آموزش ابزارهامقالات ارز دیجیتال

آموزش سایت CoinGecko؛ سایت کوین گکو چه اطلاعاتی ارائه می دهد؟

فرض کنید به عنوان فردی فعال در دنیای کریپتوکارنسی قصد انجام معامله‌ای جدید را دارید. در چنین شرایطی برای کسب اطلاعات درباره ارز دیجیتال مورد نظر، بررسی رفتار آن در بازار و تحلیل آینده آن چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ بهترین کار مراجعه به سایت‌های تحلیل ارز دیجیتال است. یکی از حرفه‌ای‌ترین نمونه‌های این سایت‌ها هم سایت کوین گکو (CoinGecko) است که امکانات متنوع و اطلاعات دقیق و کاملی را درباره ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

سایت‌های معتبری که در حوزه بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند برای معامله‌گران این بازار حکم چراغ راهنما را دارند. به همین دلیل است که آموزش سایت CoinGecko برای هر تریدر دنیای رمز ارزها امری واجب و ضروری است. مراجعه به این سایت می‌تواند دید واضح و روشنی نسبت به رفتار توکن مورد نظر در بازار و رفتار جمعی رمز ارزها به فرد دهد. ما در ادامه این مقاله به معرفی سایت کوین گکو و بررسی امکانات موجود در آن خواهیم پرداخت.

معرفی و بررسی سایت کوین گکو

اگر سابقه فعالیت در بازار کریپتو و ارزهای دیجیتال را داشته باشید، احتمالا نام سایت‌های معروفی مثل “CoinMarketCap” و “CoinGecko” به گوشتان خورده است. تریدرها و معامله‌گران بازار ارز دیجیتال برای اینکه فعالیتی اصولی، منطقی و درست داشته باشند باید نسبت به جدیدترین تغییرات رمز ارزها، نظرات مختلف کارشناسان درباره آن‌ها و تحلیل‌ها و بررسی‌هایی که روی آن‌ها شده است آگاه باشند. تا قبل از سال ۲۰۱۸، موثق‌ترین منبعی که این اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می‌داد سایت کوین مارکت کپ بود. اما از سال ۲۰۱۸ به بعد سایت کوین گکو توانست از آن پیشی بگیرد.

رقابت CoinGecko و CoinMarketCap

فعالیت جدی سایت کوین گکو از سال ۲۰۱۴ شروع شد. این سایت دقت نسبتا بیشتری نسبت به رقیب اصلی خود، کوین مارکت کپ دارد و از تعداد زیادی ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. به عبارتی می‌توان اطلاعات مربوط به بیش از ۸۰۰۰ ارز دیجیتال را در این سایت مشاهده کرد. برای مثال شما می‌توانید اطلاعاتی مثل قیمت، نوسانات قیمتی، حجم معاملات و… ارزهای دیجیتال را در بازه‌های زمانی متفاوت (یک ساعت تا یک هفته) در سایت کوین گکو مشاهده کنید.

شما در این سایت می‌توانید با فیلترهای مختلف بین ارزهای دیجیتال جستجو کنید. جالب است بدانید که لیست رمز ارزها در سایت کوین گکو بر اساس میزان سرمایه بازار از بیشترین سرمایه به کمترین سرمایه قابل رویت است. ضمن اینکه این سایت قدرت زیادی در تحلیل و بررسی این رمز ارزها دارد. برای مثال شما می‌توانید آخرین تحلیل فاندامنتال ارائه شده درباره ارز دیجیتال مورد نظر خود را در این سایت مطالعه کنید.

یکی از ویژگی‌های چشمگیر سایت CoinGecko، پیوندهای مفید موجود در آن است که کاربران را به پست‌های کاربردی وبلاگ‌ها، حساب‌های اجتماعی و وب سایت‌های رسمی سوق می‌دهد. ضمن اینکه آدرس قرارداد ارزهای دیجیتال نیز در آن به نمایش گذاشته می‌شود که برای خرید توکن‌های با استاندارد ERC20 از صرافی‌هایی مثل “Uniswap” مفید است.

تحلیل‌های ارزهای دیجیتال در سایت کوین گکو

سایت CoinGecko چه اطلاعاتی را درباره ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد؟

زمانی که وارد صفحه اصلی کوین گکو شوید، اولین چیزی که با آن مواجه می‌شوید، لیستی از ۱۰ ارز دیجیتال برتر موجود در بازار است. شما در این قسمت می‌توانید اطلاعات مفید زیادی درباره رمز ارزها به دست آورید. برای مثال به طور پیش فرض در قسمت “Market” می‌توانید کوین‌های مختلف را بررسی کنید. همچنین در قسمت “Social” که در بالای صفحه سمت راست قرار دارد، می‌توانید تعداد لایک‌های اینستاگرام، فیس بوک و تعداد کاربران تلگرام هر پروژه را ببینید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا رمز ارزهای پرطرفدار را بشناسید. ضمن اینکه فعال بودن و پر کاربر بودن یک پروژه در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند احتمال کلاهبرداری آن پروژه را کاهش دهد.

در قسمت بالای این صفحه می‌توانید تعداد کوین‌ها، صرافی‌ها و حجم بازار یک ارز دیجیتال را مشاهده کنید. ضمن اینکه حجم ۲۴ ساعته و درصد تسلط ارز دیجیتال اتریوم و بیت کوین را نیز مشاهده خواهید کرد. با این اطلاعات می‌توانید رمز ارز مورد نظر خود را با بهترین ارزهای دیجیتال بازار مقایسه کنید.

تعداد کوین‌ها و حجم بازار در CoinGecko

سایت کوین گکو از بیست زبان مختلف پشتیبانی می‌کند. یکی دیگر از اطلاعاتی که این سایت در اختیار کاربران قرار می‌دهد هزینه گس یا “ETH gas” است. این مقیاس نشان دهنده شلوغی شبکه اتریوم است. به کارمزدی که برای انجام یک تراکنش موفق در شبکه اتریوم باید پرداخت شود، هزینه گس می‌گویند. سایر اطلاعات مهمی که سایت کوین گکو به کاربران خود ارائه می‌دهد شامل موارد زیر می‌شود:

  • توکن‌های پرطرفدار
  • اخبار مهم درباره رمز ارزها
  • داده‌های تاریخی
  • مقایسه ارزهای دیجیتال
  • توکن‌های دیفای
  • گزارش درباره شبکه‌های رمز ارزها
  • ویدیوهای آموزشی درباره ارزهای دیجیتال
  • رتبه بندی صرافی‌ها و بررسی آن‌ها
  • نمودارهای خطی برای رمز ارزها

ویژگی‌های سایت CoinGecko

احتمالا تا این قسمت از این مقاله با خصوصیات اصلی سایت کوین گکو آشنا شده‌اید. این سایت اطلاعات معتبری درباره رمز ارزها ارائه می‌دهد، مثل نمایش آخرین قیمت یک دارایی در بازار، گزارش روزانه قیمت دارایی‌ها، شبکه اختصاصی ارزهای دیجیتال، آدرس کانترکت و غیره. همچنین شما می‌توانید در این سایت میزان ترافیک شبکه بلاکچین اتریوم و دامیننس بیت کوین بر آلت کوین‌ها را نیز مشاهده کنید. این اطلاعات روی نتیجه معاملات ارزی و کارمزد نهایی آن‌ها تأثیر زیادی خواهد داشت.

اگر فردی مبتدی در بازار ارزهای دیجیتال هستید می‌توانید از آموزش‌هایی که سایت کوین گکو در قالب ویدئو، پادکست، متن و… منتشر کرده است استفاده کنید. همچنین خوب است بدانید که شما به عنوان یک کاربر در سایت CoinGecko می‌توانید در نظرسنجی‌ها و امتیازدهی‌های مربوط به رمز ارزهای مختلف شرکت کنید.

 آموزش‌های موجود در سایت CoinGecko

امکانات سایت کوین گکو

سایت کوین گکو بخش‌های مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها به موضوع خاصی اختصاص داده شده است. در واقع شما باید بر اساس نیاز خود وارد این بخش‌ها شوید و اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورید. در قسمت “About Us” سایت می‌توانید نسبت به سازندگان و توسعه دهندگان این وب‌سایت آگاهی کسب کنید.

 اطلاعات موجود در سایت CoinGecko

همچنین در قسمت “Search” که در صفحه اصلی سایت قرار دارد می‌توانید ارز دیجیتال مورد نظر خود را سرچ کنید. حال اگر روی کادر جستجو کلیک کنید گزینه‌ای تحت عنوان “Trending Search” را مشاهده می‌کنید که مربوط به ارزهای ترند روز است. با کلیک روی آن می‌توانید رمز ارزهایی که بیشتر سرچ شده‌اند را ببینید.

یافتن رمزارز مورد نظر در قسمت سرچ کوین گکو

منوی بالای صفحه اصلی

پلتفرم CoinGecko امکانات متنوع و مفید زیادی دارد که در شرایط مختلف ممکن است مورد استفاده تریدرها و فعالان بازار کریپتو قرار بگیرد. برای مثال این سایت قسمتی را به صرافی‌های دیجیتال اختصاص داده است. در این قسمت شما می‌توانید اطلاعات مفیدی مثل میزان محبوبیت، میزان نقدینگی و … درباره صرافی‌های مختلف به دست آورید و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. ضمن اینکه صرافی‌های متمرکز در بخش “Spot” و صرافی‌های غیرمتمرکز در بخش “Dex” هستند.

صرافی‌های ارز دیجیتال در سایت CoinGecko

در منوی بالای صفحه اصلی سایت کوین گکو گزینه‌های دیگری مثل DeFi و NFT نیز وجود دارد. با انتخاب این گزینه‌ها می‌توانید تمام پروژه‌های دیفای و NFTها را بر اساس رتبه بندی آن‌ها مشاهده و بررسی کنید. سایر گزینه‌های موجود در این قسمت نیز به تفکیک شامل این چند مورد می‌شود:

  • گزینه “Portfolio” برای ساخت واچ لیست از ارزهای دیجیتال مورد نظر خود
  • گزینه “Publications” برای استفاده از مطالب آموزشی سایت (پادکست، ویدئو، کتاب و …)
  • گزینه “Products” برای استفاده از امکاناتی مثل نسخه موبایل پلتفرم کوین گکو، نسخه پیشرفته آن، فروشگاه و …
  • گزینه “Community” برای ورود به شبکه‌های اجتماعی سایت کوین گکو
گزینه‌ها در نوار بالای صفحه اصلی سایت کوین گکو

یکی دیگر از گزینه‌های پرکاربرد این قسمت “Resources” است. با انتخاب این گزینه می‌توانید اطلاعات مختلف و متنوع زیادی را دریافت کنید که عبارت‌اند از:

  • مقایسه کوین‌ها (Compare Coins)
  • حجم دارایی قفل شده در استخرهای ییلد فارمینگ برای استیک کردن رمز ارزها (Yield Farming)
  • تاریخ وقوع هاوینگ‌های مختلف بیت کوین (BitCoin Halving)
  • شرکت‌های معروفی که با ارزهای دیجیتال همکاری می‌کنند (BitCoin Treasury)
  • جستجو و فیلتر پیشرفته رمز ارزها (Explore All Coins)

گزینه‌های موجود در صفحه اصلی سایت

صفحه اصلی سایت کوین گکو شباهت زیادی با سایت کوین مارکت کپ دارد. به طور کلی شما در این صفحه به این اطلاعات دسترسی خواهید داشت:

  • تعداد رمز ارزهای ثبت شده در سایت (Cryptos)
  • لیست صرافی‌ها (Exchanges)
  • ارزش کل بازار رمز ارزهای مختلف (Market Cap)
  • سلطه بیت کوین (BTC Dominance)
  • حجم معاملات رمز ارزها در تمام صرافی‌ها (۲۴h Vol)
مشاهده تعداد ارزهای دیجیتال ثبت شده در سایت CoinGecko در صفحه اصلی آن

ارزهای دیجیتالی که در صفحه اصلی سایت کوین گکو لیست شده‌اند، هر کدام به تنهایی صفحه اختصاصی مربوط به خود را دارند. برای مشاهده آن کافی است روی ارز دیجیتال مورد نظر کلیک کنید. صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که اطلاعات کامل‌تری از رمز ارز انتخابی شما در اختیارتان قرار می‌دهد.

مارکت کپ (Market Cap) یا ارزش بازار یکی از این اطلاعات است که تأثیر زیادی روی دیدگاه شما نسبت به آن دارایی خواهد داشت. گزینه بعدی حجم معاملات آن دارایی در ۲۴ ساعت گذشته است که تحت عنوان “۲۴h Trading Vol” نمایش داده می‌شود. همچنین سایر گزینه‌های موجود در این صفحه نیز شامل این موارد می‌شود:

  • ●     “Circulating Supply” یا سرمایه در گردش: تعداد کوین‌هایی که به طور عمومی در دسترس کاربران قرار دارند.
  • ●     ” Total Supply”: تعداد تمام کوین‌هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد.
  • ●     ” Max Supply”: حداکثر تعداد مشخص شده برای یک دارایی توسط توسعه دهندگان آن
  • ●     “Fully Diluted Valuation”: ارزش بازار یک ارز دیجیتال پس از عرضه کامل توکن‌های آن
مشاهده ارزش بازار یک دارایی در کوین گکو

علاوه بر این مواردی که ذکر شد، در این صفحه از سایت کوین گکو می‌توانید اطلاعاتی درباره کیف پول‌های سازگار با رمز ارز مورد نظر، وب سایت شبکه ارائه دهنده آن، آدرس سورس کد پلتفرم و… را مشاهده کنید.

در نهایت در پایین صفحه نموداری وجود دارد که اطلاعات حیاتی ارز دیجیتال مورد نظر شما را در قالب یک نمودار خطی بررسی کرده است. در این قسمت می‌توانید بالاترین قیمتی که آن ارز در تاریخچه خود داشته است (ATH) و  پایین‌ترین قیمت آن (ATL) را ببینید.

بخش اخبار سایت کوین گکو

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سایت CoinGecko مربوط به قسمت “News” یا اخبار می‌شود. به‌روزترین و معتبرترین اخبار منتشر شده درباره ارزهای دیجیتال مختلف در این قسمت وجود دارد. این اخبار از وبلاگ‌های معتبر مبتنی بر ارز دیجیتال و بلاکچین جمع آوری می‌شود و خبرهای بخش‌های زیر را به طور کامل پوشش می‌دهد:

  • Crypto
  • Blockchain
  • CoinDesk
  • CoinTelegraph
  • AMBCrypto
  • Potato
 قسمت News در سایت کوین گکو

قسمت “Tools” و ابزارهای مفید موجود در سایت کوین گکو

یکی دیگر از بخش‌های پرکاربرد و مفید سایت CoinGecko مربوط به حفظ پرتفوی کاربران و محاسبه سود آن‌ها از معاملات مختلف می‌شود. این قسمت “Tools” نام دارد و خود دارای بخش‌های مختلفی است.

قسمت Tools در سایت CoinGecko

گزینه ” CoinGecko Earn” در راستای محاسبه سود دریافتی کاربران فعالیت می‌کند. در واقع زمانی که پلتفرم‌های استیکینگ مختلف روی رمز ارز مورد نظر شما فعالیت می‌کنند این گزینه می‌تواند به کمک شما بیاید و سود دریافتی شما را محاسبه کند. کافی است پس از انتخاب توکن مورد نظر، مقدار حجمی که قصد استیک کردن آن را دارید مشخص کنید و سپس یکی از پلتفرم‌های موجود را انتخاب کنید. در این صورت با استفاده از این گزینه می‌توانید در بازه‌های زمانی مختلف یک‌ماهه، یک‌ساله، پنج‌ساله یا ده‌ساله پرسودترین موقعیت را پیدا کنید.

گزینه بعدی “Stack Sats” است که عملکردی شبیه به گزینه قبلی دارد. شما با استفاده از این گزینه می‌توانید قیمت بیت کوین را در دوره‌های مختلف حدس بزنید و میزان بیت کوینی که احتمال به دست آوردنش را دارید محاسبه کنید.

گزینه “Bitcoin Halving Countdown” مربوط به رویداد “BitCoin Halving” می‌شود و شمارش معکوسی برای نسخه جدید این رویداد دارد. این اتفاق معمولا هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد و ضمن آن پاداشی که به ماینرها تعلق می‌گیرد نصف می‌شود.

گزینه بعدی برای مقایسه ارزهای دیجیتال خود با یکدیگر می‌تواند بسیار مفید واقع شود. این گزینه در سایت کوین گکو “CoinGecko Compare” نام دارد. شما در این قسمت می‌توانید هر تعداد توکنی که خواستید را با یکدیگر مقایسه کنید. ضمن اینکه تعداد جفت‌های معاملاتی و تعداد مبادلات موجود برای خرید ارزهای انتخابی نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد.

قسمت CoinGecko Compare

هشدار قیمت

یکی از ویژگی‌های سایت کوین گکو این است که می‌توان برای دارایی‌ها هشدار قیمت تنظیم کرد. با انجام این کار شما می‌توانید نسبت به افزایش قیمت ناگهانی دارایی خود آگاه شوید یا اینکه ارز دیجیتال مورد نظر خود را با تخفیف خریداری کنید. برای مثال اگر هشدار قیمت یک دارایی روی ۰/۱۰ دلار تعیین شده باشد، زمانی که آن دارایی به این قیمت تعیین شده برسد هشدار قیمت به شما این تغییر را اطلاع می‌دهد.

هشدار افزایش قیمت در کوین گکو

گزارش‌های موجود در سایت

معامله‌گران و تریدرها برای انجام یک معامله ارزی به اطلاعات و نمودارهای تحلیلی معتبر و کاملی نیاز دارند. پیچیدگی دنیای ارزهای دیجیتال این میزان بررسی و دقت را می‌طلبد. به همین دلیل است که بخش گزارش‌های سایت کوین گکو نیز یکی از پرکاربردترین قسمت‌های این سایت است. در این بخش نمودارها و تصاویر مهم، ارزشمند، قابل درک و معتبری درباره ارزهای دیجیتال، بازار کریپتو، بیت کوین، دیفای، بلاکچین، صرافی‌ها، حجم معاملات و نکات برجسته وجود دارد. برای ورود به آن نیز کافی است روی گزینه “Resources” کلیک کنید و سپس گزینه “Reports” را انتخاب کنید.

گزارش‌های موجود در سایت کوین گکو

داده‌های تاریخی ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از مواردی که ممکن است برای معامله‌گران و تریدهای بازار رمز ارزها مفید باشد، داده‌های تاریخی یا تاریخچه قیمتی یک توکن است. عموما تحلیلگران و کارشناسان این حوزه بر اساس این داده‌ها می‌توانند آینده یک دارایی را پیش بینی کنند. برای مشاهده این اطلاعات در سایت کوین گکو باید وارد صفحه توکن مورد نظر خود شوید و سپس در نوار بالای صفحه گزینه “Historical Data” را انتخاب کنید. در نهایت می‌توانید داده‌های موجود در این قسمت را بر اساس تایم فریم‌های نمایش داده شده فیلتر کنید یا محدوده تاریخ‌های مورد نظر خود را به صورت دستی تایپ کنید.

تاریخچه دارایی ها در کوین گکو

سایت کوین گکو، سایتی مجهز و کامل

تمام چیزی که برای انجام یک معامله ارزی نیاز خواهید داشت در سایت کوین گکو به طور کامل بررسی شده است. این سایت یکی از معتبرترین پلتفرم‌های فعال در زمینه ارزهای دیجیتال است که اطلاعات مربوط به رمز ارزها و شبکه‌های آن‌ها، اخبار مربوط به آن‌ها، صرافی‌های دیجیتال، کیف پول‌های دیجیتال، تحلیل و بررسی رمز ارزها در بازار و … را به طور کامل پوشش می‌دهد.

استفاده از سایت کوین گکو برای کاربران کاملا رایگان است. داده‌ها و اطلاعاتی که این سایت در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد کمک می‌کند تا در کمترین زمان، بهترین و آگاهانه‌ترین تصمیم ممکن را بگیرند. اگر دوست دارید درباره تاریخچه این سایت و قابلیت‌هایی که به مرور به آن اضافه شده است اطلاعاتی کسب کنید می‌توانید بخش “About Us” سایت را مطالعه کنید.

۲

سایت کوین گکو (CoinGecko)

گام قبلی (۲/۱۷) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۸ / ۵. مجموع آرا: ۵

منبع
coingecko
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا