها همچنین می‌خواهند این دارایی‌ها و زنجیره‌ها را در صرافی به یکدیگر متصل کنند تا کاربران بتواند به آرمان بلاکچین عمومی دست یابند.

صرافی MDEX؛ برترین صرافی حاضر در دیفای

در این مقاله ما تلاش کردیم با نگاهی بی‌طرفانه، عملکردهای صرافی ام دکس را زیر ذره بین قرار دهیم تا شما نیز به خوبی با این پلتفرم آشنا شوید و برای تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری و آغاز معاملات با این اکسچنج مسیر ساده‌تری داشته باشید. همانطور که گفتیم، در مقایسه با صرافی‌های مشابه مانند یونی‌سواپ یا سوشی سواپ، ام دکس یک صرافی تازه‌کار است. اما با توجه به عملکرد این پلتفرم و استفاده از قدرتی که در شبکه‌های اتریوم، اسمارت‌چین بایننس و هکوچین وجود دارد، به‌راحتی می‌تواند یک تجربه کاربری فوق‌العاده را برای سرمایه‌گذاران فراهم آورد.

Mdex همچنین از فناوری‌های بسیاری مانند AMM، DAO و IMO نیز بهره‌مند است که همه می‌توانند به رشد و آینده درخشان این پروژه بیانجامند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا