تحلیل ارزهای دیجیتالترید

بهترین زمان معامله در بازارهای مالی چه موقع است؟ معرفی ابزار Market 24h Clock

برخلاف سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، معاملات غالباً با اهداف کوتاه مدت انجام می‌شود. یک تریدر، سهام یا ارزی را نه برای هولد بلند مدت، بلکه برای یک معامله نسبتاً سریع در بازه زمانی معین خریداری می‌کند (خواه چند روز، یک هفته، یک ماه یا حتی سه ماه). البته معاملات روزانه، همانطور که از نامش پیداست، در بین کوتاه‌ترین تایم فریم‌های زمانی قرار می‌گیرد. بنابراین تجزیه و تحلیل معامله‌گران روزانه ممکن است به ساعت، دقیقه و حتی ثانیه معطوف شود. با این تفاسیر آیا معتقدید چیزی به نام بهترین زمان معامله ارز دیجیتال وجود دارد؟ 

در این ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه تصمیمات معاملاتی خود را بر اساس فاکتور زمان برنامه‌ریزی کنید. با ما همراه باشید.

بهترین زمان معامله در طول روز

یک ساعت آنالوگ رومیزی

افرادی که می‌دانند کریپتوکارنسی چیست، معتقدند معمولاً اوایل صبح، حجم بازار و قیمت‌ها به شدت افزایش می‌یابد. اما چرا؟ به دلیل اینکه در ساعات ابتدایی بازگشایی، بازارها درگیر رویدادها و اخبار ساعات گذشته هستند. این زمان بهترین ساعت معامله برای تریدرهای حرفه‌ای محسوب می‌شود. زیرا در این شرایط با تشخیص الگوهای مناسب می‌توانند سود زیادی را کسب کنند. اما برای  یک معامله‌گر تازه‌کار کریپتوکارنسی چطور؟ قطعاً خیر، او ممکن است متحمل ضررهای سنگینی شود. 

اگر مبتدی هستید،بهتر است از معامله در ساعات اولیه بازگشایی بازار (یک ساعت اول) اجتناب کنید!

بازه زمانی ۹:۳۰ صبح تا ۱۰:۳۰ صبح به وقت ET (شرق آمریکا) ساعت مناسب برای معامله در بازارهای مالی است زیرا همانطور که گفته شد، بزرگترین جهش‌ها معمولاْ در این زمان اتفاق می‌افتد. حتی بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای در حوالی ساعت ۱۱:۳۰ صبح به دلیل کاهش نوسانات معاملات خود را متوقف می‌کنند. 

در اواسط روز آرام‌ترین و باثبات‌ترین تایم معاملاتی را شاهد هستیم. در این زمان مردم منتظر اخبار تکمیلی‌اند تا ببینند بازار در ادامه روز به کدام سمت و سو می‌رود. از آنجا که قیمت‌ها در این بازه نسبتاً ثابت‌اند، اواسط روز زمان مناسبی برای معامله‌گران مبتدیست. در این ساعات نوسانات مارکت ضعیف‌تر شده و سودها قابل پیش‌بینی‌تر است.

در اواخر روز، نوسانات و حجم معاملات دوباره افزایش می‌یابد. در واقع، الگوهای رایج بازار در ساعت آخر می‌تواند مانند ساعت اول باشد. در این زمان ما مجدداً شاهد نوسانات شدید، به‌ویژه در چند دقیقه آخر معاملات هستیم. بنابراین از ساعت ۳ بعد از ظهر تا ۴ بعد از ظهر (به وقت ET)، معامله‌گران بیشتر پوزیشن‌های خود را می‌بندند.

بهترین زمان معامله در طول هفته

بهترین زمان معامله در تقویم هفتگی

عده‌ای معتقدند که برخی روزهای هفته به طور سیستماتیک بازدهی بهتری نسبت به سایر روزها دارند. هرچند شواهد اندکی برای اثبات این پدیده در بازار است، اما به آن «اثر دوشنبه» یا Monday effect می‌گویند. لذا مردم بر این باورند اولین روز هفته بهترین زمان برای خرید است. این اتفاق دلایل مختلفی دارد:

  • تعداد قابل توجهی از اخبار بد عموماً در آخر هفته منتشر می‌شود. 
  • برخی این را به افسردگی روز اول کاری سرمایه‌گذاران نسبت می‌دهند که در ساعات اولیه معاملات دوشنبه نمود پیدا می‌کند.

اما به هر دلیلی باشد، امروزه اثر دوشنبه تا حد زیادی کمرنگ شده و تأثیر آن بر بازارهای مالی بسیار ناچیز است. با این حال اگر قصد خرید بیت کوین یا هر ارز دیگری را دارید، شاید بهتر باشد به Monday effect پایبند باشید و این کار را در روز دوشنبه انجام دهید!

اگر دوشنبه را بهترین روز هفته برای خرید سهام یا رمزارز درنظر بگیریم، جمعه هم بهترین روز برای فروش است. به این دلیل که در ایالات متحده، جمعه در آستانه تعطیلات آخر هفته قرار دارد و بازارهای مالی به دلیل احساسات مثبت قبل از تعطیلات، تمایل به افزایش قیمت دارند. بنابراین جمعه روز مناسبی برای یک پوزیشن شورت (فروش) است.

بهترین ماه برای خرید یک ارز

نمودار نرخ بازدهی s&p در ماهه های مختلف

بازارها معمولاً در اواخر سال و همچنین در ماه‌های تابستان بازدهی قوی‌ای دارند. نمودار بالا میانگین بازدهی ماهانه S&P 500 را حدفاصل سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۷ نشان می دهد.

در بازارهای معاملاتی اصطلاحی به نام «اثر ژانویه» مطرح است. به این دلیل که در آغاز سال جدید، سرمایه‌گذاران به بازار باز برمی‌گردند و این موجب بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود (به‌ویژه سهام‌ با ارزش بازار کم). بنابراین، از نظر فصلی، پایان ماه دسامبر زمان مناسبی برای خرید سهام با ارزش‌ بازار کم است. یک دلیل دیگر این است که بسیاری از سرمایه‌گذاران در پایان سال برای اظهارنامه مالیاتی خود شروع به فروش سهام به صورت انبوه می‌کنند، (خصوصاً سهامی که ارزش آنها کاهش یافته است). بنابراین فشار فروش، ماه دسامبر را به زمانی مناسب برای خرید بدل کرده است.

بهترین ماه برای فروش یک ارز

تاریخ و ساعت بهترین زمان معامله

همیشه از قدیم تصور بر این بود که سپتامبر یک ماه ریزشی است. اما اکتبر هم طی سال‌های ۱۹۰۷ (بحران نیکر بکر)، ۱۹۲۹ (رکود بزرگ) و ۱۹۸۷ (دوشنبه سیاه)، رکورد ریزش ۱۹.۷ و ۲۱.۵ درصدی را ثبت کرده است. در نتیجه برخی از معامله‌گران بر این باورند که سپتامبر و اکتبر هردو بهترین ماه‌ها برای فروش سهام‌اند.

اثر سپتامبر بر ریزش‌های تاریخی در طول ماه نهم سال تأکید می‌کند که می‌تواند به سرمایه‌گذاران نهادی که پوزیشن‌های سه ماهه سوم خود را می‌بنند، کمک کند. 

اثر اکتبر برای برخی سرمایه‌گذاران از این منظر برجسته است که اکتبر ​​از نظر تاریخی ماهی صعودی است، اما بسیاری از سقوط‌های تاریخی بازار در این ماه رخ داده است.

بهترین زمان معامله در بین روزهای ماه

هیچ روزی از ماه وجود ندارد که همواره برای خرید یا فروش ایده‌آل باشد. با این حال یک علاقه ذاتی به افزایش قیمت در پایان هر ماه وجود دارد. این حس عموماً از جریان‌های پولی جدید که در ابتدای هر ماه به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری روانه می‌شود نشات می‌گیرد.

علاوه بر این، مدیران صندوق‌های مالی تلاش می‌کنند تا ترازنامه مالی خود را در پایان هر سه ماه با خرید سهامی که عملکرد خوبی داشته‌اند، مثبت کنند. بنابراین بهترین روز هر ماه برای فروش سهام احتمالاً پنج روز انتهایی ماه و آغازین ماه بعد است. 

معرفی ابزار Market 24h Clock

Market 24h Clock

یکی از معضلات اصلی تریدرها، اطلاع از ساعت جهانی بازارهای مالی مختلف است. به عنوان مثال اگر صحبت از ساعت ۹ صبح به وقت نیویورک می‌شود، در ایران ساعت چند است؟ یا در همین لحظه که با شما صحبت می‌کنیم، کدام بازارهای مالی در حال فعالیت‌اند؟ یا مارکت مورد نظر شما که شاید بازگشایی آن تاثیر زیادی بر روی قیمت‌ها داشته باشد، دقیقاً چه زمانی به وقت ایران فعال می‌شود؟ اینها معضلاتیست که یک تریدر در نقاط مختلف جهان با آنها دست به گریبان است. برای این کار وبسایت فارکس ابزاری کاربردی به نام Market 24h Clock را معرفی کرده که استفاده از آن را به هر معامله‌گری توصیه می‌کنیم. این سایت همچنین یک نسخه اندروید هم  دارد که می‌توانید آن از اینجا را دانلود کنید.

در Market 24h Clock یک ساعت جهانی وجود دارد که توسط آن به سادگی می‌توانید اطلاعات زیر را دریافت کنید:

  • بر اساس کشوری که در آن زندگی می‌کنید (مثلا ایران)، در آمریکا ساعت چند است.
  • در هر لحظه کدام بازارهای مالی در نقاط مختلف جهان باز یا بسته هستند. 
  • به صورت گرافیکی مدت زمان مانده به باز یا بسته شدن بازارها قابل مشاهده است.

در پایان شما تا چه اندازه به اهمیت زمان در معاملات خود پایبند هستید؟ منتظر دریافت نظرات شما عزیزان در بخش کامنت‌ها هستیم.

آیا واقعا بهترین زمان معامله وجود دارد؟

از نظر تاریخی برخی ساعت‌ها، روزها و ماه‌ها برای بازارهای معاملاتی حائز اهمیت‌اند. با این حال تحقیقات نشان داده که با شناخته شدن آنها و خودکار شدن روند معاملات، این موارد تا حدی کمرنگ شده‌اند.

آیا قانون کلی برای زمان‌بندی معاملات وجود دارد؟

این مساله بستگی به سبک معاملاتی افراد دارد. همیشه ساعت اولیه و انتهایی یک روز معاملاتی شلوغ است و بازار بیشترین نوسان را متحمل می‌شود. با این وجود، بسیاری از معامله‌گران تازه‌کار هم در زمان‌های کم‌نوسان (اواسط روز) فعالیت می‌کنند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴ / ۵. مجموع آرا: ۴

منبع
investopedia
کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
9 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
فاطمه
فاطمه
2 ماه قبل

سلام، آیا ترید بر روی بیت کوین در روزهای شنبه و یکشنبه که تعطیلات میلادی است امکان پذیر است؟

مهدی
مهدی
9 ماه قبل

سپاس بسیار مفید بود

امیر حسین رنجبر
امیر حسین رنجبر
10 ماه قبل

با عرض سلام و احترام خدمت شما.. استفاده کردم واقعا عالییی از شما ممنونم بخاطر مطالب جالب و مفید تون?????

رایان
رایان
1 سال قبل

سلام ممنونم از شما واقعا عالی بود بسیار بسیار سپاسگذارم

ehsan
ehsan
1 سال قبل

مطلب خوبی بود. سپاس از شما

دکمه بازگشت به بالا