آموزش استخراجمقالات ارز دیجیتال

هاوینگ چیست؟ تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت و زمان ‌های آن (Halving)

هاوینگ بیت‌ کوین چه تأثیری بر قیمت بیت‌ کوین دارد؟ این‌ها سوالاتی است که ممکن است برای افراد سرمایه‌گذار و ماینرهای BTC پیش بیاید. با نزدیک شدن به هر رویداد هاوینگ، سرمایه‌گذاران نگران کم ‌ارزش شدن بیت کوین‌های خود هستند؛ ماینرها (مخصوصاً آن دسته از ماینرهایی که تجهیزات سنگین و عظیم‌تری دارند) هم نگران اتفاق‌هایی هستند که ممکن است بعد از این رویداد رخ دهد و آن‌ها را دچار ضرر کند. در ادامه، به‌تمامی سؤالات و ابهامات در این خصوص پاسخ می‌دهیم.

هاوینگ چیست؟

هاوینگ (Halving/Halvening) در اصطلاح به معنی به دو قسمت مساوی تقسیم کردن است. تلفظ صحیح آن هاوینگ است، اما برخی از افراد در زبان فارسی به آن «هلوینگ» یا «هالوینگ» هم می‌گویند. کارکرد هاوینگ از معنی لغوی آن مشخص است. اما آیا پس از رویداد هاوینگ، BTC نصف می‌شود؟ پاسخ این سوال خیر است.

هاوینگ بیت کوین و تاثیر آن بر سختی شبکه

هر بار که ماینرها موفق به استخراج بیت‌ کوین می‌شوند، شبکه طبق پروتکل تعیین ‌شده، به آن افراد در ازای اضافه کردن یک بلاک جدید پاداش می‌دهد که به اصطلاح، آن را پاداش بلاک می‌نامیم. پس از هر هاوینگ، پاداش بلاک ماینرها نصف می‌شود و سختی شبکه کاهش می‌یابد تا برای فعالیت ماینرها انگیزه ایجاد کند.

سختی شبکه بیت کوین یکی از مفاهیم کلیدی در معماری بلاکچین بیت کوین است. این مفهوم به تعداد و پیچیدگی محاسباتی که برای استخراج بلاک‌های جدید در شبکه بیت کوین نیاز است، اشاره دارد. سختی شبکه بیت کوین باعث تنظیم سرعت تولید بلاک‌ها و تغییرات آن در طول زمان می‌شود.

در واقع در هر بلاک استخراج شده، یک معادله محاسباتی پیچیده و تصادفی وجود دارد که ماینرها برای حل آن تلاش می‌کنند. سختی شبکه بیت کوین به صورت خودکار بر اساس زمانی که برای استخراج ۲۰۱۶ بلاک می‌گذرد، تنظیم می‌شود. در صورتی که زمان استخراج ۲۰۱۶ بلاک کمتر از دو هفته باشد، سختی شبکه افزایش می‌یابد و در صورتی که بیشتر از دو هفته باشد، سختی کاهش می‌یابد. این تنظیمات به منظور حفظ روند تولید بلاک در هر ده دقیقه در شبکه بیت کوین انجام می‌شود.

به منظور حفظ تعادل در شبکه، الگوریتم سختی شبکه بیت کوین در دوره‌های زمانی مشخصی تغییر می‌کند. اگر در دوره‌های قبلی، سختی شبکه کاهش یابد و زمان استخراج بلاک‌ها کوتاه‌تر شود، پس از هاوینگ، با کاهش پاداش بلاک‌ها و کاهش تعداد ماینرها، سختی شبکه نیز کاهش می‌یابد تا دوباره تعادلی در شبکه ایجاد شود. این به معنای آن است که در این حالت، استخراج بلاک‌ها آسان‌تر می‌شود. در حال حاضر سختی شبکه بیت کوین ۴۹.۵۵ تریلیون است که در ۹۰ روز گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است. در کل سال ۲۰۲۳ با رشد سختی شبکه همراه بوده است که می‌تواند به هاوینگ ربط داشته باشد.

اما سؤال بعدی که پیش می‌آید این است که چرا باید هاوینگ اتفاق بیفتد؟ قبل از این که جواب این سؤال را بدهیم، بهتر است به این موضوع بپردازیم که اصلاً‌ً چه کسی از ابتدا هاوینگ بیت کوین را برنامه‌ریزی کرده بود؟

هاوینگ از کجا به وجود آمد؟

با بررسی تاریخ این رویداد، متوجه می‌شویم که این اصطلاح در واقع با ماهیت عرضه محدود BTC گره خورده است. خالق ناشناس بیت‌ کوین، ساتوشی ناکاموتو، از همان ابتدای کار برای بیت‌ کوین محدودیت عرضه ۲۱ میلیون بیت‌ کوین را در نظر گرفته بود و آن را در کد بیت‌ کوین با استفاده از الگوریتم اثبات کار نوشت. به علت این محدودیت، بیت‌ کوین را مشابه طلا می‌دانند. ذخایر طلا هم در دنیا محدود است. به همین دلیل هر روز بر ارزش آن افزوده می‌شود.

اما اصلاً چرا باید BTC محدودیت داشته باشد و آن هم فقط به تعداد ۲۱ میلیون؟ نظرات مختلفی در این مورد وجود دارد. ما در اینجا استدلال‌های مدیر طرح‌های فنی ریپل، دیوید شوآرتز (David Schwarts) را بررسی می‌کنیم.

دیوید شوآرتز سه دلیل را برای چرایی محدودیت بیت‌ کوین مطرح می‌کند:

  • ارز فیات به طور طبیعی تورم‌زا است. برای مثال دلار آمریکا کنترل می‌شود. هر بار که بخواهند عرضه را تنظیم کنند، مقداری نقدینگی به سیستم تزریق می‌کنند. خیلی از افراد با این کار مخالف هستند. احتمالاً یکی از آن افراد هم ساتوشی ناکاموتو است و به همین دلیل برای BTC محدودیت عرضه ۲۱ میلیونی قائل شده است تا کسی به دلخواه خودش به عرضه آن نیفزاید.
  • زمانی که بیت‌ کوین برای اولین‌بار طراحی شد، هنوز مشخص نبود که مورد استقبال قرار می‌گیرد یا نه. درنظرگرفتن محدودیت برای عرضه BTC، به سرمایه‌گذاران بالقوه انگیزه داد تا قبل از این که بیت‌ کوین تمام شود، روی آن سرمایه‌گذاری کنند.
  • سرانجام باید راهی برای توزیع بیت‌ کوین پیدا می‌شد. قرار شد ماینرها با توان محاسباتی‌شان BTC را توزیع کنند. قرار بر این شد پس از این که همه کوین‌ها استخراج شدند، کارمزد معاملات ارزهای دیجیتال وظیفه‌ی ایمن کردن شبکه بیت کوین را برعهده بگیرند.

اگر بخواهیم از تمامی این دلایل نتیجه واحدی بگیریم، می‌توانیم بگوییم که دلیل محدودیت در عرضه این ارز، کنترل تورم و سیستم عرضه و تقاضا است.

تأثیر هاوینگ روی شبکه بیت‌ کوین 

ازآنجایی‌که هاوینگ بیت‌کوین یک رویداد مهم است، تأثیر زیادی بر قسمت‌های مختلف درگیر در شبکه این رمزارز دارد. در اینجا توضیح مختصری از چگونگی تأثیر هاوینگ بیت‌ کوین بر سهام‌داران اصلی و شبکه BTC ارائه شده است.

تأثیرات هاوینگ روی سرمایه‌گذاران

این اقدام به‌طورکلی منجر به افزایش قیمت ارز دیجیتال به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا می‌شود که این امر خبر خوبی برای سرمایه‌گذاران است. فعالیت معاملاتی روی بلاکچین بیت‌ کوین با پیش‌بینی هاوینگ افزایش می‌یابد.

تأثیرات Halving روی ماینرها

تأثیر استخراج بر اکوسیستم BTC پیچیده است. ازیک‌طرف، کاهش عرضه بیت‌ کوین، تقاضا و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. اما پاداش‌های کمتر نیز می‌تواند بقای ماینرهای شخصی را در اکوسیستم این ارز دشوار کند، زیرا ممکن است رقابت با سازمان‌های بزرگ استخراج BTC برای آنها دشوار باشد. طبق تحقیقات، ظرفیت استخراج این ارز نسبت به قیمت آن متضاد است؛ بنابراین، زمانی که قیمت ارز دیجیتال افزایش می‌یابد، تعداد ماینرها در اکوسیستم آن کاهش می‌یابد. یک رویداد هاوینگ بیت کوین می‌تواند احتمال حمله ۵۱ درصدی به شبکه BTC را افزایش دهد زیرا ماینرها از شبکه آن خارج می‌شوند و در نتیجه امنیت شبکه را کاهش می‌دهد.

سیستم عرضه و تقاضا چه ارتباطی با هاوینگ دارد؟

عرضه و تقاضا در زمان هاوینگ بیت کوین

در کل، کارکرد نظام عرضه و تقاضا به این شکل است که در یک بازار رقابتی، قیمت یک محصول همیشه در حال تغییر خواهد بود تا جایی که به تعادل اقتصادی برسد. در این حالت مقدار تقاضا برابر با مقدار عرضه است. پس این مسئله به دو موقعیت ختم می‌شود:

  • زمانی که عرضه زیاد و تقاضا کم باشد، قیمت محصول/ دارایی کاهش پیدا می‌کند.
  • اگر عرضه کم و تقاضا زیاد باشد، قیمت محصول/دارایی افزایش می‌یابد.

حقیقت این است که اگر این محدودیت نبود و هیچ مکانیزم متوقف‌کننده‌ای برای استخراج این ارز در نظر گرفته نمی‌شد، ماینرها می‌توانستند تمام BTCهای موجود در دنیا را برای خودشان استخراج کنند و تمام معادلات عرضه و تقاضا را به هم بریزند. در این صورت قیمت بیت‌ کوین هم کاهش می‌یافت.

مکانیزم نصف شدن پاداش استخراج هم به صورتی کدنویسی شده است که پروتکلی برای نظارت بر چرخهٔ عرضه باشد. پس می‌توانیم این نتیجه را بگیریم که مکانیزم هاوینگ بیت‌ کوین، این ارز دیجیتال را به یک قهرمان بین‌المللی تبدیل می‌کند.

تاریخچه هاوینگ بیت‌ کوین

نصف شدن پاداش استخراج با تعداد بلاک‌های استخراجی زمان‌بندی شده است. هر بار که ۲۱۰ هزار بلاک استخراج می‌شود، هاوینگ اتفاق می‌افتد. آخرین هاوینگ بیت‌ کوین، ۱۲ مه ۲۰۲۰ (۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹) بود و پاداش بلاک ماینرها از ۱۲.۵ کوین به‌ازای هر بلاک به ۶.۲۵ کوین رسید. هر چقدر سختی شبکه بیت کوین بیشتر باشد، به دنبال آن پاداش استخراج نیز تاثیر خواهد گرفت.

بیایید با هم نگاهی به رویدادهای گذشته هاوینگ بیت‌ کوین بیندازیم:

  • سال ۲۰۰۹ پاداش استخراج بیت‌ کوین از ۵۰ کوین به‌ازای هر بلاک شروع شد.
  • ۲۸ نوامبر سال ۲۰۱۲ اولین Halving اتفاق افتاد که پاداش استخراج را به ۲۵ کوین رساند.
  • ۹ جولای سال ۲۰۱۶ هم دومین هاوینگ رخ داد که پاداش استخراج به ۱۲.۵ کوین رسید.
  • ۱۱ می سال ۲۰۲۰ سومین هاوینگ روی داد که پاداش استخراج به ۶.۲۵ کوین رسید.

با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه می‌رسیم که آخرین واحد BTC هم پس از هاوینگ ۶۴اُم استخراج می‌شود که انتظار این اتفاق را می‌توان تقریباً سال ۲۱۴۰ داشت. بعد از آن که آخرین بیت‌ کوین هم استخراج شود، درآمد ماینرها، فقط از طریق کارمزد تراکنش‌ها (به‌جای پاداش بلاک) خواهد بود.

یکی از نگرانی‌های مربوط به هاوینگ بیت‌ کوین همین است. کارمزد تراکنش‌ها در مقابل پاداش بلاک بسیار کم به نظر می‌رسد. اما مابین دسامبر ۲۰۱۷ و ژانویه ۲۰۱۸ میانگین کارمزد تراکنش به ۵۴ دلار صعود کرده بود. دلیل آن هم ساده است.

این سناریو را در نظر بگیرید. فرض کنید تقاضای این ارز افزایش پیدا کند. طبیعتاً تعداد تراکنش‌های بیت‌ کوین هم صعود خواهد کرد. اندازه هر بلاک هم به ۱ مگابایت محدود است. در نتیجه، فقط تعداد مشخص و محدودی از تراکنش در آن قابل انجام است. در اینجا برای دورزدن این محدودیت، شخص خریدار هم با پرداخت کارمزد بیشتر ماینر را متقاعد می‌کند تا درخواستش را سریع‌تر انجام دهد.

زمانی که رویداد هاوینگ بیت‌ کوین رخ دهد، ماینرها چه کنند؟

ماینرها در هاوینگ بیت کوین

اولین اتفاقی که می‌توان به آن اشاره کرد، ثبات ماینینگ است. ماینرها نقش مهمی در اکوسیستم BTC دارند. آن‌ها در کنار استخراج بیت‌ کوین‌های جدید و کمک به تراکنش‌ها، مسئول حفظ شبکه نیز هستند. اینجاست که نرخ هش یا هش ریت این رمزارز (Hash Rate) مهم می‌شود.

نرخ هش اصطلاحی است که برای شرح توان محاسباتی شبکه آن را به کار می‌بریم. هر چه نرخ هش شبکه بیشتر باشد، میزان سرعت و امنیت آن هم بیشتر است. در مقابل، هر چه نرخ هش کم‌تر باشد، میزان سرعت و امنیت شبکه هم به‌تبع آن کم‌تر خواهد شد.

اگر ماینرها به طور ناگهانی تصمیم بگیرند که شبکه را ترک کنند، چه اتفاق‌هایی می‌افتد؟

در صورت وقوع چنین اقدامی توسط ماینرها، شبکه از کار می‌افتد؛ چون دیگر هیچ ماینری نیست که بلاکی را استخراج کند و در ازای آن فرایند تراکنش انجام شود. یک کارتل (شرکت‌های متحد عرضه‌کننده ماینر) قدرتمند ماینینگ از نرخ هش فوق‌العاده بالای خودش برای به‌دست‌آوردن کل شبکه بیت‌ کوین با استفاده از حمله ۵۱ درصد اقدام خواهد کرد. کمی بعد هم کل شبکه به دست آن شرکت‌ها می‌افتد. 

ماینرها چه کاری انجام دهند تا با وجود هاوینگ بیت کوین همچنان سود کنند؟

ماینرها برای این که بتوانند سود کنند، اقدامات زیادی را می‌توانند انجام دهند؛ مانند:

اگر ماینر هستید و می‌خواهید سود ببرید، از سخت‌افزار‌های کم‌مصرف مثل Dragonmit T16 و Antminer S17 استفاده کنید و حتماً به یک استخر استخراج بپیوندید. این ایسیک‌ها (ASIC) قدرت پردازنده بسیار بالایی را با مصرف کم برق ارائه می‌دهند.

از ترفند چینی‌ها استفاده کنید. ماینرهای چینی تجهیزات ماینینگ خود را به ارتفاعات می‌برند. در آنجا هم هوا سرد است و هم برق ارزان‌قیمت‌تر از بقیه جاهاست. شما هم می‌توانید تجهیزات سخت‌افزاری خود را به مناطق سرد ببرید که برق آن‌ها هم ارزان‌تر باشد.

هاوینگ و افزایش قیمت بیت‌ کوین

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت‌ کوین می‌تواند یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت آن باشد. اما در این مورد نمی‌توان با قطعیت گفت که همیشه بعد از هر هاوینگ، قیمت این ارز افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.

تاریخچه نصف شدن پاداش استخراج بیت‌ کوین و البته وضعیت قیمت آن به‌صورت زیر است:

تاریخ هاوینگپاداش بلاک قبل از هاوینگپاداش بلاک بعد از هاوینگقیمت بیت‌ کوین در زمان هاوینگ
۲۰۱۲۵۰ بیت‌ کوین۲۵ بیت‌ کوین۱۲.۳۵ دلار
۲۰۱۶۲۵ بیت‌ کوین۱۲.۵ بیت‌ کوین۶۰۳.۵ دلار
۲۰۲۰۱۲.۵ بیت‌ کوین۶.۲۵ بیت‌ کوین۸۸۲۱ دلار

هاوینگ بعدی بیت‌ کوین

هاوینگ بعدی BTC در سال ۲۰۲۴ اتفاق خواهد افتاد. پیش‌بینی شده است که بین ماه‌های فوریه و ژوئن سال ۲۰۲۴، شاهد این هاوینگ بیت کوین باشیم و در این زمان ارتفاع بلاک‌ها به عدد ۸۴۰ هزار بلاک خواهد رسید.

در حال حاضر پاداش استخراج هر بلاک، ۶.۲۵ BTC است. زمانی که ارتفاع کل بلاک‌ها به ۸۴۰ هزار برسد، این پاداش به ۳.۱۲۵ بیت‌کوین در هر بلاک کاهش پیدا می‌کند.

آخرین هاوینگ بیت‌ کوین

انتظار ما پس از هاوینگ سال ۲۱۴۰ این است که میزان تقاضا بیشتر خواهد شد چرا که دیگر خبری از ارز جدید نیست. اولین علت آن است که هیچ بیت‌ کوینی برای تزریق به بازار وجود نخواهد داشت. پس ارزش بیت‌ کوین به‌خودی‌خود بالا خواهد رفت و تقاضا هم در نتیجه آن بیشتر می‌شود. به همین علت، می‌توان انتظار داشت کارمزد تراکنش‌ها نیز افزایش پیدا کند.

ضمن اینکه تا سال ۲۱۴۰ موارد استفاده از بیت‌ کوین بیشتر می‌شود. هر چه موارد استفاده از بیت‌ کوین در سال‌های پیشرو بیشتر شود، طبیعتاً حجم تراکنش‌هایی که انجام می‌شود هم‌افزایش می‌یابد که در نتیجهٔ آن، باز هم شاهد افزایش کارمزد تراکنش‌ها خواهیم بود.

هاوینگ، عنصری حیاتی برای بیت‌ کوین

به لطف ساتوشی ناکاموتو، بیت‌ کوین در مقابل تورم مقاومت می‌کند چرا که رویداد هاوینگ، قلب پروتکل بیت‌ کوین است. هر بار که نصف شدن پاداش استخراج رخ می‌دهد، به ما ثابت می‌کند که BTC با ارز فیات که به‌صورت طبیعی دچار تورم و به طور متمرکز کنترل می‌شود، بسیار متفاوت است و می‌توان روی آن حساب کرد.

البته هنوز نمی‌توان به‌یقین گفت که همیشه ارزش بیت‌ کوین همین‌طور می‌ماند. اما تجربه ثابت کرده است که می‌توانیم در مورد آن خوش‌بین باشیم. نظر شما در مورد هاوینگ بیت‌ کوین چیست؟ برای ما بنویسید.

سوالات متداول

آیا هاوینگ بیت‌ کوین ضروری است؟

بله؛ از طریق هاوینگ عرضه بیت‌ کوین کنترل شده و از ایجاد تورم در این رمزارز جلوگیری می‌شود.

آیا هاوینگ برای همهٔ ارزهای دیجیتال اتفاق می‌افتد یا فقط بیت‌ کوین؟

خیر. هاوینگ برای همهٔ ارزهای دیجیتال اتفاق نمی‌افتد. بلکه فقط برای ارزهایی که از روش اثبات انجام کار (PoW) برای استخراج کوین‌های خود استفاده می‌کنند، اتفاق می‌افتد.

آیا قبل از رویداد هاوینگ، بیت‌ کوین‌های خود را برداشت کنیم؟

خیر. با کمی صبر می‌توانید از افزایش احتمالی قیمت بیت‌ کوین برای ترید استفاده کنید. چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.

در روز چه تعداد بیت‌ کوین استخراج می‌شود؟

تعداد بلاک‌های استخراج شده به طور متوسط، روزانه ۱۴۴ عدد است (هر ۱۰ دقیقه، یک بلاک ماین می‌شود). با ضرب عدد ۱۴۴ در ۶.۲۵، تعداد بیت‌ کوین‌هایی که در روز استخراج می‌شود، به دست می‌آید (۹۰۰ واحد در روز).

تاکنون چه مقدار بیت‌ کوین استخراج شده است؟

تا امروز، ۱۸,۷۱۸,۸۲۵.۰۰ بیت‌ کوین استخراج شده است (۸۹ درصد از کل بیت‌ کوین‌ها).

استخراج بیت‌ کوین تا کی ادامه دارد؟

تمام بیت‌ کوین‌ها تا سال ۲۱۴۰ استخراج خواهند شد. اما بیش از ۹۸ درصد آن‌ها تا سال ۲۰۳۰ استخراج می‌شود. بعد از استخراج تمام ۲۱ میلیون بیت‌ کوین، دیگر به ماینرها پاداش استخراج تعلق نمی‌گیرد و درآمد آن تنها از کارمزد تراکنش‌های شبکه است.

پاداش استخراج بیت‌ کوین در حال حاضر چقدر است؟

در حال حاضر استخراج هر بلاک بیت‌ کوین، ۶.۲۵ بیت‌ کوین پاداش دارد.

گام قبلی (۱۳/۱۸) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۱ / ۵. مجموع آرا: ۲۰

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
20 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
نیکیتا
نیکیتا
1 ماه قبل

سلام. ممنون از مقاله خوبتون. سوالی از شما دارم آیا خرید ماینر رو قبل از رویداد هاوینک پیشنهاد میدین یا بعدش؟
آیا با هاوینگ، بازم ماینرها درامد خودشونو دارن یا نه؟

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  نیکیتا

سلام
صنعت ماینینگ همواره در کنار بیت کوین پابرجا خواهد بود و تا زمانی که ارز بیت کوین به حیاط خود ادامه دهد، ماینرها هم فعالیت میکنند. اما اینکه چه زمانی ماینرها درآمد بیشتری دارند، این کاملا به قیمت بیت کوین بستگی دارد. بدون شک با افزایش قیمت بیت کوین، درآمد ماینرها و بالتبع قیمت آنها هم افزایش می‌یابد. با توجه به اینکه در کشور ما قیمت ماینر ها هم به دلار و هم به بیت کوین وابسته است، پیشنهاد ما خریداری این دستگاهها قبل از هاوینگ است.

علی
علی
2 سال قبل

سلام. ماینِ هر بلاک، یعنی استخراجِ حدود چند بیت کوین؟ در واقع برای ماین کردن چند بیت کوین، همچین پاداشی برای ماینرها در نظر گرفته شده؟

فروزان زیبائی
فروزان زیبائی
2 سال قبل
پاسخ به  علی

سلام
وقت به خیر

استخراج هر بلاک در حال حاضر حدود ۶.۵ بیت کوین پاداش دارد.
برای اطلاعات بیشتر در خصوص ماینینگ ارزهای دیجیتال میتوانید مقاله استخراج والکس را مطالعه کنید
ممنون از همراهی شما

امیرحسین
امیرحسین
3 سال قبل

با سلام. ممنون از توضیحات و سایت خوبتون. ولی کمی توضیحات شما گنگ بود. من درسایت های مشابه توضیحات شفاف تری مطالعه کرده بودم.

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  امیرحسین

سلام آقای امیرحسین
خواهش می کنیم

ممنون که نظرتان را با ما در میان گذاشتید. برای بهبود مقالات حتما تلاش خواهیم کرد.

سپاس از همراهیتان

طوفان انزلی
طوفان انزلی
3 سال قبل

فعلا که این هاوینگ باعث شده هرروز شاهد یک قیمت جدید باشیم
که به نظر بنده این اصلا خوب نیست چون ممکنه اعتماد خیلی ها رو از دست بده و از ترس اینکه ارزون بشه و ضرر بزرگ کنن هرچقدر که پسنداز کرده بودن و وارد بازار کنن که همین امر باعث ارزونتر شدن این ارز میشه
درست مثل دلار تو مملکت خودمون کاری که دولت برای کسری بودجه خودش دوسال پیش انجام داد دلار و کشید بالا همه خریدن یکم که دلار به بازار تزریق کرد مردم از ترس همه رفتن فروختن دلار ۱۸ تومنی رو خود مردم به ۱۰ هزارتومن رسوندن

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  طوفان انزلی

سلام

خیلی ممنون از تحلیلی که در مورد تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین با ما در میان گذاشتید.

سپاس از همراهیتان

ali
ali
3 سال قبل

اما نظر بنده برعکس این تحلیل ها می باشد
چرا که اگر قیمت بیت کوین بیش از حد بالا برود استفاده کنندگان از ارز دیجیتال به سایر ارز ها روی اورده و باعث افت قیمت و یا حداکثر در همین قیمتی که هست(۹ هزار تا ۱۰ هزار دلار) خواهد ماند

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  ali

سلام آقای علی

ممنون که نظر و تحلیل خودتان را با ما در میان گذاشتید.

در هر صورت، بازار ارزهای دیجیتال غیر قابل پیش بینی هست و نمی توان ۱۰۰ درصد آینده این بازار را پیش بینی کرد.
هیچ کس نمی تواند با یقین بگوید که چه آینده ای در انتظار ارزهای دیجیتال است.

سپاس از همراهیتان

محمد
محمد
3 سال قبل

بسیار بسیار عالی،مقاله کامل و جامعی بود ممنون

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  محمد

سلام آقای محمد

خواهش می کنم؛ از رضایت شما در مورد این مقاله، خیلی انرژی گرفتیم.

سپاس از همراهیتان?

مجتبی آستانه
مجتبی آستانه
3 سال قبل

خیلی خوب و به زبان ساده هاوینگ رو توضیح داده بودین و تقریبا به تمامی سوالات پیرامونش پاسخ دادین. ممنون و خداقوت

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل

سلام آقای مجتبی

خواهش میکنم؛ باعث خوشحالی ماست که از این مقاله راضی بودید و کلی انرژی مثبت گرفتیم از شما

سپاس از همراهیتان

Hana
Hana
3 سال قبل

اگر در دنیای دیجیتال فقط یک ارز بیت کوین وجود داشت و تعداد ان محدود بود انگاه مردم چاره ای نداشتند که فقط با ان کار کنند و ارزش ان مثل ذخایر محدود طلا دایما افزایش می یافت.
اما ما شاهد ده ها ارز دیجیتال دیگر هستیم که بتدریج گرایش مردم به استفاده از انها بخاطر مزایای رقابتی شان افزایش پیدا خواهد کرد و درنتیجه بیت کوین نمیتواند یکه تاز میدان باشد و دایما ارزش ان بالا رود و بالاخره در رقابت با ارزهای دیجیتال دیگر جایی متوقف خواهد شد.
از این نظر، بحرانهایی مانند هاوینگ در بیت کوین موجب سقوط ان خواهد شد البته به شرطی که ماینرها و مردم ارزهای دیجیتال جایگزین برای ان تشخیص دهند.

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  Hana

سلام خانم Hana
ممنون که نظراتتان را با ما در میان گذاشتید.

از نظر بنده، مکانیزم هاوینگ به عنوان کنترل کننده ای برای عرضه بیت کوین نمی تواند بحران تلقی شود. قبل از ظهور بیت کوین نیز ارزهای دیگری وجود داشتند که به دلایلی با شکست مواجه شدند.
بنابراین، برای ساتوشی ناکاموتو روشن بوده است که بیت کوین تنها ارز دیجیتال در دنیا نیست و فورک هایی از بیت کوین و ارزهای دیجیتال جدیدی ایجاد خواهد شد. با این حال، در کد بیت کوین برنامه هاوینگ را قرار داد (دلایل احتمالی این کار در مقاله ذکر شد).

در هر صورت، هیچ چیز در مورد بیت کوین و دنیای پر رمز و راز آن قابل پیش بینی نیست و باید ببینیم بعد از هاوینگ سوم، چه اتفاقاتی در انتظار این رمزارز محبوب خواهد بود.

سپاس از همراهیتان

رضا
رضا
3 سال قبل

خیلی مفید بود، ممنون از شما

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  رضا

سلام آقای رضا

خواهش میکنم؛ بسیار خوشحالیم که این مقاله برایتان مفید بوده
از شما دعوت میکنیم از سایر مقالات بلاگ ما نیز بازدید کنید.

سپاس از همراهیتان

irezaz
irezaz
3 سال قبل

عالی ???

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  irezaz

سلام irezaz
ممنون از شما

دعوت میکنیم به سایر مقالات بلاگ ما نیز سر بزنید.

سپاس از همراهیتان

دکمه بازگشت به بالا