سرمایه گذاری

بررسی جایگاه بیت کوین در بازارهای مالی جهان

بیشتر از یک دهه از معرفی بیت‌ کوین برای اولین‌بار می‌گذرد. در ابتدا هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که بیت‌ کوین بتواند رشد و توسعه پیدا کند. اغلب مردم بر این باور بودند که بعد از گذشت مدت کوتاهی بیت‌ کوین مانند بسیاری از آلت کوین ها با شکست مواجه خواهد شد و دیگر خرید بیت کوین ادامه نخواهد داشت. اما نه‌تنها چنین اتفاقی نیافتاد، بلکه بیت‌‌ کوین موفق شد جایگاه بسیار مهمی را در بازارهای مالی جهان به خود اختصاص دهد. در این مقاله به بررسی جایگاه بیت کوین در بازارهای مالی جهان می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟

رتبه بازار بیت کوین در میان سایر بازارهای مالی

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۰۹، صفر دلار بود. در آن سال‌ها هیچ‌کس آینده ارزهای دیجیتال و بیت‌ کوین را نمی‌توانست به این روشنی تصور کند. بیت کوین تا سال ۲۰۱۰ در مرحله معرفی و توسعه بود و هیچ ارزش دیگری نداشت. اما در زمان نگارش این مقاله بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وب سایت assetdash.com، بیت‌کوین جایگاه دهم را در بین سایر دارایی‌های باارزش جهان به خود اختصاص داده است. نکته جالب توجه این است که ارزش بازار بیت‌کوین از ارزش شرکت‌های بزرگی مانند تویوتا، ویزا و والت دیزنی نیز بیشتر است.

علت صعود ارزش بازار بیت کوین

علت صعود ارزش بازار بیت کوین

یکی از عوامل مهمی که تاثیر بسزایی در رشد قیمت بیت کوین داشت، راه‌اندازی ارزهای دیجیتال جدید و افزایش سطح پذیرش تراکنش‌های بیت‌ کوینی بود. به طوری که امروز، ارزش بازار ارزهای دیجیتال هم‌ردیف با شرکت‌های بزرگ دنیا قرار گرفته است.

نگاهی به وضعیت ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که ارزش بازار رمزارزها در حال پیشی گرفتن از بزرگ‌ترین موسسه تراکنش‌های مالی در دنیا است. از طرف دیگر پذیرش بیت ‌کوین در تعدادی از دولت‌ها، باعث شد تا بیت کوین به دهمین دارایی باارزش جهان تبدیل شود.

همچنین نباید فراموش کرد که با افزایش تقاضا برای بیت‌ کوین و سقف عرضه محدود (۲۱ میلیونی) در الگوریتم این شبکه، استخراج بیت‌ کوین برای عرضه به بازار با دشواری همراه است. افزایش تقاضا و کاهش عرضه یکی دیگر از عواملی است که باعث افزایش ارزش بازار بیت‌ کوین می‌شود.

علت برتری بیت کوین نسبت به سایر رمزارزها در بازارهای مالی جهان

برتری بیت کوین نسبت به سایر رمزارزها

بیت کوین نسبت به سایر رمزارزها از مزایای زیادی برخوردار است که باعث موفقیت آن شده است. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • بیت‌ کوین توسط هیچ شخصی کنترل نمی‌شود. به همین دلیل عوامل سیاسی قادر به هدف‌گیری و تحت فشار قرار دادن آن نیستند.
  • عرضه بیت کوین ثابت و محدود است. هیچ نهاد یا شخصی قادر به افزایش مقدار عرضه اولیه آن نیست.
  • تکنولوژی استخراج و تراکنش بیت‌ کوین بسیار آینده‌نگرانه و کامل است. به همین دلیل است، شرکت‌های توسعه‌دهنده اغلب رمزارزها برای ساخت تکنولوژی از بیت‌ کوین الهام گرفته‌اند.

تاثیر کرونا در جایگاه بیت کوین در بازارهای مالی جهان

بیت کوین نیز مانند اغلب بازارهای مالی تحت تاثیر کرونا قرار گرفت، اما به سرعت خود را بازیابی کرد. نگاهی به نمودار قیمت بیت کوین نشان می‌دهد که در تاریخ ۲۶ اسفند سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا  با ریزشی به طور میانگین ۶۰ درصدی روبرو شد. اما تنها بعد از گذشت چهار ماه، قیمت بیت کوین به قیمت قبل از دوره شیوع ویروس کرونا بازگشت.

 تفاوت بازار بیت کوین با سایر بازارهای مالی جهان

بازار بیت کوین و سایر رمزارزها نسبت به سایر بازارهای مالی که توسط توسط نهادها و سازمان‌های دولتی یا وابسته به دولت کنترل می‌شوند، سوددهی و البته ریسک بالاتری دارد. از طرف دیگر برای ورود به بازار بیت کوین و رمزارزها نسبت به سایر بازارهای مالی نیاز به کسب دانش و اطلاعات بیشتر است. افراد نباید بدون برخوردار بودن از سطح علم کافی وارد این حوزه شوند.

آینده بازار بیت کوین

خبرگزاری‌ها، اقتصاددانان و تحلیلگران، ارزش بیت‌ کوین در سال‌های آینده را در محدوده عجیبی پیش‌بینی کرده‌اند. در حالی‌که برخی از آن‌ها اعتقاد دارند قیمت هر بیت‌ کوین نزدیک به صفر خواهد شد، اما اغلب آن‌ها رشد چند برابری قیمت بیت کوین را تخمین زده‌اند.

واقعیت این است بازارهای نوظهور رمزارزها، یک فرصت جدید برای سرمایه‌گذاران سراسر دنیا ایجاد کرده است تا با حضور در این بازار کسب درآمد کنند. این بازار به ویژه برای سرمایه‌گذاران ایران از جذابیت بیشتری برخوردار است.

رمزارزها با سرعتی بیشتر از آن‌که پیش‌بینی می‌شد، در حال تغییر و تحول است. طرفداران بیت کوین از معامله‌گران روزانه تا سرمایه‌گذاران بزرگ گسترش یافته است. حتی بسیاری از کسب و کارهای سنتی نیز برای ورود به این بازار خیز برداشته‌اند.

برای پیش بینی قیمت بیت کوین، تحلیل بیت کوین به صورت لحظه ای را مشاهده کنید.

همچنین نباید از توجه به این واقعیت چشم‌پوشی کرد که بعد از شیوع کرونا ویروس و تغییر خلق و خوی افراد در سرمایه‌گذاری شاهد رشد چشمگیر بازار رمزارزها بودیم. به همین دلیل، بدون شک در دوران پساکرونا علاقه‌مندی به این بازار افزایش پیدا خواهد کرد.

صحبت نهایی

بیت کوین جایگاه دهم را در بازارهای مالی جهان به خود اختصاص داده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با توجه به پتانسیل بازار بیت کوین این رتبه بهبود هم پیدا کند. اما بدون شک بدون داشتن دانش کافی ورود به حوزه رمزارزها توصیه نمی‌شود. زیرا افرادی که با دانش اندک وارد این بازار می‌شوند، به دلیل ریسک بسیار بالا اغلب ضررهای مالی هنگفتی می‌کنند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا