مفاهیم تحلیلی

آموزش اندیکاتور CCI؛ نحوه کار با اندیکاتور شاخص کانال کالا

بازار کریپتوکارنسی یکی از بازارهای مالی پیچیده است. اگر کمی درباره این فضا و پروژه‌های موجود در آن مطالعه کنید متوجه این موضوع خواهید شد. اما این پیچیدگی مانعی برای فعالیت افراد علاقه‌مند به این حوزه نیست. زیرا ابزارها و پروژه‌های مختلفی در این بازار وجود دارند که در راستای کمک کردن به تریدرها و تحلیلگران این حوزه فعالیت می‌کنند. اندیکاتور CCI یا شاخص کانال کالا یکی از همین ابزارهای تحلیل است.

اندیکاتور CCI به عنوان یک اندیکاتور نوسان‌نما عمل می‌کند و در بازارهای مالی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اندیکاتور به شناسایی سطوح خرید یا فروش و دریافت سیگنال‌های خرید و فروش کمک می‌کند. همچنین در تفکیک واگرایی‌های مثبت یا منفی نیز می‌تواند کمک ویژه‌ای کند. شاخص کانال کالا بر اساس شتاب روند محاسبه می‌شود و حرکت آن نیز با توجه به میزان قدرت روند یک دارایی دیجیتال در بازار است. در ادامه این مقاله به آموزش اندیکاتور CCI و معرفی کامل آن خواهیم پرداخت.

معرفی اندیکاتور CCI

اندیکاتور CCI جزو اندیکاتور هایی است که برای اندازه‌گیری و ارزیابی قدرت روندها در یک بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اندیکاتور قدرت روندها را بررسی می‌کند و میزان تداوم آن را به تحلیلگران نشان می‌دهد. به همین منظور این اندیکاتور می‌تواند شاخص مناسبی برای تعیین زمان مناسب خرید و فروش یک دارایی باشد.

اندیکاتور CCI برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ و توسط فردی به نام دانلد لمبرت معرفی شد. دانلد لمبرت در بورس کالا فعالیت داشت. به همین دلیل نام این اندیکاتور را Commodity Channel Indiactor گذاشت. ترجمه این عبارت در زبان فارسی شاخص کانال کالا است. البته استفاده از این ابزار تنها به بازار بورس محدود نیست. اندیکاتور CCI جزو آن دسته از اندیکاتورهایی است که با عنوان اسیلاتور یا نوسانگر شناخته می‌شود و در بازارهای مالی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندازه‌گیری قدرت روند

هر کدام از اندیکاتورهایی که در دنیای کریپتو وجود دارد، مسئول بررسی موضوعی خاص است. برای مثال اندیکاتور RSI به عنوان یک اندیکاتور تاخیری، ارزش واقعی یک دارایی را نسبت به قیمت در حال معامله آن بررسی می‌کند. این اندیکاتور شباهت زیادی با اندیکاتور CCI دارد. اما هر کدام از آن‌ها استراتژی مخصوص خود را برای تحلیل یک دارایی دارند. اندیکاتور شاخص کانال کالا قیمت اکنون یک ارز دیجیتال را با میانگین قیمت آن دارایی در دوره زمانی از پیش تعیین شده‌ای مقایسه می‌کند.

کاربرد اندیکاتور CCI و داده‌هایی که ارائه می‌دهد

معامله‌گران و تحلیلگران بازار کریپتو از اندیکاتور CCI استفاده می‌کنند تا روند قیمت یک دارایی دیجیتال را تعیین کنند. آن‌ها با استفاده از این ابزار می‌توانند ناحیه‌های اشباع خرید و فروش آن دارایی را پیدا کنند و ضعف‌های احتمالی در روند را تشخیص دهند. اگر درباره مفهوم اشباع خرید ابهاماتی در ذهنتان وجود دارد، خوب است بدانید که این عبارت برای مواقعی استفاده می‌شود که ارزش یک دارایی از قیمت واقعی آن بیشتر باشد. این حالت در تحلیل تکنیکال به عنوان یک فرصت فروش برای معامله‌گران محسوب می‌شود. همچنین در مقابل آن مفهوم اشباع فروش وجود دارد. اشباع فروش به این معنا است که ارزش یک دارایی از قیمت واقعی آن پایین‌تر است و معامله‌گران را به خرید آن رمزارز وسوسه می‌کند.

اندیکاتور CCI بر مبنای مومنتوم یا تکانه روندها اجرا می‌شود. شما با استفاده از این ابزار می‌توانید شتاب و قدرت روندها را شناسایی کنید. به عبارتی از آن می‌توان به عنوان ابزاری برای تشخیص روند یاد کرد. برای مثال شرایطی را تصور کنید که یک ارز دیجیتال در روندی صعودی قرار داشته باشد. شما با استفاده از اندیکاتور CCI می‌توانید سرعت تغییرات روبه‌رشد و قدرت روند آن را تشخیص دهید. اگر قدرت روند آن دارایی محدود باشد، احتمالا وارد شدن شما به بازار آن رمزارز ممکن است ریسک خیلی زیادی داشته باشد.

اندیکاتور CCI بر مبنای مومنتوم

به طور کلی کاربردهای اندیکاتور CCI در این چند مورد خلاصه می‌شود:

  • تشخیص محدوده اشباع خرید و فروش
  • تشخیص سیگنال‌های خرید یا فروش یک دارایی
  • تفکیک انواع واگرایی‌های منفی و مثبت
  • تغییر روند (شکست خط روند در اندیکاتور شاخص کانال کالا)

تشخیص سیگنال‌های خرید یا فروش

احتمالا می‌دانید که اندیکاتور شاخص کانال کالا به عنوان یک نوسانگر، بین دو عدد در کران‌های بالا و پایین در حال حرکت است تا متر و معیار خاصی را در اختیار تریدرها قرار دهد. این اندیکاتور بازه نوسان خاصی ندارد. اما عموما نوسان شاخص بین دو عدد ۱۰۰ و +۱۰۰ شکل می‌گیرد. طبیعی است که اگر دوره‌های زمانی در محاسبه این اندیکاتور کاهش پیدا کند، نوسان شاخص بیشتر خواهد شد. در این صورت احتمال خروج آن از این بازه وجود دارد. این دوره‌های زمانی معمولا بین ۲۰ روز، ۳۰ روز یا ۴۰ روز متغیر است.

برای تشخیص سیگنال خرید یا فروش در اندیکاتور CCI باید به اعداد آن نگاه کنید. زمانی که شاخص به سمت عدد ۱۰۰-حرکت می‌کند، قیمت آن دارایی نیز در حال کاهش یافتن است و احتمالا روندی نزولی را طی خواهد کرد. هر چه این عدد به ۱۰۰- نزدیک‌تر باشد، قدرت روند بیشتر است. در چنین شرایطی معامله‌گران از این اندیکاتور سیگنال فروش دریافت می‌کنند.

حال در مقابل آن زمانی که شاخص به سمت عدد ۱۰۰+در حال افزایش است، باید متوجه شوید که دارایی مورد نظر شما در آینده‌ای نه چندان دور روندی صعودی خواهد داشت. هر چه این عدد به ۱۰۰+ نزدیک‌تر باشد، قدرت روند نیز بیشتر خواهد بود. معامله‌گران با مشاهده این حالت در اندیکاتور CCI سیگنال خرید دریافت خواهند کرد.

تفکیک واگرایی

مفاهیمی مثل واگرایی، سطوح حمایت و مقاومت و مواردی از این دست، جزو مفاهیمی هستند که در تحلیل تکنیکال یک ارز دیجیتال مورد بررسی قرار می‌گیرند. زمانی که قیمت یک دارایی دیجیتال در بازار در حال افزایش یا کاهش است اما اندیکاتور CCI در حالتی مخالف آن قرار دارد، شاهد یک واگرایی خواهیم بود.

اندیکاتور شاخص کانال کالا

واگرایی‌ها به دو دسته واگرایی معمولی و واگرایی مخفی تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها خود به تنهایی به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می‌شوند. واگرایی‌های معمولی به عنوان اخطاری برای بازگشت به معامله‌گران اخطار می‌دهد که منتظر چرخش روند بازار باشند. واگرایی مخفی نیز در طی یک روند شکل می‌گیرد و معامله‌گران را متوجه می‌کند که روند کنونی بازار ادامه خواهد داشت.

نحوه محاسبه اندیکاتور شاخص کانال کالا

محاسبه اندیکاتور CCI در تمام نرم افزارهای معاملاتی به صورت خودکار انجام می‌شود. اما برای اینکه آشنایی عمیق‌تری با این ابزار تحلیلی پیدا کنید، خوب است که نسبت به فرمول محاسباتی آن نیز آگاه باشید. این اندیکاتور بر اساس این فرمول محاسبه می‌شود:

مقدار اندیکاتور شاخص کانال کالا = (Price – MA) / (0.015 × D)

در فرمولی که مشاهده کردید، هر کدام از پارامترهای استفاده شده معنای خاصی دارند:

  • Price یا همان قیمت دارایی
  • MA یا همان میانگین متحرک دارایی
  • D که برابر است با انحراف معیار

Price که در این فرمول استفاده می‌شود، عموما میانگین بیشترین (High)، آخرین (Close) و کم‌ترین (Low) قیمت را نشان می‌دهد. MA نیز یک خط میانگین متحرک است. این خط بر اساس قیمت دارایی در یک دوره زمانی خاص رسم می‌شود. انحراف معیار (Standard Deviation) نیز یک میانگین متحرک است. اما بر اساس تفاضل میانگین متحرک ساده از قیمت آن دارایی رسم می‌شود.

روش تنظیم اندیکاتور CCI

تنظیمات اندیکاتور CCI در اکثر پلتفرم‌های معاملاتی شبیه به هم است. تنظیم این اندیکاتور در پلتفرم‌های مختلف دو روش کلی دارد. در روش اول ابتدا باید وارد منو اصلی نرم افزار معاملاتی مورد نظر خود شوید و سپس گزینه Indicators را انتخاب کنید. پس از آن باید وارد قسمت Oscillators شوید و گزینه Commodity Channel Index را انتخاب کنید. اما در روش دوم باید ابتدا گزینه Indicators List را در نوار بالای صفحه پیدا کنید. سپس وارد قسمت Oscillators شوید و روی گزینه  Commodity Channel Index کلیک کنید.

محاسبه خودکار اندیکاتور

فراموش نکنید که محاسبات اندیکاتور CCI در نرم افزارهای معاملاتی به شکل اتوماتیک انجام می‌شود. بنابراین تنها پارامتری که در بخش تنظیمات این اندیکاتور امکان تغییر دادن آن را خواهید داشت، دوره زمانی است. البته پس از تغییر دادن آن، تمام پارامترهای دیگر نیز به طور خودکار تغییر می‌کنند. همچنین جالب است بدانید که درجه وضوح تصویر اندیکاتور (Sharpness) نیز با توجه به دوره زمانی تغییر خواهد کرد.

نحوه کمک کردن اندیکاتور CCI به تحلیلگران و سرمایه گذاران

زمانی که بحث استفاده از اندیکاتور CCI و کمک کردن آن به تحلیلگران می‌شود، باید یاد ضرب‌المثل یک دست صدا ندارد بیفتید. زیرا این اندیکاتور به کار گروهی علاقه بیشتری دارد. بنابراین هرگز فراموش نکنید که برای تشخیص موقعیت‌های خرید و فروش اندیکاتور CCI به تنهایی نمی‌تواند کافی باشد. بلکه با قرار گرفتن در کنار دیگر اندیکاتورها می‌تواند نتایج قابل قبولی برای تحلیلگران و معامله‌گران رقم بزند.

در قسمت‌های قبل درباره دریافت سیگنال‌های خرید و فروش، تشخیص محدوده اشباع خرید یا فروش و تفکیک واگرایی صحبت کردیم. تمام این موارد که به عنوان اصلی‌ترین کاربردهای اندیکاتور CCI نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند به معامله‌گران کمک کنند تا معاملات درست‌تر و پرسودتری داشته باشند. از جمله استراتژی‌هایی که برای استفاده از این اندیکاتور وجود دارند شامل این موارد است:

  • استراتژی کوتاه مدت CCI + MA
  • استراتژی یکپارچه CCI، MACD، Parabolic SAR

علاوه بر این موارد، تحلیلگران می‌توانند از طریق اندیکاتور CCI نسبت ارزش ذاتی یک دارایی دیجیتال را به قیمت خرید و فروش آن در بازار برآورد کنند. با استفاده از این اندیکاتور می‌توان فهمید که چه زمانی یک ارز دیجیتال در وضعیت بیش خرید یا بیش فروش قرار دارد. به این معنا که ارزش آن در بازار بیشتر یا کم‌تر از ارزش واقعی آن است.

تحلیلگران بازار کریپتو می‌توانند اندیکاتور CCI را با ابزارهای تحلیلی دیگری مثل خط روند ترکیب کنند تا نتایج قابل‌قبول‌تری به دست بیاورند. محل تلاقی خط روند و اندیکاتور CCI جایی است که روند یک دارایی از صعودی به نزولی و برعکس تغییر می‌کند. با کنار هم گذاشتن این اطلاعات می‌توان پیش بینی خوبی برای روند یک دارایی ارائه کرد.

اندیکاتور CCI با دیگر ابزار

استفاده از اندیکاتور CCI

تحلیلگرانی که در بازار کریپتوکارنسی فعالیت دارند، باید با توجه به دانش و خلاقیت خود از ابزارهای تحلیلی مختلفی که در این فضا وجود دارد، استفاده کنند. این کار می‌تواند تا حدودی پیچیدگی‌ها و غیر منتظره بودن بازار رمزارزها را برطرف کند. اندیکاتور CCI یکی از این ابزارهای تحلیل پرکاربرد است که در تحلیل تکنیکال یک ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندیکاتور CCI نسبت سطح قیمت کنونی یک دارایی دیجیتال را با سطح متوسط قیمت آن دارایی در یک بازه زمانی معین اندازه‌گیری می‌کند. فراموش نکنید که تمام ابزارهای تحلیل نقاط ضعف مربوط به خود را دارند. شما برای پوشش دادن این نقاط ضعف باید این اندیکاتور را در کنار ابزارهای تحلیلی دیگر استفاده کنید.

هنگامی که یک اندیکاتور CCI به دست آمده برای یک ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهید، به مقدار آن توجه کنید. اگر قیمت‌ها بالاتر از حد متوسط باشد، این مقدار نسبتا زیاد است. شما با استفاده از تحلیل این اندیکاتور می‌توانید محدوده‌های اشباع خرید یا فروش را شناسایی کنید. در این صورت می‌توانید با تسلط و اطمینان خاطر بیشتری وارد معاملات ارزی خود شوید. زمانی که با استفاده از اندیکاتور CCI و سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال، ارز دیجیتال مورد نظر خود را تحلیل و بررسی کردید، می‌توانید معاملات ارزی خود را از طریق یک صرافی معتبر انجام دهید.

تاکنون از اندیکاتور شاخص کانال کالا استفاده کرده‌اید؟ از نظر شما بهترین اندیکاتور برای ترکیب با این شاخص چیست؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۲

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا