معرفی رمزارزها

شبکه یرن فایننس چیست؟ همه چیز درباره شبکه Yearn.finance

خرید یرن فایننس یکی از بهترین تصمیم‌‌هایی است که می‌توانید در دنیا معامله‌گری بگیرید. کمتر کسی در حوزه‌ی ارزدیجیتال فعال است و شبکه یرن فایننس را نمی‌شناسد. البته نام صحیح این شبکه وای اِرن فایننس (Yearn.finance) است اما در ایران این شبکه را با نام یرن فایننس می‌شناسند. اگر تمایل دارید این پلتفرم را بهتر و به‌طور علمی بشناسید ما در این مقاله برای شما درباره‌ی پلتفرم یرن فایننس مطالبی را گردآوری کرده‌ایم. بنابراین ما را تا انتهای مطالب همراهی کنید تا در نهایت اطلاعات دقیق و علمی درباره شبکه Yearn.finance کسب کنید.

شبکه Yearn.Finance چیست؟

شبکه یرن فایننس یکی از پیشگامان امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) است. دیفای اصطلاحی مرسوم برای ارائه‌ی خدمات مالی خودکار و مبتنی بر بلاک چین است که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد وام بدهند، وام بگیرند و با استفاده از سرمایه‌های ارز دیجیتال‌شان سودآوری کنند. در واقع یرن فایننس ابزار مالی غیر متمرکز (DeFi) است که هدف آن بهینه‌سازی بازده برای ایجاد بازده بالاتر است.

شبکه Yearn.Finance بر بستر بلاک چین اتریوم ساخته شده و یک پروتکل قرارداد هوشمند است که همچون بازار آمازون برای محصولات کریپتوکارنسی، با بهره کار می‌کند. یرن فایننس پیشنهادهای دیگر پروتکل‌های دیفای مانند Aave ،Curve و Compound را جمع‌آوری می‌کند و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا بالاترین بازدهی را در بازار پیدا کنند. یعنی این افراد با بهینه‌سازی سرمایه گذاری‌های رمزارزهایشان بیشترین سود را با استفاده از  سوئیچینگ سود (profit switching) به دست می‌آورند. در واقع به سادگی با جابجایی خودکار سرمایه‌شان بیشترین سود را از نرخ بهره می‌برند. پاداش‌ها می‌توانند از محل کارمزد معاملات، پاداش و سود وام، و کارمزد انرژی مصرف‌شده توسط ماینرها حاصل شوند.

صندوق‌ها در شبکه یرن فایننس به کاربران اجازه می‌دهند سرمایه‌هایی که دوست دارند را نگه دارند و پاداش نگهداری‌شان را نیز کسب کنند. همچنین کاربران با سپرده‌گذاری سرمایه‌شان در این شبکه می‌توانند استیبل کوین‌ها را به صورت وام دریافت کنند. گفتنی است از استیبل‌کوین‌ها برای یافتن فرصت‌های پربازده استفاده می‌شود و با یافتن فرصت‌های پربازده، این موقعیت‌ها در اختیار کاربران پلتفرم یرن فایننس قرار می‌گیرد.

پس از راه اندازی شبکه Yearn.Finance در تابستان سال ۲۰۲۰، کاربران به‌سرعت جذب این پلتفرم شده و تا سپتامبر همان سال حدود ۱.۵ میلیارد دلار از طریق شبکه یرن فایننس سرمایه‌گذاری کردند. طبق اطلاعات موجود، تا نوامبر سال ۲۰۲۱ کل ارزش سرمایه‌گذاری انجام شده از طریق شبکه Yearn.Finance بیشتر از ۶ میلیارد دلار بوده است. ارزش توکن یرن فایننس (YFI) طی چند ماه از ۳ دلار به ۳۰هزار دلار رسید و توجه بسیاری به این شبکه و ارز دیجیتالش جلب شد.

برای مطالعه بیشتر مقاله ارز دیجیتال یرن فایننس چیست را مطالعه کنید.

شبکه یرن فایننس را چه کسی اختراع کرد؟

Yearn.Finance را چه کسی اختراع کرد؟

برای خیلی از افراد سوال است که سازنده یرن فایننس چه فرد یا افرادی است. بنیانگذار این شبکه توسعه دهنده‌ای با نام آندره کرونیه (Andre Cronje) اهل آفریقای جنوبی است که هزاران پروژه‌ی ارز دیجیتال کار کرده است. آندره ابتدا دانشجوی حقوق بود اما انصراف داد و در رشته‌ی مدیریت مالی تحصیل کرد.

کرونژ اوایل سال ۲۰۲۰ شبکه یرن فایننس را عرضه کرد که هدفش ارائه‌ی دروازه‌ای با کاربری آسان برای افرادی بود که می‌خواستند سرمایه‌گذاری‌های ارز دیجیتالشان را برای کسب بالاترین بازدهی، به صورت خودکار انجام دهند.

علاوه‌بر یرن فایننس، کرونژ بنیانگذار Keep3rV1 نیز معرفی می‌شود. Keep3rV1 پلتفرمی مبتنی بر اتریوم است که از KP3R، یک توکن حاکمیتی ERC-20 استفاده می‌کند؛ یعنی برای تأیید هرگونه تراکنش KP3R روی زنجیره، به بلاک چین اتریوم متکی است. جالب است بدانید در حال حاضر کرونژ بنیانگذار هولدینگ Segwit و رئیس فناوری (بخش Mfin) آن است.

پروتکل‌های پلتفرم یرن فایننس

شبکه یرن فایننس با ایجاد پروتکل‌های مشخصی درصد سود سالیانه رمزارزها را به حداکثر می‌رساند. همچنین پروتکل‌های این پلتفرم موجب شده تا این شبکه محیط کاربرپسندی ارائه دهد و سرمایه‌گذاران به راحتی در این شبکه به معامله بپردازند.

پروتکل وای‌ارن فایننس (Yearn.Finance): با پروتکل یرن فایننس سرمایه‌گذاران می‌توانند سرمایه‌هایشان را به‌طور خودکار میان پروژه‌های دیفای مانند Aave، Curve و Compound جابجا کنند تا بیشترین میزان سود سالانه را دریافت کنند.

پروتکل وای‌ترید فایننس (Ytrade Finance): با استفاده از این پروتکل، کاربران تریدهای بلندمدت و کوتاه مدت با استیبل‌کوین‌ها می‌توانند انجام دهند.

پروتکل وای‌سواپ اکسچنج (Yswap Exchange): با استفاده از این پروتکل کاربران وجوه‌شان را می‌توانند به طور دستی ( نه خودکار) به دیگر پروتکل‌های دیفای منتقل کنند.

پروتکل وای‌لیکوئید فایننس (Yliquidate Finance): در پروتکل Yliquidate Finance از وام‌های فلش در پروتکل Aave  برای لیکوئید کردن سرمایه‌ها و نقدینگی بودجه استفاده می‌شود. منظور از وام فلش، وامی است که فقط در یک تراکنش بلاکچین اعتبار دارد.

پروتکل آی‌بارو (Iborrow Finance): این پروتکل نیز با کمک Aave، بدهی‌های دیگر پروتکل‌ها را توکنیزه می‌کند.

نکته‌ی قابل توجه درباره‌ی پروتکل‌های شبکه یرن فایننس این است که یکی از پروتکل‌ها دقیقا با نام توکن شبکه Yearn.Finance یکسان است و ممکن است کاربران پروتکل را با ارز دیجیتال این شبکه اشتباه بگیرند؛ یا تصور کنند توکن YFI تنها یک پروتکل دارد.

هدف از ساخت شبکه شبکه یرن فایننس

به‌طور خلاصه اگر بخواهیم هدف از ساخت پلتفرم یرن فایننس را توضیح دهیم باید بگوییم: هدف از راه‌اندازی این پلتفرم آن بود که کاربران حوزه‌ی ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز بتوانند سود بیشتری به‌دست بیاورند. همان‌طور که گفتیم Yearn Finance ابزار مالی غیرمتمرکزی معرفی می‌شود که هدفش بهینه‌سازی بازده با امکان ایجاد بازدهی بالاتر است.

محصولات شبکه Yearn.Finance

محصولات Yearn.Finance

طبق اسناد وایت‌پیپر یرن فایننس، این شبکه سه محصول اصلی را به کاربرانش ارائه می‌دهد: کسب درآمد (Earn)، صندوق‌ها (Vaults)، و آیرون بانک (Iron Bank).

کسب درآمد: این محصول تجمیع کننده وام است و سرمایه‌های کاربران را میان پلتفرم‌های مختلف جابجا می‌کند. کاربران می‌توانند برای کسب سود در این بخش سپرده‌گذاری کنند. قراردادهای هوشمند Earn تضمین می‌کند که کاربران همیشه بالاترین نرخ بهره را دریافت کنند.

صندوق‌ها: صندوق‌ها (Vaults) مانند حساب‌های پس‌انداز ارزهای دیجیتالند. کاربر می‌تواند با استفاده از صندوق دارایی‌هایش را مدیریت کند و بهترین‌ استراتژی‌ها را برای کسب سود حداکثری انتخاب کند. این پلتفرم بیشتر از ده استراتژی مختلف را برای کاربران مختلف ارائه می‌دهد. همچنین این پلتفرم به کاربران کمک می‌کند تا سرمایه‌شان را جابجا کنند و از دیگر امکانات مانند rebalancing و auto-compounding استفاده کنند.

آیرون بانک: (Iron Bank) هم سرویسی به منظور وام‌دهی به کاربران و پروتکل‌هاست. این سرویس امکان استقراض با استفاده از رمز ارز را به عنوان وثیقه فراهم می‌کند. وثیقه دارایی با ارزشی است که به عنوان تضمین برای بازپرداخت وام تعهد می‌شود. البته برای پروتکل‌های خاص در وایت‌پیپر، سرویس آیرون بانک وام‌های بدون وثیقه نیز ارائه می‌دهد.

دیگر محصولاتی که شبکه یرن فایننس ارائه می‌دهد شامل موارد زیر است:

Zap : در این محصول کاربران می‌توانند چندین معامله را با یک کلیک انجام دهند و در هزینه و نیروی کار صرفه جویی شود.

APY: این محصول شامل جدول داده‌ای است که نرخ بهره را در پروتکل‌های مختلف وام نمایش می‌دهد.

یرن فایننس چگونه کار می‌کند؟

گفتیم پلتفرم یرن فایننس پروتکلی است که برای استقرار قراردادها در بلاک چین اتریوم و صرافی های غیرمتمرکز در حال اجرا مانند Balancer و Curve طراحی شده است. بدین ترتیب کاربران اعتماد دارند که قراردادهای YFI، و قراردادهای مرتبط با Balancer و Curve، برای ارائه خدمات تبلیغ شده در اتریوم مستقر خواهند شد.

اکثر خدمات محصولاتی که پیش‌تر ذکر شد، یعنی خدمات Earn ،Zap و APY به دنبال این هستند که کاربران را قادر به وام دهی یا معامله‌ی ارز دیجیتال خود کنند. کاربران با استفاده از Earn و با جست و جو در پروتکل‌های مختلف وام‌دهی مانند Aave یا Compound می‌توانند بهترین نرخ‌های بهره را بیابند. پس از آن می‌توانند DAI ،USDC ،USDT ،TUSD یا sUSD خود را در این پلتفرم واریز کنند تا نرخ‌های بهره‌شان را دریافت کنند.

از سوی دیگر Zap به کاربران اجازه می‌داد تا چندین سرمایه‌گذاری را با یک کلیک انجام دهند. مثلا کاربر می‌تواند DAI را با yCRV (یک ارز دیجیتال DeFi دیگر) فقط با استفاده از یک اقدام معامله کند؛ درحالیکه برای انجام چنین معامله‌ای در پلتفرم‌ یرن فایننس و Curve باید سه اقدام انجام دهد. این موضوع باعث صرفه‌جویی در زمان کاربر، هزینه‌فرصت و هزینه‌های تراکنش خواهد شد.

محصول APY نیز که به معنای بازده درصدی سالانه است ‌پروتکل‌های وام‌دهی Earn را جست و جو می‌کند و برای کاربر تخمین می‌زند چه میزان سود سالیانه را که می‌تواند انتظار داشته باشد برای مقدار معینی از سرمایه کسب کند.

امنیت شبکه Yearn.Finance

امنیت شبکه یرن فایننس

کاربران شبکه یرن فایننس به دلیل تغییرات سریع بازار و تلاش شرکت‌های فرصت‌طلب برای سود بردن از کاربران تازه‌کار، ممکن است سرمایه‌ی خود را از دست بدهند. آندره کرونیه بنیانگذار پلتفرم یرن فایننس، نیز اعلام کرده به دنبال ایجاد شفافیت و امنیت بیشتر برای این پلتفرم است؛ ولی کاربران باید بدانند پروژه‌های دیفای به‌طور ذاتی ریسک دارند.

نکته‌ی مهم درباره‌ی استفاده از صندوق‌های یرن (Yearn Vaults) این است که این محصول را باید کاربرانی استفاده کنند که می‌توانند استراتژی‌ها و پروتکل‌های پیچیده‌تر و همچنین خطرات مرتبط با آن‌ها را درک کنند.

تحولات شبکه Yearn.Finance

تحولاتی که در شبکه یرن فایننس به وجود آمده است به شرح زیرند:

استاندارد سازی: در ماه آوریل ۲۰۲۲، شبکه یرن فایننس استاندارد جدید ERC-4626 را تأیید کرد که طراحی را برای توکن‌های بازده در بلاک چین اتریوم ساده می کند. به لطف استاندارد جدید، توسعه دهندگان مجبور نیستند کد جدیدی بنویسند تا برای هر برنامه دیفای جدید، صندوق‌های سفارشی بسازند. این افراد می‌توانند بر اساس استاندارد جدید به راحتی صندوق خود را سفارش دهند. همچنین رابط کاربری مشترک برای توکن‌های نگهداری شده در صندوق‌ها ایجاد می‌شود. توسعه دهندگان ادعا می‌کنند استانداردسازی (Standardization) در شبکه Yearn.Finance اجازه‌‌ی عبور راحت‌تر بین پروتکل‌ها را می‌دهد و سر منشا ایجاد نوآوری در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) می‌تواند باشد.

ادغام: پس از راه‌اندازی شبکه یرن فایننس، یرن فایننس با مجموعه‌ای از پروژه‌های دیگر DeFi مانند Pickle Finance، پروتکل پوشش ریسک Hegic، بازار پول Cream و  پورتال سازمانی دیفای DeFi  شریک یا ادغام شد. هدف از ادغام و شراکت یرن فایننس با پروژه‌های نام‌برده، گسترش پیشنهاد‌های پلتفرم یرن فایننس برای تبدیل شدن یرن به مرکزی برای سرمایه‌گذاری و کسب بالاترین بازدهی کاربران بود.

هک: در ماه فوریه ۲۰۲۱، استخر وام‌دهی DAI یرن فایننس مورد سو‌استفاده قرار گرفت و حدود ۱۱ میلیون دلار خسارت دید. در نهایت هکر توانست با ۲،۸ میلیون دلار فرار کند.

توکن شبکه Yearn.Finance

توکن Yearn.Finance

یرن فایننس را در صرافی‌ها با نماد YFI شناخته می‌شناسند و توکن بومی این پلتفرم نیز همان YFI است. توکن YFI روی بستر اتریوم فعالیت می‌کند.

اگرچه بیشتر شبکه‌های ارز دیجیتال به هنگام انتشار برای خودشان تعداد مشخصی توکنی اختصاصی نگه می‌دارند و مابقی را عرضه می‌کنند، کرونژ پس از انتشار این پلتفرم در ماه جولای سال ۲۰۲۰ هیچ توکنی برای خود یا شرکت نگه نداشت و همه را در اختیار کاربران قرار داد. شرکت همه‌ی توکن‌ها را میان کاربرانی که در استخرهای نقدینگی سپرده داشتند و به نفع پروژه بود تقسیم کرد.

در ابتدا میزان توکن YFI در گردش ۳۰ هزار عدد بود. بعدتر ۶،۶۶۶ توکن دیگر نیز به توکن‌های در گردش اضافه شد. با توجه به اطلاعاتی که در اسناد شبکه Yearn.Finance منتشر شده است، اگر کاربران این شبکه به استخراج توکن YFI رای بدهند یرن فایننس تعداد بیشتری توکن استخراج خواهد کرد. بنابراین در حال حاضر علاقه‌مندان برای دریافت توکن YFI، باید آن را خریداری کنند.

کاربرانی که توکن YFI  را در اختیار دارند می‌توانند پیشنهاد تغییرات در پلتفرم داده یا به تغییرات پیشنهاد شده رای بدهند. به این منظور این افراد باید توکن‌های خود را به اشتراک بگذارند. پس از شرکت در رای گیری، توکن‌ها به مدت سه روز قفل می‌شوند. رای دهندگان به دلیل شرکت در فرایند تصمیم گیری پاداش دریافت می‌کنند. برای تصویب هر پیشنهاد به بیشتر از ۵۰ درصد آرا نیاز است.

تاریخچه قیمت یرن فایننس

نکته‌ی مهم درباره‌ی توکن یرن فایننس این است که این ارز دیجیتال به دیگر مزارزها وابسته نیست؛ بنابراین با کاهش قیمت آن‌ها، YFI دچار افت قیمت نمی‌شود. پس کاربران می‌توانند روی افزایش سود سپرده‌ی خود حساب کنند. علت اصلی وابسته نبودن قیمت یرن فایننس با دیگر ارزهای دیجیتال این است که YFI جزو ارزهای دیجیتال اصلی به شمار نمی‌رود. بنابراین سرمایه‌گذاری روی رمزارزهای غیراصلی و غیروابسته می‌تواند موجب جلوگیری از ضرر مالی کاربران باشد. از زمان انتشار یرن فایننس، بیشترین قیمت ثبت شده برای یرن فایننس حدود ۴۳هزار دلار و کمترین قیمت ثبت‌شده نیز حدود ۷۳۹ دلار بوده است. در حال حاضر قیمت یرن فایننس ۹۶۳۴.۸۰ یورو است.

آیا یرن فایننس ارزش خرید دارد؟

YFI ارزشمند است؛ زیرا برای تشویق کاربران به قفل کردن ارزهای رمزنگاری شده در yearn.finance و قراردادهای آن در Balancer و Curve استفاده می‌شود. مثلا هر کسی که YFI دارد، می تواند درآمد جمع‌آوری شده توسط پروتکل yearn.finance را به صورت کارمزد دریافت کند.

پلتفرم یرن فایننس برای خدماتی که از طریق محصول صندوق‌های خود (Vaults) ارائه می‌دهد، ۵درصد و برای استفاده از خدمات صندوق و کسب درآمد (Vaults and Earn) ۵درصد کارمزد دریافت می‌کند. بدین ترتیب طبق اطلاعاتی که سرویس تحقیقاتی Messari منتشر کرده است بیشتر از ۴۶۰هزار دلار در عرض یک هفته پس از راه‌اندازی توکن YFI جمع‌آوری شده است. از این داده می‌توان نتیجه گرفت که یرن فایننس می تواند تا ۲۱ میلیون دلار کارمزد سالیانه تولید کند.

به همین دلیل افراد زیادی به خرید و فروش توکن یرن فایننس علاقه‌مند شده‌اند و به دنبال کسب سود از آن هستند. اگر شما هم قصد خرید این ارز را دارید برای خرید یرن فایننس باید به صرافی‌های معتبر مراجعه کنید.

به‌طور خلاصه کاربرد شبکه  yearn.finance چیست؟

شبکه Yearn Finance ابزار مالی غیرمتمرکزی است که با هدف بهینه‌سازی بازدهی با امکان استفاده از بیشترین نرخ بهره ایجاد شده است. کاربران با استفاده از این پلتفرم می‌توانند از پلتفرم‌هایی که نرخ بهره‌ی بالاتری ارائه می‌دهند را شناسایی و سرمایه‌گذاری کنند.

آیا امکان استخراج توکن YFI وجود دارد؟

خیر، در حال حاضر نمی‌توان توکن YFI  را استخراج کرد. بنابراین در حال حاضر علاقه‌مندان برای دریافت توکن YFI، باید آن را خریداری کنند.

آیا YFI ارزش خرید دارد؟

بله، توکن YFI عرضه محدودی داشته است و با گذر زمان ارزش این ارز دیجیتال افزایش می‌یابد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
coinmarketcap
کارشناس ارشد مهندسی هسته‌ای هستم که با هدف غنی‌سازی محتوای وب فارسی وارد حوزه‌‌ی تولید محتوا شده‌ام. مشتاقم از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستی‌ها و همکاری‌های حرفه‌ای با هم در ارتباط باشیم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
کیا قدس
کیا قدس
1 سال قبل

سلام من حدود .۵ یرن خریدم چگونه میتوانم ان را وام دهم

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  کیا قدس

سلام و عرض ادب
برای اعطای وام باید از پلتفرم دیفای yearn finance استفاده کنید. برای اینکار از قسمت dapp تراست ولت خود، yearn.finance را پیدا کرده و وارد آن شوید. در صفحه اصلی آن محصولات مختلفی را مشاهده میکنید که یکی از آنها گزینه Vaults است. سپس با انتخاب توکن مورد نظر از لیست توکنها و سپرده کردن آن در صندوق، سود دریافت خواهید کرد.
(برای انجام اینکار نیاز به اتصال کیف پول خود به پلتفرم yearn finance دارید. قبل از انجام اینکار حتما شرایط و سود پرداختی را مطالعه کنید.)

دکمه بازگشت به بالا