سرمایه گذاری

دیوار خرید و فروش چیست؟ معرفی دیوار خرید و دیوار فروش

دنیای ارزهای دیجیتال یا رمزارزها که امروزه از رونق بسیار خوبی برخوردار است، اصطلاحات متنوعی دارد که فعالان در این بازار باید نسبت به این اصطلاحات آشنایی کافی داشته باشند. دیوار خرید (Buy Wall) و دیوار فروش (Sell Wall) دو اصطلاح رایج در این بازار هستند که ویژگی خاصی از بازار ارزهای دیجیتال را توصیف می‌کنند. این دو مؤلفه شرایطی را ایجاد می‌کنند که قیمت یک دارایی در این بازار از یک سطح خاص فراتر نرود. این دیوارها یکی از رفتارهای سالم و طبیعی هستند که در بازار شکل می‌گیرند اما به دلیل جوان بودن بازار ایجاد آن‌ها به صورت مصنوعی نیز رایج است. در این مقاله قصد داریم ماهیت دیوارهای خرید و فروش و نحوه تفسیر آن‌ها در بازار رمزارزها را مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

دیوار خرید چیست؟

اصطلاح دیوار خرید به یک مجموعه سفارش خرید گسترده یا تجمع سفارشات خرید در یک سطح قیمتی خاص گفته می‌شود. در این حالت به قدری حجم سفارشات خرید بالا است که در صورت انجام معامله، باعث افزایش قیمت دارایی می‌شود. در واقع ایجاد دیوار خرید باعث می‌شود که قیمت‌ها قبل از انجام سفارشات افزایش پیدا کند. دلیل این اتفاق این است که پس از برخورد قیمت با دیوار، با کاهش قابل توجهی از عرضه دارایی روبرو خواهیم بود. همچنین دیوار خرید اطمینان بازار از بالا بودن سطح قیمت بالاتر از دیوار را نشان می‌دهد.

چگونه دیوارهایی برای خرید پیدا کنیم؟

معامله‌گران در بازار رمزارز سفارشات خرید خود را بالاتر از دیوار خرید تعیین می‌کنند تا به رمزارزها یا سهام آن‌ها دست پیدا کنند. این کار باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌شود. با همه این موارد باید توجه کرد که دیوارهای خرید نشان دهنده احساسات واقعی بازار نیستند. همانطور که اشاره شد با توجه به جوان بودن بازار ترید ارز دیجیتال، امکان ایجاد دیوار خرید به صورت مصنوعی نیز وجود دارد. در واقع با استفاده از این دیوارها می‌توان به نوعی بازار را دستکاری کرد که نشان دهنده علاقه واقعی برای خرید یک دارایی با آن قیمت نباشد.

دیوار فروش چیست؟

درست در نقطه مقابل دیوار خرید، دیوار فروش قرار دارد که بر این اساس به یک مجموعه سفارش فروش گسترده یا تجمع سفارشات فروش در یک سطح قیمتی خاص گفته می‌شود. دیوارهای فروش در اغلب معاملات ارزهای دیجیتال دیده می‌شوند که می‌توانند کاهش قیمت دارایی را به همراه داشته باشند. به نوعی دیوارهای فروش نشان دهنده افزایش عرضه دارایی با آن قیمت هستند که تقاضا را تحت فشار قرار داده و باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود.

چگونه دیوارهایی برای فروش پیدا کنم؟

معامله‌گرانی که در بازار قصد فروش دارایی خود را دارند از این آگاهی برخوردار هستند که در صورت تعیین قیمت بالاتر از دیوار فروش، ممکن است ارزش دارایی هرگز به قیمت سفارش آن‌ها نرسد. به همین دلیل این افراد سفارشات خود را پیشاپیش زیر دیوار قرار می‌دهند. در نتیجه این کار قیمت دارایی‌ها بیش از پیش کاهش می‌یابد. در این حالت با توجه به مقاومت زیادی که در برابر رمزارز در آن محدوده قیمتی وجود دارد، قیمت دارایی کاهش پیدا می‌کند. دیوارهای فروش نیز مانند دیوار خرید می‌توانند توسط نهنگ‌ها یا ربات ارز دیجیتال به صورت مصنوعی در بازار ایجاد شوند.

دیوار خرید و فروش چیست؟

شناسایی دیوار خرید (Buy Wall) و فروش (Sell Wall)

برای شناسایی بهتر دیوارهای خرید و فروش ابتدا باید با مفهوم دفتر سفارش (Order Book) آشنا شویم و معامله‌گر باید از نحوه خواندن یک دفتر سفارش در بازار آگاهی کافی داشته باشد. دفتر سفارش به لیست الکترونیکی از خرید و فروش سفارشات گفته می‌شود که بر اساس سطح قیمت سازماندهی شده و برای یک ابزار امنیتی یا مالی خاص است. در واقع دفتر سفارش بیان کننده تعداد سهام پیشنهادی یا ارائه شده در هر نقطه قیمت در بازار است. این دفترها کاملا پویا هستند و به طور لحظه‌ای بروزرسانی می‌شوند.

در هر دفتر سفارش امکان مشاهده شرایط پیشنهاد و درخواست وجود دارد. پیشنهاد به یک سفارش خرید گفته می‌شود و درخواست به سفارش فروش اطلاق می‌شود. در زمان مطابقت نقاط قیمت یک پیشنهاد و یک درخواست در بازار، مبادله باعث معامله می‌شود که این معاملات می‌توانند روی قیمت دارایی تأثیرگذار باشند. برای درک بهتر به عنوان مثال اگر در بازار تقاضای زیادی برای یک رمزارز وجود داشته باشد و خریداران هم به پرداخت هزینه بالا برای آن تمایل داشته باشند، این امکان وجود دارد که قیمت پیشنهادی خود را تا زمانی که با قیمت فروشندگان مطابقت ندارد، افزایش دهند. دقیقا زمانی که چنین معاملاتی صورت می‌گیرد شاهد بالا رفتن قیمت دارایی هستیم. بنابراین دفترهای سفارش به معامله‌گران در بازار رمزارز کمک می‌کند تا بتوانند تصمیمات آگاهانه‌تری اتخاذ کنند که این اطلاعات نیز می‌تواند توسط بازیگران بزرگی که مایل به دستکاری احساسات بازار هستند، تحت تأثیر قرار بگیرد.

شناسایی اساس نمودار عمق (Chart Depth) در دیوار خرید و فروش

در بازار ارزهای دیجیتال ابزاری به نام نموارد عمقی وجود دارد که می‌توان از آن برای درک بهتر عرضه و تقاضای یک دارایی و دیوار خرید و فروش استفاده کرد. اما این نمودار شامل چند جزء کلیدی است که باید نسبت به آن‌ها آشنایی کافی داشت.

  • خط پیشنهاد (Line Bid): نشان دهنده ارزش تجمعی سفارشات خرید یا تقاضا در هر نقطه قیمت است که با یک خط سبز رنگ در سمت چپ نمودار مشاهده می‌شود.
  • خط درخواست (Line Ask): نشان دهنده ارزش تجمعی سفارشات فروش یا عرضه در هر نقطه قیمت است که با یک خط قرمز رنگ در سمت راست نمودار مشاهده می‌شود.
  • محور X: محور افقی روی نمودار است که معمولا با واحد دلار نقاط قیمت مختلف در سفارشات خرید و فروش را نشان می‌دهد.
  • محور Y: محور عمودی نمودار است که نشان دهنده تعداد سفارشات یک دارایی در هر نقطه قیمت است.

با استفاده از این نمودار در دیوار خرید و فروش،‌ معامله‌گران به راحتی می‌توانند تعداد سفارشات خرید و فروش را در هر نقطه قیمتی به راحتی مشاهده کرده و اطلاعات خوبی از وضعیت بازار کسب کنند.

نمودار عمقی

دیوار خرید و فروش؛ دیوار افزایش و کاهش قیمت دارایی‌ها

دیوار خرید و فروش به دو اصطلاح رایج در بازار ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که معامله‌گران در این بازار باید با مفهوم و کارکرد آن آشنایی کافی داشته باشند. این دیوارها به مجموعه سفارشات گسترده خرید و فروش یک دارایی در یک نقطه قیمت خاص گفته می‌شود که می‌تواند قیمت دارایی را در بازار افزایش یا کاهش دهد. معمولا این دیوارها ناشی از احساسات طبیعی بازار هستند اما با توجه به جوان بودن بازار ارزهای دیجیتال امکان ایجاد آن‌ها به صورت مصنوعی توسط نهنگ‌ها به منظور افزایش و کاهش ارزش یک رمزارز وجود دارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۲

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا