اخبار ارزهای دیجیتال

مروری بر ۳ خبر کوتاه دربارۀ خرید و فروش رمزارز در کشور

صحبت‌ها و گمانه‌زنی‌ها در مورد خرید و فروش رمزارز در کشور همچنان ادامه دارد. در این مطلب، ۳ خبر مهم در این زمینه را با هم مرور خواهیم کرد.

۱. دبیر شورای عالی فضای مجازی: رمزارزها نباید به بخشی از پول رایج کشور تبدیل شوند

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در مورد استخراج رمزارزها در کشور گفت:

با استخراج رمزارز مدیریت شده در کشور مشکلی نداریم اما اگر رمزارزها بخواهند به بخشی از پول رایج کشور تبدیل شوند، با آن مخالف هستیم.

وی افزود:

شورای عالی فضای مجازی در این حوزه ورودی نداشته است اما مرکز ملی فضای مجازی در جلساتی با شورای اقتصاد به این مسئله ورود کرده و تصمیم‌گیری‌هایی داشته‌ است.

فیروزآبادی در ادامه گفت:

استخراج مدیریت شده بیت‌ کوین و هر رمزارز دیگری در کشور مورد تأیید است. ما معتقدیم این کار می‌تواند مفید باشد چرا که صادرات انرژی محسوب می‌شود و به فعال شدن بخشی از اقتصاد کشور کمک می‌کند اما اگر بیت ‌کوین بخواهد به بخشی از پول رایج کشور تبدیل شود یا به عنوان ذخیره دارایی یا مالی کشور باشد، با آن مخالفیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد:

ما باید از ظرفیت ‌رمزارزها برای تسهیل تجارت و گردش پولی و کاهش هزینه‌های مالی در کشور استفاده کنیم اما اگر بخشی از ثروت کشور به این واسطه به صورت منجمد شده در یک فضای مجازی قرار بگیرد، قطعاً با آن موافق نیستیم.

رییس سازمان بورس: به جای سرمایه‌گذاری در رمزارزها، در بورس سرمایه‌گذاری کنید

محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از مردم خواسته است در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند و در جایی که نتیجه آن معلوم نیست؛ سرمایه‌گذاری نکنند. ایشان از رواج خرید و فروش رمزارز در کشور انتقاد کرده است.

دهقان دهنوی با اشاره به این‌که بازدهی بازار سرمایه از همه بازارهای موازی بیشتر است، گفت:

بررسی‌های ۱۰ ساله‌ای که صورت گرفته نشان می‌دهد به غیر از یک دوره‌ای که قیمت جهانی طلا چند برابر شد، بازدهی بورس از سایر بازارها بیشتر بوده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از تبلیغ سرمایه‌گذاری در رمزارزها انتقاد کرد و با اشاره به خارج شدن سرمایه از کشور با رمزارزها، بیان کرد:

از مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم به ماجرای تبلیغ رمزارزها وارد شود. ارزهای دیجیتال در کشور غیرقانونی است اما عده‌ای به راحتی از درگاه بانکی خرید و فروش می‌کنند. برخی بر این باورند رمزارزها بزرگ‌ترین حباب تاریخ مالی جهان است و اکنون تبدیل به کانالی برای خروج سرمایه از کشور شده است.

دهقان دهنوی افزود:

به جای این‌که مردم دارایی خود را در جایی سرمایه‌گذاری کنند که نتیجه آن معلوم نیست و نفع آن به کشورهای دیگر می‌رسد، به بازار سرمایه بیایند که سرمایه‌گذاری در این بازار منجر به توسعه اقتصادی کشور می‌شود.

 دبیر انجمن صنفی فناوری‌های نوین مالی ایران (فین‌تک): مشکل بورس با ممنوع ‌کردن رمزارزها حل نخواهد شد

مصطفی نقی پور، دبیر انجمن صنفی فناوری‌های نوین مالی ایران (فین‌تک) در مورد ممنوعیت رمزارزها در کشور گفت:

همان‌طور که مشکل فرهنگی ما با ممنوع ‌کردن ویدیو و ماهواره حل نشد، مشکل بورس هم با ممنوع ‌کردن رمزارزها حل نخواهد شد.

نقی پور تاکید کرد:

مشکل بورس در جای دیگری است و مدیریت دولتی حاکم بر بورس مشکل اصلی آن است. پر واضح است که بورس در اختیار دولت است. دولت در سال جاری برای تأمین منافع مالی خود از بورس استفاده کرد. ارزآوری‌های زیاد و با مدیریت بازار توسط دولت بعد از مدتی واقعیت‌ها روشن شد. بعد از مشخص شدن هدف دولت از تشویق مردم به بورس، به یکباره حباب بسیاری از سهام‌ها ترکید. مردم از بورس به‌دلیل شکست و زیان بسیار، خارج شدند.

نقی پور با بیان این‌که قیمت بیت کوین در چند ماه گذشته افزایش پیدا کرده است، گفت:

حرکت‌های افرادی چون ایلان ماسک در حمایت از بیت کوین روز‌به‌روز در تمام دنیا بیشتر شد. قیمت بیت کوین و بسیاری از رمزارزها در فضای جهانی افزایش یافت. یکی از گمانه‌زنی‌های ما این است که دولت درصدد مسدود کردن حرکت این بازار موازی است. البته باید گفت این کار کمکی به بورس نخواهد کرد.

وی افزود:

تکنولوژی‌های نوین در هر کشوری باعث رشد و پیشرفت آن می‌شود. وقتی دولت‌ها مانع پیشرفت‌های تکنولوژی‌های نوین می‌شوند، عقب‌ماندگی کشور خود را عمیق‌تر می‌کنند. باعث می‌شوند مردم مصرف‌کننده آن تکنولوژی و فناوری شوند. از مشاغل باارزشی که در آن حوزه به به وجود خواهد آمد، محروم می‌شوند. افراد متخصص در آن حوزه مجبور به مهاجرت می‌شوند. همین اشتغال‌زایی را در کشورهای دیگر انجام می‌دهند. متأسفانه اکثر برنامه‌نویس‌های خوب ما در ترکیه هستند.

نقی پور در ادامه گفت:

آن‌ها در کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی و آمریکا و کانادا مشغول به فعالیت هستند. حال این تصمیم غلط بانک مرکزی علاوه بر اینکه به طور مستقیم شغل‌هایی که در این حوزه ایجاد شده را به خطر انداخته است، بسیاری از افراد را نیز بیکار می‌کند. از طرفی افرادی که می‌توانند مولد اشتغال باشند و در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. یعنی افراد نخبه کارآفرین از حوزه رمزارزها خارج می‌شوند.

……………………………………………………………………..

همچنان باید منتظر باشیم تا وضعیت خرید و فروش رمزارز در کشور مشخص شود. معامله رمزارز در والکس مانند روال قبلی در حال انجام است و در کنار شما کاربران عزیز هستیم.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا