اخبار ارزهای دیجیتال

آخرین تحولات بازار رمزارزها در ایران و چالش‌های پیش‌رو

با شناخت اینکه رمزارز یا کریپتوکارنسی چیست، می‌دانیم که این روزها کریپتوکارنسی مورد توجه افرادی زیادی در جهان و کشور ما قرار گرفته است. به دلیل جذابیتی که دنیای کریپتوکارنسی دارد، قانون‌گذاری برای آن جالب و منطقی به نظر نمی‌رسد و چه بسا این قانون‌گذاری‌ها باعث افزایش فعالیت‌های زیرزمینی یا غیرقانونی شود. اما با این حال، نمی‌توان بر کلاهبرداری‌های انجام شده در این فضا چشم بست. بعضی از افراد قربانی کلاهبرداری در حوزه ارز دیجیتال شده‌اند و همین امر سبب شده که این فضای بدون نظارت، زمینه را برای ورود قانون و قانون‌گذاری فراهم کرد. در ادامه به بررسی آخرین تحولات بازار رمزارزها در ایران و چالش‌های پیش‌رو آن خواهیم پرداخت.

سیاست خرید و فروش ارزهای دیجیتال هنوز در کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و یکی از نگرانی‌های کاربران ایرانی در بازار رمزارزها این است که تکلیف معامله بیت کوین و سایر رمزارزها در ایران چه می‌شود: آیا خرید و فروش بیت کوین به برخی از صرافی‌ها و استخراج کنندگان محدود می‌شود؟!

 قابل توجه کاربران والکس: رمز ارزهای نگهداری شده در کیف پول‌معتبر ارز دبجبتال والکس بصورت سرد با استانداردهای امنیتی ذخیره شده و توسط هیچ دولت یا نهاد قابل دسترسی نخواهد بود.

انتشار نامه‌ای مبنی بر جلوگیری از خرید غیررسمی بیت کوین

سوم اسنفد ماه مجتبی توانگر (رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی) تصویر نامه‌ای را در توییتر خودش منتشر کرد که به رئیس جهمور و برخی از وزرا ارسال شده بود. محتوای این نامه، هشداری بود که آقای توانگر نسبت به خطرات خرید بیت کوین و سایر رمزارزها داده بود.

این نامه را می‌توان در ۲ جمله خلاصه کرد:

  • جستجوی کلمات خرید بیت کوین و سایر رمزارزها از کلمه بورس پیشی گرفته است و مردم توسط لیدرهای ناصالح به بازار رمزارزها تشویق می‌شوند.
  • با این اوضاع، خرید غیررسمی ارز تشدید می‌شود و خرید ریالی رمزارز در درگاه پرداخت داخلی در حال انجام است.

درخواست‌های آقای توانگر از دولت:

  1. مسدود شدن سریع درگاه‌های پرداخت مشکوک رمزارزها
  2. شناسایی مسیرهای ارزی خرید بیت کوین و تبلیغ کنندگان در فضای مجازی و جلوگیری از ضربه شدید به اقتصاد کشور و بازار سرمایه

مروری بر صحبت‌های مسئولین در مورد ممنوعیت رمزارزها

 صبحت‌های برخی از مسئولین در مورد بازار رمزارزها در ایران

در ادامه، صبحت‌های برخی از مسئولین در مورد بازار رمزارزها را مرور خواهیم کرد.

 1. محمدرضا مانی یکتا؛ معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی

محمدرضا مانی یکتا در گفتگوی ویژه خبری با شبکه ۲ سیما گفت:

بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال ۹۸، مبادله رمزارز‌ها در کشور ممنوع است.

وی افزود:

مردم بدانند خطر‌های این رمزارز‌ها بسیار زیاد است و پرونده‌های بسیاری در زمینه کلاهبرداری، سرقت از کیف پول و مسدود شدن کیف پول ارزهای دیجیتال تشکیل شده است.

همچنین ایشان بیان کرده‌اند که در مورد رمزارزها با یک پدیده مواجعه هستیم که اثرات آن در کشور یکنواخت نیست.آقای مانی یکتا گفت:

هیچ پشتوانه دولتی و حاکمیتی در دنیا برای رمزارز‌ها وجود ندارد و به این علت مبادلات جهانی آن از سال ۲۰۱۶ افزایش نداشته است.

آقای مانی یکتا اشاره کردند که ۶ هزار رمزارز در دنیا وجود دارد که ۶۰ درصد سهم بازار در اختیار بیت کوین قرار دارد. به دلیل اینکه نهاد ناظری در زمینه مبادله رمزارزها وجود ندارد، قیمت این رمزارز افزایش یا کاهش ناگهانی را تجربه می‌کند.

وی افزود:

حدود سه و نیم درصد از کل قدرت پردازش شبکه بیت کوین جهانی در کشور ماست و چون ملاحظات گسترده‌ای دارد و میزان تولید رمزارز‌ها بر اساس قدرت شبکه مشخص می‌شود، میزان استخراج آن پرنوسان و متغیر است.

همچنین ایشان با اشاره به نهایی شدن دستورالعمل استخراج کنندگان رسمی رمزارز‌ها و صرافی‌های مجاز در بانک مرکزی، گفت:

نام صرافی‌های مجاز در اختیار استخراج کنندگان رسمی ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرد.

در این گفتگو، آقای مانی یکتا به نوسانات بازار بیت کوین اشاره کردند و گفتند که نوسانات بیت کوین قابل ملاحظه است و در روز میزان این نوسان ۱۰ تا ۲۰ درصد است. ایشان این نوسانات را مخاطره ذاتی دانست و دلیل آن را عدم حاکمیت و پشتوانه مشخص، عنوان کرد.

۲. عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک مرکزی

بر اساس گفته‌های آقای همتی، قرار است برای خرید و فروش بیت کوین در کشور، صرافی مشخص و معرفی شود و بیت کوین فقط باید برای واردات کالا مورد استفاده قرار گیرد

آقای همتی گفت:

خرید و فروش رمزارز‌ها فقط برای کسانی است که رسمی تولید می‌کنند و فقط باید برای واردات کالا از آن استفاده شود و مبادله رمزارز‌ها بین یکدیگر مجاز نیست.

بر اساس مصوبه جدید هئیت وزیران، تنها کسانی که به صورت رسمی رمزارز استخراج می‌کنند، می‌توانند از ارزهای استخراج شده برای واردات به کشور استفاده کنند. صرافی‌هایی که معرفی می‌شوند، برای استفاده این اشخاص است و سایر افراد نمی‌توانند با هم رمزارز مبادله کنند.

۳. محمدرضا پورابراهیمی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

بر اساس صحبت‌های آقای پورابراهیمی، از ۲ سال پیش مجلس وارد موضوع رمزارزها شده و نشست‌های مختلفی را در این زمینه برگزار کرده است.

آقای پورابراهیمی گفت:

موضوع رمزارز‌ها در مجلس یازدهم نیز در دستور کار قرار گرفته است و گزارش جمع‌بندی نشست‌ها با دستگاه‌های مختلف در صحن علنی مجلس است و تصمیم داریم همه دستگاه‌ها با بستر شفاف و ضابطه‌مند کردن ارزهای دیجیتال آن را در اختیار اقتصاد ملی قرار دهند.

وی افزود:

 اعتقاد داریم در شرایط کنونی این ظرفیت به رفع محدودیت‌های تحریمی و ارزآوری برای کشور با استفاده از ظرفیت انرژی کمک می‌کند.

بانک مرکزی اخیراً اقداماتی برای مدیریت فضای کریپتوکارنسی‌ها انجام داده است، اما از مردم می‌خواهیم به هیچ وجه وارد حوزه رمزارز‌ها نشوند.

ابلاغیه شاپرک در مورد خدمات الکترونیکی رمزارزها

شرکت خدمات پرداخت شاپرک نامه زیر را مبنی بر قطع خدمات پرداخت الکترونیک به پذیرندگان پشتیبانی‌ شده که کالا و خدماتی مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی ارائه می‌کنند، منتشر کرده است:

ابلاغیه شاپرک در مورد خدمات الکترونیکی رمزارزها

فعلاً این دستور اجرایی نشده است.

صحبت پایانی

نگرانی برخی از مسئولین در مورد کلاهبرداری‌های انجام شده در فضای رمزارزها قابل درک است. بخشی از ماجرای کلاهبرداری در فضای ارز دیجیتال به خود ما کاربران ارز دیجیتال بر می‌گردد:

  • در فضای مجازی و تلگرام خرید و فروش نکنیم.
  • حساب کاربری‌مان را در صرافی ارز دیجیتال اجاره ندهیم.
  • از کیف پول‌ معتبر ارز دیجیتال استفاده کنیم.
  • و سایر موارد امنیتی

در کنار رعایت همه این موارد، ما به یک بستر امن برای معامله رمزارز نیاز داریم و در کشور این بستر را صرافی‌های معتبر ایرانی فراهم می‌کنند. این صرافی‌ها، به عنوان واسط خریداران و فروشندگان عمل می‌کنند و ضامن امنیت معاملات هستند.

فعلاً قانون جدیدی تصویب نشده و تغییری در فعالیت صرافی‌ها ایجاد نشده است. اگر قرار باشد از فعالیت صرافی‌ها جلوگیری شود، حتماً اطلاع‌‌رسانی می‌کنیم که در صورت نیاز کاربران سرمایه خودشان را از صرافی خارج کنند؛ صرافی‌هایی که این روزها منتظر هستند تکلیف‌شان مشخص شود و همچنان امیدوارند که بهترین اتفاق برای آنها و کاربران‌شان بیفتد.

نکته: در حاضر با توجه به اینکه قانون جدیدی تصویب نشده است، والکس نیز مانند سایر صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال به فعالیت خود در بازار رمزارزها ادامه می‌دهد (همچنان صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال در حال فعالیت هستند و درگاه‌های بانکی این صرافی‌ها فعال‌اند).

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
خوشحال بدبخت
خوشحال بدبخت
3 سال قبل

کاش میشد تاسف نخورد..
امیدوارم خدا خودش کسانی که مسبب این وضع و روزگار ما شدن رو به سزای اعمالشون برسونه..

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل

سلام

از لحظه انتشار این اخبار، هیچ تغییری در ارائه خدمات مالی و معاملاتی والکس به کاربران ایجاد نشده است. هیچ نامه رسمی مبنی بر محدودیت ارائه خدمات به والکس ارسال نشده است و ما همچنان با همکاری شاپرک در حال ارائه خدمات به شما کاربران عزیز هستیم.

رضا
رضا
3 سال قبل

متاسفانه تو این مملکت بسیاری از دزدان که چشم دیدن سود مردم را ندارند به حاکمیت رسیده اند و هرجا که احساس کنند سودی به جیب مردم واریز میشه سریع به ان سمت رفته و از جیب مردم میارن بیرون الان متوجه شدند که بورس همان کوره پول و سرمایه سوزی مردم دیگر توان و رمقی نداره لذا دست بکار شدن تا مالیات بردرامد را از مردم و صرافیهارو دریافت کنند وگرنه اینها دلشان به حال این مملکتو مردم که نمیسوزه اینها جیب مردم را زدن وقتی درامد از طریق بورس دولت از بودجه ای که سالانه تعیین کردن بیشتر باشه معلومه میفتن دنبال جیب مردم چون بی دردسر ترین راه کسب درامد خودشان هست لعنت الله علی قوم الضالمین خداوند در همین دنیا اونهارا عذاب بدهد مورد بعد اینه که اینها دست پرورده خود ما هستند دست پرورده رای ما همان گونه که در رای گیری گول دغل بازی اون هارو میخوریم و خوردیم

لیلی امینی
لیلی امینی
3 سال قبل
پاسخ به  رضا

سلام آقای رضا

والکس، از ابتدای فعالیت خود در هر لحظه کنار کاربران خود بوده است و این ویژگی همچنان مهم‌ترین نقطه قوت والکس است. ما تلاش می‌کنیم هر روز بیشتر از قبل امنیت دارایی شما را حفظ کنیم و بستری مطمئن برای معاملات ارز دیجیتال شما فراهم کنیم.
ما در این شرایط در کنار شما هستیم.

دکمه بازگشت به بالا