صرافی ها

صرافی سوشی سواپ؛‌ معرفی و آموزش جامع نحوه ثبت نام و معامله (آپدیت ۲۰۲۳)

صرافی سوشی سواپ (SushiSwap) یک صرافی غیرمتمرکز در حوزه ارزهای دیجیتال است که بر استاندارد ERC-20 سوار شده است. اما صرافی سوشی سواپ چیست و چرا به این حجم از محبوبیت رسیده است؟ این صرافی از زمانی که اجرا شده است جای خود را میان صرافی‌های غیرمتمرکز بزرگ در جهان تثبیت کرده است. از طرفی این پلتفرم یکی از بهترین صرافی های ارز دیجیتال خارجی است که کاربران ایرانی می‌توانند از آن استفاده کنند. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره این صرافی و نحوه عملکرد آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید.

صرافی‌های غیرمتمرکز

از زمانی که حوزه دیفای یا Defi) Decentralized Financial) در دنیای ارز دیجیتال به محبوبیت رسید، صرافی‌ها و پلتفرم‌های غیرمتمرکز زیادی به محبوبیت رسیدند. اگر به طور کلی بخواهیم بگوییم، صرافی غیرمتمرکز به پلتفرمی در بستر بلاک‌چین می‌گویند که در آن می‌توان کوین‌ها (Coins) و توکن‌های (Tokens) موجود در بازار کریپتو را در آن‌ها معامله کرد. صرافی سوشی سواپ نیز یکی از این صرافی‌ها است که به واسطه خدماتی که ارائه می‌دهد، به محبوبیت بالایی نزد کاربران ارز دیجیتال رسیده است. 

صرافی یونی سواپ یکی از بالاترین مقادیر حجم معاملاتی را بین صرافی‌های غیرمتمرکز دارا است. این صرافی به واسطه پروتکل معاملاتی خودکاری که دارد، پلتفرمی ساده برای کار معامله‌گران دنیای ارز دیجیتال ایجاد کرده است. در حال حاضر صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز زیادی مانند صرافی Bisq و صرافی کوینکس در دنیای رمز ارزها وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما در این مقاله صرافی سوشی سواپ را معرفی خواهیم کرد.

صرافی سوشی سواپ یکی از مشتقات یا فورک (Fork)های صرافی یونی سواپ است. یونی سواپ علی‌رغم غیرمتمرکز بودن و تکیه زیادی که بر قراردادهای هوشمند داشت، اما کاربران آن نمی‌توانستند تاثیر مستقیمی روی روند پیشرفت آن داشته باشند. بعد از ظهور صرافی سوشی سواپ و سهام‌دار کردن کاربران به وسیله توکن‌های حاکمیتی، بسیاری از کاربران یونی سواپ به سمت سوشی سواپ رفتند.

پلتفرم سوشی سواپ تنها چند روز بعد از اجرا، چیزی حدود ۱ میلیارد دلار سرمایه را در پروتکل خود قفل کرد. این سرمایه قفل شده برای ایجاد شرایطی مناسب سهام‌داری کاربران بود. در ادامه صرافی سوشی سواپ را بیشتر معرفی می‌کنیم.

صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال

معرفی سوشی سواپ

سوشی سواپ در حال حاضر یکی‌ از محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال است. این صرافی اولین بار در سال ۲۰۲۰ توسط دو توسعه‌دهنده ناشناس به نام‌های Chef Naomi و 0xMaki در فضای ارز دیجیتال اجرا شد. از زمان اجرا شدن تا به امروز، صرافی سوشی سواپ یکی‌ از پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) در بلاک‌چین اتریوم بوده است. این صرافی از پروتکل تنظیم بازار خودکار یا AMM در فضای دیفای استفاده می‌کند. در صرافی سوشی سواپ شما سفارش خود را در لیست سفارش‌ها ثبت نمی‌کنید، بلکه برای خرید ارزهای دیجیتال از تکنولوژی قرارداد هوشمند (Smart Contracts) استفاده می‌شود. همچنین علاوه بر این موضوع قیمت ارزهای دیجیتال به وسیله یک الگوریتم ریاضی تعریف می‌شوند.

همان‌طور که اشاره کردیم، صرافی سوشی سواپ به عنوان یکی از مشتقات و فورک‌های یونی سواپ شناخته می‌شود. بنیانگذاران این صرافی، برای ساخت سوشی سواپ از کدهای صرافی یونی سواپ استفاده کردند. البته بعد از اجرا تغییری در کدها و ساختار صرافی ایجاد کردند که باعث شد سوشی سواپ به عنوان رقیبی جدی برای یونی سواپ شناخته شود.

صرافی سوشی سواپ

ترغیب تامین ‌کنندگان (LP) به ورود به صرافی سوشی سواپ

یکی از ویژگی‌های بارز صرافی سوشی سواپ، استفاده از توکن بومی و اختصاصی خود به نام SUSHI است. این توکن یک توکن حاکمیتی است که در بخش‌های بعد به طور مفصل آن را معرفی خواهیم کرد. اما درباره تفاوت اصلی توکن UNI (توکن اختصاصی یونی سواپ) و توکن SUSHI می‌توان گفت که سهام‌دار بودن سوشی مزایای بیشتری دارد. چرا که با داشتن توکن سوشی می‌توانید بعد از قطع تامین استخرهای صرافی سوشی سواپ نیز از سود این توکن بهره‌مند شوید. معمولا بسیاری از معامله‌گران در انتخاب بین یونی سواپ یا سوشی سواپ تردید دارند. یکی از دلایل تفاوت این دو همین تفاوت در توکن‌های حاکمیتی آن‌ها است.

زمانی که صرافی سوشی سواپ برای اولین بار اجرا شد، تامین کنندگان استخرهای نقدینگی را تشویق به سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی خود کرد. این صرافی به دلیل داشتن سودهای بالا و حمایت مناسب از تامین کنندگان، خیلی سریع کاربران زیادی پیدا کرد.

پلتفرم Shoyu

علاوه بر آن در سال ۲۰۲۱ از آخرین اکوسیستم خود بر بستر توکن‌های یکتا یا NFT ها (Non-fungible Tokens) رونمایی کرد. این پلتفرم که Shoyu نام دارد، پلتفرمی مناسب برای تبدیل توکن‌های حاکمیتی SUSHI به NFT است. بدین ترتیب صاحبان توکن سوشی توانستند تا از سرمایه خود در بازارهای توکن‌های یکتا استفاده کنند.

توکن سوشی (SUSHI)

سوشی یا SUSHI توکن بومی صرافی سوشی سواپ است که به عنوان یک توکن حاکمیتی برای تامین ‌کنندگان استخرهای نقدینگی در این صرافی است. استخرهای نقدینگی محلی برای ذخیره ارزهای دیجیتال برای کنترل عرضه و تقاضا هستند که در صرافی‌هایی مانند یونی سواپ و سوشی سواپ از آن‌ها استفاده می‌شود. این توکن صرافی سوشی سواپ بر بستر استاندارد ERC-20 طراحی شده است و با استفاده از شبکه اتریوم می‌توان آن را معامله کرد. تعداد کلی توکن‌های SUSHi، ۲۵۰ میلیون عدد است که در حال حاضر نصف آن‌ها یعنی ۱۲۵ میلیون عدد از آن قابل استفاده است. این توکن حاکمیتی به صاحبان آن اجازه می‌دهد تا بخشی از کارمزد دریافت شده در صرافی سوشی سواپ را دریافت کنند. اگر به زبان ساده‌تر بخواهیم بگوییم، صاحبان توکن SUSHI، صاحبان پروتکل صرافی سوشی سواپ هستند.

اما چرا داشتن این توکن محبوبیت بالایی نزد کاربران پیدا کرده است؟ این توکن بسیار با رفتار غیرمتمرکز صرافی سازگار است. این توکن علاوه بر مزایایی که برای صاحب آن دارد، باعث می‌شود تا روند پیشرفت صرافی سوشی سواپ کاملا بر مبنای رفتار غیرمتمرکز و با رای‌گیری بین صاحبان مختلف آن انجام شود. از طرفی افزایش سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی نیز باعث رشد بیشتر این پلتفرم می‌شود.

استخر نقدینگی در صرافی سوشی سواپ

دارندگان توکن SUSHI چگونه می‌توانند نظر خود را ارائه دهند؟

در بخش قبلی به حق حاکمیت دارندگان توکن سوشی در صرافی سوشی سواپ اشاره کردیم. اما این افراد چگونه می‌توانند در تغییر روند و بهبود عملکرد صرافی تاثیرگذار باشند؟ در پلتفرم سوشی سواپ، افرادی که در این صرافی حق نظر دارند، می‌توانند پیشنهادهای خود را در قالب پیشنهاد بهبود صرافی سوشی سواپ یا SIP) Sushi Swap Improvement Proposal) ارائه دهند. سایر سهام‌داران سوشی سواپ نیز می‌توانند نسبت به این پیشنهاد نظر خود را بیان کنند و در نهایت درباره آن رای‌گیری می‌شود. این پیشنهادها در نهایت می‌تواند باعث ایجاد تغییرات کوچک و بزرگ در ساختار سوشی سواپ شود. برخلاف روند سنتی‌تر صرافی‌های دیگر مانند یونی سواپ، سرنوشت پیشرفت صرافی سوشی سواپ در دستان سهام‌داران آن است.

یک اجتماع قوی می‌تواند باعث رشد هر پروژه‌ای در دنیای ارزهای دیجیتال شود. اما این موضوع درباره صرافی‌ ارز دیجیتال و پروژه‌های غیرمتمرکز از اهمیت بالاتری برخوردار است. توجه داشته باشید که این صرافی‌ها به واسطه غیرمتمرکز بودن تحت نظر شخص یا نهاد خاصی نیستند و در نهایت پیشرفت آن‌ها در درون شبکه و به وسیله اعضای گوشه‌وکنار شبکه خودشان اتفاق می‌افتد. برای مثال پیشنهاد راه‌اندازی توکن MISO) Minimal Initial Sushi Swap Offering) یا مقدار اولیه حداقل یا در صرافی سوشی سواپ، توسط اجتماع صاحب توکن SUSHI اجرا شد.

توکن SUSHI در سوشی سواپ

نحوه کار صرافی سوشی سواپ

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، صرافی سوشی سواپ بر مبنای پروتکل تنظیم بازار خودکار یا AMM) Automated Market Maker) فعالیت می‌کند. استفاده از این الگوریتم برای قیمت‌گذاری به این معنی است که دیگر از سیستم سفارش‌گذاری سنتی بر مبنای عرضه و تقاضا، استفاده نمی‌شود. ارزهای دیجیتال موجود در صرافی سوشی سواپ طبق یک قرارداد هوشمند، در استخرهای نقدینگی قرار می‌گیرند. سرمایه موجود در این استخرهای نقدینگی نیز توسط افراد دیگری به نام تأمین ‌کننده یا LP، تامین می‌شود.

 این افراد دارایی‌های دیجیتال خود را در این استخرها قفل می‌کنند و در ازای مزایایی که از صرافی دریافت می‌کنند، باعث افزایش اعتبار مالی استخرها نیز می‌شوند. هرکدام از این استخرها به مانند یک بازار عمل می‌کنند که افراد برای خرید و فروش و تبدیل دارایی‌های خود می‌توانند از طریق صرافی سوشی سواپ، از توکن‌های موجود در این استخرها استفاده کنند.

تبدیل ارز در صرافی سوشی سواپ

به وسیله صرافی سوشی سواپ، شما می‌توانید توکن‌های بر بستر اتریوم را با سایر ارزهای دیجیتال در پروتکل‌های غیرمتمرکز دیگر جا به جا کنید. برای مثال می‌توانید به راحتی توکن تتر (Tether) خود را به بیت کوین یا اتریوم تبدیل کنید. علاوه بر این در صرافی سوشی سواپ می‌توان درآمدهای جانبی نیز کسب کرد. برای مثال شما می‌توانید توکن SUSHI خود را در پلتفرم سوشی بار قفل کنید. با انجام این کار شما می‌توانید ۰.۰۵٪ از  کارمزد کل تراکنش‌های صورت گرفته در تمام استخرهای سوشی سواپ را دریافت کنید. علاوه بر این بعد از اجرای پلتفرم Shoyu در صرافی سوشی سواپ، سرمایه‌گذاران سوشی در سوشی بار ۲.۵٪ از تراکنش‌های NFT در بازار را نیز دریافت می‌کنند.

درآمدزایی در صرافی سوشی سواپ

Bento Box

Bento Box یکی دیگر از روش‌های جذب درآمد در صرافی سوشی سواپ است. بنتو باکس یک پلتفرم خلاقانه برای درآمدزایی از yield-farming است. این روش درآمدزایی یکی از روش‌های درآمدزایی در استخرهای نقدینگی است. به این معنی که شما می‌توانید دارایی‌های خود را در بنتوباکس سرمایه‌گذاری کنید. در واقع شما به صورت هم‌زمان می‌توانید از استیک کردن (Staking) ارزهای دیجیتال در بنتو باکس و استخرهای نقدینگی درآمدزایی کنید.

یونی سواپ در مقابل سوشی سواپ

بر کسی پوشیده نیست که تکنولوژی‌های موجود در دنیای کریپتو بر مبنای برنامه‌نویسی متن باز یا Open Source هستند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که شبکه‌هایی مانند بیت کوین یا سایر پلتفرم‌های بر بستر بلاک‌چین، به صورت یک نرم‌افزار عمل می‌کنند. اما از آنجایی که این پروژه‌ها معمولا متن باز هستند، بسیاری از پروژه‌های بلاک‌چین شبیه به هم با تفاوت‌های کوچک هستند. یعنی با ایجاد تغییراتی در کوچک در کدهای نوشته شده روی یک شبکه قدیمی‌تر، پلتفرم جدیدی با امکانات کامل‌تر ایجاد می‌کند. موضوعی که به آن اشاره کردیم درباره صرافی سوشی سواپ اتفاق افتاده است.

بدون شک وجود فضای دیفای، به مجموعه صرافی‌های تیم یونی کمک زیادی در پیشرفت کرده است. صرافی سوشی سواپ و یونی سواپ به نوعی با یکدیگر در رقابت هستند. با این حال می‌توان آینده‌ای را برای هر دو متصور شد که همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. یعنی یونی سواپ به عنوان صرافی اصلی و در خط مقدم صرافی‌های Swap فعالیت کند. از طرفی صرافی سوشی سواپ نیز به عنوان جایگزینی مناسب و کارآمد برای یونی سواپ شناخته می‌شود که تمرکز بیشتری روی مزایای خود دارد.

یونی سواپ یا سوشی سواپ

البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که تقسیم سرمایه در صرافی‌های مختلف روی یک پروتکل مناسب نیست. چرا که در صورتی سیستم قیمت‌گذاری AMM بهترین کارایی خود را خواهد داشت که استخرهای نقدینگی در یک صرافی مانند سوشی سواپ، بالاترین حجم نقدینگی را داشته باشند. مقادیر بالای نقدینگی و حضور افرادی مانند آربیتراژها، می‌تواند باعث بهبود قیمت‌های موجود در صرافی شوند.

چگونه می‌توان در صرافی سوشی سواپ سرمایه‌گذاری کرد؟

اگر قصد دارید سرمایه دیجیتال خود را به SUSHI تبدیل کنید، در ابتدا باید ارزی که می‌خواهید به استخر نقدینگی وارد کنید را مشخص کنید. شما می‌توانید این ارزهای دیجیتال را از طریق صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز خریداری کنید. توجه داشته باشید با توجه به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، خرید ارز دیجیتال از صرافی‌های متمرکز خارجی با ریسک‌های زیادی همراه است. به همین دلیل شما می‌توانید از صرافی‌های ایرانی مانند والکس اقدام به تهیه ارز مورد نظر خود کنید. در ادامه نحوه تبدیل ارز به توکن سوشی را به طور کامل به شما توضیح خواهیم داد.

صفحه اصلی سایت سوشی سواپ

مراحل تبدیل ارزهای دیجیتال به SUSHI در صرافی سوشی سواپ

برای این کار در مرحله اول باید وارد سایت صرافی سوشی سواپ شوید. جدای از سایت می‌توانید از طریق اپلیکیشن نیز وارد این پلتفرم شوید. بعد از ورود به سایت صفحه‌ای را مشاهده می‌کنید و با کلیک روی گزینه Enter App وارد مرحله بعدی می‌شوید.

سپس وارد قسمت Pool شوید و روی گزینه Connect to a wallet کلیک کنید. با استفاده از این گزینه وارد مرحله دیگری می‌شوید و باید کیف پول خود را به صرافی متصل کنید. توجه کنید که کیف پول شما باید از شبکه بلاک‌چین اتریوم پشتیبانی کند.

بعد از این مرحله درخواست اتصال کیف پول به صرافی سوشی سواپ را بپذیرید. سپس به صفحه استخر نقدینگی صرافی سوشی سواپ بازخواهید گشت. در این صفحه روی گزینه Add کلیک کنید.

سپس در این قسمت نوع و مقدار ارز دیجیتالی که می‌خواهید وارد استخر نقدینگی کنید مشخص می‌شود. بعد از انتخاب مقدار مورد نظر صفحه‌ای برای شما نمایش داده خواهد شد. در این صفحه میزان ارز دیجیتالی که برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اید نشان داده می‌شود و مقدار کارمزدی که باید بابت آن پرداخت کنید نیز به شما نمایش داده خواهد شد.

سپس با Confirm کردن تراکنش در صرافی سوشی سواپ و کیف پول خود، مقدار مشخصی که وارد کرده بودید را وارد استخر می‌کنید. برای مدیریت ارز دیجیتال‌های استیک شده نیز می‌توانید دوباره وارد قسمت Pool شوید و تمام سرمایه خود را در این صرافی ببینید.

صفحه ورود مقدار ارز در استخر سوشی سواپ

استفاده از صرافی سوشی سواپ در ایران

یکی از مشکلاتی که کاربران ایرانی در استفاده از ارزهای دیجیتال دارند، تحریم‌های اقتصادی وضع‌شده علیه ایران در بازارهای جهانی است. به دلیل تحریم‌های اقتصادی از بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی مانند استفاده از بعضی صرافی‌های متمرکز معتبر محروم هستیم یا استفاده از آن‌ها ریسک‌هایی برای ما به دنبال دارند. صرافی‌های غیرمتمرکز به واسطه ساختاری که دارند و اینکه تحت کنترل نهاد خاصی فعالیت نمی‌کنند، گزینه‌ای مناسب برای ایرانیان هستند.

با این حال برای فعالیت در بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز نیز باید ابتدا آی‌پی خود را تغییر دهید. اما صرافی‌های غیرمتمرکز نیازی به احراز هویت ندارند و این مشکلات در استفاده از آن‌ها سر راه شما قرار نمی‌گیرند. اما نکته جالب درباره صرافی سوشی سواپ آن است که ورود به این صرافی نیازمند تغییر آی‌پی نیست؛ بنابراین به راحتی می‌توانید از داخل خاک ایران از خدمات و امکانات این صرافی غیرمتمرکز استفاده کنید.

دنیای ارزهای دیجیتال

سوشی سواپ؛ تجربه‌ معامله‌گری امن

در این مقاله صرافی سوشی سواپ و ویژگی‌های آن را خدمت شما همراهان معرفی کردیم. استفاده از این صرافی به شما کمک زیادی در معامله ارزهای دیجیتال خواهد کرد. همان‌طور که در متن به آن اشاره کردیم، صرافی سوشی سواپ یکی از مشتقات صرافی یونی سواپ است که به علت توکن‌های حاکمیتی SUSHI کاربران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. در صورت داشتن سوالات بیشتر در این باره و نحوه خرید توکن SUSHI، می‌توانید با کارشناسان مجموعه ما در تماس باشید.

سوالات متداول

صرافی سوشی سواپ چیست؟

صرافی سوشی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز بر بستر استاندارد ERC-20 در شبکه بلاک‌چین اتریوم است.

آیا توکن سوشی سواپ SUSHI ارزش خرید دارد؟

طبق تخمین‌های زده‌شده درباره آینده صرافی سوشی سواپ و این توکن توسط کارشناسان، آینده روشنی پیش روی آن‌ها است.

آیا می‌توان در سوشی سواپ درآمدزایی کرد؟

شما با سرمایه‌گذاری در صرافی سوشی سواپ می‌توانید در قسمت‌های مختلف مانند استخرهای نقدینگی و بنتو باکس، به کسب درآمد از دارایی‌های دیجیتال خود بپردازید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا