مقالات ارز دیجیتال

ساتوشی چیست؟ هر بیت کوین چند ساتوشی است؟ (Satoshi)

با ساتوشی کوچکترین واحد تقسیم بیت کوین آشنا شوید!

ارزهای دیجیتال باهدف تبدیل‌شدن به یک پول رایج و عمومی در دنیا ایجاد شده‌اند، بنابراین، برای محاسبه آسان مقادیر کوچک‌تر پول، نیاز است که این ارزها دارای واحد کوچک‌تر باشند. بیت‌ کوین به‌عنوان اولین و مهم‌ترین رمزارز در دنیا، دارای یک واحد بسیار کوچک به نام ساتوشی است. با ما همراه باشید تا با جزئیات این موضوع بیشتر آشنا شوید.

ساتوشی چیست؟

تعریف ساتوشی

ساتوشی (Satoshi) کوچک‌ترین واحد بیت کوین است که بر روی بلاکچین ثبت می‌شود. این عنوان از نام خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو  (Satoshi Nakamoto) گرفته شده است. بیت کوین‌ها برای سهولت و تسهیل معاملات کوچک‌تر، می‌توانند به واحدهای کوچک‌تر تقسیم شوند. ساتوشی بعد از معرفی بیت کوین، به نام بنیان‌گذار بیت کوین در سال ۲۰۱۱ نام‌گذاری شد. تفاوتی بین ساتوشی و بیت کوین وجود ندارد و ساتوشی بخش کوچکی از بیت کوین است. هر بیت کوین معادل ۱۰۰ میلیون Satoshi است و یک Satoshi، یک صد میلیونم (۰.۰۰۰۰۰۰۰۱) بیت کوین است.

دلار به‌عنوان یکی از پول‌های رایج در دنیا، دارای واحد کوچکی به نام سنت است. هر دلار آمریکا ۱۰۰ سنت است (هر سنت= یک‌صدم دلار).بیت کوین نیز به‌عنوان مهم‌ترین و اصلی­‌ترین کریپتوکارنسی در دنیا، دارای واحد کوچکی به نام Satoshi است. هر بیت کوین ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ساتوشی است؛ بنابراین Satoshi برای بیت کوین مانند سنت برای دلار است.

چرا به کوچک ترین واحد بیت کوین، ساتوشی می‌گویند؟

ساتوشی برگرفته از نام ساتوشی ناکاموتو، شخص (افراد) ناشناسی است که در سال ۲۰۰۸ با انتشار وایت پیپر بیت کوین، انقلاب اقتصادی در جهان را آغاز کرد. وایت پیپر بیت کوین با عنوان «بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا»، استفاده از شبکه همتا به همتا را به‌عنوان راه‌حلی برای مشکل هزینه‌های مضاعف که در مفاهیم قبلی ارزهای دیجیتال وجود داشت، توصیف کرد.

چگونه از ساتوشی استفاده کنیم؟

درحالی‌که بیت کوین و ساتوشی بخشی از یک جفت ارز اصلی نیستند،  اما می‌توانند به ارزهای دیگر تبدیل شوند. صرافی‌های ارزهای دیجیتال به شما این امکان را می‌دهند که بین فیات و ارزهای دیجیتال تبدیل یا معاملات دیگری انجام دهید.

روش‌های محاسبه ساتوشی

برای محاسبه ارزش ساتوشی می‌توانید از یکی از دو روش زیر کمک بگیرید. در روش اول مقدار ساتوشی نسبت به هر BTC بیان شده و در روش دوم محاسبه نسبت به ارزش دلار به وسیله ابزار تبدیل ارائه شده است

تبدیل ساتوشی به بیت کوین

مقدار بیت کوین * ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ = مقدار ساتوشی

مثال:

۰.۳ BTC * ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ = ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ Satoshi

تبدیل ساتوشی به دلار

برای تبدیل بیت کوین به Satoshi می­‌توانید از ابزارهای آنلاین محاسبه استفاده نمایید.

چگونه ساتوشی را به تومان محاسبه کنیم؟

برای تبدیل Satoshi به تومان، مراحل زیر را انجام دهید:

  • Satoshi را به بیت کوین تبدیل کنید (در این مقاله توضیح دادیم).
  • مقدار بیت کوین را در قیمت لحظه‌ای بیت کوین (به دلار) ضرب کنید.
  • مقدار به‌دست‌آمده را در نرخ دلار به تومان ضرب کنید.

کاربرد ساتوشی

روش استفاده از ساتوشی

درست است که ساتوشی کوچک‌ترین واحد بیت کوین است اما این دلیل بر عدم استفاده از آن نمی‌شود. ساتوشی موارد استفاده بسیاری دارد که در زیر بررسی می‌کنیم:

پرداخت با ساتوشی

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، می‌توانید از ساتوشی برای پرداخت‌های خود استفاده کنید. در سرتاسر جهان، کسب‌وکارهای بیشتری به شما امکان پرداخت با بیت کوین را می‌دهند.

تعویض ساتوشی با پول نقد

در برخی از شهرهای بزرگ دنیا نظیر نیویورک و آمستردام، شما می‌توانید ساتوشی را با پول نقد تعویض کنید.

معامله

ساتوشی را می‌توان با سایر ارزهای دیجیتال مانند دوج‌کوین، اتریوم و لایت‌کوین نیز معامله کرد. 

ساتوشی، کوچک‌ترین واحد بیت کوین

بیت کوین بر خلاف پول فیات مانند دلار و یورو، فقط در دنیای دیجیتال وجود دارد. به همین دلیل می‌توان بیت کوین را به واحدهای خیلی کوچکی به نام Satoshi تقسیم کرد. کوچک‌ترین واحد بیت کوین یا همان ساتوشی، ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین است.

ساتوشی‌ها هنگامی که می‌خواهید مقدار خیلی کمی از بیت کوین را انتقال دهید، کاربرد دارند. زمانی که مردم شروع به خرید وسایل روزمره خود مانند نان، پنیر یا شیر با بیت کوین کنند، اهمیت وجود Satoshi بیشتر مشخص می‌شود. درک این فناوری به زمان نیاز دارد.

ارزش ۱ ساتوشی چقدر است؟

 ارزش آن ۱۰۰ میلیونیم بیت کوین است. ازآنجایی‌که واحد کوچکی از BTC است، ارزش آنها با هم گره‌خورده است؛ بنابراین برای اینکه یک ساتوشی ۱ دلار ارزش داشته باشد، ارزش یک بیت کوین باید به ۱۰۰ میلیون دلار برسد. 

چند ساتوشی در بیت کوین وجود دارد؟

ساتوشی کوچک‌ترین واحد ارز دیجیتال بیت کوین است. این نام از ساتوشی ناکاموتو، بنیان‌گذار ارز دیجیتال بیت کوین گرفته شده است. نسبت ساتوشی به بیت کوین ۱۰۰ میلیون ساتوشی به یک بیت کوین است.

چگونه ساتوشی بخریم؟

به CoinMarketCap بروید و ساتوشی را جستجو کنید. روی گزینه “Market” ضربه بزنید. در این نما لیست کاملی از مکان‌هایی که می‌توانید ساتوشی خریداری کنید را نمایش می‌دهد. همچنین می‌توانید از والکس خرید را ثبت کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۵ / ۵. مجموع آرا: ۶

منبع
investopedia
کارشناس ارشد منابع آب و شیفته­‌ی دنیای نویسندگی. باور دارم همه چی در زندگی­مان به محتوا گره خورده است و همیشه به «محتوای خوب» نیاز داریم. در تلاشم گامی موثر در این مسیر بردارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
فرزام
فرزام
1 سال قبل

سلام من ساتوشی استخراج کردم اما دو روز میشه اپلیکشن باز نمیشه. میگوید نت شما ضعیف است در صورتیکه قبال در همین نت کار میکرد

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  فرزام

سلام
وقت شما به خیر
مجددا با اتصال وی پی ان این مساله را امتحان کنید.
در صورت عدم رفع این مشکل بهتر است با پشتیبانی ارایه دهنده سرویس ماینینگ خود مکاتبه کنید.
(توجه داشته باشید که در یک ماه اخیر سرعت ارتباط اینترنت در کشور هم پایین آماده است)

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا