مقالات ارز دیجیتال

مقایسه ریپل و استلار، دو پلتفرم قدرتمند تسهیل‌کننده تراکنش‌های مالی

ریپل (Ripple) و استلار (stellar) دو شرکت متفاوت با اهداف جداگانه هستند که خدمات ویژه‌ای را در مورد ارزهای دیجیتال و دنیای کریپتوکارنسی ارائه می‌دهند. به دلیل شهرت شبکه‌های بلاک چین دیگر مثل اتریوم و بیت کوین، ممکن است که در مورد ریپل و استلار کمتر شنیده باشید. در این مقاله قرار است که بررسی کنیم، چه چیزهایی باعث شده‌اند که این دو شبکه در مقابل یا در کنار هم قرار بگیرند؟ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به درک بهتری از مقایسه ریپل و استلار دست یابید و درباره  خرید ریپل (XRP) تصمیم‌گیری کنید.

تاریخچه به وجود آمدن رپیل و استلار

سال‌ها پیش دو شریک تصمیم گرفتند تا برای ایجاد یک راه حل جهت تسهیل تراکنش‌های مالی بین‌المللی، شبکه‌ای مبتنی بر بلاک چین را راه‌اندازی کنند. این دو شریک که با نام‌های «کریس لارسن – Chris Larsen» و «جد مک کالب – Jed McCaleb» شناخته می‌شوند، قرار گذاشتند تا این شراکت را در قالب یک مؤسسه مالی راه‌اندازی و ارائه کنند. در نتیجه همکاری و شراکت لارسن و مک کالب، مؤسسه مالی ریپل (Ripple) به وجود آمد تا به عنوان یکی از قوی‌ترین شبکه‌های بلاک چین برای ایجاد تراکنش‌های بین‌المللی محسوب شود. حدود دو سال بعد از ایجاد ریپل، مک کالب به دلیل تفاوت نظرهایی که با شریک خود داشت، از این شراکت استعفا داد و برای راه‌اندازی پروژه مورد نظر خود، به گردآوری یک تیم مشغول شد.

جد مک کالب در سال ۲۰۱۴ با گردآوری یک تیم زبده، برای تشکیل یک مؤسسه مالی رقیب ریپل اقدام کرد و در نتیجه شبکه استلار (Stellar) به وجود آمد. البته رقابت با ریپل در ابتدای راه‌اندازی استلار به فراموشی سپرده شد تا با راه‌اندازی و طراحی کردن یک شبکه قدرتمند، سریع و مقرون‌به‌صرفه برای حواله‌های بین‌المللی و انواع تراکنش‌های مالی، در کنار کاربران سرتاسر دنیا بایستد. در نهایت، شبکه استلار با اهداف، خط مشی‌ها و فلسفه وجودی متفاوت‌تری نسبت به ریپل راه‌اندازی شد تا شباهت‌های بین این دو شبکه به حداقل برسد.

با این که مقایسه ریپل و استلار نشان می‌داد که اهداف هرکدام از این شبکه‌ها با یکدیگر متفاوت است، اما به دلیل این که توسعه‌دهندگان هر یک از این شبکه‌ها سابقه همکاری با یکدیگر را داشتند، کدهایی که برای راه‌اندازی هر دو استفاده شد، یکسان بودند. با این حال، مک کالب پس از گذشت شش ماه از راه‌اندازی استلار، کدهای آن را به‌روزرسانی کرد تا شباهت‌ها در مقایسه ریپل و استلار به کمترین مقدار خودش برسد.

ریپل چیست؟

توکن ریپل xrp

شبکه ریپل (Ripple) که پیش‌تر از این به داستان راه‌اندازی آن توسط لارسن و مک کالب اشاره کردیم، در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شد و توکن بومی آن با عنوان XRP شناخته می‌شود. مهم‌ترین ایده‌ای که این شبکه قدرتمند دنبال می‌کند، این است که با به وجود آوردن بستری مناسب، سیستم های کراودفاندینگ و بانکداری بتوانند، همه خدمات نقل‌وانتقال پول را به صورت آنی، سریع و لحظه‌ای انجام دهند. در مقایسه ریپل و استلار، این شبکه ریپل است که همه این خدمات انتقال پول را تقریباً بدون دریافت هرگونه هزینه انجام می‌دهد. قیمت هر واحد توکن XRP در اواخر مارچ ۲۰۲۲ برابر با ۰.۸۱۳۵۳۷ دلار برآورد می‌شود و حجم معاملات روزانه آن برابر با ۱,۸۷۳,۰۷۰,۰۰۰.۰۰ دلار است.

شبکه ریپل بر اساس دفتر کل توزیع‌شده یا DLT استوار شده است. نکته مهم در مورد مقایسه ریپل و استلار در اینجاست که ریپل با برخورداری از فناوری DLT نیاز به شخص ثالث را از بین برده است و همچنین، هزینه انتقال پول را به حداقل مقدار ممکن کاهش می‌دهد. علی‌رغم این که جامعه هدف شبکه ریپل، بانک‌ها و مؤسسات مالی را نشانه گرفته است، اما کاربران و تریدرهای بسیاری از توکن XRP برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند.

حواشی مربوط به خطرناک بودن ریپل

حوالی سال ۲۰۲۰،شکایتی علیه ریپل، مبنی بر کلاهبرداری‌های آن در عرضه توکن‌هایش مطرح شد؛ این شکایت که از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) مطرح شد، اتهاماتی را متوجه ریپل و توکن بومی آن یعنی XRP مطرح کرد که باید به آنها رسیدگی می‌شد. حالا انتظار می‌رود که دادگاه ریپل در سال ۲۰۲۲ به نتیجه نهایی برسد و تصمیمات نهایی برای فعالیت آن در نظر گرفته شود. جرمی هوگن (Jeremy Hogan) وکیل معتبر دادگستری در آمریکا اظهار امیدواری کرده که مسائل حقوقی بین SEC و ریپل به زودی به پایان برسند.

استلار چیست؟

توکن بومی استلار با عنوان XLM

همان‌طور که اشاره کردیم، مک کالب پس از جدایی از تیم ریپل، برای راه‌اندازی پروژه‌ای جدید آماده شد. ایده راه‌اندازی استلار (Stellar) در سال ۲۰۱۴ عملی شد و نکته مهم در مورد مقایسه ریپل و استلار، نشانگر این است که این دو شبکه از لحاظ ارسال، دریافت و به طور کلی، نقل‌وانتقال پول و وجوه شبیه به هم عمل می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، هم استلار و هم ریپل امکان انتقال پول به صورت آنی و سریع را فراهم می‌کنند. البته فراموش نکنید که مهم‌ترین تفاوت این دو شبکه قدرتمند در هدف آنهاست؛ به همین منظور مقایسه ریپل و استلار نشان‌دهنده آن است که استلار برای همه اقشار جامعه طراحی شده است، در حالی که ریپل به صورت اختصاصی برای بانک‌ها کار می‌کند.

توکن اختصاصی شبکه استلار با عنوان XLM شناخته می‌شود و ارزش آن در اواخر مارچ ۲۰۲۲ برابر با ۰.۱۹۷۱۹۲ دلار است. شما می‌توانید با استفاده از خدمات مجموعه والکس، همان‌طور که برای خرید ریپل پیشنهاد کردیم، برای خرید استلار (XLM) هم اقدام کنید و آینده سودآور آن بهره‌مند شوید.

اگر بخواهیم مقایسه ریپل و استلار را در سطح کارایی بررسی کنیم، باید به این نکته اشاره داشته باشیم که توکن ریپل یا همان XLM برای همه اقشار جامعه و همچنین بانک‌ها کاربرد دارد، در صورتی که توکن XRP عمده کاربرد خود را متوجه بانک‌ها کرده است. مهم‌ترین هدف استلار این است که با ایجاد بستری مناسب و کارآمد بتواند، راهی سریع، قدرتمند و کم‌هزینه را برای انتقال پول اقشار فقیر جهان فراهم کند. با در نظر گرفتن همه این اوصاف، مقایسه ریپل و استلار از منظر پروتکل‌هایی که از آنها استفاده می‌کنند، هم مطرح است. استلار با استفاده از پروتکل مخصوص به خود، در ابتدا پول نقدی که از سمت فرستنده انتقال داده شده است را به توکن XLR تبدیل می‌کند؛ سپس این توکن را به ارز مورد نظر که برای شخص گیرنده انتقال داده می‌شود، انتقال می‌دهد تا با تبدیل توکن به ارز، عملیات انتقال پول را به سادگی انجام دهد.

شباهت‌های ریپل و استلار از نظر 

شباهت‌هایی که در هر دو شبکه ریپل و استلار وجود دارند، باعث شده‌اند که بسیاری از این دو به عنوان یک راه حل برای تراکنش‌های مالی یاد کنند؛ با وجود شباهت های ریپل و استلار، باید به این باور رسید که هدف این شبکه‌ها با یکدیگر از زمین تا آسمان متفاوت است. اگر می‌خواهید بدانید که شباهت‌های این دو شبکه چه چیزهایی هستند، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • هر دو شبکه ریپل و استلار دارای نودها یا گره‌های خصوصی هستند. این نودهای اختصاصی به جای فرایند ماینینگ یا استخراج کار می‌کنند. به طور کلی در شبکه‌‌های بلاک چین مختلف از جمله بیت کوین از ماینرها یا استخراج‌کننده‌ها برای به وجود آوردن بلاک‌های جدید شبکه و همچنین واحدهای جدید ارز دیجیتال استفاده می‌کنند؛ این فرایند در ریپل و استلار وجود ندارد و در عوض با استفاده از نودها یا گره‌های مخصوص به خودشان، تراکنش‌ها مالی را با موفقیت به ثبت می‌رسانند. البته این فرایند در مقایسه با فرایند ماینینگ یا استخراج کردن، بسیار متفاوت است و به جای استفاده از کاربران عادی، از متخصصینی استفاده می‌شود که می‌توانند بستر مناسب برای تراکنش‌های مالی بانک‌ها و مؤسسات را به وجود بیاورند.
  •   هر دو شبکه با تکیه بر دفتر کل توزیع‌شده فعالیت می‌کنند.
  •  تراکنش‌های مالی در هر دو شبکه تقریباً رایگان و البته فوری هستند و می‌توان برای نقل‌وانتقال مالی بین‌المللی روی آنها حساب ویژه‌ای باز کرد.
  •   سیستم توزیع توکن یا سکه در هر دو شبکه ریپل و استلار یکسان است. مقایسه ریپل و استلار از نظر شباهت آنها نشان می‌دهد که اکثر توکن‌های بومی این شبکه‌ها در کنترل توسعه‌دهندگان و توزیع‌کنندگان آنها وجود دارند. برخلاف سایر شبکه‌های بلاک چین مثل اتریوم که فرایند استخراج یا ماینینگ در آنها به صورت منظم صورت می‌پذیرد، توکن‌های ریپل و استلار با توجه به خواسته‌های توسعه‌دهندگانشان به وجود می‌آیند.

مقایسه ریپل و استلار نشان می‌دهد که با وجود همه این شباهت‌ها، تفاوت‌های اساسی و بنیادینی هم وجود دارند که جامعه هدف و سنگ بنای فعالیت هرکدام را از آن یکی مجزا می‌سازند.

تفاوت‌های اساسی ریپل و استلار از نظر

تفاوت های ریپل و استلار

حالا که مقایسه ریپل و استلار را از لحاظ مختلف مورد واکاوی و بررسی قرار داده‌ایم، نوبت به مرور تفاوت‌های اساسی آنها رسیده است که فلسفه وجودی و هدف فعالیت آنها را تعریف می‌کنند. تفاوت های ریپل و استلار شامل تمامی جزئیات و ویژگی‌های این دو شبکه (اعم از عدم اشتراک نظر مک کالب با لارسن و الگوریتم‌های مورد استفاده) می‌شوند. در این بخش از مقاله قرار است که بُعد عمیق‌تری از مسئله مقایسه ریپل و استلار را زیر ذره‌بین قرار دهیم تا با تمامی نکات این بحث آشنا شوید. در ادامه، همه این تفاوت‌ها به صورت مجزا و مفصل مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

مقایسه ریپل و استلار از منظر هدف و عملکرد

مک کالبو لارسن پیش از جدایی، بر سر موضوع عملکرد شبکه ریپل اختلاف نظر داشتند؛ لارسن عقیده داشت که ریپل باید به صورت اختصاصی برای شبکه‌های بانکی کار کند و مک کالبنمی‌خواست چنین عملکردی به صورت انحصاری برای بانک‌ها به وجود بیاید. با توجه به این که مک کالبخواستار ایجاد شبکه‌ای کاربردی برای تمامی اقشار جامعه بود، تصمیم گرفت که استلار را راه‌اندازی کند.

برخلاف شبکه ریپل که تمایلی به ارائه خدمات ارزان و غیر بانکی ندارد، استلار به منظور ارائه خدمات نسبتاً رایگان و بسیار کم‌هزینه برای کشورهای فقیر و در حال توسعه به وجود آمده است تا تمامی خدمات تراکنش‌های مالی را در اختیار افراد مختلف قرار دهد.

الگوریتم‌های اجماع و توزیع

یکی از مهم‌ترین نکات مقایسه ریپل و استلار در مورد موضوع الگوریتم اجماع و فرایند توزیع آنهاست. اگر در مورد دنیای ارزهای دیجیتال اطلاعات کافی داشته باشید، حتماً به خوبی می‌دانید که شبکه‌های بلاک چین عمدتاً با تکیه بر دو الگوریتم اثبات سهام (PoS) و الگوریتم اثبات کار (PoW) فعالیت می‌کنند؛ نه استلار و نه ریپل، هیچ‌کدام از آنها از این الگوریتم‌ها استفاده نمی‌کنند. الگوریتمی که برای ریپل استفاده می‌شود، با عنوان الگوریتم تحمل‌پذیری پروتکل FBA (خطای بیزانس) شناخته می‌شود که در طی آن باید حدود ۶۶ درصد از تأییدکنندگان، هر تراکنشی را تأیید کنند و میزان تأییدکنندگان سودجو با مخرب همیشه کمتر از ۳۳ درصد باشد.

برخلاف ریپل که بر پایه پروتکل BFT (خطای بیزانس) استوار شده است، استلار بر پایه پروتکل اجماع استلار یا همان SCP بنا شده است. به دلیل این که فرایند اعتبارسنجی و استخراج در شبکه‌های استلار و ریپل توسط افراد خاص و محدود انجام می‌شود، شبهات بسیاری در مورد نحوه توزیع و فعالیت آنها مطرح است.

مقایسه ریپل و استلار از نظر تورم

علی‌رغم این که توزیع‌‌کنندگان و توسعه‌دهندگان ریپل و استلار هروقت که اراده کنند، می‌توانند ارزهای جدید را وارد بازار کنند، حجم و مقدار این ارزها با یکدیگر متفاوت خواهند بود. همان‌طور که در چاپ پول در دنیای واقعی به ایجاد تورم منجر می‌شود، ایجاد کردن ارزهای دیجیتال توسط استلار و ریپل هم به تورم‌های متفاوت منجر خواهد شد. مقایسه ریپل و استلار از لحاظ تورم نشانگر آن است که مقدار تورم برای توکن بومی استلار برابر با یک درصد به ازای هرسال است؛ در عوض، ساختار ریپل به نحوی است که تورم منفی در آن جریان دارد. به عبارت ساده‌تر، تورم منفی جاری در شبکه ریپل باعث کاهش مقدار توکن‌های بومی آن می‌شود.

مقایسه ریپل و استلار از لحاظ کیف پول دیجیتال

هر کاربری که بخواهد از کیف پول دیجیتالی (Wallet) شبکه ریپل برای انتقال پول استفاده کند؛ باید حداقل ۲۰ واحد توکن بومی ریپل یا همان XRP را داشته باشد. نکته جالبی که در مورد استلار وجود دارد، این است که طبق هدف مک کالب (مبنی بر قابل دسترس بودن این شبکه برای کشورهای فقیر و همه اقشار جامعه)، مقدار هزینه‌های آن بسیار پایین‌تر از ریل هستند. هزینه ساخت یک کیف پول اختصاصی در استلار حدوداً برابر با یک استلار است و این، در برابر هزینه ریپل برای ساخت کیف پول بسیار ناچیز است.

وقت تصمیم‌گیری است؛ ریپل یا استلار؟

ریپل (Ripple) و استلار (Stellar) به عنوان دو شبکه قدرتمند برای انتقال بین‌المللی پول و تراکنش‌های مالی محسوب می‌شوند. با توجه به این که مدیران تیم توسعه‌دهنده این دو شبکه در ابتدا با یکدیگر شریک و همکار بودند، به دلیل اختلاف نظرات در مورد هدف و نحوه عملکرد شبکه ریپل، از یکدیگر جدا شدند و این جدایی باعث به وجود آمدن شبکه استلار شد. این مقاله که به صورت تخصصی در مورد مقایسه ریپل و استلار از لحاظ شباهت و تفاوت تهیه شده است، به بیان این نکته می‌پردازد که چرا این دو شبکه بسیار متفاوت هستند. بعضی از افراد گمان می‌کنند که ای دو شبکه از لحاظ هدف و عملکرد یکسان هستند، در صورتی که این طور نیست و شواهدی که در این مقاله بیان شده‌اند، گویای این مسئله هستند.

شما می‌توانید با مطالعه این مقاله، تمامی نکات مهم در مورد مقایسه ریپل و استلار را به دست بیاورید و برای فعالیت در هرکدام از شبکه‌ها اقدام کنید. راستی، اگر قصد دارید که در توکن‌های بومی استلار و ریپل سرمایه‌گذاری کنید، از خدمات مجموعه والکس استفاده کنید و با کارمزدی معقولانه، هرکدام آنها را بخرید. ضمناً شما می‌توانید نظراتتان را در مورد عملکرد استلار و ریپل برای ما بنویسید و به بررسی تفاوت‌های دیگر این دو شبکه بپردازید. به نظر شما چه نکات دیگری در مورد مقایسه ریپل و استلار وجود دارند؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا