بلاکچین

هکوچین چیست؟ معرفی شبکه بلاکچین صرافی هیوبی HECO

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنید پس احتمالاً نام صرافی هیوبی (Huobi) برای شما آشناست. هیوبی یک صرافی متمرکز است که با راه‌اندازی یک شبکه بلاکچینی تحت عنوان هکوچین اقدام به ورود به دنیای غیرمتمرکز کرده است. شبکه HECO مانند خیلی از بلاکچین‌های نسل سه با هدف افزایش مقیاس پذیری راه‌اندازی شده است. اما شبکه بلاکچین هکوچین چه مزیت‌هایی نسبت به رقبای خود دارد؟ آیا می‌توانیم برای این شبکه بلاکچینی آینده روشنی متصور باشیم؟

در ادامه این مقاله با والکس همراه باشید تا به صورت کامل با هکوچین آشنا شویم و آینده آن را مورد بررسی قرار دهیم.

بلاکچین HECO چیست؟

صرافی هیوبی یک صرافی چینی است که از سال ۲۰۱۳ فعالیت خود را در حوزه معاملات رمزارزها شروع و کاربران زیادی مخصوصاً در آسیای شرقی جذب کرده است. در سال ۲۰۲۰ و با پیشرفت حوزه دیفای، تقاضای کاربران برای فعالیت بر بستر اتریوم به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرد؛ اما اتریوم جوابگو این حجم از تقاضا نبود و با مشکلات مقیاس پذیری روبرو شد. در ادامه بلاکچین‌های زیادی ایجاد شدند که با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، خدماتی با مقیاس پذیری بالاتر ارائه می‌دادند. صرافی متمرکز Huobi نیز با استفاده از این فرصت، بلاکچین هکوچین را راه اندازی و به دنیای دیفای ورود کرد.

شبکه HECO یک بلاکچین پشتیبانی کننده از قرارداد هوشمند است و از یک مکانیزم اجماع ترکیبی تحت عنوان HPoS (Hybrid Proof of Stake) استفاده می‌کند. این مکانیزم ترکیبی از دو مکانیزم PoS و PoA است که باعث افزایش مقیاس پذیری و بهبود عملکرد شبکه می‌شود. هکوچین تاکید بالایی بر کاهش مصرف انرژی در پردازش تراکنش‌ها دارد؛ این شبکه توان پردازش ۵۰۰ تراکنش در هر ثانیه (TPS) و ایجاد هر بلاک در مدت زمان میانگین ۳ ثانیه (TTF) را دارد.

هیوبی توجه ویژه‌ای به تجربه کاربری داشته است، به این صورت که هزینه انجام یک تراکنش ساده در این شبکه تنها حدود ۰.۰۰۰۵ دلار است و تراکنش‌ها در کمترین زمان ممکن نهایی می‌شوند. البته هکو علاوه بر کاربران به توسعه دهندگان نیز اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. به این صورت که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) کاملاً سازگار است و توسعه دهندگان اتریوم می‌توانند به راحتی برنامه‌های غیرمتمرکز خود را به بستر HECO انتقال دهند. این موضوع می‌تواند بر گسترش اکوسیستم این بلاکچین تاثیر مثبتی داشته باشد.

بررسی عملکرد هکوچین در تمرکز زدایی

در بررسی عملکرد بلاکچین‌ها سه فاکتور مقیاس پذیری (Scalability)، تمرکز زدایی (Decentralization) و امنیت (Security) اهمیت بالایی دارد. دو فاکتور تمرکز زدایی و امنیت تا حدودی هم جهت هستند، اما اکثر بلاکچین‌ها برای افزایش مقیاس پذیری، تمرکز زدایی را فدا می‌کنند. همزمان داشتن عملکرد مناسب در مقیاس پذیری و تمرکز زدایی امری بسیار دشوار است.

تعداد گره‌های فعال (Active Nodes) در شبکه بلاکچین هکوچین به ۲۱ واحد محدود است. با توجه به مکانیزم HECO تنها ۲۱ گره امکان فعالیت و اعتبارسنجی در این شبکه را دارند. در صورتی که هر کدام از این گره‌ها عملکرد اشتباه (Bad Behavior) داشته باشند، از شبکه اخراج شده و گره دیگری جایگزین آن می‌شود. در مقایسه با دیگر شبکه‌های غیرمتمرکز مانند اتریوم، ۲۱ واحد گره میزان نسبتاً کمی است و می‌توان گفت هکوچین در غیر متمرکز کردن شبکه عملکرد خوبی نداشته است.

مکانیزم HECO DAO چیست؟

مکانیزم HECO DAO

مکانیزم HECO DAO در انتخاب گره‌های هکوچین کاربرد دارد. عملکرد این مکانیزم به این صورت است که یک گره برای راه‌اندازی شدن در شبکه بلاکچینی ابتدا باید یک پروپوزال ارائه دهد و این پروپوزال مورد رای گیری میان گره‌های قدیمی قرار بگیرد. در صورتی که این پروپوزال بیشتر از ۵۱ درصد رای موافق داشته باشد، گره تایید و به لیست گره‌های تایید شده اضافه می‌شود.

 جامعه هکو می‌توانند با استیک کردن دارایی‌های خود به هر کدام از گره‌های تایید شده رای دهند؛ هر واحد ارز هیوبی معادل یک رای است. ۲۱ واحد از گره‌هایی که بیشترین رای را کسب می‌کنند به عنوان گره فعال انتخاب می‌شود و مابقی در لیست گره‌های احتمالی و در صف انتظار قرار می‌گیرند. پردازش شبکه بر عهده گره‌های فعال است، اما اگر هر کدام از آن‌ها عملکرد نادرست داشته باشد، از لیست گره‌های فعال حذف می‌شود و گره‌ای که بیشترین رای را میان گره‌های احتمالی دارد جایگزین آن می‌شود.

کاربران هر زمانی می‌توانند دارایی‌های استیک شده خود را برداشت کنند (البته رای نیز برداشته می‌شود) اما دارایی‌ها بعد از برداشت به مدت سه روز قفل می‌شوند و سپس به کیف پول کاربر واریز می‌شوند.

ارتباط میان بلاکچینی در HECO Chain

یکی از محدودیت‌های فعلی بلاکچین‌ها عدم توانایی در ایجاد ارتباط با یکدیگر است. هکوچین برای رفع این محدودیت پل‌های میان بلاکچینی (Cross-chain Bridge) ایجاد کرده است تا با استفاده از آن بتواند با بلاکچین‌های دیگر از جمله بیتکوین تعامل داشته باشد؛ به این صورت که کاربران بتوانند دارایی‌های خود را برای مثال از بلاکچین بیتکوین به هکو انتقال دهند. البته این کار به صورت توکن‌های رپد انجام می‌شود؛ یعنی کاربر، BTC خود را در بلاکچین بیتکوین قفل می‌کند و یک توکن معادل بیت کوین در شبکه بلاکچین هکو دریافت می‌کند. معادل بیت کوین در هکو، HBTC یا همان Huobi BTC نام دارد و در حوزه امور مالی غیر متمرکز کاربرد دارد. در زمان نگارش این مطلب ۳۸۹۰۰ واحد بیت کوین در شبکه HECO وجود دارد.

ارز دیجیتال HT چیست؟

ارز دیجیتال HT در سال ۲۰۱۸ و بر بستر بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شد. این توکن توسط صرافی Huobi و برای پیشبرد اهداف معاملاتی آن ایجاد شده بود؛ کاربران با استفاده از این توکن، کارمزد تراکنش‌ها را در این صرافی پوشش می‌دادند و تخفیف دریافت می‌کردند. با راه‌اندازی هکوچین این توکن به عنوان ارز بومی به این زنجیره انتقال پیدا کرد. رمزارز HT و تمام توکن‌های بستر HECO با استاندارد HRC-20 ایجاد شده‌اند.

ارز HT ارز بومی بلاکچین هکو است و در رای گیری‌ها، فرایند استیکینگ و پرداخت کارمزدهای شبکه کاربرد دارد. این رمزارز به دلیل مقیاس پذیری بالای بلاکچین خود می‌تواند به عنوان یک روش پرداختی روزانه نیز کاربرد داشته باشد. ارز دیجیتال HT همچنان به عنوان ابزاری برای پوشش کارمزدهای صرافی هیوبی کاربردهای دارد.

در زمان نگارش این مطلب ارز دیجیتال HT با ۵.۱۷ دلار در صرافی‌هایی از جمله هیوبی، کوکوین، MEXC و یونی سواپ قابل معامله است. اکثر کیف پول‌هایی که از شبکه اتریوم پشتیبان می‌کنند از جمله متامسک و تراست ولت از بلاکچین هکو در ذخیره سازی رمزارز HT و توکن‌های HRC-20 نیز پشتیبانی می‌کنند.

ارز دیجیتال HT

نگاهی به اکوسیستم HECO CHAIN

هکوچین از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و بستری برای میزبانی از اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (Dapps) است. در زمان نگارش این مقاله HECO از ۴۸ اپلیکیشن غیرمتمرکز میزبانی می‌کند و اکوسیستم خود را با آن‌ها تشکیل داده است. صرافی غیر متمرکز MDEX شاخص‌ترین پلتفرم فعال در این اکوسیستم است؛ پلتفرم‌های Coinwind، Solo top، Beefy و… از دیگر پلتفرم‌های فعال در اکوسیستم HECO می‌باشند.

عملکرد HECO در حوزه دیفای

هکو در اواخر سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد و تنها در مدت کوتاهی توانست نقدینگی بالایی را جذب کند. این بلاکچین در ماه می سال ۲۰۲۱ نزدیک به سه میلیارد دلار نقدینگی قفل شده (TVL) داشت و از این نظر پس از اتریوم با ۲.۸ درصد تسلط بر حوزه دیفای، در جایگاه دوم قرار گرفته بود . اما پس از آن TVL این شبکه روند نزولی گرفت و در زمان نگارش این مقاله به تنها ۴۴ میلیون دلار رسیده است. هکو از این نظر به رتبه ۳۸ام سقوط کرده است و تسلط آن بر حوزه دیفای به کمتر از ۰.۱ درصد رسیده است. پلتفرم برتر این بلاکچین (MDEX) نیز عملکرد مشابهی داشته است.

عملکرد HECO در حوزه دیفای

اکثر پروژه‌های برتر اکوسیستم HECO (از جمله ام دکس) بر بستر زنجیره هوشمند بایننس (BSC) نیز راه‌اندازی شده‌اند. از این رو می‌توان پی برد یکی از دلایل انتخاب این بستر توسط توسعه دهندگان، حمایت یک صرافی متمرکز و بزرگ است.

بررسی مزایا و معایب بلاکچین هکوچین

هکوچین به عنوان یک بلاکچین نسل ۳ و پشتیبانی کننده از قراردادهای هوشمند رقبای زیادی دارد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این پروژه خواهیم پرداخت تا راحت‌تر بتوانید  آن را با رقبا مقایسه کنید و در رابطه با آینده آن تصمیم گیری کنید.

صرافی هیوبی گلوبال

مزایا بلاکچین HECO

صرافی هیوبی یکی از قدیمی‌ترین صرافی‌های رمزارزی است و حجم معاملاتی بالایی دارد؛ اعتبار و جایگاه این صرافی بزرگترین مزیت بلاکچین HECO محسوب می‌شود. صرافی هیوبی با توجه به حجم معاملات و کاربرانی که در اختیار دارد می‌تواند به خوبی پروژه‌های جدید را به کاربران بازار رمزارزها معرفی کند؛ این موضوع می‌تواند علاقه توسعه دهندگان به توسعه پروژه‌های خود بر این بستر را افزایش دهد. این موضوع در کنار سازگاری HECO با ماشین مجازی اتریوم یک مزیت مثبت برای جذب توسعه دهندگان است. این صرافی یک سازمان بزرگ و با بودجه بالا است؛ این موضوع می‌تواند به بخش مارکتینگ و تبلیغات این پروژه نیز کمک کند.

مقیاس پذیری بالا مزیت دیگر این پروژه بلاکچینی است. هزینه پایین و سرعت تایید بالا تراکنش‌ها می‌تواند این بلاکچین را به یک سیستم پرداختی روزانه تبدیل کند. علاوه بر آن هزینه پایین تراکش‌ها می‌تواند زمینه ساز جذب کاربران به پلتفرم‌های این شبکه باشد.

معایب بلاکچین HECO

صرافی هیوبی همان‌طور که یک مزیت برای بلاکچین هکو محسوب می‌شود می‌تواند یکی از معایب آن نیز باشد. صرافی‌های متمرکز در چند ماه گذشته با چالش‌های زیادی از جمله ورشکستگی (صرافی FTX) و محدودیت‌های قانون گذاری (صرافی Binance) روبرو بوده‌اند. از آنجایی که رمز ارز HT کاربرد زیادی در صرافی هیوبی دارد، در نتیجه قیمت آن نیز هم بستگی زیادی با شرایط این صرافی دارد. در صورتی که مشکلی برای این صرافی ایجاد شود تاثیر مستقیم بر روی رمزارز HT و در ادامه بلاکچین هکو و کل اکوسیستم آن خواهد داشت.

از دیگر معایب این صرافی می‌توان به مکانیزم نیمه متمرکز آن اشاره کرد. دنیای رمزارزها با اهداف تمرکز زدایی ایجاد شده است و پروژه‌هایی که توجه‌ای به این موضوع نداشته باشند کمتر مورد توجه کاربران و سرمایه گذاران قرار می‌گیرند.اکوسیستم نه چندان قدرتمند، عملکرد نسبتاً ضعیف در حوزه دیفای و عدم همکاری‌های موفق از دیگر معایب این پروژه بلاکچینی محسوب می‌شود. (این مقایسه نسبی و متناسب با عملکرد رقبای این پروژه می‌باشد)

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا