اخبار بیت کوین

دلیل افزایش قیمت بیت کوین به بالای ۴۲ هزار دلار چه بود؟

قیمت بیت کوین در روز جمعه پس از انقضای قراردادهای آپشن یک رالی به سمت ۴۲ هزار دلار داشت. در ضمن کاهش تورم و گزارش مثبت جی‌پی مورگان (JP Morgan) نیز چشم‌انداز قیمتی بیت کوین را تقویت کرد و در این رشد دخیل بودند.

به گزارش والکس و به نقل از cointelegraph، قیمت بیت کوین در تاریخ ۲۶ ژانویه (۶ بهمن) پس از سه روز تلاش برای شکستن مقاومت ۴۰ هزار دلاری خود، ۳/۲ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. این رشد غیرمنتظره چند ساعت پس از انقضای قراردادهای ۴/۵ میلیارد دلاری اختیار معامله (آپشن) ماهانه بیت کوین رقم خورد، چرا که قراردادهای اختیار فروش (Put) در صورت باقی ماندن قیمت زیر ۴۰ هزار دلار در زمان انقضا، وارد سود می‌شدند. بنابراین، یکی از دلایل این ریکاوری، تعادل بین قراردادهای آپشن خرید (Call) و آپشن فروش بیت کوین در تاریخ ۲۶ ژانویه بوده است.

قیمت بیت کوین از کاهش فشارهای تورمی در اقتصاد ایالات متحده سود برد

شاخص تورمی هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) وزارت بازرگانی ایالات متحده در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر و دی ۱۴۰۲) بدون احتساب غذا و انرژی، ۲/۹ درصد در مقیاس سالانه افزایش یافت و شرایط اقتصاد کلان در پی انتشار این آمار و ارقام تا حدی بهبود پیدا کرد. فدرال رزرو ایالات متحده (Fed) برای تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره به شدت به چنین داده‌های تورمی متکی است. شاخص‌های اخیر نشان می‌دهند که فدرال رزرو به احتمال زیاد تورم را بدون ایجاد رکود مهار می‌کند، زیرا تولید ناخالص داخلی ایالات متحده (GDP) در سه ماهه آخر سال گذشته ۳/۳ درصد رشد کرده است.

اندرو هانتر (Andrew Hunter)، معاون ارشد Capital Economics و اقتصاددان ایالات متحده گفت:

در هر صورت، اکنون زمان آن فرا رسیده است که مقامات فدرال رزرو موفقیت خود را تصدیق کنند و به تدریج از سیاست‌های محدودکننده بکاهند.

حجم بالای پرداخت بهره به بدهی فدرال رزرو ایالات متحده به تنهایی می‌تواند دلیلی برای افزایش قیمت احتمالی بیت کوین باشد. به گفته ای.جی آنتونی (E.J. Antoni)، اقتصاددان Heritage Foundation، حتی با تعدیل تورم، پرداخت بهره دولت تا سال ۲۰۲۷ از مرز ۱/۷ تریلیون دلار هم فراتر خواهد رفت.

به تفسیر ای.جی آنتونی، این وضعیت «هولناک و ناپایدار» است، به این معنی که دلار آمریکا به شکلی دیگر ارزش خود را در طول زمان از دست خواهد داد. در این صورت، یا دولت برای پرداخت بدهی‌های خود نقدینگی تزریق می‌کند یا نرخ بهره را تا حد زیادی کاهش می‌دهد که باعث افزایش فشارهای تورمی می‌شود.

حال سوال مهم این است؛ با توجه به اینکه فدرال رزرو در نهایت مجبور به کاهش نرخ بهره خواهد شد، کدام بخش یا دارایی بیشترین سود را از این اتفاق می‌برد؟ به طور معمول، چنین تصمیمی به شدت به نفع بازار سهام خواهد بود، زیرا این حرکت هزینه تامین سرمایه را برای شرکت‌های بورسی کاهش می‌دهد و از جذابیت روش‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت می‌کاهد. مطمئناً تأثیر بالقوه کاهش نرخ بهره بر قیمت بیت کوین به نحوه نگاه بازار به چشم‌انداز اقتصادی، به ویژه احتمال رکود بستگی دارد.

ETFهای اسپات بیت کوین ۷۴۴ میلیون دلار سرمایه خالص به دست آورده‌اند

بیت کوین اخیراً حمایت خوبی از صنعت مالی سنتی دریافت کرده است. جی‌پی مورگان در گزارشی تخمین زده که جریان خروج سرمایه از ETF بیت کوین GBTC شرکت گری‌اسکیل (Grayscale) حالا به اوج خود رسیده و این نشان می‌دهد که «فشار نزولی این صندوق ETF خاص روی بیت کوین باید تا حد زیادی تمام شده باشد.»

طبق گفته جیمز سیفارت (James Seyffart)، تحلیلگر ارشد ETF بلومبرگ در شبکه اجتماعی X، خروجی خالص ETF اسپات بیت کوین در ایالات متحده مورخ ۲۵ ژانویه (۵ بهمن) برابر با ۸۰ میلیون دلار بوده است.

مهم‌تر از آن، داده‌های به دست آمده یک جریان خالص مثبت ۱۰ روزه و ۷۴۴ میلیون دلاری را نشان می‌دهند. بنابراین، حتی اگر خروج سرمایه از GBTC گری‌اسکیل ادامه یابد، رقبای آن مانند BlackRock ،Fidelity ،Ark 21 Shares و Bitwise احتمالاً این وضعیت را متعادل خواهند کرد.

یکی دیگر از موارد امیدبخش برای سرمایه‌گذاران بیت‌ کوین کاهش هزینه‌های تراکنش در این شبکه بود. طی ۱۰ روز گذشته، تراکنش‌های بالاتر از ۳۰ sat/vB (معادل حدود ۱/۹۰ دلار) به دلیل تقاضای بالا در «ممپول (Mempool)» گیر می‌کردند.

تراکنش‌های ۳۰ sat/vB یا بالاتر بیت کوین در ممپول
تراکنش‌های ۳۰ sat/vB یا بالاتر بیت کوین در ممپول

شایان ذکر است که تا تاریخ ۲۳ ژانویه (۳ بهمن)، تراکنش‌های مقطعی یا آن‌هایی که باید در زمان کوتاهی انجام می‌شدند، مجبور به پرداخت ۲/۵۰ دلار یا بالاتر بودند که نشان‌دهنده ازدحام شبکه در آن زمان است. این موارد، در کنار بهبود شرایط اقتصاد کلان و کاهش فشار ناشی از خروج سرمایه GBTC گری‌اسکیل، محتمل‌ترین دلایل برای رشد قیمت بیت کوین به بالای ۴۲ هزار دلار هستند.

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچ‌گونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
cointelegraph.com
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا