بلاکچین

مهمترین کاربردهای بلاکچین چیست؟ مهمترین تحولات بلاکچین

بلاکچین یک تکنولوژی است که امکان ذخیره و انتقال داده‌ها به شکل همتا به همتا و بدون نیاز به واسطه و نهاد متمرکز را فراهم می‌کند. بسیاری از ما، بلاکچین را با ارزهای دیجیتال می‌شناسیم و شاید تصور کنیم که کاربرد بلاکچین تنها به این حوزه محدود می‌شود؛ اما این تکنولوژی در بخش‌های دیگری از زندگی روزمره و دنیای واقعی هم وارد شده و تحولات مهمی را رقم زده است. امور مالی، قراردادهای هوشمند، داده‌های شخصی و … بخش‌هایی هستند که تحت تاثیر بلاکچین قرار گرفته‌اند.

چقدر درباره‌ی جایگاه این تکنولوژی در زندگی آگاهی دارید؟ در این مقاله از والکس به مهم‌ترین کاربرد های بلاکچین در حوزه‌های مختلف اشاره کرده و آن‌ها را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

مهم‌ترین کاربرد های بلاکچین

نخستین بار، فناوری بلاکچین در سال ۲۰۰۸ به عنوان بستری برای تراکنش‌های بیت کوین معرفی شد. از آن زمان تاکنون، بلاک چین در ابعاد گوناگون کسب‌وکار و زندگی افراد نقش پیدا کرده است؛ برای مثال، اتریوم یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های بلاکچینی است که مفاهیم جدیدی را در بسیاری از حوزه‌ها ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: بلاکچین چیست؟

کاربرد بلاکچین در انتقال پول و ذخیره دارایی

با استفاده از بلاکچین می‌توانید تراکنش‌ها و پرداخت‌های سریع، کم‌هزینه و شفاف انجام دهید. همچنین، این فناوری دسترسی به ارزهای دیجیتال را فراهم کرده که نوعی پول مجازی هستند.

شما می‌توانید با استفاده از این تکنولوژی، به راحتی برای دوست خود در فاصله‌ی چند هزار کیلومتری، بدون دخالت هیچ نهاد و طرف ثالثی پول انتقال دهید. همچنین، امکان هولد دارایی به شکل ارز های دیجیتال بر روی این شبکه‌ها هم وجود دارد.

بلاکچین برای تمام کاربران در دسترس است و این موضوع، انتقال دارایی و امور مرتبط با آن را برای جوامعی مانند ایران که دسترسی مستقیم به شبکه بانکی جهانی ندارند، تسهیل می‌کند. به کمک این تکنولوژی، هزینه پردازش تراکنش‌ها از ۴۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته و زمان مورد نیاز برای این کار از چند روز به تنها چند دقیقه یا حتی چند ثانیه کاهش یافته است.

کاربرد بلاکچین در قراردادهای هوشمند

قرارداد هوشمند یک توافق دیجیتالی است که بر بستر شبکه بلاکچینی امضا و ذخیره می‌شود. زمانی که شرایط و ضوابط قرارداد مذکور برقرار شوند، این قرارداد به طور خودکار اجرا می‌شود.

شبکه‌های بلاکچینی، بستر استفاده از این قراردادها را فراهم کرده‌اند. شما می‌توانید از این نوع قراردادها بهره ببرید و نسل جدیدی از آن‌ها را تجربه کنید. در بستر بلاکچین نیازی به واسطه‌ها و افراد ناظر بر قراردادهای هوشمند وجود ندارد و فرآیند به طور کاملا خودکار انجام می‌گیرد. این موضوع منجر به صرفه‌جویی در وقت و پول برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها می‌شود.

کاربرد بلاکچین در اینترنت اشیا

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (Internet of Things) به اندازه بلاکچین موضوع جدید و تازه‌ای نیست، اما تکنولوژی بلاکچین به این حوزه هم نفوذ کرده است. استفاده از بلاکچین در اینترنت اشیا جهت بهبود امنیت، اعتماد و بازدهی در موارد گوناگون به طور روزانه رو به افزایش است.

سیستم‌های سنتی IoT روی یک نهاد و مرجع متمرکز جهت کنترل و پردازش داده‌ها تکیه دارند و این امر می‌تواند نقطه ضعف مهمی باشد. بلاکچین به این شبکه‌ها امکان پیش گرفتن رویکردی غیرمتمرکز را ارائه می‌دهد؛ به شکلی که دستگاه‌ها بتوانند بدون نیاز به سیستم کنترل مرکزی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

همچنین، Blockchain با ثبت تمام تراکنش‌ها و تعامل‌ها میان دستگاه‌ها، منجر به افزایش شفافیت و اطمینان در اینترنت اشیا می‌شود. در مجموع، ترکیب این دو فناوری با یکدیگر نتیجه‌ای شگفت‌انگیز و پربازده را به دنبال دارد.

بلاکچین و هویت دیجیتال

در دوره‌ای که ما در آن به سر می‌بریم، اینترنت و تبادل اطلاعات جایگاه بسیار ویژه و پررنگی پیدا کرده است. همه ما به طور روزانه با اینترنت کارهای گوناگونی را انجام می‌دهیم؛ بنابراین، همه ما دارای هویت دیجیتال هستیم.

بلاکچین با متحول کردن دنیای هویت دیجیتال، به ما امکان ذخیره داده‌های هویتی به شکل کاملا غیرمتمرکز و بدون دخالت بقیه افراد و نهادها را ارائه می‌دهد. این موضوع باعث افزایش امنیت می‌شود و به حفظ حریم خصوصی کاربران کمک بسیاری می‌کند. همچنین، با استفاده از هویت دیجیتال بر بستر بلاک چین می‌توان از داده‌های هویتی برای ورود به پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های مدنظر بدون نیاز به تغییر سرویس بهره برد. به‌طور خلاصه و در یک جمله، بلاکچین به مفهوم «هویت دیجیتال غیرمتمرکز» معنا بخشیده است.

کاربرد بلاکچین در سلامت و بهداشت

تکنولوژی در حوزه سلامت به کمک سازمان‌ها و افراد آمده و پروسه‌های مربوطه را ساده کرده است. بلاکچین هم با ماهیت غیرمتمرکز خود، امکان انتقال امن سوابق پزشکی بیماران را فراهم کرده و آن‌ها را از تغییر و دسترسی بقیه در امان نگه می‌دارد. این تکنولوژی گزارشی شفاف، غیرمتمرکز و غیرقابل دستکاری را از تمام داده‌های بیماران ذخیره می‌کند.

از این طریق، بلاکچین می‌تواند فرآیند دریافت بیمه را از طریق ارائه سابقه مشخص و بدون خطا از بیمار ساده کند و احتمال بروز اشتباه و کلاهبرداری را به حداقل برساند. همچنین، این تکنولوژی به پیش‌بینی بیماری‌ها و مدیریت پروسه درمان آن‌ها هم کمک کرده و امکان تشخیص زودهنگام آن‌ها را ارائه می‌دهد.

کاربرد های بلاکچین در تولید و عرضه

عرضه محصول

بلاکچین در این حوزه هم همچون بیشتر موارد با بهبود شفافیت، بازدهی و امنیت به پیشرفت و تحول آن کمک بسیاری می‌کند. این تکنولوژی داده‌های پیرامون جابه‌جایی کانتینرهای ارسال محصولات را گردآوری و به شرکت‌ها در ردیابی و مدیریت بهینه‌تر دارایی کمک می‌کند. Blockchain با تحلیل داده‌های سوابق می‌تواند در تعیین مسیرهای سریع‌تر برای زنجیره عرضه نقش داشته و عملیات مرتبط را بهینه‌تر سازد.

شرکت‌ها و کسب‌وکارها با کنار هم قرار دادن هوش مصنوعی و بلاکچین، می‌توانند آمار زنده و دقیق از مرسوله‌ها داشته باشند، موانع را پیش‌بینی کنند و خودکارسازی فرآیند کارها را پیش بگیرند. به کارگیری Blockchain در فرآیند تولید و عرضه، منجر به حذف واسطه‌هایی همچون کارگزاران و وکلا می‌شود و امکان انجام مستقیم تراکنش میان طرفین را فراهم می‌کند.

کاربرد بلاکچین در NFTها

توکن‌های غیرمثلی یا NFTها نسل جدیدی از دارایی‌ها هستند که بر بستر بلاکچین راه‌اندازی می‌شوند. هر کدام از این توکن‌ها مالکیت یک دارایی دیجیتال یا فیزیکی مثل یک اثر هنری، ملک، عکس، آواتار و موارد مشابه را تایید می‌کند.

زمانی که یک NFT ایجاد می‌شود، اطلاعات آن روی بلاکچین ذخیره می‌شود و امکان ایجاد تغییر در آن وجود ندارد. این موضوع منجر به اطمینان از اصالت و منحصربه‌فرد بودن دارایی دیجیتال مربوطه می‌شود. امکان معامله و انتقال مالکیت این توکن‌ها وجود دارد و شما می‌توانید آن‌ها را در پلتفرم‌های گوناگون بفروشید.

به طور خلاصه، بلاکچین با NFT به کاربران امکان توکنیزه کردن (Tokenization) دارایی‌های ملموس و واقعی را ارائه می‌دهد.

کاربرد بلاکچین در دائو

دائو

دائو (DAO) به معنای سازمانی است که به طور کامل توسط اعضای آن و بدون وجود یک مقام بالاتر و متمرکز اداره می‌شود. بلاکچین با فراهم کردن امکان رای‌دهی به طرح‌های پیشنهادی و تصمیم‌گیری به شکل شفاف و امن توسط اعضا، یک مدل حاکمیتی غیرمتمرکز را ایجاد کرده است.

تمام امور و تراکنش‌ها در یک دائو بر بستر بلاکچین ثبت و ضبط می‌شوند و از این طریق، سابقه‌ای شفاف و قابل مشاهده برای تمامی اعضا و کاربران خارجی شکل می‌گیرد. معمولا حق عضویت در یک DAO با نگهداری توکن مخصوص آن ارائه می‌شود که می‌تواند در حق رای‌دهی و درصد سهم متفاوت باشد. وجود بلاکچین به دائوها کمک می‌کند تا افرادی را از سراسر جهان جذب کرده و در مقیاس جهانی فعالیت کنند.

گسترش روزافزون کاربرد بلاکچین در زندگی و کسب‌وکار

همانطور که خواندید، کاربرد بلاکچین در دنیای امروز معنای گسترده‌ای پیدا کرده و به شاخه‌های زیادی از جمله امور مالی، اینترنت اشیا، مدیریت و مواردی از این قبیل راه یافته است. اگر افزایش بازدهی و بهبود فرآیند کارها از موارد اولویت شما در زندگی و شغل به شمار می‌رود، بهره‌گیری از بلاکچین می‌تواند شما را سریع‌تر به اهداف خود برساند. این تکنولوژی با معرفی مفهوم دنیای غیرمتمرکز، بسیاری از موضوعات گوناگون را دستخوش تحول و تغییرات جدی کرده و شکل جدیدی از آن‌ها را به نمایش گذاشته است.

شما در چه حوزه‌ای از بلاکچین استفاده می‌کنید؟ تجربیات خود را با ما در بخش نظرات وب‌سایت والکس به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا