مقالات ارز دیجیتال

اثر ارزهای دیجیتال بر محیط زیست؛ استخراج رمز ارزها و آینده زمین

بررسی ارتباط ارز دیجیتال و محیط زیست. با توجه به مصرف بالای انرژی برای استخراج رمزارز، آیا این پروسه برای محیط زیست خطرناک است؟

چقدر درباره ارتباط ارز دیجیتال و محیط زیست می‌دانید؟ ارزهای رمزپایه در ابتدا برای اغلب مردم مفهومی مبهم داشتند، اما در حال حاضر شاید کمتر کسی باشد که با ارز دیجیتال آشنا نباشد یا نتواند به این سوال پاسخ دهد که بیت کوین چیست؟

بیشتر بخوانید: آشنایی با بیت کوین

 همین چند سال پیش بود که دنیای مالی، ارزهای دیجیتال را به عنوان ابزاری برای مجرمان و دلالان معرفی می‌کرد، اما این صنعت امروزه پیشرفت قابل توجهی در جهت تثبیت خود به عنوان یک فضای قانونی در جهان داشته است. بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) رشد چشمگیری در قیمت و تعداد کاربران خود داشته‌اند اما هنوز هم در مورد پیامدهای پذیرش گسترده ارزهای رمزنگاری شده تردیدهایی وجود دارد. به ویژه، بسیاری از دوستداران محیط زیست در مورد مصرف بیش از اندازه انرژی در استخراج ارزهای دیجیتال نگرانی‌های خود را بیان کرده‌اند که ممکن است باعث افزایش انتشار کربن و تغییرات آب و هوایی شود.

 در این مقاله، درباره تاثیر ارتباط ارز دیجیتال و محیط زیست و همچنین رمز ارزهای دوستدار طبیعت صحبت خواهیم کرد.

چرا استخراج رمز ارزها به انرژی نیاز دارد؟

استخراج رمزارزها

هزینه‌های نجومی مصرف انرژی به دلیل ماهیت رقابتی بلاک‌چین‌های اثبات کار است. به جای ذخیره موجودی حساب در یک پایگاه داده مرکزی، تراکنش‌های ارزهای رمزنگاری شده توسط یک شبکه توزیع شده از استخراج کننده‌ها ثبت می‌شود که با پاداش‌های بلوک تشویق می‌شوند. این کامپیوترهای تخصصی درگیر یک مسابقه محاسباتی برای ثبت بلوک‌های جدید هستند که تنها با حل معماهای رمزنگاری ایجاد می‌شوند و حل معماها نیاز به محاسبات انرژی‌بر زیادی دارد.

 به گزارش بی بی سی در سال ۲۰۲۱، بیت کوین، هر سال ۱۲۱ تراوات ساعت برق مصرف می‌کند که بیشتر از  مصرف انرژی کل کشور آرژانتین است. همچنین به گفته Digiconomist (سایت تجزیه و تحلیل ارزهای رمزنگاری شده)، شبکه اتریوم به اندازه کل کشور قطر از قدرت محاسباتی استفاده می‌کند. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های دوستداران محیط زیست این است که با افزایش قیمت ارزهای دیجیتال، کارایی استخراج بیت کوین کمتر شود. در مورد بیت کوین، معماهای ریاضی برای ایجاد بلوک‌ها با افزایش قیمت مشکل‌تر می‌شوند، اما توان عملیاتی تراکنش ثابت باقی می‌ماند. این بدان معناست که در طول زمان، شبکه برای پردازش همان تعداد تراکنش، توان محاسباتی و انرژی بیشتری مصرف خواهد کرد.

آیا استخراج بیت کوین می‌تواند سودمند باشد؟

استخراج بیت کوین به دلیل مصرف زیاد انرژی، برای محیط زیست مضر است. منتقدین استخراج بیت کوین بر این باورند که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین هیچ گونه اثرات جانبی مثبتی برای سیستم‌های انرژی ایجاد نمی‌کنند.

در حالی که استخراج بیت کوین می‌تواند اکوسیستم یک منطقه را در جهت مثبتی حرکت دهد. چهار حوزه مهم که در زیر آمده است مستقیماً با استخراج بیت کوین ارتباط دارد و در صورتی که این روندها برای ماین بیت کوین استفاده شود، شرایط به طور کلی برای این ارز و البته محیط زیست تغییر خواهد کرد.

  • تقویت شبکه‌های برق با استخراج بیت کوین
  • بهبود اقتصاد انرژی‌های تجدیدپذیر با استخراج بیت کوین
  • کاهش شعله ور شدن گاز طبیعی با استخراج بیت کوین
  • استفاده مجدد از گرمای اتلاف حاصل از استخراج بیت کوین

در مقاله‌ای که توسط وب‌سایت Arcane منتشر شده است، نشان می‌دهد که با مدیریت نحوه استخراج بیت کوین، نه تنها آسیبی به محیط زیست وارد نخواهد شد بلکه برای آن سودمند نیز خواهد بود.

در ابتدا عنوان می‌شود که بامحدود کردن ساعت استخراج بیت کوین، می‌توان در هزینه‌های انرژی آن صرفه‌جویی کرد. همچنین استخراج بیت کوین را می‌توان نسبت به ظرفیت و قدرت برق آن منطقه مدیریت کرد. در صورتی که ظرفیت و توان مصرفی انرژی آن منطقه پایین باشد، با کاهش تعداد ماینرها می‌توان مدیریت مناسبی روی مصرف برق داشت. مهم‌ترین مسپله نیز استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برای استخراج بیت کوین است. قرار دادن مزارع استخراج در کنار توربین‌های بادی و یا پنل‌های خورشیدی می‌تواند جایگزین مناسبی برای برق در استخراج بیت کوین باشد.

دفاع طرفداران ارزهای دیجیتال از فرآیند استخراج

حامیان ارزهای دیجیتال، همواره به دنبال این هستند که مصرف انرژی توسط ارزهای دیجیتال را کم اهمیت جلوه بدهند و مدعی هستند که عملیات استخراج بیشتر در مناطق دارای انرژی تجدیدپذیر مازاد انجام می‌شود. بر اساس یک گزارش در سال ۲۰۱۹ توسط سایت کوین دسک (coindesk.com – یک شرکت تحقیقاتی طرفدار ارزهای رمزپایه)، تخمین زده می‌شود که ۷۴.۱ درصد از برقی که شبکه بیت کوین را تامین می‌کند از منابع تجدیدپذیر تأمین می شود. این موضوع باعث شده است که استخراج بیت کوین بیشتر از هر صنعت بزرگ دیگری در دنیا با انرژی تجدیدپذیر اداره شود.

 این ادعاها بر این واقعیت استوار است که استخراج کنندگان ارزهای رمزنگاری شده از نظر جغرافیایی ثابت نیستند و می‌توانند در جستجوی انرژی اضافی، مکان خود را تغییر بدهند. بر اساس گزارش CoinDesk برخی از شرکت‌های استخراج چینی در حال بررسی راه‌هایی ارزان قیمت برای تامین منابع انرژی ارزان هستند تا ارز دیجیتال و محیط زیست را کنار هم حفظ کنند.

 محاسبات مربوط به مصرف انرژی تجدیدپذیر و ارتباط ارز دیجیتال و محیط زیست همواره بحث برانگیز و اغلب مورد اختلاف است. به عنوان مثال، گزارشی از مرکز تامین مالی جایگزین کمبریج نشان داد که تنها ۳۹ درصد از استخراج بیت کوین از انرژی های تجدیدپذیر تامین می‌شود. حتی در خوشبینانه‌ترین تخمین‌ها در مورد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، این شبکه یک سهم مهم در انتشار کربن دارد که نمی‌توان از آن چشم‎‌پوشی کرد.

 سایر اثرات زیست محیطی استخراج ارزهای دیجیتال

اثرات زیست محیطی استخراج ارزهای دیجیتال

علاوه بر مصرف انرژی، استخراج ارز دیجیتال با قدیمی شدن سخت افزار، مقدار قابل توجهی ضایعات الکترونیکی را نیز تولید می‌کند. این امر به ویژه برای مدارهای مجتمع خاص،که برای استخراج استفاده می شوند صادق است. برخلاف سایر سخت افزارهای کامپیوتری، این مدارها را نمی‌توان برای هیچ هدف دیگری مورد استفاده مجدد قرار داد و به سرعت منسوخ می‌شوند. به گفته Digiconomist، شبکه بیت کوین سالانه بین هشت تا ۱۲ هزار تن زباله الکترونیکی تولید می‌کند.

 رمزارزهای دوستدار طبیعت

برخی رمز ارزها در چند سال اخیر به وجود آمده‌اند که نحوه استخراج آنها از انرژی‌های تجدیدپذیر است یا کمتر از سایر ارزها حیات زمین را به خطر می‌اندازند. تحقیقات بسیاری در مورد طبقه بندی رمزارزهای دوستدار طبیعت انجام شده است. براساس آخرین تحقیقات انجام شده توسط TRG Datacenters رمزارزهای زیر از نظر مصرف انرژی جزو کارآمدترین‌ها هستند.

 ۱- چیا

بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی TRG Datacenters، رمز ارز چیا یک مثال خوب از یک ارز دیجیتال پایدار است که به گونه‌ای طراحی شده است که انرژی کمتری مصرف کند. فرآیند استخراج چیا از هارد دیسک استفاده می‌کند. مفهومی که به عنوان اثبات فضا شناخته می‌شود و متکی به پردازنده‌های کامپیوتری است.

با این حال، برخی از منتقدان هنوز ادعا می‌کنند که چیا آنطور که ادعا می‌کند دوستدار محیط‌ زیست نیست، زیرا منجر به افزایش قابل توجه تقاضا برای سخت‌افزار کامپیوتر و افزایش سطح زباله‌های الکترونیکی شده است.

 ۲- IOTA

IOTA ازتنگل (Tangle) استفاده می‌کند که یک فناوری جایگزین برای ماینرها است و این دستگاه توسط دستگاه‌های کوچک‌تر نگهداری می‌شود و به همین دلیل نیاز به انرژی کمتری دارد.

 3. کاردانو

برخلاف ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، کاردانو یک آلت کوین است که ازیک سیستم اثبات سهام به نام Ouroboros استفاده می‌کند. این امر مستلزم آن است که کاربران برای پیوستن به شبکه، توکن‌هایی را خریداری کنند و در مصرف انرژی صرفه جویی کنند. این رمزارز توسط چارلز هاسکینسون، یکی از بنیانگذاران اتریوم (دومین ارز دیجیتال بزرگ بعد از بیت کوین) توسعه یافته است. Ouroboros اولین پروتکل مبتنی بر بلاک‌چین است که برخی باور دارند معروف‌ترین رمزارز سبز بازار است.

۴- نانو

موسسه تحقیقاتی TRG Datacenters توجه ویژه‌ایی به رمزارز نانو دارد و آن را در لیست رمزارزهای دوستدار طبیعت قرار داده است. نانو یک کریپتوکارنسی با تبادلات تقریباً آنی و بدون کارمزد شبکه است که به جای استفاده از تکنولوژی بلاکچین از نوع تغییر یافته آن به نام بلاک لتیس (block lattice) استفاده می‌کند.

نگرانی مقام ارشد اتحادیه اروپا در مورد ارزهای دیجیتال

واقعیت این است  تردیدی وجود ندارد که بیت کوین و سایرارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات کار، مقدار زیادی انرژی استفاده می‌کنند. نایب رئیس سازمان بورس اروپا نیز در مصاحبه با فایننشال تایمز نسبت به استخراج ارزهای دیجیتال اظهار نگرانی کرد و خواستار ممنوعیت آن شد.

 نظر شما درباره تاثیر ارزهای دیجیتال بر محیط زیست چیست؟ به نظر شما آیا  ماینرها خطری جدی برای تغییرات آب‌وهوایی به شمار می‌روند؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
investopedia
من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا