بلاکچین

بیکن چین چیست؟ آشنایی کامل با بیکن چین اتریوم و کاربرد آن

آینده اتریوم به شبکه‌ای تحت عنوان “Beacon Chain” وابسته است. این جمله برای افرادی که آشنایی زیادی با اخبار جدید دنیای کریپتوکارنسی ندارند ممکن است کمی عجیب و گنگ به نظر برسد. اما به مرور و با مطالعات مختلف پاسخ سؤال‌هایی مثل «بیکن چین چیست» را خواهید یافت.

شبکه اتریوم همراه با ارز دیجیتال اختصاصی خود «اتر»، به عنوان دومین ارز دیجیتال محبوب جهان روزانه پذیرای تعداد زیادی تراکنش از سوی کاربران سراسر دنیا است. با وجود تمام این موارد باز هم شاهد مشکلات و چالش‌هایی در این سیستم هستیم. اتریوم ۲ به عنوان نسخه ارتقا یافته شبکه اتریوم دقیقا به همین منظور معرفی شد.

یکی از مراحل و مفاهیم ارتقا اتریوم ۲، بیکن چین است. بیکن چین به عنوان بلاکچینی جدید و پیشرفته برای اکوسیستم اتریوم است که قابلیت‌های منحصر به فردی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اجرای الگوریتم اثبات سهام (PoS)، افزایش سرعت تراکنش‌ها، مقیاس پذیری بالاتر و… جزء اصلی‌ترین کاربردهای بیکن چین است. در ادامه این مطلب به بررسی کامل مفهوم بیکن چین و کاربردهای آن اشاره خواهیم کرد.

نگاهی عمیق‌تر به مفهوم بیکن چین

اتریوم به عنوان دومین رمز ارز محبوب جهان، روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. باگ‌ها و مشکلاتی که روی شبکه اتریوم وجود دارد باعث شد تا نسخه پیشرفته‌تری از آن ارائه شود. به همین منظور آپدیت‌های اتریوم ۲ از سال ۲۰۱۴ شروع شد تا در راستای ایجاد شبکه‌ای مقیاس‌پذیرتر، پایدارتر و امن‌تر تلاش کند. بیکن چین اتریوم نیز یکی از مفاهیم جدیدی است که در راستای آپدیت شدن شبکه اتریوم و ارتقا آن به اتریوم ۲ مورد بحث قرار گرفته است.

بررسی بیکن چین در اتریوم ۲

برای شروع بررسی مفهوم بیکن چین، می‌توان از آن به عنوان پایه و اساس شبکه اتریوم یاد کرد. بیکن چین در مرکزی‌ترین قسمت شبکه اتریوم ۲ قرار دارد و وظیفه ذخیره و مدیریت رجیستری اعتبارسنجی‌ها را بر عهده دارد. ضمن اینکه می‌تواند زنجیره‌های خرد شده را نیز هماهنگ کند. به عبارتی می‌توان گفت که بیکن چین یک بلاکچین نوین است که روی شبکه اتریوم ۲ اجرا خواهد شد.

مفهوم بیکن چین همان مفهوم «تأیید الگوریتم اثبات سهام» است. در واقع این شبکه برای رسیدن به اهداف خود از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند. فرق این دو الگوریتم در این است که در شبکه‌های مبتنی بر الگوریتم PoS، کاربران به جای اینکه عملیات استخراج بلاک را انجام دهند، باید از عملیات‌های استیکینگ ارز دیجیتال یا سهام گذاری استفاده کنند. در این روش‌ها فرد سرمایه‌گذار که استیکر (Staker) نامیده می‌شود، تبدیل به یک اعتبارسنج خواهد شد که در ازای تأیید تراکنش‌های مختلف، پاداش‌های متفاوت دریافت می‌کند.

بیکن چین را در سیستم اتریوم ۲ می‌توان به ستون فقرات این سیستم تشبیه کرد که از کل سیستم پشتیبانی می‌کند و وظیفه هماهنگ کردن اعضای آن را بر عهده دارد. در نهایت می‌توان این گونه گفت که بیکن چین به منظور جایگزینی الگوریتم اثبات سهام (POS) بر الگوریتم اثبات کار (PoW) اجرا خواهد شد.

پشتیبانی، مدیریت و هماهنگی در بیکن چین

کاربرد بیکن چین

بیکن چین در شبکه اتریوم مانند یک مدیر، نماینده یا سرپرست عمل می‌کند. عملیات‌هایی مثل ذخیره جزئیات اعتباردهنده، کاش اتریوم اعتبارسنجی‌های بد و اهدا پاداش به اعتبارسنجی‌های خوب جزو مسئولیت‌های Beacon Chain است. در واقع بیکن چین یک کمیته اعتبار سنجی را کاملا به طور تصادفی انتخاب می‌کند تا به کنار گذاشتن یا گنجاندن بلاک‌های پیشنهاد رای دهند و در نهایت خودش روی این عملکرد آن‌ها نظارت می‌کند.

یکی دیگر از کاربردهای بیکن چین علاوه بر مدیریت و هماهنگ کننده بودن، ذخیره و اجرای قراردادهای هوشمند است. ویل ویلانووا (Will Villanueva)، یکی از محققان سرشناس ادعا دارد که قراردادهای هوشمند شبکه بیکن چین، اصلا شباهتی به قراردادهای هوشمند بلاکچین اتریوم ۱ ندارد و به عبارتی قابل مقایسه نیستند. در همین راستا می‌توان گفت که قراردادهای هوشمند Beacon Chain، چهارچوب تراکنش یا محیط اجرایی تراکنش را به طور کلی ارائه می‌دهند.

زنجیره بیکن یا همان بیکن چین، هیچ تغییری روی اتریومی که شما استفاده می‌کنید ایجاد نخواهد کرد. با اجرای این فاز از ارتقا اتریوم ۲ شما همچنین می‌توانید اتریوم را به عنوان ارز دیجیتال محبوب خود معامله کنید، توکن‌های خود را در یونی سوآپ یا متامسک مبادله کنید و به خرید NFT بپردازید.

بیکن چین فقط به عنوان یک مکانیسم هماهنگی برای شبکه جدید فعالیت خواهد کرد و در راستای اجرای پروتکل اثبات سهام در سیستم نیز کمک می‌کند. اثبات سهام، به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های آینده اتریوم در راستای رفع عیب و ایرادهای بلاکچین اتریوم که در زمینه‌های تمرکز، دسترسی و مقیاس پذیری مشاهده می‌شود اجرا خواهد شد؛ بنابراین ماینرها به جای اینکه انرژی خود را صرف اعتبارسنجی بلوک‌ها کنند، می‌توانند از اعتبارسنجی‌های انتخاب شده به شکل تصادفی استفاده کنند. هر کدام از این اعتبارسنجی‌ها بلوک‌هایی را به کاربران پیشنهاد می‌دهند که توسط اعتبارسنجی‌های دیگر به آن‌ها رای داده شده است.

بیکن چین و اتریوم ۲

شبکه اتریوم در حال ارتقا یافتن به اتریوم ۲ است و بیکن چین نیز در همین راستا اجرا خواهد شد. اما این ارتقا در چندین فاز مختلف از جمله فازهای ۰، ۱ و ۲ انجام خواهد شد که فاز ۰ آن توسط بیکن چین تأمین می‌شود. در واقع می‌توان این گونه گفت که پروتکل اجماع اثبات سهام در اولین فاز ارتقا اتریوم به این سیستم معرفی شد و مسئول تمام وظایف آن، بیکن چین خواهد بود. وظایفی مثل:

  • اعتبار سنجی
  • ایجاد بلاک‌های جدید
  • ذخیره داده‌ها
  • اجرای قوانین الگوریتم اثبات سهام
  • مدیریت استیک (ETH)
ارتقا اتریوم به اتریوم ۲ توسط بیکن چین

یکی دیگر از اهداف بیکن چین در آینده، کنترل شاردینگ بلاکچین اتریوم خواهد بود. شاردینگ (Sharding) فرایندی است که طی آن ۶۴ زنجیره جدید در اتریوم ایجاد می‌شود تا حجم انبوهی از اطلاعات دریافت شده به گروه‌هایی کوچک‌تر تقسیم شود. در این صورت روی سیستم فعلی فشار کمتری وارد می‌شود و امکان انجام معاملات بیشتری فراهم خواهد شد. اگر کمی اصولی‌تر به تعریف این مفهوم بپردازیم، می‌توان اینگونه گفت که شاردینگ شامل فرایند تقسیم پایگاه داده به شکل افقی به زنجیره‌هایی موازی می‌شود. البته این موضوع در شبکه اتریوم ۲، احتمالا پس از ارتقا کامل اجرا خواهد شد.

یکی از ویژگی‌های بیکن چین اتریوم ۲، گران بودن قراردادهای هوشمند در آن است. این موضوع برای جلوگیری از به‌هم‌ریختگی و از هم پاشیدن شبکه اجرا خواهد شد. در واقع این گران بودن راهی منطقی، برای استفاده بیش از حد و ناگهانی توسعه دهندگان از قراردادهای هوشمند است.

عملکرد بیکن چین

عملکرد کلی بیکن چین این گونه است که تمام زنجیره‌های خرد شده و پروتکل اثبات سهام را مدیریت کند. این بلاکچین وظیفه هماهنگی شبکه‌های تازه را بر عهده دارد و روی ایجاد بلاک‌های جدید نظارت می‌کند و نسبت به اعتبار این بلاک‌ها، اطمینان حاصل می‌کند. در نهایت به تمام اعتباردهنده‌ها و سهام گذاران اتریوم نیز پاداش می‌دهد.

پروتکل اثبات سهام توسط بیکن چین

تیم پرایزمتیک لبز (Prysmatic Labs) به عنوان تیمی تشکیل شده از افراد توسعه دهنده بلاکچین با سرپرستی رائول جردن (Raul E. Jordan) است. این تیم با هدف توسعه بلاکچین اتریوم و افزایش مقیاس‌پذیری این شبکه به وسیله فناوری‌ها شاردینگ است. سرپرست این تیم ادعا دارد که کاربران به کمک بیکن چین می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند را بر مبنای اتریوم به راحتی اجرا کنند. علاوه بر این جردن اظهار دارد که برنامه‌نویسان برای عرضه و اجرای برنامه‌های غیر متمرکز، نیازی به یادگیری تکنیک‌های برنامه نویسی نوین نخواهند داشت.

عملکرد بیکن چین به شکلی است که به جای در اختیار داشتن یک دستگاه بزرگ که هر بار توانایی انجام یک تراکنش را دارد، می‌تواند هزاران دستگاه در دنیا را برای انجام تراکنش‌هایی به موازات هم هماهنگ کند. در واقع بیکن چین به عنوان یک هماهنگ کننده و بلاکچین مرکزی، این توانایی را دارد که تمام تراکنش‌های پردازش شده در زنجیره‌های مبتنی بر اتریوم را هماهنگ کند.

زمانی که ارتقا اتریوم ۲ تکیمل شود و قرارداد واریز راه‌اندازی شود، استیکرها می‌توانند با ارسال حداقل ۳۲ واحد اتریوم، توکن‌های خود را در این شبکه سهام‌گذاری کنند. در حال حاضر شاهد مراحل ابتدایی اجرای بیکن چین در اتریوم ۲ هستیم. این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های عظیم دنیای کریپتوکارنسی توسط بنیاد اتریوم رهبری و تیم‌های توسعه دهنده کلاینت اجرا خواهد شد.

مراحل بعد ارتقا اتریوم ۲، ایجاد زنجیره‌های خردی خواهد بود که ظرفیت داده‌های اتریوم را ارتقا می‌دهد. همچنین می‌تواند شبکه اتریوم را مقیاس‌پذیرتر و سریع‌تر کند. به عبارتی می‌توان گفت که اتریوم ۲ شبکه را در ۶۴ قطعه مختلف پخش می‌کند و بیکن چین به خوبی بر تمام آن قسمت‌ها حکومت می‌کند.

نقش بیکن چین در آینده اتریوم

با وجود تمام اطلاعاتی که تا کنون دریافت کردید، می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که پس از ادغام شبکه فعلی اتریوم با بیکن چین، نوبت به معرفی شاردینگ به اکوسیستم اتریوم خواهد رسید. شاردها وظیفه افزایش ظرفیت شبکه اتریوم را بر عهده دارند و ضمن فعالیت خود، می‌توانند سرعت تراکنش‌های کاربران را نیز افزایش دهند. برای اینکه این موضوع به واقعیت تبدیل شود به مدیریت و نظارت بیکن چین نیاز خواهد بود.

برای بررسی دلیل این موضوع می‌توان اینگونه گفت که اعتبارسنجی‌های Beacon Chain، می‌تواند بلاک‌هایی از زنجیره‌های خرد اختصاص داده شده به آن‌ها را تأیید کند. سپس امکان نظارت بر وضعیت خرده‌ها و بررسی سابقه تراکنش‌های انجام شده نیز ایجاد خواهد شد. در این صورت بیکن چین به یک حلقه اصلی بین خرده‌های مختلف و زنجیره اصلی شبکه تبدیل خواهد شد.

یکی دیگر از موضوعاتی که در شبکه Beacon Chain ممکن است باعث ایجاد نگرانی بعضی افراد شود، امنیت است. اما جای هیچ گونه نگرانی در این باره وجود ندارد؛ زیرا بیکن چین آن را به طور کامل پوشش داده است. چیزی حدود ۱۶ هزار اعتبارسنجی در شبکه بیکن چین وجود دارد که تعداد زیادی از آن‌ها برای شرکت در مکانیسم اثبات سهام است که ضمن آن امنیت بلاکچین اتریوم در حال افزایش خواهد بود؛ دلیل این موضوع کاملا روشن است.

هکرها برای اینکه بتوانند این سیستم را هک کنند باید حداقل به ۵۱ درصد از اعتباردهنده‌های شبکه دسترسی و کنترل داشته باشند. چنین حمله‌ای کار یک هکر معمولی نخواهد بود و برای اجرای آن، چیزی حدود ۱۰۰ هزار دلار هزینه خواهد داشت. ضمن اینکه امکان افزودن اعتباردهنده به بیکن چین از طریق برنامه‌های مختلف وجود دارد. این موضوع نیز می‌تواند دلیل محکمی برای افزایش امنیت شبکه باشد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
ethereum.org
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا