افراد مشهور

کریس لارسن کیست؟ بیوگرافی بنیانگذار ریپل

کریس لارسن، بنیانگذار و سرمایه‌گذار اولیه  Ripple Labs Inc بوده است. ریپل، شبکه پرداختی برای ارز دیجیتال XRP محسوب می‌شود. کریس همچنین در حوزه مدیریت اجرایی و سرمایه‌گذاری فرشته نیز فعالیت دارد که به‌خاطر راه‌اندازی چندین استارت‌آپ فناوری در سیلیکون‌ولی شهرتی کسب کرده است. در این مقاله به تفصیل خواهیم فهمید که Chris Larsen کیست و چرا برای فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال اهمیت دارد.

اگر می خواهید بدانید «ریپل چیست» مقاله آن را در بلاگ والکس مطالعه کنید.

Chris Larsen کیست؟

کریس لارسن در سال ۱۹۶۰ در شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا در منطقه West Coast آمریکا به دنیا آمد. پدرش مکانیک هواپیمایی یونایتد در فرودگاه بین‌المللی سانفرانسیسکو (SFO) و مادرش طراح گرافیکی بود.

در سال ۱۹۸۴، لارسن از دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو در رشته بازرگانی و حسابداری بین‌المللی فارغ‌التحصیل شد. سپس تحصیلات تکمیلی خود را در دانشکده بازرگانی استنفورد ادامه داد و در سال ۱۹۹۱ با مدرک M.B.A فارغ التحصیل شد.

Chris Larsen در سال ۱۹۹۶ یک سیستم وام مسکن آنلاین با نام E-Loan را تأسیس کرد که اولین شرکتی بود که امتیازات کردیت FICO را رایگان ارائه می‌کرد. اما پروژه‌ای که بیش از همه در مسیر شغلی درخشان بود، تاسیس آزمایشگاه ریپل بود که باعث توسعه ریپل شد. در واقع، کریس به عنوان بنیانگذار ریپل، نرم افزاری را ایجاد کرد که امکان انتقال فوری و مستقیم پول را بین دو طرف فراهم می‌کرد.

اینکه قیمت این ارزدیجیتال چطور تعیین می‌شود را می‌توانید در مقاله قیمت ریپل مطالعه کنید.

پروژه‌ها و  شغل‌های کریس لارسن

در این بخش به معرفی کسب‌وکارهایی که کریس لارسن راه‌اندازی کرده است، می‌پردازیم.

پروژه‌های کریس لارسن، پیش از ورودش به دنیای ارزدیجیتال

کریس لارسن بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی، سفر حرفه‌ای خود را با غول نفتی، شورون آغاز کرد. او مسئول انجام ممیزی مالی برای فعالیت‌های عملیاتی این شرکت در آسیا و آمریکای جنوبی با تمرکز بر اندونزی، برزیل و اکوادور بود. در همین زمان، کریس تصمیم گرفت به دانشگاه برگردد و مدرک فوق‌لیسانس بگیرد. در ادامه پروژه‌هایی که در این مسیر انجام داده است را معرفی می‌کنیم.

E-Loan : وام الکترونیکی

سیستم وام آنلاین E-Loan

داستان راه‌اندازی این کسب‌وکار از جایی آغاز شد که کریس لارسن در اوایل دهه ۱۹۹۰ شروع به کار برای یک وام مسکن در کالیفرنیا کرد تا اینکه در سال ۱۹۹۶، تصمیم گرفت تمرکز خود را روی توسعه E-Loan بگذارد. در واقع، E-Loan، یک وب سایت وام است که آن را به هدف حذف کمیسیون کارگزاری و سایر هزینه‌ها راه‌اندازی کرد.

وب‌سایت E-Loan در سال ۱۹۹۷ به‌صورت عمومی رونمایی شد. این وب سایت به وام‌گیرندگان، این امکان را می‌داد که مستقیماً به‌صورت آنلاین و بدون هزینه‌ای که کارگزاران و نمایندگان فروش دریافت می‌کنند، وام‌های مورد نظر خود را جستجو و آن را دریافت کنند.

پروژه E-Loan  بسیار موفق بود؛ به طوری که به یکی از اولین وام دهندگان وام مسکن آنلاین در آمریکا تبدیل شد. اما در سال ۱۹۹۸، شرکت تصمیم گرفت که خودش تامین مالی را برعهده بگیرد که از آن زمان لارسن تصمیم گرفت که از سمت خود کناره‌گیری کرد.

اما در همان سال، لارسن و شریکش پاولوفسکی با تیموتی کوگل، مدیر عامل یاهو قراردادی بستند تا بتوانند ۲۳ درصد از سهام E-Loan را به قیمت ۲۵ میلیون دلار بخرد. درنهایت، لارسن و پاولوفسکی توانستند کنترل E-Loan را در دست بگیرند.

E-Loan  اولین شرکتی در آمریکا شد که امتیازات کردیت FICO را به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌داد.

در سال ۲۰۰۰، ارزش بازار E-Loan حدود ۱ میلیارد دلار آمریکا برآورد شد. لارسن در سال ۲۰۰۵ شرکت را ترک کرد، درست زمانی که این شرکت به Banco Popular فروخته شد.

در اوایل دهه ۲۰۰۰، لارسن فعالیت‌های مربوط به حریم خصوصی مالی را در کالیفرنیا شروع کرد و نقش مهمی در تصویب قانون حفظ حریم خصوصی کالیفرنیا در سال ۲۰۰۳ ایفا کرد.

بازار پروسپر (Prosper )

لارسن در اوایل سال ۲۰۰۵ از سمت مدیرعاملی E-Loan استعفا داد تا بتواند پروژه دیگر خود را به نام «بازار پروسپر» را آغاز کند.

این شرکت شروع به فعالیت در حوزه بازار حراج آنلاین ‌کرد که در آن وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان نرخ وام را با استفاده از سیستمی مشابه حراج‌های هلندی تعیین می‌کردند. تا پایان سال ۲۰۰۸، پروسپر توانست فرایند واگذاری ۲۷۱ میلیون دلار وام همتا به همتا را تسهیل کند و در مجموع ۷۴.۵ میلیون دلار از صندوق‌های سرمایه گذاری دریافت کند.

پروژه‌های مبتنی بر فناوری ارز دیجیتال

کریس لارسن همیشه بر این تصمیم خود که حذف سلسله مراتب واسطه مالی جهت کاهش هزینه انجام معاملات است، پایبند بوده است. به طوری که، هر دو مارکت E-Loan و Prosper نشان‌دهنده این تصمیم او هستند.

 OpenCoin

شرکت OpenCoin

دیوید شوارتز، آرتور بریتو و جد مک کالب پس از بررسی بیت کوین تصمیم به ایجاد نسخه بهتری از شبکه گرفتند که کاستی های این شبکه را تا حد زیادی بهبود بخشد. بنابراین در سال ۲۰۱۱ شروع به توسعه دفتر کل XRP کردند. هدف آنها ایجاد دارایی دیجیتالی بود که پایدارتر از بیت کوین باشد و به طور خاص برای پرداخت ایجاد شود. در نتیجه، دفتر کل XRP در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد. مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی دفتر کل XRP، کریس لارسن به هیئت مدیره پیوست و شرکت نیوکوین را تأسیس کرد. این شرکت پس از مدت کوتاهی نام خود را به Opencoin و سپس به Ripple تغییر داد.

درواقع، OpenCoin شرکتی است که پروتکل پرداختی به نام Ripple را توسعه داد تا امکان انتقال فوری و مستقیم پول به صورت همتا به همتا وجود داشته باشد.

OpenCoin همچنین ارز دیجیتال خود را توسعه داد تا موسسات مالی بتوانند انتقال پول را با حداقل کارمزد و زمان انتظار انجام دهند.

در ۱۴ می‌۲۰۱۳، OpenCoin اعلام کرد که تامین مالی شده است و توانسته Andreessen Horowitz، Google Ventures و IDG Capital Partners را به عنوان سرمایه‌گذار جذب کند.

شرکت ریپل لبز

شرکت رپیل لبز

در سپتامبر ۲۰۱۳، OpenCoin نام خود را به Ripple Labs Inc تغییر داد. تغییر دیگری که انجام داد این بود که کد شبکه پرداخت ریپل نیز منبع باز شد و لارسن مدیرعامل این شرکت باقی ماند.

در سال ۲۰۱۴، ریپل از نظر ارزش بازار، پس از بیت کوین، دومین ارز دیجیتال بزرگ بود. MIT Technology Review شرکت Ripple Labs را در سال ۲۱۰۵ به عنوان یکی از ۵۰ شرکت برتر معرفی کرد. همچنین در همان سال، به عنوان چهارمین شرکت در فهرست شرکت Fast Company از میان ۱۰ شرکت مالی نوآورانه در جهان انتخاب شد.

لارسن در طی مصاحبه‌ای که با نیلسن داشت، گفته است که: «ما نیازی به ارز جدید نداریم. بلکه نیاز به راه بهتری برای انتقال ارزهای موجود داریم. سازندگان بازار استفاده از دارایی دیجیتال یا ارز دیجیتال را بخش کارآمد تجارت خود می‌دانند، در صورتی که این ارز دیجیتال، اجازه مبادله با هر چیز ارزشمندی را داشته باشد که بیت کوین این اجازه را نمی‌دهد. به همین دلیل است که ریپل را ایجاد کردیم تا بتوانیم آن را با دلار، یورو، ین و بسیاری از ارزهای دیگر معامله کنیم. همان‌طور که می‌بینید، ریپل (XRP) به پلی جهانی برای مبادله هر چیز با ارزشی تبدیل شده است و بازارسازان از آن برای ایجاد بازار استفاده می‌کنند».

در فوریه ۲۰۱۸، کریس لارسن پنجمین فرد ثروتمند جهان در فهرست میلیاردرهای مجله فوربس شد.

براساس گزارش نیویورک تایمز، ثروت او در ۴ ژانویه ۲۱۰۸ در حدود ۵۹ میلیارد دلار بود که باعث شد از مارک زاکربرگ پیشی بگیرد. اما این موقعیت کاملا موقت بود، چراکه بسیاری از ثروت لارسن مجازی است.

درنهایت در سال ۲۰۲۰ کریس لارسن در لیست ۴۰۰ ثروتمند امریکایی در رتبه ۳۱۹ قرار گرفت.

دارایی کریس لارسن چقدر است؟‌

براساس گزارش فوربس، کریس لارسن به عنوان بنیانگذار ریپل و مدیرعامل آن تا نوامبر ۲۰۱۶، بیش از ۵.۱ میلیارد XRP دارد. علاوه بر این، ۱۷درصد سهام شرکت ریپل نیز متعلق به اوست.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۳

سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا