آموزش استخراجاستخراج

اسیک ماینر و ریگ ماینر؛ معرفی، مقایسه، مزایا و معایب

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که امروزه درخصوص استخراج ارزهای دیجیتال پرسیده می‌شود، تفاوت بین اسیک ماینر و ریگ ماینر است. هر دوی این تجهیزات از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای کسب پاداش استفاده می‌کنند، اما تفاوت‌هایی اساسی بین آنها وجود دارد که دانستن آنها در انتخاب روش ماینینگ هر فرد بسیار موثر است. از این رو در این مقاله قصد داریم به مقایسه استخراج رمزارزها با دستگاه‌های اسیک و ریگ بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر مطالب ارائه شده، ابتدا مقاله «نگاهی جامع و عمیق به ماینینگ یا استخراج» را مطالعه کنید.

ماینینگ یا استخراج چیست؟

در سراسر جهان به افرادی که به کار استخراج رمزارزها مشغول هستند، ماینر (استخراج کننده) گفته می‌شود. آنها در تلاشند با به‌کارگیری تجهیزات ماینینگ پیشرفته خود، به رمزارزهای استخراج نشده دسترسی پیدا کرده و با فروش یا هولد آنها به سود برسند. به طور کلی ماینینگ به دو فرآیند مختلف برای دریافت پاداش رمزارز از شبکه بلاکچین گفته می‌شود. پروسه اول مربوط به تایید تراکنش‌ها و ثبت آنها در دفتر کل (blockchain) است. در اینجا هر چند دقیقه یک بار ماینرهای سراسر جهان در مورد وضعیت فعلی شبکه (از تراکنش‌های اخیر تا موجودی هر کیف پول) به اجماع می‌رسند و داده‌ها را در یک بلاک محدود بر اساس سایز و زمان جمع‌آوری می‌کنند. وقتی شبکه روی تمام داده‌های موجود در یک بلاک توافق کند، آن بلاک به بلاک‌های قبلی «زنجیر» و پاداشی به ماینرهای آن اعطا می‌شود.

اما منبع دوم کسب درآمد ماینرها از محل دریافت کارمزد تراکنش‌های هر بلاکچین است. کاربران باید در ازای خدمات دریافتی خود مانند انجام تراکنش، هزینه‌ای را به ماینرها بابت رمزگشایی هش تراکنش‌ها پرداخت کنند. این دو مورد (استخراج بلاک و تایید تراکنش) باعث شد ماینینگ به یک کسب‌وکار پرسود برای فعالان حوزه کریپتو بدل شود. البته با افزایش نرخ تراکنش‌ در بلاکچین‌ها، سخت‌افزارهای مورد نیاز جهت تایید این تراکنش‌ها هم به شدت توسعه یافته‌اند. بنابراین در شرایط امروز، ماینرها برای درآمدزایی مستلزم تجهیزات قدرتمندتری هستند. در حال حاضر شرکت‌های مطرحی در دنیا در حوزه تجهیزات ماینینگ فعالیت می‌کنند و دستگاه‌های مختلفی را برای استخراج رمزارزها ارایه کرده‌اند که به دو دسته اسیک ماینر و ریگ ماینر تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه به معرفی و مقایسه این دو روش ماینینگ می‌پردازیم.

اسیک ماینر (ASIC Miner) چیست؟

اسیک ماینر چیست

بیت کوین در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی خود، به دلیل ترافیک پایین بلاکچین به بهترین ارز برای استخراج بدل شده بود، به طوریکه افراد می‌توانستند حتی با یک کامپیوتر معمولی BTC استخراج کنند. به مرور زمان و با شدت گرفتن رقابت بین ماینرها، کاربران برای افزایش درآمد خود مجبور به استفاده از سخت‌افزارهای پیشرفته‌تری شدند. به همین دلیل نیاز بود که یک دستگاه اختصاصی (اسیک) برای ماینینگ ساخته شود. 

اسیک (ASIC)، مخفف عبارت انگلیسی Application-Specific Integrated Circuit، دستگاهیست که صرفاً با هدف استخراج یک ارز دیجیتال خاص ساخته شده است. اسیک ماینر را می‌توان برای استخراج ارزهایی مانند بیت کوین (BTC)، لایت کوین (LTC)، دش (DASH)، دوج کوین (DOGE) و چند ارز دیگر استفاده کرد. هر دستگاه اسیک به منظور حل الگوریتم‌های بخصوصی طراحی و ساخته می‌شود. برای مثال، اسیک‌های بیت کوین، تنها توانایی پردازش الگوریتم SHA 256 را دارند و برای پردازش الگوریتم سایر رمزارزها کارایی ندارند.

پارامترهای مهم هنگام انتخاب یک اسیک ماینر:

  • قیمت
  • نوع الگوریتم دستگاه
  • نرخ هَش دستگاه (به توان پردازشی دستگاه ماینر اشاره دارد)
  • مصرف انرژی دستگاه
  • سیستم خنک‌کنندگی دستگاه
  • میزان صدا و نویز دستگاه

ریگ ماینر(Rig Miner) چیست؟

ریگ ماینر چیست

 

استخراج رمزارز توسط کارت‌های گرافیک به ریگ ماینینگ معروف است. قلب تپنده یک ریگ ماینینگ واحد پردازش گرافیکی یا GPU است. این قطعه در حقیقت یک تراشه الکترونیکی‌ست که در دل هر لپ‌تاپ یا رایانه رومیزی هم قرار دارد. از آنجا که از این تراشه‌ها برای پردازش فایل‌های با حجم بالا و امور گرافیکی استفاده می‌شوند، آنها به گزینه‌ای مناسب برای انجام محاسبات پیچیده و الگوریتم‌های مورد استفاده در استخراج رمزارزها بدل شده‌اند. مزیت اصلی استفاده از ریگ‌ها، انعطاف‌پذیری آنها در استخراج طیف وسیعی از ارزها است. برخی از مشهورترین کوین‌ها که با کارت‌های گرافیک قابل استخراج است عبارتند از:

  • مونرو (XMR)
  • اتریوم (ETH)
  • آیون (AION)
  • اتریوم کلاسیک (ETC)
  • زی کش (ZEC)

ریگ ماینر تطبیق‌پذیری و قابلیت سوئیچ سریع از یک کوین به کوین دیگر و حتی استخراج چندین کوین مختلف را به طور هم‌زمان دارد. بنابراین عموماً افرادی که می‌خواهند تنوع بیشتری در استخراج رمزارزها داشته باشند، از ریگ‌های ماینینگ استفاده می‌کنند. این ویژگی در بازار پرنوسان و بی‌ثبات کریپتو کارنسی، یکی بزرگترین نقاط قوت ماینینگ با استفاده از کارت گرافیک محسوب می‌شود.

ریگ ماینرها یا اسیک ماینرها، تفاوت در چیست؟

تفاوت اسیک ماینر با ریگ ماینر

همانطور که اشاره کردیم در روزهای ابتدایی ماینینگ از رایانه‌های رومیزی برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شد. اما با افزایش محبوبیت رمزارزها و سختی شبکه، دستگاه‌های جدیدی به نام ASIC Miner ظهور کردند. اسیک‌ها بر خلاف رایانه‌ها، صرفاً برای انجام یک کار یعنی استخراج رمزارز با بالاترین راندمان طراحی شده‌اند.

اما سوال اصلی اینجاست که کدام روش ماینینگ مناسب ماست، ریگ یا اسیک؟ پاسخ به این سوال به اهداف، نیازها، کوین مورد نظر، انعطاف‌پذیری دستگاه و حتی شرایط محیطی ما (خانه، دفتر شخصی یا سایت اختصاصی) بستگی دارد. 

مزایا و معایب ریگ ماینر

  1. عدم نیاز به تجهیزات خاص: استخراج توسط ریگ ماینر برای هر فردی که به رایانه یا لپ‌تاپ دسترسی دارد، قابل انجام است.
  2. آلودگی صوتی کم: ریگ‌ها به دلیل سر و صدای کم، گزینه بهتری نسبت به اسیک‌ها برای استفاده در منزل هستند و فعالیت آنها در طول شبانه‌روز هم مزاحمتی ایجاد نمی‌کند.
  3. انعطاف‌پذیری بالا: کاربران ریگ ماینر، بر اساس شرایط بازار می‌توانند بین کوین‌های مختلف سوئیچ کنند.
  4. راندمان کم: به دلیل اینکه کارت‎‌های گرافیک مختص بازی‌‌های ویدیویی و امور گرافیکی هستند، راندمان ریگ ماینر در مقایسه با اسیک ماینر کمتر است.

مزایا و معایب اسیک ماینر

  1. راندمان بالا: تمرکز ویژه این دستگاه‌ها بر ماینینگ، آنها را به یک گزینه ایده‌آل برای استخراج رمزارزها بدل کرده است. 
  2. ابعاد کوچک: اسیک به دلیل ابعاد کوچک خود را‌ه‌اندازی آسانی نسبت به ریگ ماینرها دارد. 
  3. عدم انعطاف پذیری: اسیک تنها برای استخراج یک رمزارز استفاده می‌شود.
  4. حرارت زیاد: اسیک‌ها به لطف قدرت محاسباتی بالای خود، حرارت زیادی تولید می‌کنند. بنابراین استفاده از خنک‌کننده مناسب برای آنها امری ضروری است. (به همین دلیل پیشنهاد می‌شود یک اسیک ماینر در یک فارم اختصاصی کار کند تا در فضای خانه).
  5. راه‌اندازی آسان: استفاده از دستگاه‌های اسیک بسیار راحت است و بدون نظارت منظم، به سرعت درآمدزایی خواهند داشت. 

نکته: اگر می‌خواهید مطمئن شوید که تجهیزات شما به بهترین نحو کار می‌کند، می‌توانید از یک ارائه‌دهنده خدمات فارم با کیفیت استفاده کنید. در این حالت، تنظیمات و نحوه کار دستگاه شما تحت نظر یک فرد متخصص انجام می‌شود.

 اسیک ماینرریگ ماینر
هزینه راه اندازیکمزیاد
توان مصرفیبالاکم
تنوع در استخراجتمرکز بر استخراج یک ارزامکان استخراج چند ارز
حرارت تولیدیزیادمتوسط
راندمانبالاکم
آلودگی صوتیزیادکم
کارکردمناسب برای مکان‌های صنعتیمناسب برای مکان‌های مسکونی

کدام روش ماینینگ مناسب شماست؟

در پایان، تصمیم‌گیری درخصوص انتخاب اسیک ماینر یا ریگ ماینر بر عهده شما است. هر دو این تجهیزات، مزایا و معایب خاص خود را دارند. اگر سهولت استخراج را ترجیح می‌دهید، احتمالاً تجهیزات اسیک گزینه بهتری برای شما خواهند بود. اما اگر به دنبال انعطاف‌پذیری و آزادی عمل بیشتری برای اهداف ماینینگ خود هستید، می‌توانید از ریگ‌های ماینینگ استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید قوانین استخراج ارز دیجیتال در ایران مانند خرید و فروش آنها به کسب مجوزهای لازم از وزارت صنعت نیاز دارد. بنابراین در صورتی که بدون اخذ مجوز به استخراج رمزارزها بپردازید، نیروی انتظامی حق توقیف دستگاه­‌های شما را دارد.

در صورتی که تجربه استخراج رمزارزها با هر یک تجهیزات اشاره شده در این مقاله را دارید، خوشحال می‌شویم چالش‌ها و نقطه نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

۷

مقایسه اسیک و ریگ ماینینگ

گام قبلی (۷/۱۸) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
bitproit
کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
الی
الی
2 ماه قبل

سلام موارد لازم برای استخراج و روش اون چیه ؟

دکمه بازگشت به بالا