مقالات ارز دیجیتال

BIP چیست؟ معرفی پروپوزال بهبود بیت کوین

بلاک چین بیت کوین از روز اول شکل‌گیری تا امروز دستخوش تغییرات زیادی شده است؛ تغییراتی که به بهبود تراکنش‌ها و بهترشدن این بلاک چین کمک کرده است. این تغییرات به‌مرورزمان توسط برنامه‌نویسان مختلفی طراحی و پیشنهاد شده است. به هر طرحی که به بهبود بیت کوین کمک کند، پروپوزال بهبود بیت کوین یا BIP می‌گویند. در این مقاله، به این سوال پاسخ خواهیم داد که BIP چیست؟

پروپوزال بهبود بیت کوین یا BIP چیست؟

در پاسخ به این سوال که BIP چیست باید بگوییم BIP مخفف عبارت Bitcoin Improvement Proposal است. BIP یک استاندارد مشخص برای ارائه طرح‌های پیشنهادی تغییر پروتکل بیت کوین یا در برخی موارد منابع اطلاعاتی برای جامعه کاربران بیت کوین است. برخی BIPها برای تغییر استاندارد همین فرآیند، یعنی خود BIP ارائه می‌شوند.

هر بهبود یا تغییری در بیت کوین نیاز به پروپوزال ندارد. برای مثال، اگر قرار است یک نرم‌افزار استخراج بهبود پیدا کند، این کار بدون پروپوزال شدنی است. اما هر تغییری که لازم باشد روی سافت‌فورک‌ها یا هاردفورک‌های بیت کوین (شاخه‌های مختلف بیت کوین) اجرا شود و روی بلاک چین بیت کوین، تراکنش‌ها و پشتیبان‌های شبکه اثرگذار باشد، نیاز به یک پروپوزال دارد. این تغییرات باید توسط اکثر کاربران شبکه بررسی و تایید شود. تمامی پروپوزال‌های بهبود بیت کوین در وایت پیپر بیت کوین نیز منتشر می‌شوند.

چه کسی اولین بار BIP را مطرح کرد؟

امیر تاکی (Amir Taaki) اولین کسی بود که برای بیت کوین یک پروپوزال بهبود ارائه کرد. او یکی از توسعه دهندگان اولیه بیت کوین است. تاکی معتقد است که فرایند توسعه بیت کوین با این کار ساختارمند و کاراتر خواهد بود. تاکی اولین طرح بهبود بیت کوین را با نام BIP 0001 در سال ۲۰۱۱ ارائه داد و در آن به صورت مفصل به این سوال پاسخ داد کهBIP چیست . پایه بحث او شبیه طرح‌های پیشنهادی برای افزایش کارایی زبان برنامه‌نویسی پایتون است.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله بیت کوین چیست را مطالعه کنید.

فرایند رد یا تایید BIP چیست؟

عملکرد BIP چیست

هر طرح بهبود بیت کوین، ابتدا به عنوان پیش‌نویس توسط یک یا چند نویسنده در کانال‌های ارتباطی برنامه‌نویسان شبکه بیت کوین منتشر می‌شود. لیست‌های ایمیلی، فضاهای گفت‌وگو و دیگر فضاهای اینترنتی از جملۀ این کانال‌ها هستند.

بقیه نویسندگان می‌توانند این پروپوزال را تغییر دهند یا بخش‌هایی از آن را حذف کنند. این فرایند توسعه و بحث آن‌‌قدر ادامه پیدا می‌کند که یا اعضای شبکه بر سر آن به اجماع نظر برسند یا آن را رد کنند. روند این تغییرات را می‌توانید در این تصویر ببینید. این تصویر از BIP 0001 گرفته شده است.

نحوه کار پروپوزال بهبود بیت کوین

نکات کلیدی درباره BIP 

  • پیشنهاد بهبود بیت کوین (BIP) یک پیشنهاد رسمی برای تغییر بیت کوین است.
  • فرآیند BIP جامعه بیت کوین را در غیاب یک رهبر متمرکز سازماندهی می‌کند.
  • BIPها می‌توانند تغییراتی را در لایه اجماع بیت کوین، استانداردهای جامعه یا فرآیند توسعه پیشنهاد دهند.

آیا BIP الزام‌آور است؟

یکی از ویژگی‌های شبکه بیت کوین که توسط ساتوشی ناکاموتو ایجاد شده است، این است که هیچ شخص یا گروهی آن را کنترل نمی‌کند. پس اکثر توسعه‌دهندگان تصمیم می‌گیرند یک پروپوزال بیت کوین را تایید و کد آن را اجرا کنند. هر کاربر شبکه هم ‌می‌تواند تصمیم بگیرد کدام نرم‌افزار را روی سیستم خود اجرا کند. پس BIP همان‌طور که از نامش برمی‌آید، یک پروپوزال پیشنهادی است نه یک قانون.

هرچند در نهایت پروپوزال‌هایی تایید می‌شوند که پروتکل‌ بیت کوین را بهبود می‌دهند و برای کل شبکه مفید هستند. تا امروز حدود ۳۴۲ پروپوزال ارائه شده که ۴۲ پروپوزال به مرحله نهایی شدن رسیده‌اند و دو پروپوزال هم پذیرفته شده‌اند.

انواع BIP چیست؟

پروپوزال‌های بهبود بیت کوین بسته به این که بر چه قسمتی از پروتکل‌ این رمزارز اثر بگذارند، به سه نوع مختلف تقسیم می‌شوند.

پروپوزال هسته اصلی 

این نوع پروپوزال تغییراتی را در پروتکل شبکه بیت کوین، اعتبارسنجی بلاک‌ها و تراکنش‌ها پیشنهاد می‌کند. هر طرح پیشنهادی‌ که تغییرات کلی برای قلب بلاک چین بیت کوین به همراه می‌آورد، در این دسته قرار می‌گیرد.

اجرای چنین طرح‌هایی نیاز به توافق جمعی توسعه‌دهندگان و جامعه بیت کوین دارد. به همین دلیل اجرای این نوع BIP چندان آسان نیست.

پروپوزال فرآیندی

این نوع پروپوزال بهبود بیت کوین شبیه پروپوزال‌های هسته اصلی و استاندارد است. با این تفاوت که خارج از پروتکل بیت کوین اعمال می‌شود. یعنی این طرح‌ها در تکنولوژی و کدنویسی بیت کوین اجرا نمی‌شوند. هرچند که همچنان مهم‌ هستند.

پروپوزال اطلاعاتی

مسائل طراحی شبکه و راهنمایی‌های کلی در این نوع BIP مطرح می‌شود. این نوع BIP ویژگی جدیدی برای بیت کوین به همراه ندارد. به همین دلیل به توافق جامعه بیت کوین هم برای تایید نیاز ندارد.

محتوای یک BIP چیست؟

محتوای پروپوزال بهبود بیت کوین

هر BIP ساختار مشخصی دارد که نویسنده باید به آن پایبند باشد. اما ساختار کلی BIP چیست؟ ساختار کلی BIP شامل موارد زیر است:

مقدمه

نویسنده پروپوزال در این بخش جزئیاتی مانند شماره BIP، عنوان طرح (حداکثر ۴۴ حرف) و اطلاعات تماس خودش را قرار می‌دهد. البته قراردادن نام اختیاری است. مقدمه از آنجایی مهم است که پیداکردن پروپوزال را آسان می‌کند.

چکیده

یک توضیح کوتاه (حدود ۲۰۰ کلمه) که نشان می‌دهد کدام مسئله فنی بیت کوین در پروپوزال بررسی خواهد شد.

حق چاپ (کپی‌رایت)

در این بخش از BIP، باید اطلاعات کپی‌رایت طرح درج شود. در واقع این بخش از پروپوزال نشان می‌دهد که نویسنده اجازۀ انتشار این سند را داشته است.

مشخصات

مشخصات فنی و این که چه ویژگی جدیدی پیشنهاد می‌شود، در بخش مشخصات پروپوزال خواهد آمد. این مشخصات باید دقیقاً اشاره کند که کدام پلتفرم بیت کوین (ساتوشی، بیت‌ کوین جی، بیت کوین جی اس و لیب بیت کوین) را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

انگیزه‌نامه

نویسنده پروپوزال باید دقیق بگوید که این طرح چه مشکلی از پروتکل بیت کوین را حل می‌کند. او باید توضیح دهد چرا پروتکل فعلی به اندازه طرح او کارآمد نیست. اگر نویسنده نتواند جامعه توسعه‌دهندگان را با این بخش از پروپوزال قانع کند، ممکن است طرح او به طور کامل رد شود.

منطق

در بخش منطق از BIP، نویسنده باید توضیح دهد که چرا تصمیم گرفته است این تغییر را ایجاد کند. نویسنده روشن می‌کند چرا این روش خاص را برای حل مشکل پیشنهاد می‌دهد. برای مثال، بگوید این راه‌حل چطور در زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر پشتیبانی می‌شود.

در بخش منطق، نویسنده باید به نگرانی‌های احتمالی دیگر توسعه‌دهندگان هم بپردازد و برای رفع آن‌ها شواهدی بیاورد.

پشتیبانی از نسخه‌های قبل

اگر پروپوزال پیشنهادی با نسخه‌های قبلی و پشتیبان‌های شبکه ناسازگاری دارد، نویسنده باید بخشی را به توضیح این ناسازگاری و شدت آن اختصاص دهد. او باید با ذکر جزئیات، مشخص کند چگونه این ناسازگاری را حل می‌کند. پروپوزال‌هایی که این بخش را ندارند، ممکن است کاملاً رد شوند.

ارجاع دهی

بخش ارجاع‌دهی، قبل از «نهایی» شدن پروپوزال تکمیل شود. در مرحله انتشار اولیه طرح نیازی به این بخش نیست. بخش ارجاع‌دهی، باید شامل کد تستی و مستندات مناسب برای پروتکل بیت کوین باشد.

هدف BIP چیست؟

بیت کوین چند دلیل برای محبوبیت دارد. یکی از این دلایل، کنترل نشدن آن توسط یک شخص یا گروه است. این ویژگی به بیت کوین کمک می‌کند که مدام بهبود پیدا کند و کارآمدتر شود. BIPها در این مسیر در کنار بیت کوین هستند. هر پروپوزال بهبود بیت کوین که ارائه می‌شود، یکی از مشکلات شبکه را رفع می‌کند یا برای بهبود شبکه الزامی است.

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که BIP چیست. در واقع BIP مکانیسم پیشنهاد بهبود بیت کوین فرآیند توسعه بیت کوین را سازماندهی می‌کند و شفافیت و تصمیم گیری جامعه را به حداکثر می‌رساند و بیت کوین را تا حد امکان باز و غیرمتمرکز نگه می‌دارد. در حالی که گروه کوچک‌تری از توسعه‌دهندگان Core بیشتر کدهای بیت‌کوین را می‌نویسند و BIP را پیشنهاد می‌کنند، فعال‌سازی این پیشنهادات کاملاً توسط گره‌های شبکه تعیین می‌شود و هر فردی می‌تواند یک گره را اجرا کند.

چند پروپوزال بیت کوین ارائه شده است؟

تا کنون سه پروپوزال برای بهبود شبکه بیت کوین ارائه شده است. پروپوزال ردیابی، پروپوزال اطلاعاتی و پروپوزال اجماع شبکه بیت کوین از مهم‌ترین BIP‌های ارائه شده برای بیت کوین است.

BIP32 چیست؟

BIP 32 یکی از پروپوزال‌های مهم شبکه بیت کوین برای توسعه کیف پول‌های بیت کوین است.

پروپوزال بهبود اتریوم چیست؟

پروپوزال بهبود اتریوم یا EIP مشابه پروپوزال بیت کوین است و در صدد افزایش کارایی شبکه اتریوم ارائه می‌شود.

BIP44 چیست؟

BIP44 یک پروپوزال شبکه بیت کوین است که مسیر استخراج بیت کوین را برای کیف پول‌هایی با آدرس عمومی تسهیل می‌کند.

پیشنهادهای بهبود بیت کوین چگونه کار می‌کنند؟

پیشنهاد بهبود بیت کوین (BIP) یک پیشنهاد رسمی برای تغییر بیت کوین است. فرآیند BIP جامعه بیت کوین را در غیاب یک رهبر متمرکز سازماندهی می‌کند. BIP ها می‌توانند تغییراتی را در لایه اجماع بیت کوین، استانداردهای جامعه یا فرآیند توسعه پیشنهاد دهند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
bitcoinmagazine
روزنامه‌نگاری خوانده‌ام و کلمه به کلمه پا به دنیای محتوا گذاشته‌ام. ورود به بازارهای مالی و دنیای ارز دیجیتال قدم بلند من برای یادگیری بیشتر است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا