بلاکچین

گواه اثبات سهام استیجاری چیست؟ آشنایی اثبات سهام اجاره ای

همان ابتدا که بیت کوین متولد و معرفی شد، یکی از نوآوری‌های این رمز ارز مکانیزم اجماع آن بود. مکانیزمی که به واسطه آن، کاربران این شبکه با یکدیگر به توافق رسیده و تراکنش‌ها تایید و اعمال می‌شود. در واقع در فضای کریپتو همه شبکه‌ها که از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کنند باید از مکانیزم‌های اجماع برای فعالیت شبکه استفاده کنند. یکی از پرکاربردترین مکانیزم‌ها، اثبات سهام است که کاربران با استیک توکن بومی شبکه، در روند فعالیت پروژه همکاری می‌کنند. این مکانیزم انواع مختلفی دارد که از نظر فنی با هم تفاوت‌هایی دارند مانند اثبات سهام نیابتی، اثبات سهام استیجاری و اثبات سهام مسترنود.

در این مقاله به معرفی، مکانیزم اجماع اثبات سهام اجاره ای می‌پردازیم که در پلتفرم Waves به کار گرفته شده است.

اثبات سهام اجاره ای چیست؟

اثبات سهام اجاره ای

در پلتفرم‌هایی که از اثبات سهام (PoS) برای رسیدن به اجماع بهره می‌برند، کاربران برای شرکت در این فرایند باید مقداری از توکن‌های بومی شبکه را به اشتراک بگذارند. به عنوان مثال در اتریوم ۲، کاربر برای ایفای نقش اعتباردهنده باید حداقل ۳۲ توکن اتریوم در پلتفرم قفل کند. البته در همه شبکه‌ها دستیابی به این نقش انقدر گران نیست، ولی همین هزینه بالای مشارکت نیز به مباحث امنیتی شبکه کمک می‌کند.

با امکان دادن به کاربران برای اجاره سهام خود به سایر کاربران شناخته شده به عنوان اعتبارسنج، اثبات سهام استیجاری (LPoS) به دنبال عملکرد بهتر نسبت به مدل متداول اثبات سهام (PoS) است. این مهم با افزایش ظرفیت اعتبارسنجی برای ایجاد بلوک‌های جدید به دست می‌آید. در مقابل وام دهنده بخشی از کارمزد معامله را دریافت می‌کند که به اعتباردهنده پرداخت می‌شود. اساسا اثبات سهام اجاره ای یک رویکرد جدید برای مشارکت دادن کاربران بیشتر در کارکرد بلاک چین و در نهایت تمرکز زدایی بیشتر است.

اثبات سهام اجاره ای چگونه کار می‌کند؟

کارکرد اثبات سهام استیجاری

برای اجاره رمز ارز در این فرایند، ابتدا کاربر باید یه تراکنش اجاره ایجاد کند. در این تراکنش آدرس نود گیرنده، مقدار توکن و زمان اجاره مشخص می‌شود. در این فرایند هولدر رمز ارز بومی شبکه، کنترلش روی دارایی‌های خود را به صورت کامل حفظ می‌کند. بنابراین مقدار ارز دیجیتال اجاره داده شده، کیف پول اجاره دهنده را ترک نمی‌کند، بلکه تنها قفل می‌شود و تا زمان لغو اجاره غیرقابل استفاده خواهد بود.

این فرایند نودها را مشتاق به دریافت کمک از جانب کاربران می‌کند. بنابراین نودی که بیشترین ارز دیجیتال را دارد از شانس بیشتری برای اعتبارسنجی برخوردار خواهد بود و بالطبع کارمزد بیشتری نیز دریافت خواهد کرد. در کنار نود اعتبارسنج، اجاره دهنده‌ها نیز بخشی از پاداش را دریافت می‌کنند.

علاوه بر این، نود پس از برنده شدن، تراکنش‌های معلق را در یک بلوک گردآوری می‌کند و هزینه‌های تراکنش متعاقباً به عنوان پاداش به نود برنده داده می‌شود. اپراتورها، بخشی از درآمد نود را پس از دریافت، بین موجر خود توزیع می‌کنند. بنابراین موجر بر اساس مبلغ اجاره، پاداش دریافت می‌کند.

شبکه Waves و اثبات سهام اجاره ای

شبکه ویوز

شبکه Waves در سال ۲۰۱۶ پس از یک ICO راه‌اندازی شد و ۳۰۰۰۰ بیت کوین جمع آوری کرد که حدود ۱۶ میلیون دلار در آن زمان ارزش داشت. این پروژه در حال توسعه اکوسیستم بلاکچین جامع برای استفاده در فرآیندهای تجاری است با یک جعبه ابزار گسترده که نیازهای مختلف را پوشش می‌دهد. از امکانات این پلتفرم ایجاد آسان توکن‌های سفارشی، قرارداد هوشمند ساده، تجارت همتا به همتا در یک صرافی غیرمتمرکز داخلی (DEX)، وسیله‌ای امن و راحت برای تعامل با dApps و سرویس‌های وب از طریق افزونه مرورگر Waves Keeper می‌باشد.

از همان ابتدا پلتفرم Waves تشخیص داد که مقیاس‌ پذیری و بهبود آن هدف مهمی در اجرا و پذیرش بلاکچین است. به همین منظور توسعه فناوری‌های لازم برای رفع محدودیت‌های بلاکچین‌های موجود را در اولویت قرار داد. به عنوان مثال بیت کوین بسیار امن اما نسبتا کند است و تنها توان پردازش حدود ۷ تراکنش در ثانیه (TPS) را دارد. به این ترتیب بیت کوین به اندازه کافی برای استفاده روزمره کارآمد نیست. در واقع برای بهبود عملکرد بیت کوین به راه‌حل‌های جانبی مانند شبکه لایتنینگ نیاز است. وضعیت اتریوم نیز به همین منوال است. این شبکه نیز برای بهبود مقیاس پذیری به راهکارهای لایه دو نیاز دارد. پلتفرم Waves رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است و ابتدا بر مقیاس پذیری بالای زنجیره اصلی تمرکز کرده است تا به برنامه‌های کاربردی سطح دوم نیاز پیدا نکند.

الگوریتم اجماع اولیه Waves اثبات سهام ساده بود. تمام ۱۰۰ میلیون توکن WAVES پس از ICO توزیع شد، بنابراین عرضه ثابت باقی می‌ماند. مانند کوین‌های استخراج شده با الگوریتم اجماع اثبات کار، تورمی وجود ندارد. بنابراین اعتبارسنجی‌های بلوک‌های شبکه Waves (جعل‌کننده‌ها Forgers، اگرچه معمولاً در اکوسیستم Waves به عنوان ماینر شناخته می‌شوند) از بلوک‌هایی که پردازش می‌کنند، کارمزد تراکنش دریافت می‌کنند، اما هیچ پاداش بلوکی دریافت نمی‌کنند.

سیستم اثبات سهام اجاره ای به طور کامل در می ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد و به کاربران سرویس گیرنده Waves lite، کسانی که نود کاملی را اجرا نمی‌کردند، این امکان را می‌دهد تا توکن‌های WAVES خود را به نودهای استخراج اجاره دهند. توکن‌های اجاره شده در حساب کاربر قفل می‌شود و قابل انتقال یا معامله نیست. با این حال توکن‌ها در کنترل کامل مال حساب باقی می‌مانند و اجاره‌ها را می‌توان در هر زمان لغو کرد. با توجه به هزینه‌های فنی مرتبط با اجرای یک گره ماینینگ و نیاز به آنلاین بودن ۲۴ ساعته، تنها بخش نسبتا کمی از جامعه Waves نودها را اجرا می‌کنند.

یک رویکرد جدید برای اجماع: Waves-NG

اثبات سهام اجاره ای Waves

در دسامبر ۲۰۱۷ بروزرسانی الگوریتم اجماع شبکه Waves باعث راه اندازی Waves-NG شد. این پروتکل بر اساس ایده Bitcoin-NG شکل گرفت که توسط پروفسور امین گان سیرر (Emin Gün Sirer) ارائه شده بود.

پروتکل اصلی بیت کوین هر ماینر را به صورت گذشته نگر ( بر اساس بلوک‌های گذشته) انتخاب می‌کند. پس از اینکه یک بلوک به بلاک چین اضافه شد، استخراج‌کنندگان برای یافتن یک هش معتبر برای بلاک بعدی، بر اساس وضعیت فعلی بلاک چین با یکدیگر رقابت می‌کنند. در همین حال تراکنش‌های تازه ایجاد شده به ممپول می‌روند، جایی که در حالت تعلیق باقی می‌مانند تا زمانی که یک ماینر در نهایت آنها را جمع‌آوری و تأیید کند.

اگرچه پروتکل‌های بیت‌ کوین و Bitcoin-NG هر دو سیستم‌های تحمل‌پذیر خطای بیزانسی (BFT) در نظر گرفته می‌شوند، اما دومی در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان یک جایگزین مقیاس‌پذیر بر اساس مکانیزم کاری متفاوت پیشنهاد شد. در یک سیستم Bitcoin-NG ماینر بعدی از قبل انتخاب می‌شود و این ماینر یک بلوک کلید خالی ایجاد می کند؛ همان بلوکی که در نهایت به بلاک چین اضافه می‌شود. بلوک‌های کوچکی به نام میکرو بلوک به این بلوک کلید اضافه می‌شوند. فرض کنید این اتفاق در فروشگاهی روی می‌دهد، این کار مانند افزودن چند کیسه خرید (میکرو بلوک) به یک چرخ دستی (بلوک کلید) است، قبل از اینکه محتویات چرخ دستی در نهایت به صندوق پرداخت شود (به زنجیره بلوک اضافه شود). این بدین معنی است که تراکنش‌ها را می‌توان تنها در چند ثانیه به بلاک چین اضافه کرد و تنها تاخیر واقعی آن تأخیر شبکه است. Waves این ایده را برای یک سیستم اثبات سهام به روز و پروتکل Waves-NG را ایجاد کرد که اولین استفاده واقعی از ایده Bitcoin-NG برای یک بلاک چین باز و عمومی بود.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که به شبکه اضافه و باعث بهبود عملکرد Waves شده است، قابلیت انتقال انبوه (Mass Transfer) است. این قابلیت اجازه می‌دهد ۱۰۰ انتقال در یک تراکنش اتفاق بیفتد. در واقع جایگذاری ۱۰۰ انتقال در یک تراکنش این امکان را فراهم می‌کند که ظرفیت تراکنش‌ها و سرعت تایید افزایش پیدا کند. اگر نیاز به انتقال بیشتری باشد، می‌توان بسته‌های انتقال انبوه بیشتری را پردازش کرد.

به عبارت دیگر کاربران می‌توانند به سادگی یک MassTransfer را به‌ عنوان نوع دیگری از ارسال تراکنش انتخاب کنند که به آنها اجازه می‌دهد تا حداکثر ۱۰۰ گیرنده را در یک تراکنش بگنجانند. علاوه بر این آدرس‌های گیرنده را می‌توان از طریق JSON به شبکه وارد یا از یک فایل CSV آپلود کرد، که انجام ایردراپ‌های بزرگ یا انجام پرداخت‌های هفتگی به کسانی که WAVES خود را به نودهای ماینینگ اجاره می‌دهند، ساده و کارآمد می‌سازد. این قابلیت در ترکیب با Waves-NG، توان عملیاتی شبکه را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد.

آینده اثبات سهام اجاره ای

بهره‌گیری شبکه Waves از فناوری اثبات سهام اجاره ای باعث شد تا کارآمدی این الگوریتم اجماع به فعالین صنعت کریپتو اثبات شود. در واقع این مدل اجماع به کاربران روزمره بدون تخصص فنی این امکان را می‌دهد تا به امنیت شبکه Waves کمک کنند و توکن‌های خود را بدون از دست دادن کنترل به فول نودها اجاره دهند.

در همین حال Waves-NG توان عملیاتی ۱۰۰ تراکنش در ثانیه را در ویوز فعال کرد که نسبت به بسیاری از بلاک چین‌ها، مقیاس پذیرتر است. به علاوه کارمزدها پایین هستند؛ زیرا نیازی به پرداخت پاداش بلوک به ماینرها برای جبران هزینه‌های بالای برق و سخت افزار گران قیمت نیست.

بنابراین با نگاه به عملکرد شبکه ویوز می‌توان نتیجه گرفت که اثبات سهام اجاره ای می‌تواند به مقیاس پذیری بسیاری از بلاک چین‌ها کمک کند، البته در صورتی که به درستی از آن استفاده شود. نظر شما درباره این موضوع چیست؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
academy.binance.com
سال ۲۰۱۷ وارد دنیای کریپتوکارنسی شدم و بخاطر علاقم به نویسندگی، تصمیم گرفتم به طور تخصصی در مورد کریپتو و بلاکچین به نوشتن محتوا بپردازم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
باز کردن معامله تعهدی