سرمایه گذاری

چگونه روند صعودی و نزولی در بازار رمزارزها را تشخیص دهیم؟

روند در بازارهای مالی نشان دهنده جهت کلی بازار و قیمت آن است. روند به ما می‌گوید که یک بازار مالی در دوره‌های مختلف چه جهت‌گیری‌هایی خاصی داشته است. به طور کلی سه روند مختلف برای بازارهای مالی وجود دارد که شامل: روند صعودی، نزولی و روند خنثی می‌شوند.

معامله‌گران می‌توانند از استراتژی‌های معاملاتی مختلفی مانند تحلیل تکنیکال (Technical) برای تشخیص روندها در بازارهای مالی استفاده کنند. یکی از دغدغه‌های افراد در بازارهای مالی تشخیص روند است. به همین دلیل در این مقاله به بررسی تشخیص روند صعودی و نزولی می‌پردازیم.

آشنایی با روندهای مختلف بازارهای مالی

نبود ثبات در قیمت‌ها چه در بازار بورس و فارکس و چه در بازار ارزهای دیجیتال یک ویژگی همیشگی است. به همین دلیل هیچ وقت نمی‌توانید به قیمت ثابتی در نمودارهای مختلفی برسید. نمودارهایی که تا به حال با آن‌ها کار کرده‌اید را بررسی کنید. می‌بینید که به صورت موج‌دار حرکت می‌کنند. گاهی بالا می‌روند و گاهی به پایین سقوط می‌کنند، گاهی نیز روند حرکت قیمت می‌تواند خنثی باشد.

روند صعودی (Uptrend) در بازارهای مالی چیست؟

برخی از حرکت‌های بازارهای مالی می‌توانند یک روند صعودی را شکل دهند. این روند صعودی نشان دهنده افزایش قیمت است. در روند صعودی همه جوانب یک بازار مالی می‌توانند مثبت باشند. در صورتی که این افزایش قیمت ادامه داشته باشد، تشخیص روند نشان می‌دهد که ارزش دارایی‌های مالی شما در حال بیشتر شدن هستند. می‌توانید با این روند صعودی به معاملات مختلف ورود کنید و به درآمد و سود کلانی برسید.

وقتی روند صعودی در بازارهای مالی وجود داشته باشد، این ویژگی باعث حرکت معامله‌گران به سمت خرید می‌شود. در این صورت افزایش قیمت به رشد خود ادامه می‌دهد. در هر بازار مالی که شاهد افزایش قیمت و روند صعودی بودید بدانید که احساسات بازار در وضعیت مثبتی قرار دارند.

تشخیص روند صعودی یا Uptrend

البته واکنش معامله‌گران نسبت به روند صعودی متفاوت است؛ چون نحوه تشخیص روند آن‌ها با معامله‌گران دیگر فرق می‌کند. به این ترتیب که احتمال سقوط ناگهانی در روند صعودی نیز وجود دارد. این ناگهانی بودن باعث می‌شود معامله‌گرانی برای خرید اقدام کنند.

معامله‌گران نمی‌گذارند قیمت یک دارایی مالی به پایین‌ترین حد خود برسد. در واقع این باور را دارند که اگر جلوی ضررها را بگیرند، سود هم می‌کنند. خرید در زمان سقوط ناگهانی روند صعود، از سقوط بیشتر یک دارایی برای یک مدت نامعلومی جلوگیری می‌کند.

روند نزولی (Downtrend) چیست؟

برای تشخیص روند نزولی باید بدانید که عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا نمودارها، قیمت یک دارایی مالی را به صورت نزولی نشان دهند. روند نزولی بازار نشان می‌دهد که قیمت‌ها در حال کاهش هستند و احساسات منفی در بازارهای مالی مورد نظر شکل گرفته‌اند.

تشخیص روند نزولی یا Downtrend

به هر حال در روند نزولی نیز معاملاتی صورت می‌گیرد. در صورتی که این معاملات باعث رشد قیمت شوند، معامله‌گران این فرصت را غنیمت می‌شمارند و اقدامات مهمی برای فروش انجام می‌دهند. چون همه به سمت فروش حرکت می‌کنند و بازار یک جریان منفی را دارد، تشخیص روند نشان می‌دهد که روند نزولی بیشتر خواهد شد. فاکتورهای مهمی که باعث نزولی شدن یک بازار مالی می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • عرضه بیشتر از تقاضا می‌شود.
  • قیمت‌ها در دوره‌ای که همه چیز پایدار است دچار کاهش می‌شوند.
  • سرمایه‌گذاران اعتماد خود را به بازار مالی مورد نظر از دست می‌دهند.
  • اخبار منفی در مورد بازارهای مالی گسترش پیدا می‌کند.
  • تحلیل‌های تحلیل‌گران نیز باعث تغییر رفتار سرمایه‌گذاران و بازار می‌شوند.

روند خنثی (Sideways Trend) در بازارهای مالی چیست؟

Sideways Trend در بازارهای مالی

روند خنثی یکی از روندهای مهم و وسوسه‌انگیز در بازارهای مالی است. این روند نشان می‌دهد که نوسانات بازار شدید نیستند. در واقع نوسانات در شرایط خاصی قرار دارند که باعث روند صعودی یا نزولی خاصی نمی‌شود. البته روند خنثی موقتی است. معامله‌گران باور دارند که در روند خنثی بازارهای مالی با توجه به رفتار معامله‌گران در شرایطی قرار می‌گیرد که تکلیف آن مشخص نیست.

معامله‌گران حرفه‌ای هرگز در زمان روند خنثی، معاملات خود را انجام نمی‌دهند و این را به دیگران نیز توصیه می‌کنند. به این ترتیب تا زمانی که تشخیص روند به صورت دقیق روشن نیست، از خرید و فروش خودداری کنید تا بازار مالی مورد نظرتان روند صعودی و نزولی خود را به شما نشان دهد.

اهمیت تشخیص روند در بازارهای مالی بورس، فارکس و ارز دیجیتال

تشخیص خط روند در بازارهای مالی مختلف مانند بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال بسیار مهم است و با بررسی نمودارها و استفاده از ابزارها می‌توان به تحلیلی صحیح در هر بازار رسید.

تحلیلگران با بررسی روندهای مختلف بازار تصمیم می‌گیرند که به یک معامله ورود کنند یا با صبر کردن، میزان ریسک از دست دادن سرمایه‌های خود را کاهش دهند. اساس وجود روندهای مختلف برای کمک به معامله‌گران است.

بدون روندها معاملات در بازارهای مالی روی هیچ اصلی استوار نیستند، همه چیز به هم خواهد ریخت و معامله‌گران یکی پس از دیگری شکست می‌خورند.

تشخیص روند در بازارهای مالی مختلف

معامله‌گران برای تشخیص روند بازار ارز دیجیتال، فارکس و بورس از تحلیل‌های مختلف استفاده می‌کنند. این تحلیل‌ها می‌توانند قیمت و تاریخچه رشد یک دارایی مالی و همچنین ارزش حقیقی آن‌ها را بررسی کنند. سطوح حمایت و مقاومت نیز در تحلیل‌های مختلف مشخص شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وقتی رشد در مدت زمان طولانی وجود داشته باشد تشخیص روند را مثبت اعلام می‌کنند. اما اگر رشدی وجود نداشته باشد، روند منفی را نشان می‌دهد و معامله‌گر باید احتیاط را در خرید و فروش رعایت کند. برای درک بهتر تشخیص روند باید با روندهای صعودی، نزولی و خنثی آشنا شوید.

تشخیص روند در بازار بورس

برای تشخیص روند بازار بورس، می‌توانید از دو نمودار قیمتی شاخص کل و شاخص هم وزن استفاده کنید. دقت داشته باشید که با استفاده از اندیکاتورها می‌توانید روند نمودارهای شاخص کل و شاخص هم وزن را مورد بررسی قرار دهید. در بازار بورس، بهتر است هر یک از سهام‌های خود را به طور جداگانه تحلیل کنید؛ چرا که شاخص کل و هم وزن نتایج را به صورت میانگین کل سهام نشان می‌دهند.

بیشترین اندیکاتورهای مورد استفاده در فضای بورس، چنگال اندروز، مکدی، RSI و OBV هستند. این اندیکاتورها، بیشترین کاربرد را در بازار بورس داخلی دارند و استفاده از آن‌ها می‌تواند در تشخیص صحیح‌تر بازار به شما کمک کند.

تشخیص روند بازار فارکس

برای تشخیص روند در فضای فارکس، لازم است که جفت ارزی که قصد دارید بر اساس آن‌ها پوزیشن باز کنید را مورد بررسی قرار دهید. برای این کار بهتر است که اخبار اقتصادی دو کشور مورد نظرتان را مورد بررسی قرار دهید. روند بازار در مدت زمان مد نظر شما نباید تغییری داشته باشد تا بتوانید با اندیکاتورها روند جفت ارز مورد نظر خود را بررسی کنید.

بهترین اندیکاتور برای  تشخیص روند در بازار فارکس، مکدی، بولینگر باند، ایچیموکو، OBV و RSI هستند. همچنین می‌توانید از سایت‌ تریدینگ ویو و اندیکاتورهای متاتریدر برای رسم نمودارهای مورد نظرتان استفاده کنید.

تشخیص روند در بازار ارز دیجیتال

یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص روند در بازار رمز ارزها این است که از اندیکاتورهای سایت تریدینگ ویو استفاده کنید. برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا وارد سایت تریدینگ ویو شوید.
  • در قسمت جستجو دسته بندی Crypto را انتخاب کنید.
  • ارز دیجیتال مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • در طرف دیگر تحلیل، ارز تتر را وارد کنید.

نکته مهم: از آنجا که دلار آمریکا، به نسبت با ثبات‌ترین ارز در جهان است و ارزش تتر هم وابسته به دلار است؛ بهتر است هنگام تحلیل‌های خود، همیشه یک طرف جفت ارزهای خود را تتر قرار دهید.

نحوه تشخیص روند صعودی و نزولی

کاهش خطرها با تشخیص روند صعودی و نزولی بازار

تشخیص روند به شما کمک می‌کند تا خطرهای یک سرمایه‌گذاری را با تحلیل‌های خود به شدت کاهش دهید. عدم اهمیت به آن منجر به از دست دادن سرمایه خواهد شد. به همین دلیل باید مهارت‌های خود را در تشخیص روند صعودی و روند نزولی بازار مالی افزایش دهید. این فرایند کاری نیست که نتوانید از پس آن برآیید. چگونگی شناسایی روند با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که به شرح زیر هستند:

نحوه تشخیص روند با تحلیل تکنیکال

یکی از راه‌های مؤثری که معامله‌گران برای تشخیص روند از آن‌ها استفاده می‌کنند، کمک گرفتن از تحلیل Technical است. اساس این تحلیل روی قیمت و تاریخچه انواع دارایی‌های مالی تمرکز دارد. این تحلیل با کمک نمودارها می‌تواند پیش‌بینی خوبی از آینده یک دارایی مالی به شما ارائه دهد.

در تحلیل Technical قیمت‌های حال حاضر و انتظاری که از آن‌ها می‌رود را با گذشته آن قیمت بررسی می‌کنند. آن چیزی که در تحلیل تکنیکال برای تشخیص روند اهمیت دارد، زمان است. این تحلیل می‌تواند بررسی کند که در کوتاه مدت تغییرات قیمت در بازارهای مالی چطور خواهند بود.

برای آشنایی بیشتر با نقاط مهم خط روندها، مقاله نقاط پیوت را مطالعه نمایید.

متصل کردن خطوط در تحلیل Technical

در این تحلیل مینیمم‌ها و ماکسیمم‌ها با استفاده از یک خط به هم متصل می‌شوند. با تحلیل خط ترسیم شده می‌توانید روند کلی قیمت یک بازار مالی را بررسی کنید. خط روند در تحلیل Technical قادر است که نقاط حمایت و مقاومت را به خوبی نشان دهد و آن‌ها را به یکدیگر متصل کند.

معامله‌گران برای تشخیص روند باید خطوط آن را ترسیم کنند. وقتی روند صعودی باشد از نقاط کف استفاده می‌کنند و در روند نزولی به سراغ نقاط سقف می‌روند. خط روند صعودی در تحلیل تکنیکال حمایت را نشان می‌دهد و خط روند نزولی در حال نشان دادن مقاومت است. برای تشخیص روند باید خطوط آن را طبق مراحل زیر ترسیم کنید:

  • معامله‌گران در این تحلیل برای خط روند از دو یا سه نقطه استفاده می‌کنند. استفاده از سه خط می‌تواند میزان خطا را کاهش دهد.
  • برای تشخیص روند، ترسیم خط را تا جایی پیش ببرید که در نهایت خط روند شما به ثبات برسد. به اصطلاح می‌گویند ادامه دادن خط روند تا ثابت شدن اعتبار آن باید ادامه پیدا کند.
  • بعد باید ابزار مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • بعد از انتخاب ابزار روی اندیکاتور (Indicator) پیوت (pivot) کلیک کنید. باید پیوت کف را در روند صعودی و پیوت سقف را در روند نزولی انتخاب کنید و خط آن را بکشید.
  • به کشیدن خط و تکمیل کردن آن ادامه دهید تا خط روند شما به سادگی ترسیم شود.

نحوه تشخیص روند با تحلیل فاندامنتال

با تحلیل بنیادی معامله‌گران می‌توانند به ارزش واقعی یک دارایی پی ببرند. البته کمتر از این روش استفاده می‌شود و معامله‌گران روی تحلیل تکنیکال تمرکز بیشتری دارند. در تحلیل بنیادی برای تشخیص روند، عوامل مختلفی که روی قیمت یک دارایی مالی تأثیر می‌گذارند، بررسی می‌شوند.

در یک بازار مالی در صورتی که ارزش واقعی یک دارایی از ارزش حال حاضر آن بیشتر باشد، نشان می‌دهد که قیمتی که در حال حاضر وجود دارد، پایین و ارزان است. اما وقتی ارزش ذاتی یک دارایی از ارزش حال حاضر آن کمتر باشد، نشان دهنده بالا بودن قیمت حال حاضر است. معامله‌گران برای تشخیص روند در تحلیل فاندامنتال به ارزش حقیقی یک دارایی توجه می‌کنند و معامله خرید و فروش خود را انجام می‌دهند.

اگر معامله‌گران بخواهند از تحلیل فاندامنتال برای تشخیص روند استفاده کنند، این کار زمان بیشتری از آن‌ها می‌گیرد. اما نتیجه‌ای که در نهایت کسب می‌کنند مؤثر خواهد بود. تحلیل بنیادی درک عمیق‌تری از بازارهای مالی به معامله‌گر می‌دهد. در واقع تحلیل بنیادی به صورت کمی و کیفی صورت می‌گیرد:

  • تحلیل کمی: در این تحلیل بنیادی معامله‌گر برای تشخیص روند به سراغ آمار و ارقام می‌رود.
  • تحلیل کیفی: معامله‌گر در این تحلیل ماهیتی که یک دارایی دارد را مشخص می‌کند.

تشخیص روند با کمک خطوط روند

معامله‌گران از خطوط روند نیز برای تشخیص روند استفاده می‌کنند و این روش بین آن‌ها محبوبیت زیادی دارد. این خطوط ساده می‌توانند پایین‌ترین و بالاترین قیمت‌ها را نشان دهند. به این ترتیب معامله‌گر متوجه می‌شود که مسیر قیمت دارایی مورد نظرش چه فراز و نشیبی را طی می‌کند.

نحوه تشخیص روند با استفاده از خطوط، ساده است. در واقع خطوط روند صعودی می‌تواند پایین‌ترین سطح یک قیمت را به یکدیگر وصل کند. به این ترتیب شاهد ایجاد یک سطح حمایتی برای قیمت‌هایی که در آینده به وجود می‌آیند، خواهید بود.

در تشخیص روند شناسایی و پیدا کردن خطوط حمایت و مقاومت در یک نمودار سخت نیست. در بالای قله‌ها می‌توانید خطوط حمایت را پیدا کنید. در قسمت پایین یعنی کف، خطوط مقاومت قابل مشاهده هستند.

این موضوع در روند نزولی فرق می‌کند. در واقع در روند نزولی خط روند قادر است که بالاترین سطوح قیمت را به وجود آورد. در روند نزولی به جای سطح حمایتی، سطح مقاومت برای قیمت‌های آینده شکل می‌گیرد. اهمیت حمایت و مقاومت را برای شناسایی روند بازار دست کم نگیرید.

شکست خط روند چه زمانی رخ می‌دهد؟

در فرایند تشخیص روند برخی تصور می‌کنند که روندها همیشه ادامه پیدا می‌کنند. اما این دیدگاه اشتباه است و خط روند همیشه ادامه‌دار نیست. خط روند بعد از مدتی اعتبار خودش را به کلی از دست می‌دهد و به اصطلاح می‌گویند با از بین رفتن اعتبار، خط روند می‌شکند. اما شکستن به معنای پایان آن نیست. چرا که روند جدیدی شکل می‌گیرد.

۷ اندیکاتور برتر برای تشخیص روند

معامله‌گران برای تشخیص روند بازار به سراغ اندیکاتورهای مختلفی می‌روند. بسته به توانایی و مهارتی که دارند از آن‌ها استفاده می‌کنند. مهم‌ترین اندیکاتورهای محبوب فعالان و حرفه‌ای‌های بازارهای مالی به شرح زیر هستند:

اندیکاتور میانگین متحرک (MA)

برای تشخیص روند، این اندیکاتور بین معامله‌گران محبوبیت زیادی دارد. کار A moving average این است که با به وجود آوردن میانگین‌های روزانه، هفتگی و ماهانه بتواند داده‌های قیمت را هموار کند. در واقع اگر قیمت بالاتر از میانگین متحرک قرار بگیرد، آن را صعودی به حساب می‌آورند و معامله‌گران می‌توانند خرید کنند. اگر قیمت زیر میانگین متحرک قرار بگیرد روند نزولی را نشان می‌دهد و معامله‌گران می‌توانند معامله فروش خود را در روند نزولی انجام دهند.

تشخیص روند با اندیکاتور مکدی (MACD)

در تشخیص روند از اندیکاتور مکدی یا Moving Average Convergence Divergence استفاده می‌شود. به این ترتیب که با کمک این اندیکاتور می‌توانند رابطه‌ای که بین دو میانگین متحرک قیمت وجود دارد را بررسی کنند. در واقع برای شناسایی میانگین‌های متحرک روند صعودی یا نزولی از اندیکاتور مکدی استفاده می‌شود.

در تشخیص روند اگر خطوط مکدی در نمودار بالای صفر قرار داشته باشد نشان دهنده روند صعودی قیمت است. اگر خطوط مکدی زیر صفر قرار بگیرد، در این صورت روند نزولی قیمت‌ها را نشان می‌دهد. معامله‌گران با توجه به این خطوط معاملات خرید و فروش خود را انجام می‌دهند.

تشخیص روند با اندیکاتور حجم تعادلی (OBV)

یکی از بهترین اندیکاتورها برای تشخیص روند بازار مربوط به حجم تعادلی یا On-Balance Volume است. در بسیاری از موارد توجه کردن به حجم معاملات می‌تواند دیدگاه کاملی در مورد روند صعودی و نزولی بازارهای مالی را به معامله‌گر نشان دهد. برای تشخیص روند باید بدانید که افزایش قیمت باید با افزایش اندیکاتور حجم تعادلی همراه باشد.

به این ترتیب اگر جهت خط در نمودار OBV بالا باشد، نشان دهنده روند صعودی است. در واقع این معنی را می‌دهد که در شرایط صعودی حجم معاملات زیادی شکل می‌گیرد و معامله‌گر می‌تواند اقدام به خرید کند. در صورتی که خط OBV در نمودار پایین باشد، نشان می‌دهد از حجم معاملات کاسته شده است و بازار روند نزولی دارد. در این شرایط معامله‌گران باید اقدام به فروش کنند.

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI)

برای تشخیص روند از اندیکاتور شاخص قدرت نسبی استفاده‌های زیادی می‌شود. از اندیکاتور The relative strength index برای بررسی مناطق اشباع خرید و فروش نیز استفاده می‌کنند که با عددهای خاصی این اشباع را نشان می‌دهد. اگر این اندیکاتور از ۷۰ بیشتر باشد به این ترتیب اشباع خرید و روند صعودی را نشان می‌دهد. در صورتی که اندیکاتور عدد کمتر از ۳۰ را نشان دهد، به معنای اشباع فروش و روند نزولی است.

تشخیص روند با اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku)

در تشخیص روند از این اندیکاتور استفاده نیز می‌شود که آن را به عنوان یک سیستم معاملاتی دقیق و کامل به حساب می‌آورند. اندیکاتور ایچیموکو مناسب معامله‌گران حرفه‌ای است چرا که پیچیدگی‌های خاصی دارد. یکی از بخش‌های این اندیکاتور ابر کومو است که در شناسایی روند صعودی و نزولی کاربردهای زیادی دارد.

اگر قیمت، بالای ابر کومو باشد نشان دهنده روند صعودی است. وقتی قیمت، زیر ابر کومو قرار بگیرد، روند نزولی را نشان می‌دهد. انجام معاملات خرید و فروش با این استراتژی، حساب شده‌تر خواهد بود و معامله‌گر کمتر در معرض خطر از دست دادن سرمایه قرار می‌گیرد.

اندیکاتور چنگال اندروز

چنگال اندروز (Andrew’s Pitchfork) یکی از روش‌های کاربردی برای تحلیل تکنیکال بازارهای مالی از جمله کریپتو است. جالب است بدانید که نام این ابزار از نام  تریدر مشهور، دکتر آلن هال اندروز (dr.allan hall andrews) گرفته شده است. از چنگال اندروز، برای بررسی فرصت‌های سود آور و بهره‌مند شدن از نوسانات در بازارهای مالی استفاده می‍شود.

ساختار چنگال از سه خط موازی تشکیل شده است. به بیان دیگر ابزار ترسیم اندروز، دارای سه سطح موازی است که از آن‌ها برای بررسی روند جاری یا روند جدید استفاده می‌شود. تمامی نوسانات در بین دو خط بالا و پایین قرار می‌گیرند و تشخیص روند بر اساس خط میانی صورت می‌گیرد.

اندیکاتور بولینگر باند

از اندیکاتور بولینگر باند برای بررسی زمان‌های اشباع خرید و فروش استفاده می‌شود. اشباع فروش زمانی رخ می‌دهد که یک جفت ارز آنقدر به فروش برسند که دیگر جایی برای فروش بیشتر باقی نماند. در این شرایط احتمالا روند آن ارز از حالت نزولی به حالت صعودی یا خنثی تغییر می‌کند. در اشباع خرید، عکس اشباع فروش رخ می‌دهد. شناسایی اشباع‌ها به شما کمک خواهد کرد که تغییر روند را سریع تشخیص دهید.

آیا می‌توانیم به تحلیل تشخیص روند خود اعتماد کنیم؟

در این مقاله به بررسی نحوه تشخیص روند صعودی و روند نزولی پرداختیم. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید غیرقابل پیش‌بینی بودن بازارهای مالی است. این فرایندها و اندیکاتورها می‌توانند با کاهش خطر معاملات مانع از معاملات احساسی و از دست رفتن سرمایه‌های شما شوند. اما ممکن است بازار مالی مورد نظرتان به دلایل مختلف و ناگهانی دچار نوسانات شدید شود.

تشخیص روند صددرصد موفقیت شما را تضمین نمی‌کند؛ بلکه باعث می‌شود بیشتر سود کنید و کمتر متحمل ضرر شوید. فراموش نکنید که نباید از فرایند تشخیص روند در جریان معاملات خود به سادگی عبور کنید تا خطر از دست دادن سرمایه‌های خود را به کمترین میزان ممکن کاهش دهید.

سوالات متداول

چگونه یک روند را تشخیص دهیم؟

معامله گران می‌توانند با استفاده از اشکال مختلف تجزیه و تحلیل فنی ، از جمله خطوط روند ، عملکرد قیمت و شاخص‌های فنی ، روند را شناسایی کنند.

نحوه تشخیص سریع یک روند چگونه است؟

با تنظیم میانگین متحرک نمایی کوتاه مدت و میانگین حرکت ساده، در تایم فریم هفتگی و یک نمودار روزانه ، می‌توان جهت یک روند را ارزیابی کرد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۲

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علی
علی
7 ماه قبل

این چه مقاله ای بود بدون تصویر . متاسفم براتون

ر رواقی
ر رواقی
7 ماه قبل
پاسخ به  علی

سلام
قطعا در بروزرسانی مقالات، این موارد مطابق نظرات شما ادیت و اصلاح خواهند شد.
ممنون از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید.

ولی صدری علمداری
ولی صدری علمداری
1 سال قبل

درود و خسته نباشید
بسیار جامع و روان ارایه شد .
پیشنهاد : برای درک کامل تر اندیکاتورها , در صورن امکان از نمودار استفاده شود .
با سپاس

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل

سلام
وقت شما به خیر
بسیار ممنونیم از اینکه دیدگاه خود را در خصوص اندیکاتورها با ما در میان گذاشتید. حتما پیشنهاد شما به تیم تحریریه منتقل میشود.
همچنین در مقالاتی که اختصاصا به اندیکاتورها پرداخته‌ایم، از نمودار استفاده شده است.
https://wallex.ir/blog/what-is-indicator/

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا