بلاکچین

Build On L2 راه حلی برای افزایش مقیاس پذیری بلاکچین

زمانی که توسعه‌دهندگان فهمیدند شبکه اصلی بیت کوین یا همان لایه اول، آنطور که باید کارآمد نیست و مقیاس‌ پذیری کمی دارد، پلتفرم‌های بلاکچینی لایه دوم که از نظر عملیاتی کارآمدتر بودند را معرفی کردند. راه‌حل‌های لایه دوم، بخش عمده‌ای از تراکنش‌ها را خارج از شبکه انجام می‌دهد و سپس آن‌ها را به دفترکل اولیه منتقل می‌کنند. این امر باعث افزایش سرعت و مقیاس‌پذیری شبکه اصلی و البته محبوبیت راه‌حل‌های لایه دوم شده است.

در لایه دوم پروتکل‌های بسیاری مانند شبکه لایتنینگ (Lightning Network)، شبکه لیکویید (Liquid Network) و لایه اومنی (Omni Layer) برای بیت کوین ساخته شده اما ما در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از جدیدترین این راه‌حل‌ها، یعنی راه حل Build On L2 صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد امکانات این پروژه بدانیم.

راه حل های لایه دوم بلاکچین چیست؟

همانطور که در مقدمه گفتیم، Build On L2 یک راه‌حل لایه دو بلاکچین است اما برای اینکه بهتر با کاربرد آن آشنا شوید، بیاید خیلی سریع و مختصر مفهوم راه‌حل‌های لایه ۲ را مرور کنیم.

لایه ۲ اصطلاحی است که به بهبود مقیاس‌پذیری یک برنامه با پردازش تراکنش‌های خارج از شبکه اصلی بیت کوین یا اتریوم، که به‌عنوان لایه اول بلاکچین شناخته می‌شود، کمک می‌کند. تمامی این برنامه‌ها و پلتفرم‌ها با همان تدابیر امنیتی و تمرکززدایی شبکه اصلی (یا همان لایه یک) کار می‌کنند. به‌طور کلی، راه‌حل‌های لایه ۲ باعث افزایش توان شبکه (سرعت تراکنش) و کاهش هزینه‌های گس می‌شوند.

راه حل های لایه دو بلاکچین

راه حل Build On L2 چیست؟

اگر با راه‌حل‌های لایه دوم بلاکچین آشنایی داشته باشید، می‌دانید که پشت هر پروتکل یک اکوسیستم قوی و نوآور قرار دارد. این اکوسیستم، حیات خود را در کنار امنیتی که توسط دفتر کل توزیع شده فراهم می‌شود، ادامه می‌دهد.

بلاک استریم (Blockstream) یک شرکت متمرکز بر افزایش مقیاس‌پذیری و توسعه بیت کوین است که یک جامعه توسعه‌دهنده را برای بهبود شبکه لایتنینگ و لایه ۲ رهبری می‌کند. این شرکت پیشرو، در حال تلاش برای راه‌اندازی پلتفرمیست تا بتواند توسعه‌دهندگان، کارآفرینان و حامیان بیت کوین سرتاسر جهان را به هم متصل کنند تا آن‌ها بتوانند به راحتی بر روی کور لایتنیگ (Core Lightning) و شبکه لیکویید کار کنند. شبکه لیکویید یکی از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه دوم بلاکچین است که امکان معامله بسیاری از دارایی‌های خارج از شبکه اصلی بیت کوین مانند استیبل کوین‌ها یا حتی دلار (USD) را فراهم می‌کند.  کور لایتنینگ نیز محبوب‌ترین مکانیسم شبکه لایتنینگ به‌شمار می‌رود که پرداخت‌های فوری و کم هزینه بیت کوین را در سرتاسر جهان امکان‌پذیر می‌سازد.

بلاک استریم، با معرفی راه حل Build On L2 یا همان BOL2  به جمع شرکت‌های فعال در حوزه بیت کوین اضافه شده و توجه‌های بسیاری را به‌خود جلب کرده است. از آنجا که روایت‌های بسیاری در مورد اینکه پروژه‌های بلاکچینی باید توکن‌های کاربردی داشته باشند وجود دارد، بلاک استریم قصد دارد تا با راه‌حل جدید خود این روایت‌ها را به چالش بکشد.

بدین ترتیب، توسعه‌دهندگان با استفاده از BOL2 بر راه‌حل‌هایی که روی کور لایتنینگ و شبکه لیکویید ساخته می‌شود و لایه دوم شبکه بلاکچین بیت کوین را نیز تقویت می‌کنند، متمرکز خواهند شد. البته باید بگوییم تمامی این گردهمایی‌ها به میزبانی پلتفرم بلاک استریم و به‌صورت کاملا رایگان اتفاق می‌افتد. این پروتکل همچنین میزبان فعالیت‌هایی از جمله رویدادهای شبکه مجازی، برنامه‌های آموزشی، مربیگری و موارد دیگر خواهد بود.

دیدگاه جامعه کریپتو پیرامون راه حل Build On L2

یکی از مواردی که می‌تواند کمک زیادی به افرادی که قصد فعالیت در راه‌حل جدید بلاک استریم دارند بکند، بررسی نظرات اعضای کامیونیتی کریپتو و سایر کاربران در مورد این راه‌حل است. نکته جالبی که باید در مورد این شبکه بدانید این است که بیانیه اصلی راه‌ حل BOL2 به‌دست بیت کوینرهای مشهوری مانند آدام بک (Adam Back)، مدیرعامل بلاک استریم، روی شینفلد (Roy Sheinfeld)، مدیرعامل کیف پول بریز (Breez) و بسیاری دیگر از سرشناسان ارزهای دیجیتال تایید و امضا شده است. ما در ادامه قصد داریم به بررسی نظرات مهم اعضای جامعه کریپتو در مورد راه حل Build On L2 بپردازیم.

دیدگاه جامعه کریپتو درباره راه حل Build On L2

لیزا نیگوت (Lisa Neigut)، مهندس کور لایتنینگ

لیزا نیگوت مهندس کور لایتنینگ در مورد ارتباط شبکه لایتنینگ با راه‌ حل Build On L2 و آینده این شبکه معتقد است:

آنچه در نهایت موفقیت شبکه لایتنینگ را تعیین می‌کند، میزان مشارکت اعضای جامعه با آن خواهد بود. Build On L2 یک راه‌حل نوآورانه و مبتکرانه است که توسعه‌دهندگان، استارت‌آپ‌ها و سایر مشارکت‌کنندگان را دور هم جمع می‌کند تا با به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌های خود، بیت کوین را در جامعه گسترده‌تری مقیاس‌پذیر کنند.

اسکات میلار (Scott Millar)، بنیانگذار SideSwap

نفر بعدی که باید به بررسی نظر او درباره راه حل Build On L2 بپردازیم، بنیان‌گذار پلتفرم SideSwap، یک پلتفرم مالی دیجیتال است که امکان مبادله دارایی‌ها در زنجیره جانبی Liquid را فراهم می‌کند. اسکات میلار در مورد راه‌ حل BOL2 می‌گوید:

شبکه لیکویید به ما این امکان را می‌دهد تا یک سیستم مالی بومی برای بیت کوین ایجاد کنیم. این شبکه همچنین ابزارهای برای نگهداری دارایی‌های غیرمتمرکز برای انتشار اوراق بهادار نیز به‌شمار می‌رود، یعنی جایی که بیت کوین ارز اصلی برای مبادلات خواهد بود. بیت کوین یک جامعه بسیار گسترده با فرصت‌‌های بی‌نظیر است و ما از هر کسی که به‌دنبال کار بر روی شبکه لایتنینگ از طریق راه حل Build On L2 باشد، حمایت می‌کنیم.

راه حل Build On L2؛ انجمنی برای توسعه دهندگان بیت کوین

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، بیت کوین یک فرصت عالی برای ایجاد اقتصادی عادلانه و بر پایه پول سالم است و طبیعتا نه شرکت بلک استریم و نه همتایان آن به‌ هیچ‌وجه دوست ندارند چنین فرصتی را از دست بدهند. بیت کوین روزبه‌روز به‌عنوان یک ارز مقبولیت بیشتری پیدا می‌کند و همین امر باعث ورود حجم بیشتری از تراکنش‌ها به سمت لایه دوم این شبکه می‌شود. بنابراین، ضروری است که توسعه‌دهندگانی که ‌به‌طور اختصاصی بر بیت کوین تمرکز دارند، با ارائه نوآوری‌های بیشتر مانند راه حل Build On L2 جامعه بیت کوین را تقویت و یک شبکه پولی غیرمتمرکز و مقاوم بسازند.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره راه‌حل‌های لایه دوم، مقاله‌های آینده بلاگ والکس را از دست ندهید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس مهندسی کامپیوتر که به جای برنامه‌نویسی، محتوانویسی می‌کند و سعی دارد در دنیای ارزهای دیجیتال و تولید محتوا هر چه بیشتر تاثیر‌گذار باشد. با دنبال کردن من در شبکه‌های اجتماعی، بیشتر درباره دید من از بازارهای مالی و فعالیتم بدانید.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا