مقالات ارز دیجیتال

آشنایی با مزایای بیت کوین و روش های پرداخت با آن

پرداخت با بیت کوین این روزها در سایت‌ها و فروشگاه‌های مختلفی تبلیغ می‌شود. ممکن است بخواهید اشتراک یک سایت دانلود فیلم را بخرید یا در یک پلتفرم اشتراک اطلاعات عضو شوید و آن سایت به شما گزینه پرداخت با بیت کوین را بدهد. می‌دانید مزایای بیت کوین چیست؟ روش‌های پرداخت با آن کدامند؟ این مقاله والکس را بخوانید تا با مهم‌ترین دلایلی که باید با بیت کوین پرداخت‌های خود را انجام دهید، آشنا شوید.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک سیستم رمزنگاری غیر متمرکز با شبکه همتا به همتا است که به کاربران آنلاین امکان می‌دهد معاملات خود را از طریق واحدهای دیجیتال به نام بیت کوین انجام دهند. بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط فردی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو برای اولین بار ساخته شد.

بیت کوین اکنون برای بسیاری از کاربران به عنوان یک جایگزین برای ارزهای دولتی مانند دلار آمریکا یا یورو محسوب می‌شود. با توجه به این که هنوز روش‌های سنتی مانند سکه‌های طلا، نقره، اسکناس برای پرداخت وجود دارد، چرا باید افراد پرداخت خود را از طریق بیت کوین انجام دهند؟

مهمترین مورد در میان مزایای بیت کوین غیر متمرکز بودن آن است، به این معنی که شبکه این رمزارز توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل و نظارت نمی‌شود. این اصلی‌ترین وجه تمایز بیت کوین با ارزهای فیات (ارزهای بی پشتوانه) است. بیت کوین توسط یک بانک مرکزی یا سیستم دولتی مانند ارزهای فیات چاپ و صادر نمی‌شود. در عوض، بیت کوین‌ها توسط یک رایانه از طریق فرایند حل الگوریتم‌های پیچیده ریاضی استخراج می‌شوند یا آن‌ها را می‌توان با ارزهای استاندارد ملی خریداری کرد و در کیف پول بیت کوین قرار داد.

مزایای بیت کوین به عنوان روش پرداخت

پرداخت با بیت کوین امکانات بسیار زیادی را برای کاربران فراهم می‌کند. برخی از مزایای پرداخت با بیت کوین عبارت‌اند از:

تبادل مستقیم

یکی از مهم‌ترین مزایای بیت کوین برای بسیاری از کاربران تبادل مستقیم و بدون نیاز به واسطه است. ارزهای دیجیتال حداقل به لحاظ تئوری، به کاربران خود استقلال بیشتری می‌دهند. کاربران قادر به انجام تراکنش‌های خود بدون نیاز به یک واسطه مانند بانک یا دولت هستند.

حریم خصوصی بالا

امنیت بیت کوین

در زمان انجام خرید و فروش بیت کوین، هویت خریدار و فروشنده کاملاً ناشناس باقی می‌ماند. مگر اینکه کاربر داوطلبانه اطلاعات معاملات بیت کوین خود را منتشر کند. در واقع، خرید بیت کوین با هویت پنهان برای افراد امکان‌پذیر است و ردیابی آن مانند پول نقد آسان نیست. پرداخت با بیت کوین نسبت به روش‌های سنتی پرداخت، کمتر با هویت افراد در ارتباط است. همین از مزایای بیت کوین است.

ساختار همتا به همتا

سیستم پرداخت بیت کوین کاملاً همتا به همتا یا P2P است. به این معنی که کاربران قادر به ارسال و دریافت وجه از هر کسی در شبکه در سراسر جهان هستند؛ بدون آنکه نیاز به تأیید از منبع یا یک نهاد مرکزی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین مزایای این سیستم این است که امکان مسدود کردن یا برداشت از حساب‌ها توسط بانک و دولت وجود ندارد.

این ویژگی بیت کوین باعث شده تا ملیت، رنگ پوست و نژاد در تراکنش‌ها تبعیض ایجاد نکند. سیستم‌های تحریم بانکی شخص یا کشور با بیت کوین می‌تواند تا حد زیادی بی‌اثر شود. هرچند امروزه صرافی‌های بزرگ بین‌المللی ملزم به رعایت قوانین احراز هویت و تحریم‌ها هستند، اما این وضعیت باعث نشده است بیت کوین کارکرد اصلی خود را از دست بدهد.

کارمزد پایین در پرداخت با بیت کوین

دیگر گزینه از مزایای بیت کوین کارمزد کم است. انتقال پول یا خریدهای خارجی در سیستم‌های سنتی پرداخت، شامل هزینه کارمزد و تبدیل ارز می‌شود. از آنجایی که در معاملات بیت کوین هیچ نهاد واسطه‌ای دخالت ندارد، کارمزد تراکنش بیت کوین بسیار پایین است. این مورد می‌تواند یک مزیت عمده برای مسافران کشورهای خارجی باشد. علاوه بر این، سرعت انجام تراکنش‌ها در بیت کوین نسبتاً بالاست و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

پرداخت با موبایل

پرداخت موبایلی بیت کوین

مانند بسیاری از سیستم‌های پرداخت آنلاین، کاربران بیت کوین می‌توانند در هر جایی که دسترسی به اینترنت داشته باشند، تراکنش‌های خود را انجام دهند. این یعنی خریداران هرگز برای انجام تراکنش نیازی به مراجعه به بانک ندارند. همچنین، برخلاف پرداخت‌های آنلاین که با حساب‌های بانکی یا کارت‌های اعتباری انجام می‌شود، به همراه داشتن اطلاعات شخصی هنگام خرید و فروش بیت کوین ضروری نیست.

امنیت بالا

یکی از مهم‌ترین مزایای بیت کوین و پرداخت با آن امنیت بسیار بالای آن است. بیت کوین از الگوریتم و پروتکل‌های رمزنگاری شده استفاده می‌کند و امکان دست‌کاری حساب‌ها توسط افراد سودجو وجود ندارد.

نکات امنیتی هنگام پرداخت با بیت کوین

ما در این مقاله شش دلیل آوردیم که شما را به پرداخت با بیت کوین تشویق کنیم. با این حال در کنار مزایای بیت کوین همیشه باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

مسئولیت امنیت کیف پول با شماست

اگر هنگام خرید و پرداخت با بیت کوین، از شما کلیدهای امنیتی خصوصی یا کلید پشتیبانی ولت (کیف پول) خواسته شد، باید خیلی سریع روند پرداخت را متوقف کنید. در طول پرداخت اینترنتی به هیچ وجه نباید اطلاعات ولت را در اختیار طرف مقابل قرار دهید.

قیمت بیت کوین متغیر است

نوسانات بیت کوین

قیمت بیت کوین در لحظه تغییر می‌کند. شما باید بتوانید این ریسک را بپذیرید که شاید در طول یک یا چند روز، بیت کوین افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کند. این یعنی محصولی که خریداری کردید، گران‌تر از ارزش واقعی آن برای شما حساب شده است.

تراکنش‌های بیت کوین غیر قابل بازگشت هستند

هیچ تراکنشی در بیت کوین را نمی‌توان متوقف یا کنسل کرد. تنها در صورتی می‌توانید بیت کوینی که پرداخت کرده‌اید را پس بگیرید که طرف معامله شما حاضر به انجام این کار باشد. 

تراکنش‌های بیت کوین نیمه ناشناس هستند

یکی از ویژگی‌های مثبت پرداخت با بیت کوین، نیاز نداشتن آن به اطلاعات خصوصی افراد است. با این حال سابقه تمام تراکنش‌ها در دفتر عمومی بیت کوین (بلاک چین) ثبت خواهد شد. اگر به سایتی که از آن خرید می‌کنید مشخصات خود را داده باشید، پیدا کردن شما در تراکنش‌های بعدی چندان سخت نیست. به همین دلیل بهتر است برای انجام هر تراکنش از یک آدرس جدید استفاده کنید تا حریم خصوصی شما بیشتر حفظ شود.

پرداخت با بیت کوین زمان‌بر است

تأیید یک تراکنش با بیت کوین ممکن است بین چند ثانیه تا ۹۰ دقیقه زمان ببرد. البته میانگین زمان تأیید تراکنش ۱۰ دقیقه است. این ویژگی برای خریدهایی که لازم است لحظه‌ای انجام شود، یک نقطه ضعف محسوب می‌شود. به علاوه شاید بعضی فروشندگان برای تحویل محصول به تراکنش تأیید نشده اعتماد نکنند.

بیت کوین، روشی مطمئن برای پرداخت

آشنا نبودن مردم با کریپتوکارنسی و مزایای آن، باعث شده که پرداخت با بیت کوین با محدودیت‌هایی روبه‌رو باشد. هرچند اقبال عمومی نسبت به این روش روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، هنوز فرصت‌های زیادی پیش روی این روش پرداخت است. پس اگر نمی‌خواهید از این قافله عقب بمانید و از مزایای بیت کوین بهره‌مند شوید بهتر است شروع به تحقیق بیشتر درباره بیت کوین کنید تا معنا و مفهوم آن را به خوبی درک کنید. هر چند برای انجام معاملات نیازی به داشتن دانش بسیار تخصصی در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی ندارید.

آیا پرداخت با بیت کوین امن است؟

بلاک چین بیت کوین یکی از امن‌ترین شبکه‌ها برای پرداخت به شمار می‌رود بنابراین پرداخت با بیت کوین امنیت بسیار بالایی دارد.

آیا پرداخت از طریق بیت کوین شامل مالیات می‌شود؟ 

در برخی از کشورها، قوانین مالیاتی برای پرداخت‌های کریپتویی وضع شده است، اما در ایران در حال حاضر مالیاتی از این بابت دریافت نمی‌شود.

آیا تراکنش‌های بیت کوین قابل ردیابی است؟ 

تمامی تراکنش‌های بلاک چین بیت کوین به صورت عمومی منتشر می‌شود، اما با توجه به اختصاصی بودن آدرس مبدأ و مقصد، ردیابی تراکنش و پیدا کردن فرستنده و گیرنده آن تقریباً غیر ممکن است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
investopedia
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
صفاِیی
صفاِیی
3 سال قبل

با سلام مفید بود؛ سپاس.

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  صفاِیی

سلام

خواهش می کنیم؛ خوشحالیم که این مقاله برایتان مفید بوده

سپاس از همراهیتان

دکمه بازگشت به بالا