مقالات ارز دیجیتال

کریپتو توریسم یا گردشگری کریپتو

طی چند سال اخیر با گسترش موارد استفاده از رمزارزها در صنایع مختلف، موسسات و ارگان‌های زیادی در سراسر جهان ارزهای دیجیتال را به عنوان یک روش پرداخت پذیرفته‌اند. صنعت گردشگری هم از این قائله مستثنی نیست و این حوزه طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ میلادی تعریف جدیدی از گردشگری را تحت عنوان «کریپتو توریسم» مطرح کرد. اما متاسفانه به دلیل محدودیت‌های مسافرتی ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹، این ایده جذاب آن‌طور که باید نتوانست پتانسیل واقعی خود را به معرض نمایش بگذارد. در این مقاله به معرفی گردشگری کریپتو، اهداف و مزایای این ایده نوآورانه می‌پردازیم. 

کریپتو توریسم چیست؟

به زبان ساده کریپتو توریسم یا گردشگری کریپتو، محصولی مشترک از دو حوزه گردشگری و رمزارزها است. این نوآوری با هدف توسعه و معرفی هر چه بیشتر صنعت کریپتو در قالب تورهای گردشگری ابداع شده است. امروزه دو نوع تعریف از کریپتو توریسم بیان می‌شود، مورد اول به تورهای گردشگری که کلیه هزینه‌های آن در قالب ارزهای دیجیتال پرداخت می‌شود اشاره دارد و مورد دوم، تورهایی که در دل خود برنامه‌هایی چون، سخنرانی یا کلاس‌هایی پیرامون ارزهای دیجیتال و بلاکچین را به متقاضیان خود ارائه می‌دهند.

بنابراین با هر تعریفی به این قضیه نگاه کنیم، این صنعت در مبانی اولیه خود رمزارزها را با جنبه‌های گردشگری ترکیب کرده است. شرکت‌کنندگان این گونه تورها عموما هولدرهای رمزارزی‌اند که در عین حال، علاقمند به تجربه کردن سفر هم هستند.

نمونه‌هایی از کریپتو توریسم

نمونه هایی از کریپتو توریسم

تاکنون چندین شرکت گردشگری، برنامه‌های مسافرتی ویژه و اختصاصی را برای رفع نیاز علاقه‌مندان به رمزارزها و بلاکچین ارائه داده‌اند. بیشتر این برنامه‌ها شامل سفرهای دریایی بوده که امکانات رفاهی زیادی را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کردند.

به عنوان مثال می‌توان به تور گردشگری «بلاکچین کروز» که توسط شرکت اسکاتلندی ادینبورگ، ارائه دهنده کیف‌پول رمزارزی CoinsBank بر پا شد، اشاره کرد. این شرکت تا پیش از شیوع کرونا، چهار سفر بزرگ گردشگری که آخرین آنها مربوط به سال ۲۰۲۰ در اروپا بود را برگزار کرد. سفرهایی پنج روزه در دریای مدیترانه که برای ۲۵۰۰ شرکت‌کننده برگزار شد.

تور گردشگری بلاکچین کروز

در شکل دیگر کریپتو توریسم، شرکت‌کنندگان از دارایی رمزارزی خود برای تأمین هزینه‌های سفر استفاده می‌کنند. به عنوان مثال تا قبل از همه‌گیری کرونا، برخی شرکت‌های مسافرتی در کشورهایی چون نیوزلند و کوئینزلند، تورهایی گردشگری را برای بازدید از دیواره‌های مرجانی اقیانوس آرام دایر و شرکت‌کنندگان کلیه هزینه‌های سفر را در قالب ارزهای دیجیتال پرداخت می‌کردند.

علاوه بر این، کشورهایی چون تایلند، گرانادا، قبرس و باهاما هم با گردشگرانی که مایل به استفاده از ارزهای دیجیتال در پرداخت‌های خود هستند، تعامل مناسبی دارند. تایلند به دنبال راه‌های جدیدی برای کمک به بازگرداندن صنعت گردشگری خود پس از همه‌گیری است.

به گفته سازمان گردشگری تایلند، پذیرش ارزهای دیجیتال مسافرین یکی از راه‌های درآمدزایی در اقتصاد است. یوتاساک سوپاسورن (Yuthasak Supasorn)، رییس امور گردشگری تایلند به بلومبرگ گفت: «تایلند با نصف تعداد گردشگران خارجی که در سال ۲۰۱۹ داشت، می‌تواند ۸۰٪ ریزش درآمد گردشگری خود در پی همه‌گیری کرونا را در سال ۲۰۲۳ جبران کند. آنهم با پذیرش کریپو و جذب اشخاص مشهوری مانند راسل کرو یا تیم کوک».

چه افرادی از کریپتو توریسم استفاده می‌کنند؟

چه افرادی از کریپتو توریسم استفاده میکنند

مشتریان کریپتو توریسم عمدتاً افراد ثروتمند و شناخته شده‌ای هستند، هرچند سایر افراد علاقه‌مند به رمزارزها هم ممکن است گردشگری کریپتو را انتخاب و یا از ارزهای دیجیتال برای پرداخت صورت‌حساب‌های سفر خود استفاده کنند.

همانطور اشاره کردیم، این تورها و سفرهای دریایی فراتر از فعالیت‌های سرگرم‌کننده خود، شامل کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها و گفتگوهایی حول محور بلاکچین و رمزارزها هستند که با حضور سخنرانان مطرح صنعت کریپتو برگزار می‌شود. به عنوان مثال، سفر دریایی بلاکچین کروز، میزبان جان مک‌آفی (John McAfee) حامی فقید رمزارزها، ویتالی آندروسویچ (Vitaly Andrusevich) بنیانگذار CoinsBank و حامی رمزارزها راجر ور (Roger Ver) با هدف معرفی ارز دیجیتال بیت کوین کش بود.

همچنین در گذشته هم چندین تور رمزارزی با اهداف خاصی از جمله تبلیغ عرضه اولیه کوین‌ها (ICO)، سازماندهی شده بودند. اینگونه برنامه‌ها که همراه با کنفرانس رهبران و حامیان صنعت بلاکچین است، عموما مخاطبانی که به دنبال سرمایه‌گذاری قابل توجه در حوزه کریپتوکارنسی هستند را هدف قرار می‌دهند.

با توجه به اینکه کشورهای زیادی در صدد گشودن مرزهای خود به روی مسافرانند، مردم آمریکا هم در حال روی آوردن به ارزهای دیجیتال به عنوان یک گزینه پرداخت برای سفرهای خود هستند. بر اساس یک نظرسنجی که آژانس مسافرتی Travala از کاربران خود انجام داد، ۳۸٪ از مصاحبه‌شوندگان اذعان داشتند که از رمزارزها برای پرداخت هزینه‌های سفر خود در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ استفاده کرده‌اند.

مزایای کریپتو توریسم

مزایای کریپتو توریسم
  • امکان پرداخت صورت حساب مسافران از طریق ارزهای دیجیتال.
  •  افزایش امنیت مالی افراد در سفر و جلوگیری از تهدیداتی چون سرقت و زورگیری.
  •  حذف کارمزدهای بالا در استفاده از دستگاه‌های خودپرداز.
  •  فراهم شدن فرصتی برای ملاقات با متخصصان حوزه کریپتو و گفتگو با آنها که موجب افزایش دانش استراتژیک افراد در زمینه سرمایه‌گذاری رمزارزها می‌شود.

با این حال نکاتی شک‌برانگیزی هم درخصوص گردشگری کریپتو مطرح است. از آنجا که در حال حاضر بازار رمزارزها به خودی به خود وضعیت شفافی ندارد و در سراسر جهان بدون هیچگونه نظارت و قانونی مدون در حال اجراست، برخی از این تورها متهم به تبلیغات پوچ با وعده‌هایی بی‌اساس درخصوص عرضه اولیه کوین‌ها به شرکت‌کنندگان ناآگاه هستند.

کریپتو توریسم در دوران پسا کرونا

امروزه صنایع متعدد با امید فروکش کردن تأثیر ویروس کرونا، برای بازگشت به شرایط اولیه خود لحظه شماری می‌کنند و صنعت گردشگری، به عنوان دومین صنعت درحال رشد دنیا هم از این امر مستثنی نیست. گردشگری کریپتو به عنوان یک ایده جذاب و با پتانسیل رشد بالا، سعی دارد با گردهم آوردن مشتاقان صنعت کریپتو و ارایه برنامه‌های آموزشی، لحظات مفرحی را در قالب تورهای آموزشی برای افراد به ارمغان آورد. اکنون با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد رمزارزها، شما تا چه حد حضور آنها را در صنعت گردشگری مثمرثمر می‌دانید؟ آیا گردشگری کریپتو می‌تواند در دوران پسا کرونا مجدداً رونق بگیرد؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول (FAQ)

چه افرادی می‌توانند از کریپتو توریسم استفاده کنند؟

کریپتو توریسم می‌تواند از سوی افرادی که به مقوله سفر و ارزهای دیجیتال توامان علاقه‌مندند، با استقبال روبرو شود.

چگونه از کریپتو در صنعت گردشگری استفاده می شود؟

۱. استفاده از رمزارزها به‌عنوان یک روش پرداخت برای هزینه‌هایی مانند هتل، غذا و حتی بلیط هواپیما 
۲.استفاده از کریپتو به عنوان موضوع اصلی در برنامه‌های توریستی. مانند سفر دریایی با ارائه سخنرانی‌های تخصصی و کلاس‌هایی که توسط کارشناسان ارز دیجیتال برگزار می‌شود.

کریپتو توریسم دریایی چیست؟

یک سفر دریایی گردشگری است که به مسافران امکان دسترسی به سخنرانی‌ها و بهره مندی از کارگاه‌های آموزشی کارشناسان بلاکچین و ارزهای دیجیتال را می‌دهد.

گردشگری بلاکچین چیست؟

به خودی خود، چیزی به اسم «گردشگری بلاکچین» وجود ندارد، اما صنعت بلاکچین می‌تواند در صنعت گردشگری استفاده شود. بلاکچین یک پایگاه داده است که امکان ایجاد ارز دیجیتال را فراهم می‌کند و می‌تواند با ارایه روش‌های پرداخت امن، صنعت گردشگری و توریسم را تحت تاثیر قرار دهد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
datadriveninvestor
کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا