اخبار اتریوماخبار ارزهای دیجیتال

رقابت آربیتروم با zkSync era؛ کدام پروژه جلو می‌افتد؟

آربیتروم با تشکیل پایگاه کاربران قابل توجه، به پیشرفت‌هایی دست یافته است. اما در چند ماه اخیر با رقیبی جدی به نام zkSync era مواجه شده است.

به گزارش والکس، از آغاز سال ۲۰۲۳، آربیتروم پیشرفت قابل توجهی داشته است. این پروتکل توانسته پایگاه کاربر قابل توجهی را به دست بیاورد و ایردراپ اخیر نیز به عنوان کاتالیزوری برای افزایش بیشتر فعالیت در شبکه عمل کرده است. اما رقیب جدید یعنی zkSync era در حال حاضر عملکردی به مراتب بهتر از آربیتروم داشته است و در حال ربودن سهم بازار آربیتروم است.

آیا آربیتروم عقب افتاده است؟

با این حال، به نظر می رسد که پیشرفت سریع zkSync می‌تواند چالشی برای Arbitrum ایجاد کند. بر اساس داده‌های اخیر، پل L1 به L2 مربوط به zkSync Era بیش از ۶۳ درصد از کل پل‌های اتریوم به L2 را تشکیل می‌دهد. این مقدار سه برابر بیشتر از پل‌های مربوط به آربیتروم است.

جالب است بدانید که بیشتر پروژه‌های راهکار لایه ۲ در اتریوم، کاربران را تشویق می‌کنند تا دارایی‌ها را از طریق پل رسمی خود به جای پل‌های چند زنجیره‌ای شخص ثالث جابجا کنند. در نتیجه، فعالیت سپرده‌گذاری کاربران در این زنجیره‌های جدید از طریق پل‌های بومی آنها اطلاعات مفیدی را در رابطه با پیشرفت در این بخش ارائه می‌دهد.

بررسی تعداد کاربران در راهکارهای لایه دو

تفاوت مشاهده شده بین مقدار ETH ارسال شده به آربیتروم از طریق پل بومی رسمی آن و پل مربوط به zkSync چندین نتیجه دارد. اولاً، این نشان‌دهنده رقابت شدید از طرف zksync Era است، زیرا بخش قابل توجهی از کاربرانی را که به دنبال ارسال دارایی از اتریوم به راه حل‌های لایه ۲ هستند، جذب کرده است.

ثانیاً، معلوم می‌شود که آربیتروم باید بر بهبود عملکرد و تجربه کاربری پل بومی خود برای ساده‌سازی فرآیند انتقال دارایی‌ها از لایه ۱ به لایه ۲ تمرکز کند. با انجام این کار، شبکه می‌تواند کاربران بیشتری را جذب کند و سهم خود را از دارایی‌های ارسالی از اتریوم افزایش دهد.

وضعیت فعلی آربیتروم

از نظر فعالیت کاربران و تراکنش‌های انجام شده، مشاهده شد که آدرس‌های فعال روزانه Arbitrum به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. طبق آمار Artemis’data، طی ماه گذشته، تعداد آدرس‌های فعال در آربیتروم از ۳۱۱۰۰۰ به ۱۱۹۰۰۰ کاهش یافته است. به همین دلیل تعداد تراکنش‌های روی پروتکل نیز کاهش یافت.

چارت تراکنش های روزانه شبکه آربیتروم

در حال حاضر رمزارز ARB در زمان نگارش این مقاله با قیمت ۱.۱۳ دلار معامله می‌شود. بر اساس داده‌های وبسایت Santiment، رشد آن به طور قابل توجهی همراه با افت فعالیت در شبکه کاهش یافت. این نشان‌دهنده عدم علاقه آدرس‌های جدید به توکن ARB است.

چارت رشد شبکه در آربیتروم

حال با این وضعیت شبکه آربیتروم، باید ببینیم با بهینه‌سازی و بهبود رابط کاربری می‌تواند با پروژه‌های دیگر لایه دو به رقابت ادامه دهد یا باید میدان را به نفع رقبا خالی کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

سال ۲۰۱۷ وارد دنیای کریپتوکارنسی شدم و بخاطر علاقم به نویسندگی، تصمیم گرفتم به طور تخصصی در مورد کریپتو و بلاکچین به نوشتن محتوا بپردازم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا