آموزش تحلیلمقالات ارز دیجیتال

مارکت کپ یا ارزش بازار (Market Cap) چیست؟

مارکت کپ ارزش بازار یک شاخص ساده و مستقیم است و نشان می‌دهد که معامله ارزهای دیجیتال چه وسعتی دارد. این شاخص به شما کمک می‌کند که تصمیم‌های هوشمندانه‌تری برای سرمایه‌گذاری بگیرید.

در این مقاله، به این سوال پاسخ خواهیم داد که marketcap چیست و ۳ رمزارز برتر در این شاخص را بررسی می‌کنیم.

مارکت کپ چیست؟

Market Capitalization یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال است که ارزش نقدی یک شرکت یا یک دارایی را بیان می‌کند. در ارزهای دیجیتال‌، مارکت کپ ارزش کل توکن‌ها یا کوین‌های استخراج شده ضرب‌ در قیمت نقدی آن مثل دلار یا ریال است.

برای مثال، یک رمزارز با داشتن حدود ۱۰ میلیون توکن یا کوین، به ارزش هر توکن معادل ۱۰ دلار، مارکت کپی معادل ۱۰۰ میلیون دلار دارد. این رقم می‌تواند بزرگی یک بازار و حجم سرمایه در گردش آن را نشان دهد. مارکت کپ می‌تواند به خریدار نشان دهد که رمزارز مد نظرش یک گزینه خوب برای سرمایه‌گذاری هست یا خیر.

تغییر قیمت توکن و تغییر مارکت کپ

درحالی‌که مارکت کپ می‌تواند ارزش یک پروژه، یک شرکت یا یک رمزارز را نشان دهد، مهم است که بدانید این همان ورودی پول به بازار نیست. یعنی لزوماً این مقدار پول در معاملات رمزارز در حال گردش نیست. چرا که ازیک‌طرف ممکن است کوین‌های مرده یا گم شده وجود داشته باشد و از طرف دیگر، این ارزش خیلی به قیمت ارز بستگی دارد. پس یک تغییر کوچک در مارکت، می‌تواند تا حد زیادی روی مارکت کپ اثر بگذارد.

مثال قبلی را در نظر بگیرید: اگر هر توکن ۱۰ دلار باشد، عملاً ورود چند میلیون دلار می‌تواند قیمت هر توکن را مثلاً به ۱۵ دلار برساند. این تغییر کوچک در ارزش توکن، مارکت کپ را از ۱۰۰ میلیون دلار به ۱۵۰ میلیون دلار می‌رساند. این رشد حجم بازار به این معنی نیست که ۵۰ میلیون دلار نقدینگی جدید وارد بازار شده است بلکه به این معنی است که تنها تقاضا بالاتر رفته و برای مثال ۵ میلیون دلار باعث شده است که ارزش بازار ۵۰ درصد افزایش پیدا کند.

برای درک بهتر این مطلب پیشنهاد می‌کنیم مقاله توکنومیک چیست در بلاگ والکس را مطالعه نمایید.

نقدینگی در بازار به چه معناست؟

نقدینگی در بازار

حجم بازار اساساً مربوط به تعداد دارایی‌های مبادله شده در یک دوره مشخص است؛ اما نقدینگی به معنای میزان سرعت ترید ارز دیجیتال بدون توجه زیاد به قیمت است.

به بیان ساده، برای تغییر یک مارکت با حجم بالا، به مقدار زیادی نقدینگی نیاز است تا تناسب میان عرضه و تقاضا را تغییر داد؛ بنابراین، اگر یک نهنگ بخواهد بازار را به سمت خاصی سوق دهد، با بالاتر بودن حجم مارکت کار سخت‌تری دارد. وقتی تغییرات ناگهانی قیمت یک توکن با مارکت کپ بالا سخت‌تر و زمان‌بر باشد، سرمایه‌گذاری در آن کار منطقی‌تری است.

در مقابل، بازارهایی که حجم مارکت کوچک‌تری دارند، بیشتر تحت تاثیر ورود ناگهانی حجم مشخصی نقدینگی قرار می‌گیرند، در نتیجه، سرمایه‌گذاری در آن ریسک بیشتری دارد.

مارکت کپ کل (Total Market Cap) چیست؟

مارکت کپ کل

Total Market Cap، اطلاعات بازار یک دسته از رمزارزها مانند بیت کوین، اتریوم، ریپل و لایت‌کوین است. این شاخص کمک می‌کند که تصویری کامل‌تر و واقعی‌تر از نحوۀ عملکرد رمزارزها داشته باشیم. هرچه مارکت کپ کل بالاتر برود، یعنی رویکرد مردم نسبت به رمزارزها بهتر شده و امکان رشد این مارکت را فراهم کرده است.

یک شاخص دیگر برای بررسی (به‌خصوص برای آلت‌کوین‌ها)، کل تعداد توکن‌های رمزارز است. رمزارزهایی مانند بیت کوین، در عرضه خود محدودیت دارند. برای مثال، تنها ۲۱ میلیون واحد بیت کوین وجود خواهد داشت. در مقابل، آلت‌کوینی مانند ریپل ۱ میلیارد واحد عرضه خواهد شد و اتریوم محدودیت عرضه کل و عرضه در گردش ندارد.

کوین‌هایی که میزان عرضه کمتری دارند، به‌خاطر محدودیت بیشتر، قیمت بیشتری هم خواهند داشت. فارغ از همۀ عوامل دیگر مانند تکنولوژی بلاک چین، حریم خصوصی، سابقۀ رمزارز و غیره، در مقایسه ریپل و بیت کوین، ریپل به طور طبیعی قیمت بسیار کمتری خواهد داشت.

هنگام ارزیابی رمزارزها فقط به قیمت کوین دقت نکنید. مثلاً اگر بیت کوین کش ۵۰۰ دلار و ریپل ۴ دلار بود، بنا را بر این نگذارید که حتماً بیت کوین کش ارز بهتری است. حجم بازار به شما نشان می‌دهد سرمایه در گردش رمزارز در کل مارکت چقدر است و چقدر بین مردم اعتبار دارد.

شاخص حجم معاملات روزانه (Volume) چیست؟

حجم معاملات

حجم معاملات بازار در روز (۲۴ ساعت) یک شاخص دیگر برای سنجش بزرگی بازار یک رمزارز در ارزهای دیجیتال است. یعنی هر رمزارز چقدر به دلار تبدیل و معامله شده است. حجم معاملات روزانه می‌تواند میزان پول در گردش در طول ۲۴ ساعت در بازار یک رمزارز را نشان دهد. بالاتر رفتن حجم معاملات روزانه یک کوین تأثیر زیادی بر قیمت لحظه‌ای آن و نوسان بیشتر قیمت در طول روز دارد.

۳ رمزارز معروف با بالاترین مارکت کپ

رمزارزهایی که مارکت کپ بالایی دارند، تقریباً معروف‌ترین رمزارزها هستند. بیت کوین، اتریوم و تتر رتبه اول تا سوم جدول مارکت کپ را در ارزهای دیجیتال در اختیار دارند. در ادامه، توضیح مختصری دربارۀ هر رمزارز خواهیم داد.

بیت کوین

btc

بیت کوین با داشتن مارکت کپ کل به ارزش ۶۲۸.۸۹۶.۵۷۷.۰۹۶ میلیارد دلار در حال حاضر بزرگ‌ترین سهم را در مارکت ارزهای دیجیتال دارد. امروزه بیشترین حجم معامله بیت کوین در دنیا در صرافی‌های بایننس، هوبی گلوبال و بای‌بیت انجام می‌شود.

بیت کوین یک رمزارز غیرمتمرکز است که در سال ۲۰۰۸ توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. خود بیت کوین در سال ۲۰۰۹ شروع به کار کرد. زمان نوشتن این مقاله قیمت بیت کوین ۳۵,۷۷۴.۵۱ دلار و حجم معاملات روزانۀ آن ۴۳.۵۹۸.۷۲۰.۹۶۴ دلار است. بیت کوین در شاخص حجم معاملات روزانه، رتبه دوم را بعد از تتر دارد.

اتریوم

Ethereum

اتریوم در واقع یک شبکه بلاکچین است که رمزارز اصلی آن اتر نام دارد. اتر در حال حاضر در مارکت با همان نام اتریوم شناخته می‌شود.

مارکت کپ اتریوم امروز به ۲۸۹.۷۷۶.۱۹۶.۷۴۳ میلیارد دلار رسیده است. اتریوم رتبه دوم بزرگی مارکت کپ کل را بین حدود ۱۰۰ رمزارز شناخته شده دارد. قیمت روز اتریوم ۲.۳۹۹ دلار و حجم معاملات روزانه آن ۲۴.۲۳۷.۷۱۲.۶۹۴ دلار است. رتبه اتریوم در شاخص حجم معاملات روزانه سوم و بعد از بیت کوین است.

تتر

usdt

تتر رتبه سوم مارکت کپ را در بازار ارزهای دیجیتال از آن خودکرده است. این رمزارز نسخه دیجیتالی دلار آمریکا است و هر توکن آن حدوداً یک دلار ارزش دارد. تتر از جمله رمزارزهایی است که پشتوانه واقعی دلاری دارند و این رمزارز تلاش می‌کند ارزش خود را برابر با دلار حفظ کند.

مارکت کپ تتر به‌اندازه ۸۳.۲۱۱.۷۰۴.۹۳۸ دلار آمریکا و حجم معاملات روزانه آن حدود ۸۴.۰۴۰.۱۴۹.۲۸۱ دلار است. تتر، با داشتن این حجم از معامله در روز، رتبه اول را در این شاخص بین ارزهای دیجیتال به خود اختصاص داده است.

معرفی سایت coinmarketcap

وب‌سایت کوین مارکت کپ

وب‌سایت CoinMarketCap یک مجموعه فعال و به‌روز برای به‌دست‌آوردن اطلاعات دربارۀ مارکت کپ ارزهای دیجیتال مهم و فعال در دنیا است. این وب‌سایت اطلاعات کامل ۱۰۰ کوین و توکن برتر دنیا را در خود دارد. وب‌سایت کوین مارکت کپ در سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرد. در سال ۲۰۲۰ مجموعه بایننس این وب‌سایت را خرید. در حال حاضر، نشریات معتبر خبری، تریدرها و حتی دولت‌ها از این وب‌سایت به‌عنوان منبع معتبر اطلاعات بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

اهمیت مارکت کپ در سرمایه‌گذاری چقدر است؟

چقدر شاخص مارکت کپ در سرمایه‌گذاری روی یک کوین اثرگذار است؟ بسیاری از کارشناسان معتقدند که این شاخص می‌تواند گمراه‌کننده باشد. ترس از سرمایه‌گذاری روی کوین‌هایی با حجم معاملاتی کم یا بیش از حد امیدوار بودن به کوین‌هایی با حجم بازار بالا، شاید سرمایه‌گذاران را ناامید کند.

در واقع مارکت کپ به خریدار نشان می‌دهد که برای سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال باید چقدر ریسک کند. هرچه مارکت کپ بزرگ‌تر باشد، ریسک سرمایه‌گذاری در آن کمتر خواهد بود. چرا که این رمزارزها دوره رشد را گذرانده و در حال حاضر به ثبات نسبی و حداقلی رسیده‌اند.

در مقابل سرمایه‌گذاری روی رمزارزهایی با مارکت کپ کوچک‌تر یک فرصت برای رشد سریع و شارپی اصل سرمایه خواهد داشت. رمزارزهای جدید با مارکت کپ کوچک هنوز فرصت رشد بیشتری دارند و اگر اهل ریسک باشید، گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند. چرا که ازیک‌طرف امکان سوددهی فراوان دارند و از طرف دیگر ممکن است به شکل ناگهانی ارزش خود را از دست بدهند.

مارکت کپ می‌تواند به ما یک دید کلی، خارج از هیاهوی بازار ارائه کند. به‌خصوص در مورد آلت‌کوین‌ها این نگاه خارج از هیاهو، بسیار سرنوشت‌ساز است و تصمیمات دقیق و آگاهانه از همین نگاه آغاز می‌شوند. تمام نکاتی که گفته شد تنها می‌تواند قسمتی از ریسک‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را نشان دهد و برای سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر، باید عوامل دیگر را هم در نظر گرفت.

مارکت کپ تنها یک بخش از روش سرمایه‌گذاری است!

در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که ارزش بازار چیست، اما باید توجه داشته باشید که مارکت کپ مانند هر شاخص دیگری، تنها یک سهم در تصمیم‌گیری شما برای سرمایه‌گذاری روی یک ارز دیجیتال دارد، بنابراین قبل از هر اقدامی برای خرید یک رمزارز، شاخص‌ها و عوامل مختلف مؤثر را بسنجید و تنها یک شاخص را مدنظر قرار ندهید. اما در حالت کلی، بزرگی مارکت کپ می‌تواند خیالتان را از بابت ادامه کار رمزارز حداقل برای چند سال آینده راحت کند. هرچه این حجم بیشتر باشد، احتمال ازبین‌رفتن کوین بسیار کاهش می‌یابد.

گام قبلی (۵/۳۳) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۴ / ۵. مجموع آرا: ۱۳

روزنامه‌نگاری خوانده‌ام و کلمه به کلمه پا به دنیای محتوا گذاشته‌ام. ورود به بازارهای مالی و دنیای ارز دیجیتال قدم بلند من برای یادگیری بیشتر است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
14 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مریم
مریم
2 ماه قبل

با سلام وقت بخیر
مارکت گپ پایین تر از چقدر اصلا مناسب سرمایه گذاری نیست؟
دیگر عرضه کل محدود ،عرضه کل زیاد ،بدون عرضه کدام مناسب سرمایه گذاری است ؟

ر رواقی
ر رواقی
2 ماه قبل
پاسخ به  مریم

سلام
سرمایه‌گذاری صرفا بر اساس مارکت کپ یک ارز، تضمینی برای سودآوری نیست. اما به طور کلی ارزهایی که رتبه بالاتری از نظر ارزش بازار دارند، بیانگر اعتبار و محبوبیت آنها نزد معامله گران است. بنابراین متاسفانه ما عددی را برای مارکت کپ نمیتوانیم تعیین کنیم.
عرضه محدود یک ارز، به معنای خاصیت ضدتورمی آن است. به این معنا که تعداد توکنهای درگردش دارای یک سقف مشخص هستند و این مساله بر روی افزایش ارزش آن توکن در آینده تاثیر مثبت میگذارد.

بابک م
بابک م
10 ماه قبل

سلام
یه توکن به نام LAW TOKEN دارای maket cap صفر هست.من ۲۰ دلار خریدم و در لحظه ای که رشد کرد به قیمت ۱۷۰ دلار فروختم. در تبدیل به bnb پول تبدیل نشد و تنها به اندازه ای که خریده بودم دلار به حسابم واریز شد.
چه اتفاقی افتاده است ،

ر رواقی
ر رواقی
10 ماه قبل
پاسخ به  بابک م

سلام و عرض ادب
متاسفانه ما در خصوص این توکن اطلاعات زیادی نداریم. پیشنهاد میکنیم در رمزارزهای شناخته شده سرمایه گذاری کنید. مشکل ذکر شده شما به دلیل حجم معاملات کم و استخرهای نقدینگی با موجودی ناچیز برای این ارز رخ داده است.

حسین کلانتری
حسین کلانتری
11 ماه قبل

سلام .
ارزی توی تراست ولت از قسمت صرافی غیر متمدکز .پنکک سواپ خریداری کردم .
الان ۴۰۰ در صد افزایش قیمت داده ولی وقتی سواپ میکنیم به bnb ارزشش خیلی پایینتر میزنه .
ولی برای خرید قیمت بالا رو میزنه .
چیکار باید کنم

ر رواقی
ر رواقی
10 ماه قبل

سلام و عرض ادب
توکن خریداری شده شما چیست؟ آیا شت کوین خریداری کرده اید؟ متاسفانه ما در خصوص شت کوین ها و رمزارزهای ناشناخته اطلاعات زیادی نداریم. پیشنهاد میکنیم سرمایه خود را به رمزارزهای معتبر و با ارزش بازار بالا اختصاص دهید. سود کم اما مطمئن بسیار بهتر از سود زیاد اما ریسک بالا است.

سپاس از همراهی شما

عباس احمدی
عباس احمدی
1 سال قبل

لطفا بگید برای اینکه حجم کل معاملات روزانه رمز ارز babydogezilla رو ببینم باید به کجا مراجعه کنم. آیا ازصرافی های مختلف باید ببینم. ضمنا شنیدم bdz در صرافیهای ایرانی خرید و فروش نمیشه. درسته؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  عباس احمدی

سلام
وقت شما به خیر
میتوانید حجم معاملات روزانه این توکن را در کوین مارکت کپ قسمت ۲۴ Volume مشاهده کنید.
ما در خصوص شت کوین ها اطلاعات بیشتری نداریم و بعید است در بین پلتفرمهای معتبر داخلی رمزارزی با رتبه ۶۸۷۳ لیست شده باشد.

سپاس از همراهی شما

محمد هادی
محمد هادی
1 سال قبل

حجم معاملات روزانه یک ارز خوب چقدر باید باشه؟؟؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  محمد هادی

سلام
وقت شما به خیر
حجم معاملات شاخصی متغیر است و به بهای یک ارز دیجیتال بستگی دارد. به عنوان مثال حجم معاملات توکن A با قیمت ۱ دلار ۱۰۰۰ دلار است و حجم معاملات توکن B با قیمت ۱۰۰ دلار هم ۱۰۰۰ دلار است. اما توکن A شرایط به مراتب بهتری از نظر حجم معاملات دارد.
اندیکاتورهای حجم موجود (OBV) و کلینگر (Klinger)، ابزارهایی هستند که بر مبنای حجم معاملات بازار کار می‌کنند و میتوتانید از آنها استفاده کنید.

سپاس از همراهی شما

محمد
محمد
2 سال قبل

با سلام من مفهوم رقیق شدن مارکت کپ را درک نمی کنم امکان دارد توضیح بیشتری در این خصوص بدهید ؟
با تشکر و احترام
محمد

لیلی امینی
لیلی امینی
2 سال قبل
پاسخ به  محمد

سلام آقای محمد

مارکت کپ رقیق شده روشی است که با استفاده از آن می‌توان ارزش آینده یک رمزارز یا سهام را برآورد کرد. برای محاسبه این مارکت کپ، از تعداد کل ارزی که قرار است در شبکه توزیع شود، استفاده می‌شود. یک مثال:
حداکثر عرضه بیت کوین: ۲۱ میلیون واحد
اگر این ۲۱ میلیون بیت کوین را در قیمت فعلی آن ضرب کنیم، ارزش بازار رقیق شده این رمزارز به دست می‌آید.
با توجه به نوسانات قیمتی، این عدد دقیق نخواهد بود و ممکن است در آینده اتفاق دیگری بیفتد.

سپاس از همراهیتان

سید موسی رضائیان
سید موسی رضائیان
3 سال قبل

با عرض ادب و احترام
مقاله و راهنمای بسیار خوبی بود – با تشکر از شما

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل

سلام آقای رضائیان عزیز

خواهش می کنیم؛ بسیار خوشحالیم که از این مقاله راضی بودید و بلاگ ما را دنبال می کنید.

سپاس از همراهیتان

دکمه بازگشت به بالا