افراد مشهورمقالات ارز دیجیتال

بیوگرافی جد مک کالب: خالق بلاکچین های ریپل و استلار

زمانی که صحبت از رمزنگاری و پروتکل‌های “P2P” می‌شود فقط نام یک نابغه یعنی جد مک کالب (Jed McCaleb) در ذهنمان نقش می‌بخشد. او یک کارآفرین است و طی سال‌های گذشته در تأسیس تعداد زیادی از شرکت‌های فناوری مشارکت داشته است. جد مک کالب دو بلاکچین قدرتمند «ریپل» و «استلار» را تأسیس کرد و برخی از کارشناسان معتقدند که ریپل پتانسیل این را دارد که به بیت کوین جدید تبدیل شود. ریپل چیست؟ این پیش‌بینی چقدر به واقعیت نزدیک است؟

مک کالب توسط برخی از فعالان بازار به‌عنوان شخصیت قطبی بازار کریپتو شناخته می‌شود، اما به‌طورکلی نمی‌توانیم نبوغ آن را انکار کنیم. اگر با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا باشید حتماً نام خالق ریپل و استلار را شنیده‌اید و تا حدودی با آن آشنا هستید.

 در این مطلب از والکس با یکی از معروف‌ترین افراد فعال در حوزه کریپتوکارنسی آشنا می‌شوید.

 بیوگرافی جد مک کالب

جد مک کالب سال ۱۹۷۵ در شهر فیت ویل آمریکا متولد شد. از کلاس سوم یا چهارم ابتدایی برنامه‌نویسی را شروع کرد. پس  از فارغ‌التحصیلی و تمام شدن دبیرستان در دانشگاه کالیفرنیا ثبت‌نام کرد، اما پس از گذشت مدتی به دلیل شغل برنامه‌نویسی که در نیویورک یافت، دانشگاه را رها کرد.

جد مک کالب در سال ۲۰۰۰ شرکت متا ماشین (MetaMashine) که یک مرورگر فراداده بود را تأسیس کرد. این مرورگر به کاربران اجازه می‌داد عناوین، کلمات کلیدی، مجوزها و مالکیت تصاویر مختلف را ایجاد یا ویرایش کنند. جد در شرکت متا ماشین نقش مدیر ارشد تکنولوژی را ایفا می‌کرد و با کمک سم یاگان (Sam Yagan) که مدیرعامل شرکت بود، تصمیم به توسعه نرم‌افزار جدیدی به نام “eDonkey” را گرفتند. این نرم‌افزار یک شبکه اشتراک‌گذاری فایل به شکل غیرمتمرکز و همتا به همتا است و جد مک کالب به کمک این تکنولوژی قصد داشت تا زندگی انسان‌ها را بهتر کند. تا سال ۲۰۰۶ با داشتن بیشتر از ۲۰۰ سرور اختصاصی، این نرم‌افزار به یکی از محبوب‌ترین شبکه اشتراک‌گذاری فایل در وب تبدیل شد. اما در همان موقع به دلیل اشتراک غیرمجاز موسیقی‌های قانونی از پلتفرم eDonkey شکایت شد و مجبور شدند به‌روزرسانی آن را متوقف کنند. در همین دوران جد مک کالب خودش را از این پروژه جدا کرد.

آشنایی با شخصیت جد مک کالب

جد مک کالب شخصیت بسیار مرموزی دارد و ترجیح می‌دهد به‌جای پرداختن به بحث‌های بی‌مورد و حاشیه، روی کارش تمرکز کند. درحالی‌که بسیاری از  شخصیت‌های شناخته شده دنیای کریپتوکارنسی علاقه‌مند به حاشیه هستند و در توییتر خود فعالیت می‌کنند، جد مک کالب اصلاً این‌گونه نیست. آخرین مطلبی که در صفحه توییتر منتشر کرده است مربوط به مدت‌ها قبل است. او در رویدادهای بازار ارزهای دیجیتال و پادکست‌ها حضور دارد و درباره فعالیت‌های خود صحبت می‌کند.

جد مک کالب در دنیای بلاکچین

جد مک کالب درحالی‌که در سال ۲۰۰۹ با “MiSoon Burzlaff” ازدواج کرد، فردی به نام ساتوشی ناکاموتو ارز دیجیتال بیت کوین را خلق کرد. این ارز یک سیستم پرداخت مبتنی بر بلاکچین است که انقلابی بزرگ را در صنعت بلاکچین به وجود آورد. جد مک کالب باتوجه‌به تجربه‌ای که فناوری‌های بلاکچین داشت در مدت‌زمان کوتاهی جذب بیت کوین شد و شروع به فعالیت در این زمینه کرد.

تأسیس اولین صرافی بیت کوین، Mt.Gox

جد مک کالب معتقد بود که مردم برای اینکه بتوانند از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال استفاده کنند، نیاز به یک ابزار برای مبادله دارند. در نهایت با همین طرز فکر در جولای ۲۰۱۰ صرافی Mt.Gox را تأسیس کرد. Mt.Gox اولین صرافی بیت کوین در دنیا شمرده می‌شود و فعالیت خود را در ژاپن شروع کرده است. در آن زمان بیش از ۷۰ درصد معاملات بیت کوین در این صرافی انجام می‌شد. سال ۲۰۱۱ جد مک کالب این صرافی را فروخت و به‌عنوان یک شریک کوچک به فعالیت خود در این صرافی ادامه دارد. در سال ۲۰۱۴ این صرافی هک شد و حدود ۸۵۰ هزار بیت کوین به سرقت رفت. پس از وقوع این اتفاق، مالکین صرافی اعلام ورشکستگی کردند و این صرافی منحل شد.

جد مک کالب؛ خالق ریپل

جد مک کالب و تولد ریپل

در سال ۲۰۱۱ شروع به بررسی تکنولوژی به‌کاررفته در بیت کوین کرد و متوجه برخی از اشکالات شد. او تصمیم گرفت رمز ارزی را ایجاد کند که عملکرد خیلی بهتری از بیت کوین داشته باشد. به همین جهت ایده ساخت ریپل در ذهنش جرقه خورد. جد مک کالب با کمک یک تیم متخصص توانست پروژه ریپل را عملی کند و از آن پس همه او را به نام خالق ریپل می‌شناختند. این ارز دیجیتال در مدت‌زمان کوتاهی توانست جایگاه خوبی را در لیست بهترین ارزهای دیجیتال پیدا کند. پس از اختلاف نظرهای زیاد مابین خالق ریپل و دیگر اعضای تیم، در سال ۲۰۱۳ جد مک کالب تصمیم گرفت شرکت ریپل را ترک کند. باتوجه‌به اجماعی که انجام شد، مک کالب به مدت ۷ سال اجازه داشت مقدار محدودی از ریپل را معامله کند. اواخر سال ۲۰۲۰، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا شرکت ریپل را به فروش اوراق بهادار متهم کرد. این کمیسیون ادعا دارد که شرکت ریپل، ارز دیجیتال بومی خود را به‌عنوان یک ارز به فروش می‌رساند. دادگاه ریپل هنوز در مرحله کشف و بررسی قرار دارد و هیچ نتیجه قطعی و مشخصی منتشر نشده است.

استلار؛ پروژه جدید مک کالب

یک سال پس از ترک شرکت ریپل، جد مک کالب با یک پروژه جدید به دنیای ارزهای دیجیتال بازگشت. هدف اصلی خالق استلار از ایجاد این ارز، ایجاد یک پروتکل متن‌باز برای افزایش مشارکت اقتصادی مردم بود. پس از مدتی استلار به رقیب اصلی ریپل تبدیل شد. با مقایسه ریپل و استلار می‌فهمیم که برخلاف XRP که بیشتر روی معاملات بین دو شرکت تمرکز دارد، استلار روی معاملات مصرف‌کننده و شرکت (B2C) بیشتر کار می‌کند.

سال ۲۰۱۴، پروژه استلار با دریافت یک وام ۳ میلیون دلاری وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. استلار در ابتدا در بستر بلاکچین ریپل فعالیت خود را شروع کرد اما در سال ۲۰۱۵ توانست پروتکل اختصاصی خود را راه‌‌اندازی کند. برخی از کارشناسان حوزه کریپتو معتقدند استلار، انتقام مک کالب از بنیاد ریپل است. خالق استلار با استفاده از این دارایی دیجیتال توانست سهم زیادی را از بازار بگیرد.

در سال ۲۰۱۹ یک تغییر قابل‌توجه در اولویت‌بندی مجدد در توسعه شبکه استلار مشاهده شد. در ماه می، به دلیل اختلال به وجود آمده در شبکه به مدت ۱ ساعت آفلاین شد. جالب است بدانید که این پروتکل برای قراردادن ایمنی در شبکه طراحی شده‌است. برای مثال، پیش از آنکه شبکه توسط کاربران در معرض خطر قرار بگیرند، شبکه به طور خودکار خاموش می‌شود. تیم جد مک کالب بعد از آن زمان عملکرد پروتکل را ارتقا دادند تا این شبکه در مقابل خطرات، مقاومت بیشتری داشته باشد.

در نهایت ما انتظار داریم تیم جد مک کالب با تمرکز بیشتر بر پیشرفت شبکه و توسعه آن، تلاش خود را برای ماندن در رقابت فضای ارزهای دیجیتال که به‌سرعت در حال پیشرفت است، به بالاترین حد خود برسانند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا