کیف پول

درباره پشتوانه تتر بیشتر بدانید. چرا قیمت ارز USDT همیشه ثابت است؟

تتر نوعی استیبل‌کوین است که در حال حاضر یکی از ۱۰ رمزارز برتر در دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود و استفاده از آن می‌تواند ضامن سلامت سرمایه شما در دنیای رمزارزها باشد. برای این‌که بدانید پشتوانه این ارز و دلیل ثبات قیمت آن چیست، تا انتهای مقاله حاضر همراه ما باشید.

معرفی

حتی اگر معامله‌گری در بازار ارزهای دیجیتال را تجربه نکرده باشید، احتمالا اسم بیت کوین، اتر، دوج کوین و… به گوشتان خورده باشد. اصلا می‌دانید ارز دیجیتال تتر چیست؟ Tether نیز مانند بیت کوین نوعی ارز دیجیتال است، اما تفاوتی اساسی با آن و سایر ارزهای دیجیتال دارد.

تتر یک استیبل‌کوین است؛ رمز ارزی که برخلاف سایر ارزهای دیجیتال که نوسان‌های شدید مشخصه اصلی آن‌ها است، قیمت آن همواره ثابت و معادل یک دلار آمریکا است. هر چند نوسانات بازار ارز بر ارزش این توکن هم تاثیر می‌گذارد اما این نوسانات قیمت را با کاهش یا افزایش نجومی مواجه نمی‌کند.

معامله‌گران جهت خرید ارزهای دیجیتال، اغلب از این ارز به‌عنوان جایگزینی برای دلار استفاده می‌کنند. این کار باعث می‌شود که در شرایط نوسانات شدید بازار کریپتوکارنسی‌ها، از دارایی‌های خود در برابر ضرر و زیان شدید، محافظت کنند.  

بررسی وجهه قانونی

بعد از آشنایی، ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا این ارزقانونی است؟ در پاسخ به این سوال باید خدمتتان عرض کنیم که در رابطه با استفاده از رمزارزها در ایران همچنان قوانینی وضع نشده است؛ از این رو، استفاده از این ارز و هر رمزارز دیگری جرم محسوب نمی‌شود. بنابراین، از این رمزارز محبوب می‌توانید برای نوسان‌گیری ارزهای دیجیتال بهره ببرید و ثبات سرمایه‌تان را تضمین کنید.

چرا ارزش این رمزارز ثابت است؟

این استیبل کوین به گروهی از ارزهای دیجیتال تعلق دارد که استیبل‌کوین نامیده می‌شوند. هدف این دسته از رمزارزها آن است که بر خلاف نوسان مشاهده‌شده در رمزارزهای محبوبی مثل بیت کوین و اتریوم، رمزارزها را ثابت نگه دارد. این ویژگی باعث می‌شود که به‌جای واسطه‌گری سرمایه‌گذاری‌های سوداگرانه، این ارز برای مبادله و به‌عنوان روشی برای ذخیره‌کردن دارایی‌های دیجیتال استفاده شود.

این توکن به آن دسته از استیبل‌کوین‌هایی تعلق دارد که پشتوانه آن‌ها یک ارز فیات است. یعنی، ارز فیاتی مانند دلار آمریکا، یورو یا ین، پشتوانه این ارز یا سایر استیبل‌کوین‌های با وثیقه است. این ارز با هدف ایجاد پلی میان ارزهای فیات و رمزارزها ایجاد شده است و ثبات، شفافیت و کاهش هزینه تراکنش، اصلی‌ترین مزایای آن است.

معرفی پشتوانه ارز تتر

چرا تتر و دلار آمریکا نسبت ۱:۱ دارند؟

این ارز به‌شدت به دلار آمریکا وابسته است و از نسبت ارزش ۱ به ۱ با دلار آمریکا برخوردار است. چگونه می‌توان چنین ارتباطی را توجیه کرد؟ آیا این نسبت با آینده تتر ارتباطی دارد؟ از منظر تئوریک، در شرایطی که تقاضای بیشتری برای این ارز وجود دارد و قیمت از ۱ دلار فراتر می‌رود، شرکت صادرکننده با ارائه تتر جدید به بازار، این افزایش قیمت را درجا سرکوب می‌کند.

در شرایطی که تقاضا برای این ارز کم است و ارزش آن به زیر ۱ دلار کاهش پیدا می‌کند، شرکت با پس‌گرفتن، قیمت آن را افزایش می‌دهد. به‌طور کلی، شرکت سازنده از توانایی صدور و از بین بردن توکن‌های موجود برخوردار است و این مسئله باعث می‌شود که شرکت بتواند با انجام اقداماتی، این نسبت ۱:۱ را حفظ کند.

کاربردهای این ارز چیست؟

سه مورد از اصلی‌ترین کاربردهای این ارز عبارت است از:

  • معامله: کاربران برای معامله USDT، به‌راحتی می‌توانند ارز فیات را مبادله کنند و از آن برای خرید ارزهای دیجیتال دیگر با هزینه کمتر استفاده کنند. علاوه بر این، زمان انجام این فرایند نیز کمتر خواهد شد.
  • وام‌دهی: از آن‌جایی که قیمت این استیبل کوین ثابت است، وام‌دهندگان بدون نگرانی از بابت ازدست‌رفتن دارایی‌شان، می‌توانند تتر را به‌عنوان بازپرداخت وام دریافت کنند.
  • پرداخت‌های برون‌مرزی: این ارز گزینه‌ای برای انتقال پول از این سر دنیا به آن سر دنیا- با سرعت بالا و کارمزد کم- است.

پشتوانه‌ای برای حفاظت از دارایی‌های دیجیتال

دلار و تتر

همان‌طور که در این مقاله گفته شد، تتر نوعی استیبل‌کوین است که قیمت تتر در اکثر مواقع ۱ دلار آمریکا/ USD است. این مسئله باعث می‌شود این ارز ریسک ضرر و زیان معامله‌گیری در بازار ارزهای دیجیتال را کاهش می‌دهد و سلامت دارایی‌های دیجیتال کاربران را تضمین می‌کند. پشتوانه آن ارز فیات دلار آمریکا است و دلیل ثبات قیمت این رمزارز نیز همین است. شما استفاده از این ارز را در سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

سوالات متداول

آیا تتر را می‌توان جایگزین دلار دانست؟

بله. این ارز درواقع همان دلار آمریکاست، اما از نوع دیجیتالی‌اش. این استیبل کوین برای خریدوفروش کالا و خدمات یا انتقال پول در سطح بین‌الملل قابل استفاده است.

چرا تتر رمزارز ارزشمندی برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران محسوب می‌شود؟

تتر نوعی استیبل‌کوین است. استیبل‌کوین‌ها سرمایه معامله‌گران را از خطرات مربوط به نوسانات رمزارزها ایمن نگه می‌دارد و باعث می‌شود که افت ناگهانی ارزش ارزهای دیجیتال، دارایی‌های آنان را در معرض خطر قرار ندهد.

شرکت سازنده چگونه نسبت ۱:۱ با دلار آمریکا را حفظ می‌کند؟

شرکت سازنده از این آزادی عمل برخوردار است که با نوسات قیمت، میزات تترهای موجود در بازار را کم‌وزیاد کند و از این طریق، تاثیر عرضه و تقاضا بر کاهش یا افزایش شدید قیمت آن را خنثی کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کلمات پناه‌اند، شکوه‌اند، شعراند، شوق‌اند... من آنم که زاده شده برای زیباترکردن دنیا با کلمات. باشد که آیندگان با خواندن نوشتک‌هایم بگویند: کس چو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب، تا سر زلف سخن را به قلم شانه زدند...
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
سپهر
سپهر
1 سال قبل

سلام . پس چرا گاهی کمتر از یک دلار میمونه مثل الان که .۹۵ دلار هست خیلی وقته؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  سپهر

سلام
وقت به خیر
از آنجایی که قیمت نهایی تتر را خریدوفروش‌های صورت گرفته در صرافی‌ها تعیین می‌کند، برخی معامله گران بر اساس شرایط بازار (نزولی یا صعودی) برای اینکه بخواهند زودتر یا دیرتر به دلار دست پیدا کنند، تتر خود را پایین‌تر یا بالاتر از قیمت واقعی آن به فروش می‌رسانند. به این ترتیب ممکن است قیمت تتر در لحظه‌ای به ۰.۹۵ دلار یا بالاتر از یک دلار برود. با این‌حال این چند سنت قابل چشم‌پوشی است و میتوان قیمت تتر را یک دلار در نظر گرفت.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا