صرافی ها

آموزش کار با صرافی یونی سواپ؛ دنیایی غیرمتمرکز، امن و حرفه ای

صرافی یونی سواپ یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز معروف در دنیای کریپتو است که با استفاده از آن می‌توانید به راحتی به معامله و خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید.

این صرافی قطعا گزینه‌ای مناسب برای عنوان بهترین صرافی ارز دیجیتال برای ایرانیان است. اما چرا صرافی یونی سواپ به این حجم از محبوبیت نزد کاربران رسیده است؟ اگر می‌خواهید درباره این صرافی و فعالیت‌های آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مقاله را از دست ندهید. ما در این مقاله صرافی یونی سواپ و نحوه کار آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

معرفی کلی صرافی یونی سواپ

صرافی یونی سواپ (UniSwap) یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز در دنیای ارز دیجیتال است. صرافی غیرمتمرکز به این معنی است که شخص یا شرکت خاصی آن را کنترل نمی‌کند و ساز و کار صرافی کاملا بر بستر بلاکچین تعریف شده است. توکن (Token) اختصاصی این صرافی نیز جایگاه خوبی بین سایر ارزهای دیجیتال پیدا کرده است. توجه کنید که توکن این صرافی یعنی سواپ (Swap) در صرافی‌های بزرگی مانند بایننس، کوکوین و gate.io لیست شده‌ است.

پلتفرم صرافی یونی سواپ در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار بر بستر شبکه بلاکچین اتریوم اجرا شد. همان‌طور که احتمالا می‌دانید اتریوم دومین پروژه بزرگ شبکه کریپتو است و پروژه‌های زیادی روی شبکه بلاکچین آن اجرا شده‌اند. این موضوع باعث شد تا صرافی یونی سواپ با توکن‌های سوار بر استاندارد ERC-20 و کیف‌ پول‌‌های (Wallets) این شبکه، سازگار باشد.

از طرفی کدنویسی صرافی یونی سواپ کاملا متن ‌باز یا Open Source است. یعنی برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان می‌توانند کدهای نوشته شده برای این صرافی را برای ساخت صرافی غیرمتمرکز خود استفاده کنند. یکی از تفاوت‌های اصلی صرافی یونی سواپ با سایر صرافی‌های ارز دیجیتال آن است که به شما اجازه می‌دهد به طور رایگان کوین‌های جدیدی در آن لیست کنید. در حالی که اگر بخواهید این کار را در سایر صرافی‌های ارز دیجیتال انجام دهید، باید مبلغ یا سهمی را به صرافی پرداخت کنید.

از طرفی از آنجایی که یونی سواپ یک پروژه غیرمتمرکز است، شخص خاصی دسترسی به کلیدهای خصوصی (Private Keys) کیف پول‌های شما ندارد. یعنی تمام اطلاعات خصوصی کیف پول‌های شما روی شبکه بلاکچین ثبت می‌شوند. طبق تخمین‌های زده شده درباره صرافی یونی سواپ، این صرافی با گردش پول ۳ میلیارد دلار، چهارمین صرافی بزرگ غیرمتمرکز و در حوزه دیفای (DeFi) است.

صرافی‌های غیر متمرکز

نحوه کار صرافی یونی سواپ

صرافی یونی سواپ بر مبنای دو قرارداد هوشمند متفاوت (Smart Contract) کار می‌کند.

  • قرارداد هوشمند Factory
  • قرارداد هوشمند Swap

این دو قرارداد هوشمند هرکدام وظیفه خاصی برای اجرای عملیات در گردش صرافی یونی سواپ را دارند. قرارداد هوشمند Factory مربوط به اضافه و لیست کردن توکن‌های جدید می‌شود. از طرفی قرارداد هوشمند Swap نیز مربوط به جا به جایی و ترید (Trade) کردن توکن‌ها و ارزهای لیست شده در این صرافی است. به عبارتی می‌توان گفت علاوه بر ارزهای موجود در لیست صرافی، تمام توکن‌های بر بستر استاندارد ERC-20 را می‌توان به وسیله صرافی یونی سواپ معامله کرد.

پروتکل کنترل نقدینگی در صرافی یونی سواپ

برای توضیح این بخش ابتدا بیایید نگاه کوتاهی به نحوه کار صرافی‌های متمرکز بیندازیم. در یک صرافی متمرکز شما برای خرید یا فروش مقدار مشخصی از یک ارز دیجیتال، باید منتظر طرف دوم باشید. به اصطلاح این معامله‌ها به صورت نفر به نفر انجام می‌شوند. حال اگر خریداری برای ارز دیجیتال شما وجود نداشته باشد، نمی‌توانید ارز خود را بفروشید. صرافی یونی سواپ برای رفع این مشکل راه حلی برای این مشکل تعبیه کرده است.این پلتفرم از پروتکل خودکار نقدینگی استفاده می‌کند. اما سوالی برای بسیاری پیش می‌آید آن است که پروتکل نقدینگی خودکار (Automated Liquidity Protocol) چیست؟ طبق این پروتکل افراد حاضر در صرافی یونی سواپ تشویق می‌شوند تا تامین کننده (LP) استخر نقدینگی یک ارز دیجیتال باشند. در این استخر نقدینگی مقدار مشخصی از هر ارز یا توکن وجود دارد و در صورتی که خریدار یا فروشنده به اندازه کافی وجود نداشته باشد، از سرمایه جمع شده در این استخر برای معاملات استفاده می‌شود. در صرافی یونی سواپ هر ارزی استخر مربوط به خودش را دارد و این استخرها به عنوان پشتیبانی برای بازار عمل می‌کنند. یکی دیگر از صرافی‌هایی که از این روش استفاده می‌کند، پلتفرم Just Swap است. این پلتفرم مانند صرافی یونی سواپ عمل می‌کند و تنها تفاوتی که دارد این است که در بستر شبکه ترون و روی استاندارد TRC-20 قرار گرفته است. در این صرافی تمام کارمزد تراکنش‌ها به تامین‌کنندگان استخر می‌رسد.

پروتکل نقدینگی یونی سواپ

مزایای استفاده از پروتکل نقدینگی

با استفاده از این پروتکل، خریدار یا فروشنده ارز دیجیتال نیازی به منتظر ماندن برای فروشنده ندارند. آن‌ها می‌توانند با استناد به قیمت تعریف شده در استخر، معامله خود را انجام دهند. این استخر نقدینگی روش بسیار مناسبی برای تامین ارزهای مورد نیاز برای پایدار کردن بازار است.

همان‌طور که گفتیم هر استخر تعدادی تامین‌کننده یا LP دارد. این تامین‌ کننده‌ها در ازای هر مقدار مشخصی ارز دیجیتال که وارد استخر می‌کنند، توکنی را برای سهم خود از استخر دریافت می‌کنند. برای مثال اگر در استخر ارز ترون ۱۰۰ هزار ترون استیک شده (Staked) وجود داشته باشد و سهم شما از آن ۱۰ هزار عدد باشد، توکنی به عنوان گواهی، به اندازه میزان ترون استیک شده در این استخر دریافت خواهید کرد. از طرفی صرافی یونی سواپ ۰/۳ درصد از هر معامله را به عنوان کارمزد، برای پر کردن استخر نقدینگی بر می‌دارد.

نحوه خروج از پروتکل نقدینگی

اگر یکی از تامین کننده‌های استخر تصمیم بگیرد تا از پروتکل نقدینگی خارج شود، بخشی از کارمزدهای دریافت شده در استخر را با توجه به توکنی که دارد، دریافت خواهد کرد. پس از دریافت سهم خود از نقدینگی موجود در استخر، توکنی که مربوط به سهم تامین کننده بود به صورت خودکار در شبکه نابود می‌شود و دیر قابل استفاده نخواهد بود.

بعد از ارائه به‌روزرسانی نسخه جدید صرافی یونی سواپ، موردی جدید به آن اضافه شد که طبق آن، ۰/۰۵ درصد از کارمزد ۰/۳ درصدی هر تراکنش، به حسابی برای جمع‌آوری هزینه‌های پیشرفت صرافی واریز شود. البته این مورد توسط رای‌گیری در مجمع تامین کنندگان استخرهای صرافی یونی سواپ می‌تواند اجرا یا لغو شود. از طرفی اگر این قابلیت اجرایی شود بدان معنا است که ۰/۲۵ درصد از کارمزدهای تراکنش در استخر، به تامین کنندگان استخر خواهد رسید.

استفاده از صرافی یونی سواپ

چگونه از یونی سواپ استفاده کنیم؟

تا اینجای مقاله صرافی یونی سواپ را معرفی کردیم و نحوه کار آن را نیز توضیح دادیم. اما چگونه می‌توانیم از این صرافی استفاده کنیم؟

استفاده از صرافی یونی سواپ و ثبت نام در آن کار ساده‌ای است. اما قبل از ثبت نام در این صرافی باید مطمئن شوید که کیف پولی که از استاندارد ERC-20 پشتیبانی می‌کند را دارید. معروف‌ترین کیف پول‌های مربوط به استاندارد ERC-20 کیف پول‌های تراست ولت، متامسک، کوین بیس ولت و ولت کانکت هستند. برای استفاده از این ولت‌ها در حساب صرافی یونی سواپ خود، باید در کیف پول خود اتر واریز کنید. کارمزد تراکنش‌های استاندارد ERC-20 به تعداد کاربرانی که از آن استفاده می‌کنند بستگی دارد. بیشتر کیف پول‌هایی که از اتریوم و شبکه مربوط به آن پشتیبانی می‌کنند، سه گزینه برای تراکنش‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند: کند، متوسط و سریع. تراکنش‌های کند کمترین کارمزد را دارند و تراکنش‌های سریع نیز بیشترین کارمزد را دارند. شما می‌توانید با توجه به نیازی که دارید هر کدام از این گزینه‌ها را انتخاب کنید.

استفاده از صرافی یونی سواپ در ۴ مرحله

در این قسمت مراحل ثبت نام و استفاده از صرافی یونی سواپ را به ساده‌ترین حالت ممکن را به شما توضیح داده‌ایم.

  1. وارد سایت uniswap.org شوید و روی گزینه Use UniSwap که در قسمت بالا و سمت راست صفحه قرار دارد کلیک کنید.
  2. وارد قسمت Connect Wallet شوید و کیف پول خود را انتخاب کنید و وارد کیف پول شوید. سپس در کیف پول خود به صرافی یونی سواپ اجازه دسترسی دهید.
  3. سپس شما می‌توانید هر توکنی را با استفاده از قسمت Drop-Down به توکن‌های دیگر بر بستر ERC-20 تبدیل کنید.
  4. پس انتخاب توکن‌های مدنظر برای تبدیل، لازم است تا تراکنشی که انجام داده‌اید را در کیف پول خود تایید کنید. سپس منتظر بمانید تا تراکنش شما در بلاکچین اتریوم ثبت شود.
تصویر صفحه اول یونی سواپ

استفاده از یونی سواپ برای ایرانیان

همان طور که می‌دانید، کشور ایران از تحریم‌های اقتصادی رنج می‌برد. به همین بسیاری از کاربران ارز دیجیتال مشکل استفاده از صرافی‌ها و کیف پول‌های بین‌المللی را دارند. توجه داشته باشید اگر از داخل خاک ایران می‌خواهید از صرافی یونی سواپ استفاده کنید، باید آی‌پی آدرس خود را به نقطه دیگری تغییر دهید. مطمئن‌ترین کار نیز استفاده از یک آی‌پی ثابت یا وصل شدن تنها به یک شهر است.

اما نکته مثبت در استفاده از صرافی یونی سواپ برای ایرانیان آن است که نیازی به احراز هویت ندارد. اصولا این مسئله نه تنها در صرافی یونی سواپ، بلکه در سایر صرافی‌های غیرمتمرکز یا دکس (Decentralized Exchanges) نیز وجود دارد. به همین دلیل استفاده از این صرافی با آی‌پی غیر از آی‌پی ایران کار بسیار ساده‌ای است.

توکن Uni؛ توکن صرافی یونی سواپ

توکن Uni، توکن بومی صرافی یونی سواپ است که به عنوان یک توکن حاکمیتی شناخته می‌شود. داشتن این توکن به دارندگان آن اجازه می‌دهد تا در پروژه حق رای داشته باشند. اساسا استفاده از این توکن به علت تسلط بیشتر دارندگان به سهام خود، به مراتب زیاد شده است. توکن Uni در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شد. عرضه این توکن به دلیل جلوگیری از مهاجرت کاربران صرافی یونی سواپ به صرافی سوشی سواپ بود. صرافی سوشی سواپ یکی از صرافی‌های رقیب و از مشتقات یونی سواپ بود که با ارائه توکن سوشی توکن سعی کرد تا کاربران یونی سواپ را به سمت خود بکشاند. سپس صرافی یونی سواپ نیز با معرفی توکن Uni به کاربران خود اجازه داد تا بتوانند در روند پیشرفت صرافی سهمی داشته باشند. صرافی یونی سواپ تعداد یک میلیارد عدد از این توکن را ساخت و تصمیم گرفت ۱۵۰ میلیون عدد از این توکن را بین کاربران خود تقسیم کند. بعد از توزیع تعداد ۴۰۰ توکن یونی به هر کاربر رسید که در آن زمان به ارزش نزدیک ۱۰۰۰ دلار نیز رسید. در حال حاضر توکن این صرافی نیز به جایگاه خوبی رسیده است و در بسیاری از صرافی‌های معتبر متمرکز و غیرمتمرکز نیز لیست شده است.

توکن UNI

نحوه قیمت‌گذاری توکن‌ها در صرافی یونی سواپ

یکی دیگر از المان‌های موجود در صرافی یونی سواپ، نحوه تأیید و ارزش‌گذاری کوین‌های مختلف است. در این صرافی به جای استفاده از سیستم قیمت‌گذاری بر اساس عرضه و تقاضا، که بالاترین خریدار و پایین‌ترین فروشنده قیمت را تعیین می‌کنند، از یک سیستم قیمت‌گذاری کامپیوتری خودکار استفاده می‌کند. این روش کامپیوتری، روشی جایگزین برای قیمت‌گذاری سنتی است که از طریق فرمول‌های طولانی ریاضی و میزان عرضه توکن به بازار تعریف می‌شود. این سیستم با بالارفتن و پایین آمدن قیمت یک ارز با توجه به میزان نقدینگی موجود در استخر آن تعریف می‌شود.

این موضوع مهم را نیز در نظر داشته باشید اگر می‌خواهید توکن جدیدی به صرافی یونی سواپ اضافه کنید، باید میزان آن را مشخص کنید. از طرفی به همان اندازه باید توکن دیگری را در استخری دیگر برای ضمانت وارد کنید. فرمول محاسبه قیمت توکن جدید در صرافی یونی سواپ، مقدار توکن اضافه شده را ضربدر مقدار توکن استیک شده در استخر می‌کنید، عددی که به دست می‌آید، قیمت توکن شما را در صرافی مشخص می‌کند.

برای مثال شما یک توکن به نام ABC دارید و می‌خواهید این توکن را در صرافی یونی سواپ لیست کنید. برای این کار مقدار مشخصی از توکن را در ازای مقدار مشخصی اتر که وارد استخر کرده‌اید، ثبت می‌کنید. با این کار عدد ثابتی برای قیمت توکن شما به دست می‌آید. حال اگر توکن‌های جدیدی به مجموعه توکن‌های ABC خود اضافه کنید، چون تعداد اتر و عدد نهایی فرمول شما ثابت است، ارزش توکن شما در مقابل اتر افت می‌کند. از طرفی میزان بزرگ بودن استخر نیز تاثیر زیادی در قیمت نهایی توکن شما خواهد داشت.

آربیتراژها در ارز دیجیتال

آربیتراژها

آربیتراژها گروهی از تریدرها هستند که تاثیر زیادی بر متعادل کردن قیمت ارزهای دیجیتال دارند. این افراد با استفاده از اختلاف قیمتی در صرافی‌های مختلف، سود راحتی در اکوسیستم برای خود ایجاد می‌کنند. برای فهم بهتر اجازه دهید مثالی برای شما بزنیم. فرض کنید قیمت اتریوم در صرافی بایننس ۱۲۵۰۰ دلار و در صرافی کوین بیس ۱۲۴۵۰ دلار است. این افراد با خرید کوین در صرافی کوین بیس و فروش آن در صرافی بایننس، به سادگی تمام سود مناسبی را برای خود به وجود می‌آورند.

یکی از مزایای دیگر صرافی یونی سواپ، مربوط به همین آربیتراژها است. همان‌طور که به آن اشاره کردیم، قیمت‌گذاری کوین‌ها در یونی سواپ با روش دیگری از سایر صرافی‌های سنتی اتفاق می‌افتد. از طرفی فعالیت گسترده افراد آربیتراژ در بازارهای جهانی باعث تعادل قیمت در بازار ارزهای دیجیتال می‌شود. ترکیب این دو عامل با یکدیگر باعث می‌شود که قیمت ارزهای موجود در صرافی یونی سواپ قیمت مناسبی داشته باشد.

آینده یونی سواپ

صرافی‌های غیرمتمرکز، گزینه‌ای امن برای دنیای کریپتو

در این مقاله صرافی یونی سواپ و ویژگی‌ها و عملکرد آن را بررسی کردیم. این صرافی به واسطه ویژگی‌هایی که دارد به عنوان معروف‌ترین صرافی غیرمتمرکز در جهان شناخته می‌شود. از طرفی به علت غیرمتمرکز بودن، کارکردن افراد ایرانی با این صرافی‌ها راحت‌تر از صرافی‌های متمرکز است. این صرافی به واسطه ویژگی‌هایی که دارد به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید با استفاده از این صرافی، کوین‌های زیادی را معامله کنید.

از سوی دیگر اضافه‌کردن توکن جدید به این صرافی نیز کار خیلی سختی نیست. اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره این صرافی، توکن آن و نحوه کار با آن دارید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه ما در تماس باشید. امیدواریم از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

سوالات متداول

آیا صرافی یونی سواپ صرافی مناسبی است؟

این صرافی به عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در دنیا شناخته می‌شود و گزینه‌ای مناسب برای معامله ارزهای دیجیتال است.

مزیت صرافی یونی سواپ نسبت به سایر صرافی‌ها چیست؟

این صرافی به دلیل سیستم قیمت‌گذاری غیر سنتی و استخرهای ارز دیجیتالی که دارد، نقدینگی بالا و مطمئنی را در خود جای داده است. این صرافی به واسطه این ویژگی بسیاری از معامله‌گران ارز دیجیتال را به خود جذب کرده است.

آیا ایرانیان می‌توانند از صرافی یونی سواپ استفاده کنند؟

استفاده از صرافی‌های بزرگ بین‌المللی به دلیل تحریم‌های جهانی برای بسیاری از کاربران ایرانی میسر نیست. با این حال در صرافی‌های غیرمتمرکز مانند یونی سواپ، می‌توانید با استفاده از آی‌پی متفاوت از آی‌پی ایران به فعالیت بپردازید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
coindesk
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا