مقالات ارز دیجیتال

راهنمای گام به گام محاسبه کارمزد اتریوم ۲۰۲۲ و ابزارهای آن

پرداخت کارمزد اتریوم یک واقعیت پرهزینه و اجتناب ناپذیر در این شبکه است. فرقی نمی‌کند کاربر نهایی یک dapp باشید یا یک توسعه‌دهنده بلاک‌چین، بهینه‌سازی مصرف گس شبکه اتریوم یا همان کارمزد اتریوم باعث صرفه‌جویی در هزینه شما و آزاد کردن منابع شبکه می‌شود. با این حال، برای بهینه‌سازی گس، ابتدا باید نحوه محاسبه کارمزد اتریوم آشنا باشید؛ بنابراین، این مقاله نحوه محاسبه هزینه‌های گس اتریوم را به شما نشان می‌دهد که پس از مطالعه آن درباره اینکه هر واحد گس از کجا می‌آید دید بهتری دارید.

آشنایی با کارمزد اتریوم

اتریوم به‌عنوان بزرگ‌ترین بلاک چین مبتنی بر قرارداد هوشمند از نظر ارزش بازار، پایگاه کاربر و اندازه جامعه توسعه‌دهندگانش شناخته می‌شود. اما به دلیل تمایز دیگری نیز شهرت یافته است: هزینه‌های مبادله‌ای که به عنوان هزینه گس یا کارمزد اتریوم شناخته می‌شود.

در واقع، بسیاری از کاربران و توسعه‌دهندگان اتریوم عملاً هزینه‌های بالای گس را به عنوان بخشی از اکوسیستم یعنی بخشی از هزینه انجام تجارت در نظر گرفته‌اند و کارمزدهای بالای گس به وضوح رشد و مقیاس‌پذیری شبکه را محدود کرده است. در واقع محاسبه کارمزد اتریوم در وهله اول می‌توان گفت گلوگاهی هستند که مانع از مشارکت کاربران جدید و توسعه‌دهندگان جدید در پروژه‌های اتریوم شده‌اند.

توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم در چندین سال گذشته با انتقال مداوم به سمت ارتقاء نرم افزاری در سطح شبکه که به نام The Merge ( که قبلاً با نام اتریوم ۲.۰ یا Eth2.0) شناخته می‌شود، برای رفع این مشکل کار کرده‌اند و که انتظار می‌رود که کم کم تکمیل شود. گفته شده تا پایان سال ۲۰۲۳ تراکنش‌های اتریوم را هم کارآمدتر و هم کم هزینه‌تر می‌کند. در مارس ۲۰۲۲، الگوریتم Proof-of-Stake که در طول ادغام نیز اجرا خواهد شد، با موفقیت در شبکه آزمایشی اتریوم اجرا شد؛ رویدادی که هیجان زیادی را در جامعه اتریوم به همراه داشت.

اما هزینه‌های گس چیست و واقعاً چگونه کار می‌کنند؟ چرا آنها برای طراحی اتریوم بسیار مهم هستند و چه چیزی باعث شده است تا این اندازه افزایش یابد؟ بهترین زمان انتقال اتریوم چه زمانی است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ داده می‌شود.

تعریف ساده کارمزد اتریوم

کارمزد اتریوم چیست

به عبارت ساده، کارمزد گس هزینه‌ای است که برای ارسال یک تراکنش یا اجرای یک قرارداد هوشمند در شبکه اتریوم می‌پردازید و محاسبه کارمزد اتریوم از مهم‌ترین کارهای هر معامله‌گر است. به عنوان مثال، هر بار که ETH را به شخص دیگری ارسال می‌کنید، هزینه گس می‌پردازید. به طور مشابه، هر بار که اقدامی انجام می‌دهید که شامل یک قرارداد هوشمند می‌شود، مانند بستن یک NFT، حضور در فروش جمعی یا بازی CryptoKitties، باید هزینه گس نیز بپردازید.

نکته مهم این است که ETH پرداخت شده در هزینه‌های گس برای هیچ نهاد متمرکز سودی ندارد. هیچ “Ethereum Inc” یا “Ethereum LLC” وجود ندارد که مقداری از هزینه‌هایی را که می‌پردازید، جمع‌آوری می‌کند. در عوض، هزینه‌های گس به کاربرانی که به عنوان ماینرها شناخته می‌شوند، برای مشارکت در منابع لازم برای فعال نگه داشتن اتریوم پرداخت می‌شود؛ بنابراین می‌توانید گس را به عنوان «سوخت» ضروری مورد نیاز برای راه اندازی شبکه در نظر بگیرید.

چرا باید قبل از انجام تراکنش به محاسبه کارمزد اتریوم توجه کرد؟

همانطور که به وضوح متوجه می‌شوید، راه‌حل‌های DeFi و نقش اتریوم در انقلاب دی‌فای، نقش بزرگی در افزایش هزینه‌های گس ایفا می‌کند. با رشد فعالیت DeFi نیاز به پرداخت هزینه‌های گس بیشتر به ماینرها بوجود می‌آید؛ بنابراین، استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز از نظر اقتصادی برای کاربران عادی غیرممکن است.

به عنوان مثال، هزینه انتقال توکن ساده به حدود ۶۷ دلار می‌رسد. در حالی که اتریوم به سمت پروتکل اجماع اثبات سهام حرکت می‌کند، چراکه یافتن روش های کاهش کارمزد اتریوم در حال حاضر بسیار اهمیت دارد.

قبل از انجام تراکنش می‌توان با محاسبه کارمزد اتریوم به دنبال کاهش هزینه‌های گس بدون به خطر انداختن پردازش تراکنش‌ها بود.

نحوه محاسبه کارمزد انتقال در شبکه اتریوم

چگونگی محاسبه کارمزد انتقال در شبکه اتریوم

ما کارمان را با مثال زدن یک تراکنش آغاز می‌کنیم تا دید کاملی نسبت به موضوع گس و محاسبه کارمزد اتریوم داشته باشید.

می‌توانید در Etherscan ببینید که این یک انتقال رمز ساده ERC20 به مبلغ ۲۷۷۲ USDC بین دو آدرس است. اگر روی «برای مشاهده بیشتر» کلیک کنید، کل گس مصرف شده توسط تراکنش را در ردیف «استفاده از Txn» خواهید دید. چیزی که نمی‌توانید پیدا کنید، نحوه محاسبه کل گس است.

برای محاسبه کارمزد اتریوم کل، می‌توانیم از فرمول زیر با اضافه کردن هزینه اولیه، کارمزد داده‌های ورودی و گس مصرفی و سپس کم کردن بازپرداخت گس استفاده کنیم. در بخش‌های بعدی هر یک از این اجزا را با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد.

Total Gas = Initial Fee + Input Data Fee + Gas Used – Gas Refund

مرحله ۱ : محاسبه هزینه اولیه

هزینه اولیه یک کارمزد ثابت است. حداقل مقدار واحدهای گسی است که برای شروع معامله باید پرداخت شود. در حال حاضر این کارمزد ۲۱۰۰۰ واحد گس تعیین شده است.

هزینه اولیه گس

می‌توانید این کارمزد را ثابت در نظر بگیرید و فرمول را به صورت زیر به روز کنید:

Total Gas = 21,000 + Input Data Fee + Gas Used – Gas Refund

مرحله ۲: هزینه داده‌های ورودی

کارمزد داده ورودی هزینه مربوط به داده‌هایی است که همراه با عملکرد خود ارسال می‌کنید. اگر به خاطر داشته باشید، تراکنش نمونه ما یک انتقال USDC بود و به این معنی است که آدرس و مقدار انتقال مورد نیاز است. بنابراین داده‌های ورودی ما شامل موارد زیر خواهد بود:

  • یک انتخابگر تابع (که نشان می‌دهد ما می‌خواهیم تابع انتقال را اجرا کنیم)
  • آدرس
  • ارزش برای انتقال

در شکل زیر می‌توانید ببینید که داده‌های ورودی در Etherscan برای تراکنش نمونه ما چگونه به نظر می‌رسند.

داده‌های ورودی از طریق Etherscan

زمانی که می‌بینید یک تراکنش دقیقاً دو بار اما با تفاوت کمی در قیمت گس انجام شده است، دلیل آن داده‌های ورودی است. اگر هر یک از ورودی‌های بالا تغییر کند می‌تواند هزینه گس را تغییر دهد. بنابراین به سادگی تغییر مقدار یا حتی آدرس در مثال فعلی ما می‌تواند منجر به تغییرات جزئی در هزینه گس شود.

مرحله ۳: محاسبه کارمزد اتریوم داده خام

در شکل زیر، می‌بینیم که هر بایت داده با ارزش صفر، ۴ واحد گس و هر بایت با ارزش غیر صفر داده، ۱۶ واحد گس ارزش دارد.

هزینه داده‌های ورودی

اکنون می‌توانیم این واحدهای گس را در داده‌های ورودی خود اعمال کنیم. در شکل زیر، می‌توانید یک نمای فرمت نشده از داده‌های ورودی را ببینید و همان چیزی است که ما برای محاسبات استفاده خواهیم کرد. می‌توانید آن را با کلیک کردن روی “View Input As” و سپس روی “Original” دریافت کنید.

نمای فرمت نشده از داده‌های ورودی Etherscan

بیایید گس مورد نیاز برای این داده‌های ورودی خام را محاسبه کنیم.

Raw Input Data: 0xa9059cbb00000000000000000000000028c6c06298d514db0899340713

۵۵e5743bf21d6000000000000000000000000000000000000000000000000000000000a5489b58

مرحله ۱

0x را در ابتدا بگذارید

مرحله ۲

بدانید که یک مقدار هگز ۴ بیت است. بنابراین دو هگز ۸ بیت = ۱ بایت هستند. سپس به یاد داشته باشید که هر بایت داده با ارزش صفر ۴ واحد گس و هر بایت با ارزش غیر صفر داده ارزش ۱۶ واحد گس دارد.

محاسبه کارمزد انتقال اتریوم داده‌های ورودی

مرحله ۳

هزینه داده‌های ورودی را با استفاده از این اطلاعات محاسبه کنید. شکل بالا نشان می‌دهد که چگونه این کار برای تراکنش نمونه ما با افزودن تمام بایت‌های با ارزش صفر و غیر صفر انجام می‌شود.

مرحله آخر

پس از جمع کردن تمام بایت‌های صفر و غیر صفر با هم، در مجموع ۶۰۸ واحد گس بدست می‌آید. می‌توانیم از این مقدار برای به روزرسانی فرمول خود به صورت زیر استفاده کنیم:

Total Gas = 21,000 + 608 + Gas Used – Gas Refund

معرفی پارامتر گس استفاده شده (Gar Used)

گس مورد استفاده واحدهای گسی است که برای اجرای عملکردها در یک تراکنش صرف می‌شود. محاسبه کارمزد اتریوم می‌تواند بسیار زمان بر باشد زیرا به هر کد عملیاتی (یا دستورالعمل) واحدهای گس اختصاص داده شده است. خوشبختانه ما مجبور نیستیم محاسبات زیادی انجام دهیم، فقط می‌توانیم از ابزار VM tracer ارائه شده توسط Etherscan استفاده کنیم.

خروجی از VMTrace با Etherscan

شکل بالا خروجی VMTrace را نشان می‌دهد. دو ستون مورد استفاده عبارتند از Gas و GasCost.

GasCost نشان می‌دهد که هر Opcode چند واحد گس مصرف می‌کند. این برای بررسی بین دو تراکنش که ممکن است متفاوت باشد کاربردی است.

GAS نشان می‌دهد که چه مقدار از حد اولیه گسی که تعیین کرده اید باقی مانده است. حد اولیه گس برای معامله نمونه ما ۹۷۵۸۴ واحد گس است. اگر گس مصرف شده را کم کنیم (۹۷۵۸۴ – ۲۱۰۰۰ – ۶۰۸) ۷۵۹۷۶ واحد بدست می‌آید.

Total Gas = 21,000 + 608 + 26,917 – Gas Refund

هنگام اجرای یک تابع دو بار ممکن است متوجه تغییر بسیار زیادی در هزینه گس شوید که می‌تواند به دلیل Opcode SSTORE باشد. SSTORE به شما این امکان را می‌دهد که مقدار متغیر حالت را تغییر دهید. اگر یک متغیر حالت را صفر کنید، هزینه گس ۲۹۰۰ واحد است. اگر یک متغیر حالت را روی مقدار غیر صفر تنظیم کنید، هزینه گس ۲۰۰۰۰ واحد است که به طور قابل توجهی بیشتر است.

معرفی پارامتر بازپرداخت گس (Gas Refund)

بازپرداخت گس، پاداشی است که برای آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی در بلاک چین دریافت می‌کنید. این کار با بازگرداندن یک مقدار به صفر یا مقدار پیش فرض آن انجام می‌شود. وقتی این کار را انجام می‌دهید، ۴۸۰۰ واحد بنزین ثابت بازپرداخت می‌کنید.

اگر به تراکنش نمونه خود در Etherscan برویم، می‌توانید روی زبانه “State” و سپس روی “Click to see more” در ردیف USDC کلیک کنید. متوجه خواهید شد که یک آدرس ذخیره‌سازی واحد وجود دارد که روی صفر تنظیم شده است؛ بنابراین ما بازپرداخت ۴۸۰۰ واحدی را پیش‌روی خود داریم.

بیایید مقدار نهایی را به فرمول خود اضافه کنیم:   

Total Gas = 21,000 + 608 + 26,917 – 4,800

تغییرات حالت در Etherscan

مرحله ۴: آخرین مرحله محاسبه هزینه تراکنش‌های اتریوم

Total Gas = Initial Fee + Input Data Fee + Gas Used – Gas Refund

Total Gas = 21,000 + 608 + 26,917 – 4,800

Total Gas = 43,725

اکنون که همه متغیرهای خود را بدست آورده‌ایم، می‌بینیم که در تراکنش ما در مجموع ۴۳۷۲۵ واحد گس مصرف شده است. این مقدار با مقداری که Etherscan به ما داده مطابقت دارد و اکنون ما دقیقاً می‌دانیم که هر واحد گس از کجا می‌آید. متوجه خواهید شد که این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا کد کارآمدتری برای گس بنویسید و درک بهتری از این که چرا قیمت گس ممکن است متفاوت باشد، حتی زمانی که عملکرد دقیقاً یکسان چندین بار اجرا می‌شود، به شما کمک می‌کند.

۵ وب سایت برای محاسبه کارمزد تراکنش اتریوم

اکنون که می‌دانید چگونه محاسبه کارمزد اتریوم را انجام دهید، بیایید بهترین سایت‌هایی را در آن محاسبه به شما کمک می‌کنند را مروری کنیم.

۱.    ETH Gas Station

این سایت یک منبع عالی برای محاسبه کارمزد اتریوم است. در این سایت، می‌توانید به‌روزرسانی‌های مستقیم نرخ گس سریع، متوسط ​​و آهسته را در سراسر بلاک چین اتریوم پیدا کنید.

می‌توانید هزینه گس اولویت‌دار ( هزینه‌ای است که مستقیماً به استخراج‌کنندگان در بلاک چین پرداخت می‌شود) و همچنین قیمت گس را در gwei مشاهده کنید. در نهایت می‌توانید کارمزد پایه فعلی را نیز مشاهده کنید. این کارمزد تعیین می‌کند چه مقدار گس برای انجام یک تراکنش در بلاک چین اتریوم لازم است.

اتریوم گس استیشن همچنین فهرستی از برترین گسسوزها را دارد که به آن تابلوی امتیاز ETH25 می‌گویند. این لیست در واقع پروژه‌هایی است که بیشترین گس را در سراسر بلاک چین مصرف می‌کنند. تابلوی امتیازات ETH25 همچنین به کاربران در مورد کلاهبرداری‌های مداوم در شبکه هشدار می‌دهد تا بدانید که با کدام پروژه‌ها باید با احتیاط کار کنید یا به طور کامل از آن اجتناب کنید.

۲.   Blocknative

برخلاف سایر سایت‌های فهرست‌شده در این مقاله، Blocknative از نرخ گس سریع، متوسط ​​و آهسته استفاده نمی‌کند. در عوض، پنج قیمت را فهرست می‌کند که از بیشترین احتمال تا کمترین احتمال متغیر است. با معرفی هر بلوک جدید به بلاک چین، مجموعه جدیدی از قیمت گس در صفحه نمایش داده می‌شود.

Blocknative همچنین هزینه اولویت را برای ماینرها نشان می‌دهد و نموداری از قیمت‌های اخیر گس را در اختیار شما قرار می‌دهد تا ببینید اوضاع از نظر قیمت بنزین تا کجا پیش رفته است. این شامل هزینه‌های پایه فعلی و اولویت در سراسر بلاک چین اتریوم می‌شود.

۳.   Gwei Gas Calculator

ماشین حساب گس Gwei برای کارمزد اتریوم

ماشین حساب گس Gwei یک رابط ساده برای تعیین سریع قیمت‌های فعلی گس ارائه می‌دهد. این سایت قیمت فعلی بازار اتریوم و نرخ‌های گس سریع، متوسط ​​و آهسته را نشان می‌دهد (اگرچه در این مورد به عنوان کم، عادی و سریع برچسب گذاری شده‌اند).

ماشین حساب گس Gwei همچنین هزینه‌های گس را برای انجام عملکردهای مختلف در سه مورد از محبوب‌ترین بازارهای NFT نشان می‌دهد: Opensea، Rarible، و Foundation. در اینجا می‌توانید ببینید که فهرست کردن، خرید، ضرب کردن و تأیید NFT‌ها چه هزینه‌ای در محاسبه کارمزد دارد. علاوه بر این، می‌توانید ببینید که برای پکیج اتریوم و قرار دادن یا تسویه مناقصه، هزینه‌های مربوط به گس چقدر است.

۴.   AWT Gas Calculator

AWT یا Automated Web Tools، یک ماشین حساب است که ارزش هزینه گس را ارائه می‌دهد و می‌توانید به سرعت و به راحتی از آن استفاده کنید. AWT از CoinGecko، ارائه‌دهنده آمار کوین‌های دیجیتال، برای تعیین قیمت یک gwei در هر لحظه استفاده می‌کند. سپس، با استفاده از آن می‌تواند تبدیل دلاری هر قیمت گس معین در gwei را برای شما فراهم کند.

AWT همچنین نرخ‌های سریع، متوسط ​​و آهسته قیمت گس و قیمت فعلی بازار اتریوم را در اختیار شما قرار می‌دهد. این یک ابزار کوچک عالی برای استفاده برای تمام تراکنش‌های مبتنی بر اتریوم است.

۵.   SnowTrace

SnowTrace یکی دیگر از گزینه‌های فوق العاده برای محاسبه کارمزد اتریوم است. با استفاده از این سایت، می‌توانید قیمت گس آهسته، متوسط ​​و سریع را پیدا کنید که با برچسب استاندارد (standard)، تند (fast) و سریع (fast) دارند. همچنین می‌توانید به نمودار ساده سایت که قیمت لحظه‌ای را نشان می‌دهد، نگاهی بیندازید. این سایت به طور خودکار آمار خود را هر سه ثانیه به روز می‌کند تا شما را تا حد امکان به روز نگه دارد.

SnowTrace چندین منبع دیگر را برای یادگیری در مورد اندازه بلوک‌های اخیر، سرعت تراکنش و موارد دیگر ارائه می‌دهد. علاوه بر این، می‌توانید از SnowTrace برای بررسی میانگین اندازه بلوک اتریوم و ۲۵ گسسوز و مصرف‌کننده گس برتر در بلاک چین در هر لحظه استفاده کنید. این یک سایت عالی برای بررسی آمار اتریوم است.

کارمزد اتریوم کجا می‌رود؟

معرفی هارد فورک لندن برای کارمزد پایه در تراکنش‌های اتریوم، پیامدهای مهمی برای اقتصاد توکن شبکه داشته است. چرا که ETH مورد استفاده برای پرداخت هزینه پایه از بین می‌رود یا سوزانده می‌شود.

این به اصطلاح «مکانیسم سوزاندن» در نظر گرفته شده است که به عنوان یک نیروی کاهش تورم بر قیمت ETH عمل کند. قبل از معرفی، عرضه در گردش ETH با نرخ چهار درصد در سال در حال رشد بود. در حالی که لندن محدودیتی برای مقدار ETH که در هر زمان می‌تواند وجود داشته باشد، تعیین نکرده است، انتظار می‌رود مکانیسم سوخت عرضه ETH را به حدود ۱۱۹.۳ میلیون محدود کند. این امر باعث شده است برخی از تحلیلگران بر این باور باشند که اتریوم می‌تواند به عنوان یک ذخیره ارزش در آینده موثرتر باشد. در حالی که بسیاری از جامعه اتریوم از این تغییر خوشحال بودند، یکی از حوزه‌های بسیار مهم که استقبال کمی از این موضوع کردند، ماینرها هستند.

در حال حاضر، ماینرها وظیفه اصلی اطمینان از تکمیل موفقیت‌آمیز تراکنش‌های اتریوم را بر عهده دارند. آنها این کار را با کمک به نیروی محاسباتی در ازای پاداش‌های رمزی انجام می‌دهند. این پاداش‌های نمادین، همانطور که قبلا توضیح داده شد، از طریق هزینه‌های گس تولید می‌شوند.

قبل از اجرای هارد فورک لندن، ماینرها تمام هزینه‌های گس را برای هر یک از تراکنش‌هایی که پردازش می‌کردند، دریافت می‌کردند. از آنجایی که ماینرها می‌توانند تراکنش‌هایی را که می‌خواهند پردازش کنند، انتخاب کنند، احتمالاً تراکنش‌هایی را انتخاب می‌کنند که بار بیشتری دارند.

با دانستن این موضوع، کاربرانی که می‌خواهند تراکنش‌هایشان سریع‌تر پردازش شود، مقدار سوختی را که برای هر کدام پرداخت می‌کنند افزایش می‌دهند و این روند برای ماینرها جذاب‌تر می‌شود. در لحظات پر ترافیک شبکه، این حرکت منجر به جنگ گس می‌شود که در آن کاربران اتریوم اساساً از یکدیگر پیشی می‌گرفتند تا ابتدا سفارشات خود را پردازش کنند. و ر حالی که این لحظات برای اکثر کاربران اتریوم مشکل‌ساز بود، می‌تواند برای ماینرها بسیار سودآور باشد.

درست قبل از استقرار هارد فورک لندن در اتریوم در نوامبر ۲۰۲۱، تعدادی از تحلیلگران استدلال کردند که تغییراتی که در ساختار کارمزد تراکنش‌های شبکه ایجاد شده در نهایت هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. اما چندین ماه پس از اجرای لندن، هزینه‌های اتریوم هنوز نسبتاً بالاست. اما از آنجایی که کارمزد پایه از بین رفته است، ماینرها به اندازه قبل از اجرای لندن سود کسب نمی‌کنند. امروزه تنها پرداختی که ماینرها دریافت می‌کنند، حق اولویت است.

آینده کارمزد اتریوم

آینده نحوه محاسبه کارمزد اتریوم و کارکرد آن چیست؟ اگرچه کاربران دیگر توانایی تغییر مقدار گسی که مستقیماً به ماینرها پرداخت می‌کنند را ندارند، اما این امکان را دارند که هزینه‌های با اولویت بالاتر را تعیین کنند.  در حالی که ماینرها دیگر نمی‌توانند تراکنش‌ها را بر اساس کل مقدار گس پرداخت شده انتخاب کنند، همچنان می‌توانند به صورت انتخابی تراکنش‌هایی را پردازش کنند که کارمزدهای اولویت بالاتری به آنها تعلق دارد و هرچه بیشتر به این مورد توجه شود، تراکنش سریع‌تر پردازش می‌شود.

این سیستم کارمزد دلیل اصلی عدم کاهش قابل توجه کارمزد تراکنش‌های اتریوم پس از اجرای هارد فورک لندن است. اگرچه ماینرها به اندازه قبل از لندن ETH کسب نمی‌کنند، اما همچنان این امکان را دارند که تراکنش‌هایی را انتخاب کنند که برای آنها سودآورتر باشد. البته همیشه رقابت بر سر اینکه هزینه کارمزد کمتر رقابتی وجود دارد.

نکته مهم: کاهش سود استخراج که در نتیجه هارد فورک لندن رخ داد، گامی به سوی منسوخ شدن برنامه‌ریزی شده ماینرها است که در نتیجه ارتقاء نرم افزار The Merge رخ خواهد داد.

هنگامی که The Merge کامل شد، الگوریتم اجماع اتریوم (سیستمی که برای تأیید تراکنش‌ها در شبکه استفاده می‌شود) از Proof-of-Work) PoW) که برای تعیین اینکه چه کسی تراکنش‌ها را پردازش می‌کند متکی به قدرت محاسباتی است، به PoS تغییر می‌کند. سیستم برای انتخاب پردازنده‌های تراکنش به مقدار ETH که کاربران در قراردادهای هوشمند قفل کرده‌اند، متکی است. در این مورد، قفل کردن ETH برای اهداف سهام به فرآیند توافق برای حفظ ETH در داخل اکوسیستم اتریوم در ازای توانایی کسب پاداش برای اعتبار سنجی تراکنش‌ها اشاره دارد. کاربرانی که به این فرآیند متعهد شده اند، Stakers نامیده می‌شوند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا