کیف پول

آشنایی با کیف پول واسابی؛ ولتی خاص برای بیت کوین

معامله‌گران و خریداران رمزارزها در بازار کریپتوکارنسی برای نگه‌داری سرمایه و دارایی دیجیتال‌شان یا حتی معامله سریع ارزها مثل فروش تتر به کیف پول‌های ارز دیجیتال نیاز پیدا می‌کنند. این ولت‌ها به چند دسته نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کاغذی تقسیم می‌شوند.

کیف پول‌ سخت‌افزاری به‌صورت یک دستگاه است که از رمزارزهای مختلفی پشتیبانی می‌کند و باید خریداری شود. کیف پول‌های نرم افزاری هم باید اول دانلود شده و سپس روی سیستم نصب شوند. در این میان برخی نرم افزارها فقط روی یک سیستم نصب شده و برخی دیگر چند دستگاهی (Multi Device) هستند. رمزارزهای مختلف در کیف پول‌ها قابل نگه‌داری هستند و برای معامله و ترید کردن به آن‌ها نیاز دارید.

بر همین اساس قرار است در این مقاله درباره یکی از بهترین کیف پول‌ها که به‌صورت انحصاری از بیت کوین پشتیبانی می‌کند، یعنی کیف پول واسابی (Wasabi) صحبت کنیم. برای آشنایی بیشتر با این کیف پول در ادامه با ما همراه شوید.

کیف پول واسابی چیست؟

کیف پول نرم افزاری واسابی (Wasabi) برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۸ توسط شخصی به نام zkSNAKCKS رونمایی شد. این کیف پول متن‌باز یا همان اپن‌سورس (open-source) است که به‌صورت اختصاصی روی رمزارز بیت کوین تمرکز دارد و بنا بر ادعای توسعه‌دهنده‌اش از امنیت بالایی هم برخوردار است.

کیف پول واسابی یک نوع کیف پول نرم افزاری برای نصب روی دسکتاپ است که خوشبختانه برای ویندوز، مک و لینوکس طراحی شده و روی تمامی این سیستم‌عامل‌ها قابلیت اجرا دارد. در حال حاضر این کیف پول نرم افزاری هنوز نسخه موبایلی را ارائه نداده و همان‌طوری که گفته شد صرفاً از بیت کوین حمایت می‌کند. خب حالا یک سؤال مهم، مزایای استفاده از واسابی برای معامله‌گران بیت کوین چیست؟

مزایای استفاده از کیف پول واسابی

اگرچه کیف پول واسابی مثل کیف پول کاغذی فقط از یک رمزارز یعنی بیت کوین حمایت می‌کند، هنوز نسخه موبایلی را طراحی نکرده و اصطلاحاً چند دستگاهی نیست، ولی مزایای بسیاری از جمله نصب رایگان و متن‌باز بودن دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این کیف پول اشاره کردیم:

با استفاده از کیف پول واسابی کنترل کاملی روی سرمایه‌تان یعنی بیت کوین‌هایی که خریداری کردید، خواهید داشت. بنا بر ادعای توسعه‌دهندۀ واسابی با استفاده از این کیف پول سرمایه‌تان را از دست نداده ولی مسئول بک‌آپ‌گیری اطلاعاتتان هستید.

واسابی متن‌باز است و هر کدنویس و توسعه‌دهنده‌ای امکان بررسی رسمی کدهای این کیف پول را دارد.

محیط کیف پول امن است و بخش زیادی از سرمایه شما را در کیف پول سرد نگه می‌دارد تا امنیت آن را در برابر هکرها و حملات سایبری حفظ کند. از طرف دیگر، برای حفظ امنیت کاربران تأیید دومرحله‌ای را فعال کرده تا هرگونه سرقت اطلاعات یا سرمایه دیجیتال دشوار و غیرممکن شود.

بنا بر نظر توسعه‌دهندگان، جاسوسی / رخنه (Spy) از  (به) کیف پول واسابی بسیار دشوار است و این کیف پول اطلاعات شما را در حین انجام تراکنش و هرگونه معامله‌ای در اختیار دیگر اعضای شبکه قرار نمی‌دهد.

در زمان نصب واسابی روی سیستم می‌توانید از پروکسی تور (Tor) برای حفظ امنیت در برابر سرویس‌های اینترنتی، حملات سایبری و هکرها استفاده کنید.

برای پرداخت به‌خصوص کاربرانی که داخل ایران هستند و ممکن است کمی مشکل داشته باشید، واسابی پرداختی را پیشنهاد می‌دهد که بر اساس شرایط شبکه باشد و نیازی به متحمل شدن هزینه بیشتر نداشته باشید.

اگرچه ساختار درونی شبکه واسابی ممکن است از بیرون کمی پیچیده به نظر برسد ولی استفاده از آن بسیار آسان است. از طرف دیگر هر کاربر می‌تواند برای حفظ امنیت کلیدهای خصوصی هم ایجاد کند تا کنترل کاملی روی بیت‌ کوین‌های خودش داشته باشد.

در آخر هم خوب است به یکی از مهم‌ترین مزایای کیف پول واسابی یعنی کنترل کامل کوین جوین‌ها اشاره کنیم. به‌این‌ترتیب با ویژگی‌هایی که کوین جوین دارد می‌توانید تاریخ هر تراکنش و معامله‌ای که انجام دادید را کاملاً نامشخص کنید، حریم خصوصی معاملات و تراکنش‌هایتان را دائماً به‌روز کرده و اطمینان بیشتری از انجام هر تراکنش داشته باشید.

استفاده از کیف پول واسابی

ویژگی‌های کیف پول واسابی

تا اینجا متوجه شدید که واسابی یک کیف پول گرم است و برای فعال‌شدن نیاز به اتصال به اینترنت دارد. کیف پول واسابی امنیت کاربرانش را تأمین کرده تا بتوانند کنترل کاملی روی سرمایه‌شان داشته باشد. جالب است بدانید، از زمانی که این کیف پول به‌صورت بین‌المللی معرفی و مورد استفاده قرار گرفت، توسعه‌دهندگان آن بارهاوبارها با این ویژگی که سطح امنیت بسیار بالایی دارد، واسابی را معرفی کردند.

در زمان نصب و راه‌اندازی واسابی، کاربر باید رمز ۱۲ حرفی را که رندم است انتخاب کرده تا از آن برای بک‌آپ‌گیری و دسترسی به اطلاعات درون کیف پول (در صورت بروز هر مشکل) استفاده کند.

از طرف دیگر واسابی برای حفظ امنیت کاربران در انجام هر معامله و تراکنش آدرس جدیدی را ایجاد کرده و در طول تراکنش نیز از کوین جوین‌ها استفاده می‌کند. در واقع استفاده از کوین جوین‌ها با متدی به نام ناشناسی  یا همان anonymization انجام شده و باعث می‌شود تا ریسک هرگونه ازبین‌رفتن سرمایه یا به سرقت رفتن آن کاهش یابد.

کوین‌ جوین‌ به کاربران این امکان را می‌دهد تا کوین هایشان را باهم ترکیب کرده و سپس کاملاً ناشناس معامله را شروع کنند. با این روش، کاربران نمی‌دانند که هر معامله از سمت چه کسی انجام می‌شود و به‌این‌ترتیب امنیت اطلاعات کاربر حفظ می‌شود.

این پروسه کوین جوین‌ها شامل:

  • راه‌اندازی کیف پول
  • انتخاب حداکثر ۷ کوین یا ارزش حداقل ۱/۰ BTC
  • واردکردن پسورد
  • انتخاب گزینه Enqueue Selected Coins

می‌شود و بعد از آن فقط باید منتظر انجام تکمیل تراکنش شوید.

به‌عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های کیف پول واسابی هم خوب است بدانید که این کیف پول برای اولین‌بار از فیلترینگ بلاک فشرده کلاینت یا همان BIP158 استفاده کرد. با کمک این فیلترینگ کلاینت‌های سبک به‌صورت خصوصی در جریان میزان سرمایه بیت‌ کوین‌شان قرار می‌گیرند.

راه‌اندازی و نصب کیف پول واسابی

برای نصب کیف پول واسابی اول‌ازهمه باید آن را دانلود و سپس راه‌اندازی کنید که فرایندی بسیار آسان است.

دانلود کیف پول واسابی

پیشنهاد می‌شود برای دانلود کیف پول فقط سراغ سایت اصلی واسابی بروید و بر اساس نوع دستگاه یعنی لینوکس، ویندوز یا مک، کیف پول را دانلود کنید.

https://wasabiwallet.io/

دریافت فایل کیف پول

بعد از دانلود نرم افزار باید آن را نصب کنید. وقتی دانلود کیف پول تمام شد، صفحۀ زیرا برایتان باز می‌شود. اول گزینه next را انتخاب کنید.

نصب کیف پول واسابی

وقتی صفحه زیر باز شد، با انتخاب گزینه Install کیف پول روی سیستم نصب خواهد شد.

نصب کیف پول واسابی روی سیستم

با تکمیل نصب صفحه زیر روی صفحه نمایش داده می‌شود که در معنای آماده بودن کیف پول برای استفاده است، در این مرحله روی گزینه finish بزنید.

تکمیل نصب کیف پول واسابی

حالا کیف پول را می‌توانید روی دسکتاپ به‌راحتی پیدا کنید. روی آیکون کیف پول کلیک کرده تا صفحه‌ای جدید جهت ایجاد کیف پول برای شما باز شود و بتوانید گزینه موافقت با شرایط و قوانین (agree to the terms of service) را برای ادامه مسیر انتخاب کنید.

ایجاد کیف پول واسابی

حالا که با قوانین واسابی موافق هستید، به‌صورت کاملاً رایگان می‌توانید هر تعداد کیف پول را برای خودتان ساخته و اصطلاحاً generate کنید. برای این کیف پول جدید رمز عبور مطمئنی که توسط هیچ‌کس قابل حدس‌زدن نباشد، انتخاب کرده و آن را به‌خاطر بسپارید.برای ساخت کیف پول، منوی مدیریت کیف (Wallet Manager) را ساخته، رمزعبور را با کیورد مخصوص مشخص کرده و با انتخاب next به مرحله بعد بروید.

تعیین رمز عبور برای کیف پول واسابی

در مرحله بعدی شما ۱۲ عبارت را مشاهده می‌کنید که برای ریکاوری رمز عبور باید حتماً بخاطر داشته باشید. پس دوازده عبارت را در جایی امن یادداشت کرده و نگه‌داری کنید. زمانی که همه کلمات را یادداشت کردید، برای رفتن به مرحله بعدی و آماده شدن کیف پول باید گزینه I wrote down my Recovery Words (در معنای کلمات بازیابی‌ام را یادداشت کردم) را بزنید.

 پیشنهاد می‌شود که رمز عبور  هم ۱۲ حرفی باشد و حتماً یک رمز پشتیبان هم برای آن تعیین کنید که بتوانید کیف پول را روی دستگاه دیگری هم باز کرده یا اگر رمز فراموش شد، دوباره آن را بازیابی کنید. در آخر هم به‌خاطر داشته باشید که بعد از نصب و راه‌اندازی کیف پول واسابی همیشه از اطلاعاتتان بک‌آپ بگیرید.

نحوه استفاده از نسخه دسکتاپ

کیف پول واسابی یک کیف پول نرم افزاری گرم است و همان‌طوری که گفتیم با اتصال به اینترنت به‌صورت کامل فعال می‌شود. این کیف پول تنها نسخه ویندوز داشته و چون امکان اتصال به سخت‌افزار، اصطلاحاً  hardware integration  دارد، کاربران می‌توانند از طریق اتصال کیف پول (interface) کنترل کاملی روی آن داشته باشد.

واسابی استفاده کاربری آسانی دارد و به‌قول‌معروف کاملاً easy-to-use است، پس دربارۀ استفاده از این کیف پول اصلاً جای نگرانی نیست. از آن مهم‌تر واسابی خدمات پشتیبانی از کاربران کاملی هم دارد که شامل سرویس پاسخگویی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته می‌شود. خدمات پشتیبانی واسابی به‌صورت آنلاین و از طریق سایت رسمی کاملاً فعال است. ارسال تیکت پشتیبانی، ارسال ایمیل و برقراری تماس تلفنی در خدمات پشتیبانی مجموعه قرار دارد که البته این مورد آخر ممکن است برای کاربران ایرانی کمی مشکل باشد. در نتیجه پیشنهاد می‌شود در صورت نیاز به خدمات، از طریق ارسال ایمیل و تیکت پشتیبانی با تیم واسابی در ارتباط باشید.

می‌دانید که بیت کوین برای هر معامله یک آدرس جدید برایتان می‌سازد تا امنیت شما در حین هر تراکنش حفظ شود. کیف پول واسابی هم برای حفظ امنیت کاربران، امکان ساخت آدرس‌های مختلف و گوناگون را فراهم کرده تا با امنیت بالا هر تعداد تراکنش که مد نظر دارید را انجام دهید.

برای شروع معامله و ساخت آدرس جدید، مطابق تصویر زیر، بعد از باز کردن برنامه به قسمت دریافت (Receive) بروید. برای آدرس نام تعیین کرده تا بعدها از همین طریق بتوانید هر تراکنش را به‌راحتی ردیابی کنید. با تعیین اسم، گزینه تعیین ادرس جدید (Generate Receive Address) را بزنید. بعد از انجام معامله این آدرس به‌صورت خودکار حذف شده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

استفاده از کیف پول واسابی

هزینه‌های مربوط به کیف پول واسابی

هزینه دانلود و نصب واسابی روی سیستم کاملاً رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه ندارد. بااین‌وجود، انجام تراکنش‌های کوین جوین نیازمند پرداخت هزینه (Fee) است که در حال حاضر ۰۰۳/۰% برآورد شده است.

انجام تراکنش و ست‌کردن متد ناشناس (anonymization) که پیش‌تر به آن اشاره کردیم تا ۴۰ مرتبه، هزینه کارمزد ۴۰ برابر شده (۰.۰۰۳% x 40) و معادل ۱۲/۰% می‌شود و بر همین باز هم اساس افزایش خواهد داشت. مثلاً برای ۵۰ مرتبه کارمزد به‌صورت ۰.۰۰۳% x 50 محاسبه شده که معادل ۱۵/۰% می‌شود.

بر اساس جزئیات تراکنش‎‌هایی که انجام می‎‌دهید، ممکن است که نیاز به پرداخت تمام کارمزد داشته باشید یا معامله‌تان بدون کارمزد انجام شود. مثلاً برای ثبت‌نام کوچک‌ترین تراکنش کوین جوین نیازی به پرداخت هیچ کارمزدی ندارید.

واسابی، انتخابی همیشگی برای بیت کوین

تا اینجا متوجه شدیم که کیف پول واسابی یکی از مطمئن‌ترین و امن‌ترین کیف پول‌های نرم افزاری و گرم است که بر اساس کوین جوین، متد ناشناس (anonymization) و استفاده از پروکسی تور که برای حفظ امنیت طراحی شده، یکی از بهترین کیف پول‌های انتخابی برای معامله‌گران و تریدرهای فعال بازار کریپتوکارنسی است.

سیستم و محیط کاربری واسابی از طرف تیم توسعه‌دهندگان دائماً در حال بررسی و انجام به‌روزرسانی‌های لازم است تا هیچ باگی نداشته باشد، نقطه خطر و نفوذی باقی نگذارد، امنیت کاربران را حفظ کند و در نهایت بتواند انجام معامله‌های مختلف بیت کوین را برای کاربران آسان‌تر و سریع‌تر از قبل کند. تیم متخصص واسابی در آخرین اعلام رسمی هم گفتند که به‌روزرسانی‌های این کیف پول هنوز تمام نشده است. مثلاً یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این تیم برای آینده فراهم‌کردن شرایط ارسال مقادیر دلخواه از طریق کوین جوین به آدرس شخص سوم آن هم به‌صورت مستقیم (Direct) است. اگرچه این امر هنوز محقق نشده ولی اگر واسابی شاهد چنین نوآوری در سال آینده باشد، می‌توان گفت به یکی از بهترین پیشرفت‌های معاملات دنیای کریپتوکارنسی دست‌یافته است.

کیف پول واسابی برای کاربرانی که به‌صورت تخصصی در بازار خریدوفروش بیت کوین فعال هستند، بهترین انتخاب و امن‌ترین کیف پول است که تنها یک نقطه‌ضعف یعنی نداشتن نسخه موبایل دارد، در نتیجه اگر در حوزه دیگر رمزارزها فعال هستید، کمک چندانی به شما نخواهد کرد ولی اگر از تریدرهای متخصص بین کوین هستید، کیف پول منتخب شما بهتر است که واسابی باشد.

برای استفاده از متد کوین جوین کیف پول واسابی حداقل سرمایه چقدر است؟

شرط شرکت در آن داشتن حداقل سرمایه ۱/۰ BTC است. اگر این میزان دارایی را داشتید، مقدار بیت کوین مورد نظر را انتخاب، رمز عبور را زده و ادامه دهید.

آیا در زمان انجام تراکنش میزان ناشناسی (Anonymity) قابل تغییر است؟

بله؛ به‌این‌ترتیب: سپر قرمز در معنای ناشناسی درجه ۱/ سپر زرد ناشناسی ۲ تا ۲۰/ سپر سبز ناشناسی ۲۱ تا ۴۹ و سپر سبز همراه با تأیید (Verification)  ناناسی بالای ۵۰ است.

درصورتی‌که سرمایه اولیه برای استفاده از کوین جوین را داشتیم ولی تأیید طول کشید، برای سریع‌تر شدن تراکنش راه‌حلی داریم؟

منتظر تأیید کوین جوین بمانید. ولی اگر عجله داشتید، با تیک زدن هر بیت و انتخاب بین گزینه‌های Select All Non-Private و Select All Private می‌توانید برای کیف پول تعیین کنید که کدام گزینه ناشناس و کدام یک عادی باقی بماند.

آیا ساخت و ایجاد کیف پول جدید در واسابی نیازمند پرداخت هزینه است؟

خیر ایجاد کیف پول بعد از دانلود و نصب واسابی رایگان است. برای ساخت کیف پول باید Wallet Manager را کرده و گزینه Generate wallet را پیدا کنید. 

تکنولوژی کوین جوین چه مزایایی دارد؟

طبیعتاً امنیت انجام هر تراکنش را بالا می‌برد. برای استفاده از کوین جوین هر دو طرف جهت انجام معامله باید قرارداد هوشمند امضا کنند و چون آدرس‌ها ناشناس باقی می‌ماند، مسیر انجام خریدوفروش امن است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
coindesk
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا