مقالات ارز دیجیتال

نتیجه دادگاه ریپل تعیین‌کننده آینده ارزهای دیجیتال خواهد بود

شرکت‌های مالی و بانک‌های بزرگی با استفاده از محصولات ریپل، برای انجام انتقال‌‌های خود، روند معاملات مالی را بهبود می‌دهند. اما چند سالی است که این شرکت درگیر یک پرونده مالی شده است که در تمام این سال‌‌ها تأثیر مستقیمی روی فعالیت رمزارز ریپل و ارزش آن داشته است. همه کسانی که رمزارز  XRP را در سبد رمزارزهای خود دارند، پیگیر شکایت ریپل و نتایج این دادگاه هستند. با توجه به اهمیت این موضوع در این مطلب آخرین وضعیت منتشر شده از نتیجه دادگاه ریپل را با هم بررسی می کنیم.

ماجرای تشکیل پرونده در دادگاه ریپل

همان‌طور که گفتیم، رمزارز  XRP یکی از محصولات شرکت ریپل است. محصولی که تا امروز هنوز سرپرست مشخصی پیدا نکرده و ادعاها برای ماهیت آن سرمایه‌گذاران این رمزارز را سردرگم کرده است.

ناوبری ریپل به‌گونه‌ای طراحی شده است که به بانک‌ها و سایر شرکت‌های خدمات مالی اجازه می‌دهد پول را سریع‌تر و با هزینه کمتر به آن‌سوی مرزها ارسال کنند. این شرکت همچنین محصول دیگری را به بازار عرضه می‌کند که از XRP برای پرداخت‌های فرامرزی به نام نقدینگی درخواستی استفاده می‌کند.

ماجرا پرونده و نتیجه دادگاه ریپل

اواخر دسامبر ۲۰۲۰ کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، شرکت ریپل را به فروش اوراق بهادار ثبت نشده متهم کرد. این کمیسیون ادعا داشت که شرکت ریپل از سال ۲۰۱۳ رمزارز ریپل را به‌عنوان یک ارز دیجیتال به فروش می‌رساند.  این در حالی است که XRP اوراق بهاداری است که باید به سازمان بورس اوراق بهادار منتقل شود و تحت نظارت این سازمان باشد. 

 SEC (کمیسیون بورس اوراق بهادار) شکایت خود از ریپل و مدیران ارشد آن را با این موضوع آغاز کرد که شرکت ریپل طی فروش ثبت‌نشده اوراق بهادار و با فروش این رمزارز به سرمایه‌گذاران نهادی توانسته است ۱.۳ میلیارد دلار سرمایه جذب کند. ریپل و سایر احزاب از آن زمان با ادعاهایی مبنی بر اینکه SEC در ارزیابی خود مغرضانه است، مقابله کردند و این ادعا را بی‌اساس دانستند. اسناد و مدارکی از هر دو طرف شکایت به دادگاه ارائه می‌شد تا امروز نتیجه دادگاه ریپل را در هاله‌ای از ابهام برده است. پیش‌بینی منطقی و مشخصی برای قیمت ریپل (XRP) نمی‌توان داشت.

ادعای SEC درباره دادگاه ریپل

SEC در یک اقدام قانونی خود که در پایان دسامبر انجام داد، ادعا کرد که XRP به‌عنوان یک اوراق بهادار قابل طبقه‌بندی است. زیرا برای تأمین مالی پلتفرم ریپل استفاده شده است که انتقال پول را برای بازارهای کوچک مالی و خرده‌فروشی تسهیل می‌کند.

 در این فرآیند، مدیران پلتفرم با فروش XRP توانسته‌اند سود مالی قابل‌توجهی دریافت کنند. طبق مقررات SEC، اوراق بهادار باید در کمیسیون ثبت شود و برخی اطلاعات مالی باید به‌صورت عمومی افشا شود. در اصل هدف از این ادعا مقابله با تقلب و حفظ منافع سرمایه‌گذاران است.

ادعای sec

SEC  نگران ارتباط ریپل با XRP است و ادعا می‌کند که این شرکت و مدیران آن کاری خلاف قانون حاکم بر ابزارهای مالی و تجاری انجام داده‌اند. حتی در ادعا و اسناد اخیری که ارائه شد تا نتیجه دادگاه ریپل را تغییر دهد، این رمزارز را یک موقعیت امنیتی دانستند. 

این در حالی است که ریپل ادعا می‌کند که XRP نباید یک مسئله امنیتی در نظر گرفته شود. همچنین رگولاتورها در سراسر جهان نگاه دقیق‌تری به ارزهای دیجیتال دارند، بازاری که هنوز تا حد زیادی کنترل نشده است، اما در سال گذشته رونق قابل‌توجهی داشته است.  

 درواقع چنین قانونی پاسخگوی طرح‌های بی‌شمار و متنوعی است که افراد مختلف ایجاد می‌کنند و با وعده رسیدن به سود، دنبال بهره‌بردن از پول دیگران هستند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد و نمونه‌ای مثل ریپل بر سر زبان‌ها بیفتد که مدیران ارشد آن با سرپیچی از قوانین آن را بفروشند و به سود کلان برسند، پس به‌عنوان یک مورد امنیتی به‌حساب می‌آید.

پاسخ مدیران ارشد برای شکایت ریپل

اکثر شرکت‌هایی که توسط SEC هدف قرار می‌گیرند به این شیوه تسویه‌حساب می‌کنند. بااین‌حال، این مورد در مورد ریپل صدق نمی‌کند. همچنین مدیران ریپل معتقدند که SEC در مورد نحوه اعمال تعریف «امنیت» برای ارزهای مجازی مغرضانه بوده است. اگر صحت این موضوع ثابت شود، اقتدار کمیسیون را تضعیف خواهد کرد، نه اینکه اعتبار پرونده آنها را خدشه‌دار کند.

پاسخ مدیران ریپل

این شرکت برای تغییر نتیجه دادگاه ریپل به طور خاص به برخی از ارتباط‌هایی که اعضای SEC با دیگر پلتفرم‌های رمزنگاری، به‌ویژه اتریوم داشته‌اند، اشاره کرده است. درحالی‌که هنوز شواهد کمی از این روابط وجود دارد. این واقعیت که کمیسیون به اتریوم مجوز قانونی اوراق بهادار را در حین حمله به XRP داده است، مشکوک به نظر می‌رسد. این امر به‌ویژه ازآنجایی‌که اتریوم در ابتدا بودجه عملیات خود را با یک ICO تأمین می‌کرد، صدق می‌کند که کاملاً یک مورد امنیت محسوب می‌شود.

فرازوفرود‌های پرونده شکایت ریپل

SEC  در پاسخ به اتهاماتی که در پرونده شکایت ریپل از طرف مدیران ارشد این شرکت به SEC وارد شده است ادعا کرده که اتریوم در حال حاضر به‌صورت غیرمتمرکز عمل می‌کند. همین موضوع باعث شده تا آن را از مقررات اوراق بهادار محروم کند.

این ادعا یک‌بار دیگر ریپل را سراغ یک ابهام بزرگ برد.  این سؤال مطرح شد که اگر چنین قانونی درباره اتریوم وجود دارد چرا XRP مورد حمله قرار گرفته است؟

شایان‌ذکر است که ریپل در ابتدا از طریق سرمایه‌گذاری خطرپذیر، نه یک ICO، تأمین مالی می‌شد و اکنون ادعا می‌کند که عملیات آن تفاوتی اساسی با عملیات اتریوم ندارد. علاوه بر همه اینها، ریپل مدعی است که آنها هیچ اطلاع درستی نداشتند که آنچه انجام می‌دادند نقض قانون اوراق بهادار است. خود SEC اخیراً اعتراف کرده است که هیچ بیانیه‌ای در مورد اینکه آیا XRP می‌تواند قبل از تشکیل پرونده خود به‌عنوان یک امنیت طبقه‌بندی شود، ارائه نشده است.

همچنین اتهامات دیگری که متوجه این شرکت است و می‌تواند نتیجه دادگاه را تغییر دهد می‌گویند که شرکت تا امروز برای ارائه خدمات بازارسازی و خرید‌وفروش مستقیم توزیع توکن‌‌های XRP تلاش کرده است. این در حالی است که هیچ اظهارنامه‌ای از طرف مدیران ارشد ریپل برای فروش رمزارز  XRP منتشر نشده است.

فرازوفرودهای نتیجه دادگاه ریپل

طبق قوانین SEC اشخاص و شرکت‌هایی که در حوزه‌های ارز دیجیتال فعال هستند، باید ابتدا اطلاعات عرضه رمزارزها را به این کمیسیون ارائه دهند. درصورتی‌که اطلاعات رمزارز مناسب با اطلاعات لازم برای تشخیص یک اوراق بهادار باشد و تحت قوانین اوراق بهادار قرار بگیرد، زیر نظر حوزه نظارتی این سازمان خواهد بود و می‌تواند از معافیت‌های تعین شده مختلفی استفاده کند. 

اگرچه حوزه ارزهای دیجیتالی مدت‌ها است منتظر است تا قانون‌گذاری نهایی و مشخص‌کردن خط و مرزها را از طرف SEC دریافت کند، اما این سازمان هنوز قانون‌گذاری‌های قابل‌توجهی برای این سازمان نداشته است.

تأثیر نتیجه دادگاه ریپل روی ارزش XRP

اخبار و شکایاتی که علیه ریپل انجام شد تأثیر زیادی روی قیمت ریپل (XRP) داشت و سقوطی کم‌تجربه در آن سال‌ها برای ریپل رقم زد. بعد از ادعا و شکایتی که علیه ریپل به دادگاه رسید، رمزارز XRP در مهم‌ترین صرافی های ارز دیجیتال مثل بایننس، کوین باس، بیتریکس و… به تعلیق درآمد.  تا کنون هم تصمیم نهایی درباره نتیجه دادگاه ریپل مشخص نشده است.

آخرین نتیجه دادگاه ریپل

آخرین نتیجه دادگاه ریپل

جرمی هوگان که اکنون مسئولیت پرونده را به‌عنوان وکیل دادگستری به عهده دارد، درباره پرونده شکایت ریپل نظرات و اظهاراتی را در صفحه توییتر خود به اشتراک گذاشت و گفت: باتوجه‌به سندها و مدارکی که تا امروز هر دو طرف شکایت به دادگاه ارائه داده‌اند، انتظار می‌رود نتیجه دادگاه تا آپریل سال ۲۰۲۲ به پایان برسد.

براد گارلینگ هاوس هم طی مصاحبه اخیری که داشت، نتیجه دادگاه ریپل را این‌طور پیش‌بینی کرد:

 اگرچه توکن XRP از زمانی که به‌خاطر SEC روی زبان‌ها افتاد کاهش بسیار چشم‌گیری داشته است، اما در نهایت امروز موفق شده تا حد زیادی از آن بحران‌ها عبور کند و در حال سوارشدن بر آخرین موج کریپتو با بیش از ۳۷۰ درصد افزایش از سال تا به امروز است.

گارلینگ هاوس گفت که امارات متحده عربی، ژاپن، سنگاپور و سوئیس نمونه‌هایی از کشورهایی هستند که در تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال «رهبری» نشان می‌دهند، درحالی‌که چین و هند این صنعت را سرکوب کرده‌اند. در پایان گارلینگ هاوس نسبت به نتیجه دادگاه ریپل خوش‌بین بود و اظهار داشت به‌طورکلی، جهت سفر شکایت ریپل بسیار مثبت است.

آخرین بروزرسانی دعوای ریپل

در دعوای ریپل تاریخ‌هایی وجود دارد که در آن‌ها اتفاقات مهمی افتاده است. در ادامه مراحل پیشرفت پرونده ریپل را از سال ۲۰۲۱ تا زمان نگارش این مقاله می‌بینید.

۲۱ دسامبر سال ۲۰۲۰: کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا شکایتی علیه دو مدیر اجرایی Ripple Labs و خود شرکت تنظیم کرد. گارلینگ هاوس به جای برآورده کردن خواسته‌های SEC اعلام کرد که در پرونده دادگاه XRP از خود دفاع می‌کند.

۲۸ دسامبر ۲۰۲۰: کوین بیس اعلام کرد که توکن XRP را از فهرست خارج می‌کند.

۳ مارس ۲۰۲۱: لارسن و گارلینگ هاوس نامه‌هایی به دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک ارسال کردند و اعلام کردند که از SEC هیچ اخطاری دریافت نکرده‌اند.

۸ مارس ۲۰۲۱: کمیسیون بورس و اوراق بهادار با درخواست قاضی برای رسیدگی فوری پاسخ داد.

۲۲ مارس ۲۰۲۱: توسط قاضی نتبرن به SEC گفته شد که توکن XRP دارای ارزش و کاربرد ارزی است و این رمزارز از BTC و ETH متمایز است.

۱۴ ژوئن ۲۰۲۱: دادگاه، مهلت SEC برای افشای سیاست‌های داخلی معاملات ارزهای دیجیتال را تا ۳۱ اوت ۲۰۲۱ تمدید کرد.

۳۱ آگوست ۲۰۲۱: SEC باید سیاست‌های داخلی معاملات ارزهای دیجیتال خود را در این روز افشا کند.

۲۴ ژانویه ۲۰۲۲: نتبرن تا ۱۷ فوریه به SEC اجازه داد تا از ریپل لبز برخی اسناد حساس دولتی لازم را که ادعا می‌کنند XRP اوراق بهادار نیست را دریافت کند.

نتیجه دادگاه ریپل تعیین‌کننده سرنوشت همه رمزارزها

این دعوا هنوز در مرحله کشف و بررسی است و هیچ نتیجه قطعی و مشخصی برای نتیجه دادگاه ریپل تا این لحظه منتشر نشده است. همچنان هر دو طرف در حال جمع‌آوری شواهد برای تقویت ادعاهای فردی خود است. به‌احتمال زیاد، سال‌ها طول می‌کشد تا نتیجه قطعی را ببینیم. بااین‌حال، نتیجه هر زمانی که باشد برای آینده کریپتو مهم است. در حال حاضر، بسیاری از ارزهای مجازی از طریق مقررات CFTC تنظیم می‌شوند که بسیار کمتر از قوانین اعمال شده توسط SEC هستند.

اگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار برنده شود، بر بسیاری از ارزهای مجازی که امروز معامله می‌شوند نظارت جدیدی خواهند داشت. شانس خوبی وجود دارد که این نظارت اضافی بتواند توسعه فناوری را در ایالات متحده متوقف کند. زیرا این فناوری با طراحی مستقل از مقررات سنگین دولتی ساخته شده است. از سوی دیگر، اگر ریپل برنده شود، احتمالاً مقررات سبک‌تر CFTC اعمال می‌شود و فناوری بلاک‌چین برای توسعه بیشتر آزادتر خواهد بود. پرونده SEC علیه ریپل روند طولانی و احتمالاً نامرتب دادرسی دادگاه را در پیش دارد، و همه ما منتظر هستیم تا ببینیم نتیجه چه خواهد شد.

آخرین ادعاها چه زمانی را برای نتیجه دادگاه ریپل تعیین کرده‌اند؟

طبق ادعای وکیل دادگستری پرونده ریپل و باتوجه‌به سندها و مدارکی که تا امروز هر دو طرف شکایت به دادگاه ارائه داده‌اند، انتظار می‌رود نتیجه دادگاه ریپل تا آپریل سال ۲۰۲۲ به پایان برسد.

ارتباط ریپل و XRP به چه صورت است؟

ریپل در اصل یک شرکت بزرگ واقع در سانفرانسیسکو آمریکاست که تمرکز اصلی آن تولید و ساخت محصولات مالی غیرمتمرکز برای بانک‌‌ها و نهادهای مالی است. درواقع هدف اصلی شرکت ریپل این است که بتواند روش انتقال پول بین‌بانکی و بین‌المللی را سریع‌تر، ارزان‌تر و غیرمتمرکز‌تر کند. رمزارز  XRP یکی از محصولات این شرکت است.

رشد ریپل چگونه پیش‌بینی شده است؟

علی‌رغم پرونده باز شکایت SEC علیه ریپل، این رمزارز در حال سوارشدن بر آخرین موج کریپتو با بیش از ۳۷۰ درصد افزایش از سال تا به امروز است. می‌توان انتظار داشت که کوین XRP در سال ۲۰۲۲ به طور میانگین ۱٫۲۲ دلار و در سال ۲۰۲۵ به ۳٫۶۳ دلار برسد و به طور متوسط به ۲۴ دلار در سال ۲۰۳۰ افزایش پیدا کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۳ / ۵. مجموع آرا: ۴

ارزهای دیجیتال و فناوری‌های مربوط به آنها مثل چتری هستند که از هنر تا اقتصاد و از اشیاء تا انسان‌ها می‌توانند زیر این چتر قرار بگیرند. حوزه‌ای که نوشتن از آن برای من پر از آگاهی و لذت است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
5 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
یوسف
یوسف
10 ماه قبل

سلام، اگه ریپل اوراق بهادار شناخته بشه ممکنه بازم شاهد افزایش قیمت باشه یا نه ؟

ر رواقی
ر رواقی
10 ماه قبل
پاسخ به  یوسف

سلام
وقت به خیر
دیدگاه های مختلفی در این باره مطرح است. به گفته‌ جرمی هوگان که وکیلی فعال در حوزه کریپتو است، در صورتی که Ripple Labs به عنوان برنده این پرونده انتخاب شود و به عنوتان اوراق بهادار شناخته نشود، شرایط برای ارز دیجیتال XRP مثبت خواهد شد. اما همانطور توجه داشته باشید که هیچگونه قطعیتی در حوزه کریپتو وجود ندارد.

Mh
Mh
1 سال قبل

سلام نهایتا تا کی نتیجه دادگاه معلوم میشه چون اختلاف منافع فقط میان اتریوم و ریپل نیست چون ریپل در واقع با سوئیفت هم تضاد منافع داره و داره جایگزین سوئیفت میشه و همه از رابطه نزدیک سوئیفت و دولت آمریکا خبر دارند
طبق قانون نهایتا کی نتیجه دادگاه مشخص میشه

احسان موحد
احسان موحد
1 سال قبل

مباحث و مستندات دقیق و اصلی راجع به دادگاه های ریپل و ارزهای دیجیتال را از کجا و چه منابعی میتوان تهیه و پیگیری کرد؟!

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  احسان موحد

سلام و عرض ادب
قطعا تمام مستندات و اطلاعات در خصوص ریپل رسانه‌ای نمیشود و تنها بخشی از آنها منتشر و توسط رسانه های جریان اصلی پوشش خبری داده می‌شود. شما میتوانید از سرویسهای خبری زیر استفاده کنید:
یاهو فایننس، کریپتو نیوز

همچنین اگر به مطالعه اخبار تمام رمزارزها علاقه مندید، ما به شما استفاده از سرویس اگریگیتور کریپتو پنیک را پیشنهاد می‌کنیم.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا