افراد مشهور

معرفی هال فینی؛ معرفی اولین پذیرنده بیت کوین

هال فینی (Hal Finney) یک دانشمند رایانه، برنامه‌نویس و متخصص رمزنگاری بود که به دلیل دریافت اولین واحدهای بیت کوین از ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) شناخته می‌شود. وی پس از ناکاموتو، اولین کسی بود که نرم‌افزار بیت کوین را اجرا و از کیفیت ایده این ارز دیجیتال دفاع کرد. در این مقاله به زندگینامه و تاثیر هال فینی روی بیت کوین و همچنین به نظریه «فینی همان ساتوشی است» می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

زندگینامه هال فینی

آقای Hal Finney در سال ۱۹۵۶، در شهر فرزنو واقع در ایالت کالیفرنیا به دنیا آمد. وی در سال ۱۹۷۹ مدرک کارشناسی علوم مهندسی خود را از دانشگاه موسسه فناوری کالیفرنیا (CalTech) دریافت کرد و پس از آن، برای مدتی به عنوان برنامه‌نویس یک شرکت سازنده بازی‌های ویدیویی مشغول به کار شد.

هال فینی همواره جزو طرفداران حفاظت از حریم خصوصی و یکی از اعضای فعال گروه سایفرپانک (Cypherpunk) بود؛ گروهی که به کمک علم رمزنگاری، در جهت افزایش سطح امنیت حریم خصوصی کاربران فعالیت می‌کرد. ارسال وایت پیپر بیت کوین برای سایفرپانک‌ها توسط ساتوشی ناکاموتو، موجب شد که Hal Finney برای اولین بار با این ارز دیجیتال آشنا شود.

او در تراکنش اول شبکه Bitcoin نقش دریافت‌کننده را داشت، چند ایراد از در نرم‌افزار بیت کوین پیدا کرد و چندین بار هم از طریق ایمیل با ساتوشی ناکاموتو مکاتبه داشت. تقریبا یک سال بعد، او مجددا به سراغ شبکه بیت کوین آمد و متوجه شد که شبکه آن گسترش یافته و قیمت هر واحد BTC نیز بیشتر شده است. از این تاریخ به بعد، هال فینی به کمک دانش برنامه‌نویسی خود، در پروژه‌های مرتبط با Bitcoin نقش فعالی داشت.

Hal Finney امروزه به عنوان یکی از اولین پذیرندگان بیت کوین و دنیای ارز دیجیتال شناخته می‌شود و به خاطر نقشی که در روزهای آغازین شبکه Bitcoin داشت، شایعاتی در مورد این که وی همان ساتوشی ناکاموتو (لقب خالق ناشناس بیت کوین) است نیز منتشر شد.

هال فینی در دوران بیماری

فینی در سال ۲۰۰۹ از ابتلا به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (Amyotrophic lateral sclerosis) مطلع شد و این بیماری در نهایت به فلج شدن و مرگ او منجر گردید. با این حال، وی تا زمانی که قادر بود، برنامه‌نویسی را ادامه داد. خانواده فینی نیز برای تامین هزینه‌های درمان او، مقداری از بیت کوین‌هایی که در اولین روزهای فعالیت این شبکه به دست آورده بود را به فروش رساندند. در نهایت، وی در آگوست سال ۲۰۱۴ فوت کرد و بدن وی برای نگهداری به سبک حفظ سرمایشی (Cryopreservation) به شرکت آلکور (Alcor) سپرده شد.

اقدامات مهم Hal Finney در دنیای حریم خصوصی

هال فینی به صورت داوطلبانه در پروژه حریم‌ خصوصی بسیار خوب (Pretty Good Privacy) یا همان PGP مشارکت داشت. این پروژه نرم افزاری که توسط فیلیپ زیمرمن (Philip Zimmermann) ایجاد شده بود، به مردم اجازه می‌داد که از طریق یک سرویس سامانه تابلوی اعلانات (Bulletin ‌Board System) با یکدیگر ارتباطی امن داشته باشند. نرم افزار PGP از فناوری رمزنگاری کلید عمومی استفاده می‌کرد؛ یعنی همان پروتکلی که امروزه در بسیاری از پروژه‌های بلاکچینی مورد استفاده قرار گرفته است.

آقای Hal Finney در همان دورانی که روی پروژه PGP کار می‌کرد، به یکی اعضای فعال گروه سایفرپانک‌ها هم تبدیل شد، تا بیش از پیش با مسائلی مانند حریم خصوصی و تمرکز زدایی سروکار داشته باشد. در این دوران، فینی در ایجاد یک سرویس پنهان کننده مبدا ایمیل (Anonymous Remailer) هم مشارکت داشت.

عضویت هال فینی در سایفرپانک‌ها موجب شد تا وی با مفهوم سیستم پول دیجیتالی ناشناس آشنا و به آن علاقه‌مند شود. وی در چندین آزمایش مرتبط با اولین ارزهای دیجیتال تاریخ، شامل اولین ارز مبتنی بر الگوریتم اثبات کار (PoW) یعنی RPOW، نقش مهمی ایفا کرد. این ارز عملکرد چندان موفقی نداشت؛ اما پروتکل به کار رفته در آن به مبنایی برای توسعه بلاکچین سایر ارزهای دیجیتال مشهور (مانند بیت کوین و اتریوم) تبدیل شد.

هال فینی و اولین تراکنش شبکه بیت کوین

تصویر هال فینی

آقای Hal Finney اولین بار از طریق ایمیلی که ساتوشی ناکاموتو برای اعضای سایفرپانک ارسال کرده بود، با بیت کوین آشنا شد. در حالی که بیشتر اعضای این گروه در مورد کیفیت ایده ساتوشی تردید داشتند، فینی پتانسیل آن را شناسایی و از پروژه Bitcoin دفاع کرد.

هال فینی بعدها در این مورد نوشت:

رمزنگارها ایده‌های بزرگ زیادی را دیده‌اند که توسط افراد سردرگم و بی‌تجربه مطرح شدند؛ به همین دلیل معمولا زود قضاوت می‌کنند.

هال فینی نرم‌افزار بیت کوین را در همان روز انتشار یعنی در دوازدهم ژانویه ۲۰۰۹ (بیست و سوم دی ۱۳۸۷) دانلود کرد و ۱۰ واحد BTC از ساتوشی دریافت نمود، تا در اولین تراکنش شبکه بیت کوین مشارکت داشته باشد.

آقای Hal Finney در ادامه چند بلاک نیز استخراج کرد، چند باگ نرم‌افزاری را شناسایی نمود و چند ایمیل کوتاه هم میان او و ساتوشی رد و بدل شد. وی در نهایت تصمیم گرفت نرم‌افزار Bitcoin را به دلیل مصرف بالای منابع پردازشی رایانه‌اش (که موجب افزایش دما و صدا فن‌های آن شده بود) خاموش کند. او پروژه بیت کوین را به فراموشی سپرد و تقریبا یک سال بعد متوجه شد که BTC ارزش پیدا کرده و توسعه پروژه آن نیز همچنان ادامه دارد. فینی در ادامه بیت کوین‌های خود را برای امنیت بیشتر به یک کیف پول آفلاین منتقل کرد.

آیا هال فینی همان ساتوشی ناکاموتو است؟

 ساتوشی ناکاموتو نام خالق یا خالقان ناشناس بیت کوین است. نقش Hal Finney به خاطر مشارکت در اولین تراکنش شبکه Bitcoin، داشتن دانش و مهارت کافی در زمینه رمزنگاری و همچنین به خاطر اهمیت بالایی که همواره برای حفاظت از حریم خصوصی قائل بود، همواره یکی از کسانی بوده در شایعات به عنوان خالق بیت کوین معرفی می‌شوند؛ این در حالیست که وی در زمان حیات خود این موضوع را به صراحت رد کرد.

فینی در نوشته‌های خود به هویت ساتوشی اشاره کرده است:

امروز هویت ساتوشی به یک معما تبدیل شده، اما زمانی که از طریق ایمیل با او مکاتبه داشتم، حس می‌کردم با مردی ژاپنی تبار، بسیار باهوش و صادق مواجه هستم. من در طول زندگی‌ام فرصت آشنایی با افراد استثنایی زیادی را داشتم و به همین خاطر می‌توانم نشانه‌های استثنایی بودن را تشخیص دهم.

آقای Hal Finney به خاطر نقشی که در روزهای آغازین شبکه بیت کوین و حمایت از آن داشت، هرگز فراموش نخواهد شد. از طرف دیگر، برخی وب‌سایت‌ها حتی با وجود رد شدن شایعه توسط خود فینی، او را یکی از محتمل‌ترین گزینه‌ها برای هویت خالق بیت کوین می‌دانند و این موضوع نیز احتمالا باعث خواهد شد که نام هال فینی برای همیشه با Bitcoin گره بخورد.

شما چه نظری در مورد هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو دارید؟ آیا هال فینی همان خالق بیت کوین است یا فردی دیگری را مسئول ساخت بزرگ‌ترین ارز دیجیتال دنیا می‌دانید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۲

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا