مقالات ارز دیجیتال

مزایای استفاده از بیت کوین در ایران چیست؟

تاریخ جهان گواه مخالفت‌‌های متعدد با ابزارهایی است که امروزه زندگی بدون آن‌‌ها برای ما سخت یا غیر ممکن است. همواره با حضور هر ابزار جدید مخالفانی در گوشه و کنار جهان پیدا شدند که آن ابزار را نقد می‌کردند؛ اما کمی بعد دنیا به ضرورت وجود آن شیٔ پی برد و استفاده‌ی همگانی از آن آغاز شد.

ارزهای دیجیتال و خرید با بیت کوین نیز مانند تمامی ابزارهای قدیمی و فناوری‌‌ها در حال عبور از این مسیر تاریخی هستند و مخالفان و موافقان آن در حال ارائه‌ی دلایل خود و بحث بر سر آن‌ها هستند.

شاید در آغاز فعالیت کریپتوکارنسی‌‌ها، هیچ‌یک از توسعه‌دهندگان این ارزها تصور نمی‌کردند که افراد بسیاری در گوشه و کنار جهان و در عرض چند سال این فناوری نوظهور را بپذیرند و جذب بازار خرید و فروش آن‌ها و سرمایه‌گذاری در این بستر شوند.

اما در کنار این پذیرش مخالفان بسیاری روزانه به‌طور صریح مخالفت خود را با رمز ارزها بیان می‌کنند و نگران استفاده از این ارز‌ها در عرصه‌های بزرگ اقتصادی و گسترش مشکلات پیرامون این مسئله هستند.

استفاده از بیت کوین در ایران و سایر رمز ارزها موافقان و مخالفان بسیاری دارد. در حالی که حدود نیم میلیون ایرانی وارد این عرصه شده‌‌اند؛ دولت‌‌‌مردان و مراجع قانونی هنوز موضعی دقیق و روشن در این باره نگرفته و در حالی که موسسات متعددی به‌صورت رسمی بستر خرید و فروش رمز ارز را به کاربران‌شان ارائه می‌دهند؛ هنوز برخی بر طبل ممنوعیت و غیرقانونی بودن آن‌ها در کشور می‌کوبند.

در ادامه به شناخت مزایای بیت کوین واستفاده از بیت کوین در ایران خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

بیت کوین و دور زدن تحریم‌ها

بیت کوین و تحریم‌ها

عبارت دور زدن تحریم‌ها چند سالی است نقل محافل ایرانیان است. کشور تا‌کنون هزینه‌های فراوانی متحمل شده تا بتواند از بار تحریم‌‌های اقتصادی بین‌اللملی بر دوش کشور و اقتصاد کم کند. بیشتر این راه‌ها قابل پیگیری بوده و مسیر انجام دوباره آن‌‌ها مسدود شده است.

اما همان‌طور که می‌دانید ماهیت بیت کوین و تراکنش‌‌های آن غیرقابل شناسایی و رهگیری است. فعالان اقتصادی کشور می‌توانند به‌راحتی و بدون آن‌که قابل پیگیری باشد، از رمز ارزها برای انجام مبادلات جهانی بهره ببرند و نگران رهگیری تراکنش انجام شده در خارج از مرزها نباشند. این امر یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از بیت کوین در ایران است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ماهیت بیت کوین، مقاله بیت کوین چیست در بلاگ والکس را مطالعه کنید.

تامین مالی استارتاپ‌ها از طریق بیت کوین

در حال حاضر جوانان بسیاری در استارتاپ‌‌های مختلف در حال فعالیت‌اند و امید به گسترش کسب و کار خود و معرفی آن در سطوح بزرگ‌‌تر دارند. استارتاپ‌ها به‌طور جدی نیاز به حامی مالی دارند. بسیاری از سرمایه‌داران ایرانی در حال حاضر به‌دلیل شرایط بحرانی اقتصاد یا خارج از کشور زندگی می‌کنند یا بستر فعالیت‌‌های تجاری خود را به آن‌سوی مرزها انتقال داده‌‌اند.

اگر یکی از استارتاپ‌ها تصمیم داشته باشد به جای سرمایه‌گذاران داخلی که تا‌کنون نشان داده‌اند تمایلی به سرمایه‌گذاری و حمایت از استارتاپ‌‌ها ندارند، از سرمایه‌داران و هم‌وطنان خارج از کشور کمک بگیرد، ممکن است با توجه به تحریم‌های مالی که انجام مناسبات اقتصادی با هر شرکت و شخص داخل کشور را ممنوع کرده است، این روند با مشکلات اساسی مواجه شده یا امکان‌پذیر نباشد.

بدون شک آشنایی با ارز دیحیتال بیت کوین و استفاده از بیت کوین در ایران در این زمینه بسیار کارساز خواهد بود. سرمایه‌داران می‌توانند کمک‌های حمایتی خود را از طریق این رمزارز به حساب صاحبان استارتاپ انتقال دهند. به این ترتیب هیچ نهاد یا دولتی قادر نخواهد بود این تراکنش مالی را پیگیری کند و مانع مبادلات اقتصادی میان ایرانیان داخل و خارج کشور شود.

اشتغال زایی از طریق بیت کوین

اشتغال زایی با بیت کوین

کسب‌وکار جوان‌ها سال‌هاست به یک معضل اساسی برای کشور تبدیل شده است. بیکاری جوان‌ها و نداشتن درآمد مستقل می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای جامعه داشته باشد.

در این شرایط بحرانی موسساتی که شروع به فعالیت در زمینه ارزهای دیجیتال که یک حوزه‌ی اقتصادی جدید در کشور است کرده‌اند؛ جوانان بسیاری را به کار گرفته‌اند و از دانش و تخصص آن‌ها برای ارتقاء کسب‌وکار خود و پیشرفت حوزه ارزهای دیجیتال در کشور بهره می‌برند.

این موسسات در رده‌های مختلف شغلی نیاز به نیروی کار و همچنین نیاز به دانش تحصیل‌کردگان رشته‌های مختلف دانشگاهی دارند و می‌توانند از فارغ‌التحصیلان کشور برای پیش‌برد فعالیت‌های مجموعه‌ی خود کمک بگیرند.

ورود عرصه‌های جدید و فعالیت موسسات جدید در آن حوزه همیشه شروع یک اشتغال‌زایی دائمی در کشور بوده و هست؛ بنابراین ارزهای دیجیتال نیز از این امر مستثنی نخواهند بود. مسلماً ادامه‌ی فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال و مشاغل وابسته به آن یک روند اشتغال‌زایی صعودی خواهد داشت.

ایجاد درآمد ارزی و کاهش نقدینگی

رشد نقدینگی به‌صورت مازاد بلای جان اقتصاد ملی است. در حال حاضر حجم زیادی نقدینگی در کشور وجود دارد که بخش بزرگی از آن در اختیار مردم است. این حضور نقدینگی بی استفاده یکی از دلایل اصلی رشد تورم است که تا به امروز هیچ‌یک از اقتصاددانان ایرانی نتوانستند چاره‌ای برای این مشکل پیدا کنند.

بیت کوین در اقتصاد ایران می‌تواند این نقدینگی را به شکل دیگری به جز ارز رایج کشور تبدیل کند و بدون آن‌که نیاز باشد دولت و بانک مرکزی تدابیر خاصی بیاندیشند، سرمایه‌های راکد در کشور را به گردش درآورد.

ایجاد درآمد ارزی از جمله کسب درآمد از بیت کوین مزیت دیگر رمز ارزها است. کاربران ایرانی، فعالان اقتصادی، بازرگانان و تمام کسانی که سرمایه‌های راکد ریالی در حساب‌های خود انباشت کرده‌اند، به‌راحتی می‌توانند از طریق خرید و فروش رمز ارزها درآمد ارزی کسب کنند که حاصل آن مجدداً گردش سرمایه در کشور خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید و فروش بیت کوین، مقاله نحوه خرید و فروش بیت کوین در بلاگ والکس را مطالعه کنید.

بیت کوین گزینه‌ای مناسب برای فریلنسرها

فریلنسر بیت کوین

فریلنسری یا دورکاری یک شیوه‌ اشتغال جدید است که این روزها طرفداران بسیاری در گوشه و کنار جهان دارد. فریلنسرها متخصصانی هستند که به جای حضور دائمی و تمام وقت در محل کار، در خانه و به‌صورت پرو‌ژه‌ای کار می‌کنند.

این شکل از کار کردن مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و متخصصین می‌توانند برای درآمد بیشتر از گوشه و کنار دنیا به‌صورت آنلاین پروژه‌ بگیرند و تحویل دهند و درآمد خود را افزایش دهند.

این روند در حال حاضر به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور ما برای فریلنسر ایرانی به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. موسسات بزرگ و مطرح جهانی چنان‌چه رزومه‌ی مختخصص ایرانی را بپذیرند و قصد همکاری با او را داشته باشند به دلیل محدودیت‌های تراکنش مالی با ایران، امکان دارد از ادامه‌ی کار منصرف شوند. زیرا انتقال وجه به حساب‌‌های ایرانی می‌تواند برای آن‌ها مشکل‌ساز باشد.

بیت کوین این مشکل را نیز برای ایرانیان برطرف خواهد کرد. فریلنسر ایرانی می‌تواند با ارائه‌ی کلید عمومی خود در بستر بلاک چین برای واریز حق‌الزحمه پروژه‌ها، موسسات را متقاعد کند که پرداخت وجه برای او ناشناس باقی خواهد ماند و مشکلی برای موسسه ایجاد نخواهد کرد.

ممنوعیت بیت کوین تمام این فرصت ها را از بین خواهد برد

این‌‌ها تنها بخش کوچکی از مزایای رمز ارزها برای اقتصاد کشور است که در حال حاضر و از زمان ورود این فناوری به کشور و آشنایی ایرانیان با آن در حال انجام است.

ممنوعیت خرید و فروش بیت کوین و سایر رمز ارزها تمامی این فرصت‌های اقتصادی را از بین خواهد برد و این دریچه‌ی جدید که رو به اقتصاد ایران گشوده شده را مسدود خواهد کرد.

دیر یا زود جهان به‌سوی استفاده یکپارچه از ارزهای دیجیتال خواهد رفت. همان‌طور که تا به امروز تمام ابزارهای تکنولوژی جای رقبای سنتی خود را گرفتند؛ رمز ارز نیز جای ارز فیات را خواهد گرفت. 

کشور در حال حاضر پتانسیل استقبال گسترده از این ارزها را به‌خاطر شرایط اقتصادی خاص و مشکلاتی که تحریم‌‌های ایجاد کرده‌اند دارد. اگر اکنون و در شرایط کنونی جلوی گسترش بازار ارز دیجیتال ایرانی گرفته شود، علاوه‌بر توقف روندهای مثبتی که در حال اجراست و قبل‌تر به آن‌ها اشاره کردیم؛ در آینده نیز مشکلات اقتصادی متعدد ایجاد خواهد شد.

امیدواریم که با درایت مسئولان اقتصادی کشور، هرچه سریع‌تر قوانین مشخص و ابلاغ شده در رابطه با ارزهای دیجیتال و فعالیت در این حوزه ارائه شود تا این سردرگمی‌‌ها و هیجانات منفی بر روی این بازار پر سود سایه نیندازد و اقتصاد کشور از این موهبت دیجیتالی بی‌بهره نماند.

سوالات متداول

آیا استفاده از بیت کوین در ایران قانونی است؟

در حال حاضر قانونی توسط دولت برای رمزارزها ابلاغ نشده است. امید است به زودی در این حوزه قوانینی از سمت دولت به تصویب برسد.

آیا بیت کوین می‌تواند جایگزین ریال شود؟

در حال حاضر خیر. بیت کوین به عنوان یک رمزارز مستقل فعالیت می‌کند و هنوز به صورت رسمی در ایران به عنوان یک روش پرداخت انتخاب نشده است.

بیت کوین چگونه به دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند؟

بیت کوین یک روش معقول برای پرداخت‌های بین المللی است و از آن می‌توان به عنوان جایگزین دلار برای دریافت دستمزد یا حتی خرید کالا استفاده کرد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا