آموزش تحلیلتحلیل تکنیکال

الگوی ادامه دهنده چیست؟ با انواع الگوهای ادامه دهنده روند آشنا شوید

برخی مفاهیم مانند الگوهای شمعی یا کندل استیک‌ها (CandleSticks) در تحلیل تکنیکال نقشی اساسی دارند؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت این تحلیل بدون شناخت این موارد بی اثر خواهد بود. ما تابه‌حال الگوهای زیادی طبق نمودار شمعی را در والکس معرفی کرده‌ایم و امروز نیز باید به سراغ نوع دیگری از آن‌ها تحت عنوان الگوی ادامه دهنده برویم. تلاش ما این است که این الگوها را به زبان ساده و با تصویر توضیح دهیم. بنابراین اگر شما نیز یادگیری تحلیل تکنیکال را در برنامه‌تان قرار داده‌اید، تا انتها همراه ما باشید.

الگوی کندل استیک چیست؟

با وجود این که ابزارهای زیادی در تحلیل تکنیکال وجود دارد، اما کندل استیک‌ها و الگوهای مربوط به آن‌ها برای شناسایی برخی موارد مانند الگوهای ادامه دهنده روند را باید از مهم‌ترینشان به شمار آورد. در واقع شما به وسیله این کندل‌ها یا همان نمودارهای شمعی می‌توانید داده‌هایی از جمله تاریخچه قیمت یک ارز و گذشته و آینده آن را متوجه شوید و تصمیم‌گیری مناسبی بر این اساس داشته باشید.

گفتنی است که هر کدام از کندل‌ها به دو قسمت کلی سایه و بدنه تقسیم می‌شوند. به بخش وسطی و اصلی یک کندل اصطلاحا بدنه گفته می‌شود و ادامه‌های آن نیز سایه نام دارند. در هر کدام از این کندل‌ها نیز می‌توانید به حداقل یا حداکثر قیمت در یک بازه زمانی پی ببرید. این که شما کدام بازه را در چارت انتخاب کرده‌اید، در این زمینه اهمیت زیادی دارد. در پایان نیز شما به وسیله این کندل استیک‌ها می‌توانید بهترین وقت برای خرید یا فروش یک ارز را پیدا کنید.

مفهوم الگوهای ادامه دهنده

حال که با کندل استیک‌ها و ویژگی‌های کلی آن‌ها در خط روند آشنا شدید، بد نیست اطلاعاتی را پیرامون الگوی ادامه دهنده به دست آورید. کاربرد الگوی ادامه دهنده در یک چارت (Continuation Pattern) را از روی نام آن نیز می‌توان تا حدی متوجه شد. این دسته از الگوها ادامه یک حرکت در جهت روندی که اکنون آن ارز دارد را به ما نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر هنگامی که شما با یک الگوی ادامه دهنده در یک روند مواجه می‌شوید، می‌توانید این پیغام را دریافت کنید که این روند همچنان تمایل دارد تا به کار خود ادامه دهد و برگشتی صورت نمی‌گیرد. عکس این قضیه نیز با الگوهای بازگشتی وجود دارد که نشانه برگشت از یک روند و عدم تمایل به ادامه خواهد بود.

انواع الگوهای ادامه دهنده و چگونگی بروز هر یک از آن‌ها

تحلیلگران در گذشته این الگوهای ادامه دهنده را به چند دسته تقسیم کرده‌اند تا سرمایه‌گذاران آن‌ها را روی چارت شناسایی کرده و نسبت به ادامه فعالیت خود تصمیم بگیرند. آن‌ها با مشاهده این الگوها می‌توانند سیگنال‌هایی را دریافت کنند. البته شاید این الگوها در نگاه اول چندان ساده نباشند، اما با آموزش‌های این مقاله می‌توانید به سادگی به وجود هر یک از آن‌ها پی ببرید. انواع الگوی ادامه دهنده روند قیمت که در سطوح حمایت و مقاومت دیده می‌شوند، به شکل کلی به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند و هر یک پیغام‌هایی را به ما می‌دهند.

  • مثلث‌ها (Triangles)
  • مستطیل (Rectangle)
  • پرچم‌ها (Flags)
  • پرچم مثلی (Pennet)

الگوی ادامه دهنده مثلث ها (Triangles)

به طور کلی مثلث‌ها زمانی در چارت شکل می‌گیرند که تراکم در حرکات قیمتی یک ارز یا سهام را با گذشت زمان شاهد باشیم؛ بنابراین این مثلث‌ها بسته به تعریفی که شد، به سه دسته صعودی، نزولی و متقارن تقسیم می‌شوند. برای این منظور باید به اصطلاحاتی نظیر نقاط پیوت نیز واقف باشید.

مثلث صعودی زمانی به وجود می‌آید که نقاط بازگشتی در کف‌های بالاتر بر اساس قیمت نیز ساخته شوند. با توجه به تصویری که مشاهده می‌کنید، این گونه است که احتمال می‌دهیم روند به حالت صعودی خود ادامه خواهد داد. تمام بازگشت‌ها در این مورد به صورت واقعی نیستند و نباید فریب آن‌ها را بخورید؛ چرا که روند در نهایت به مدل صعودی خود برمی‌گردد. متاسفانه سرمایه‌گذاران تازه‌کار در این زمینه به خوبی عمل نمی‌کنند و تصورشان این است که روند رو به نزول خواهد بود.

الگوی ادامه دهنده مثلثی

الگوی ادامه دهنده مثلث نزولی اما دقیقا برعکس مورد قبلی است. یعنی نقاط بازگشتی به لحاظ قیمت بر روی سقف‌های پایین‌تر ساخته می‌شوند و این موجب ادامه روند در همان حالت نزولی خود خواهد بود. تمام کف نقاط گفته شده در یک سطح قرار دارند و از این خصوصیت نیز می‌توانید به ماهیت آن پی ببرید. سرمایه‌گذاران ماهری هستند که از حالات صعودی در الگوی ادامه دهنده مثلث نزولی نیز سود می‌گیرند که این کار به تمرین مداوم نیاز دارد.

در مثلث متقارن اما شرایط تا حدی پیچیده‌تر است. برخی نقاط بازگشتی این الگو از نظر قیمتی در سقف پایین‌تر و برخی دیگر نیز در کف بالاتر هستند و از روی همین حالت نیز می‌توان به متقارن بودن آن پی برد. این یعنی در چنین الگویی امکان مشاهده شدن هر دو خط روند صعود و نزولی به چشم خواهد خورد و این بستگی به گذشته یک روند دارد. جدا از این الگو، الگوی سر و شانه نیز یکی از مهم‌ترین مباحث در ارزهای دیجیتال است.

الگوی ادامه دهنده مستطیل (Rectangle)

یکی از ساده‌ترین الگوهای ادامه دهنده در این مقاله را باید الگوی مستطیل به شمار آورد که شناسایی آن نیز معمولت به راحتی صورت می‌گیرد. اگر این روند درگذشته در جهت صعودی بوده و سپس آن را برای مدتی در حالت رنج مشاهده کنیم، امکان ادامه فعالیت به همان صورت صعودی خواهد بود. در واقع شما می‌توانید توقفی کوتاه، آن هم در جهت روند را شاهد باشید.

بنابراین الگوی ادامه دهنده مستطیلی هم به صورت صعودی و هم نزولی دیده می‌شود. روند در این الگو نیز در میان محدوده حمایت و مقاومت قرار دارد. سرمایه‌گذاران مبتدی به دلیل سادگی کار با الگوی مستطیلی، معمولا آن را در اولویت قرار می‌دهند. پیشنهاد ما نیز این است که برای تمرین، روی چارت به دنبال این الگو بگردید تا چشمتان به آن عادت کند.

 الگوی مستطیلی

الگوی ادامه دهنده پرچم سه گوش (Pennants)

الگوی ادامه دهنده پرچم سه گوش در جهت تشخیص روند به صورت کلی شباهت فراوانی به الگوی ادامه دهنده پرچم دارند و شاید در نگاه نخست آن‌ها را با هم یکی بدانید. با این حال، تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم. اولین تفاوت این است که اندازه‌های کوچک‌تری را برای پرچم مثلثی مشاهده می‌کنید. الگوی ادامه دهنده گفته شده در بیشتر مواقع به یک رنج کوچک در چارت واکنش نشان می‌دهد و بر اساس آن شکل می‌گیرد، درحالی‌که الگوی پرچم رنج‌های بزرگ‌تری را شامل می‌شوند.

این نکته را هم باید در نظر بگیرید که الگوی ادامه دهنده پرچم سه گوش قبل از یک روند قدرتمند، چه نزولی و چه صعودی شکل می‌گیرد؛ بنابراین بعد از مشاهده این الگو می‌توان به این نتیجه رسید که به زودی بازار در حالت ایده‌آل شما قرار خواهد گرفت و با قدرت بیشتر نسبت قبل به فعالیتش ادامه می‌دهد. در واقع بازار در زمان تشکیل این الگو در حال استراحت دوباره است. الگوی پرچم مثلثی نیز می‌تواند به دو صورت نزولی یا صعودی بر روی چارت مشاهده شود.

الگوی پرچم سه گوش

الگوی ادامه دهنده پرچم (Flags)

همان طور که بالاتر اشاره شد، شباهت‌های نسبتا زیادی میان الگوی ادامه دهنده پرچم با پرچم سه گوش وجود دارد که در تصاویر نیز می‌توانید به این موضوع پی ببرید. با توجه به تصویر، مطلع می‌شوید که رنج‌های نسبتاً بزرگ‌تری در این الگو دیده می‌شود و این یکی از خصوصیات جذاب پرچم است. درصد زیادی از سرمایه‌گذاران در زمان رنج بودن بازار نیز روی آن ارز معامله می‌کنند که شناختن چنین حالتی و استفاده از فرصت‌های آن را هم نباید از یاد برد.

اگر نگاهی به تصویر داشته باشید، متوجه می‌شوید که این رنج با وجود گسترده بودن خود در یک محدوده باریک ساخته شده است. قیمت نیز در این الگو در بیشتر حالات در یک خط موازی به وجود آمده است و این خود تفاوت دیگری با الگوی ادامه دهنده پرچم مثلثی خواهد بود؛ چرا که در الگوی ادامه دهنده قبلی چنین خصوصیتی را شاهد نبودیم. به بیان دیگر، این رنج می‌تواند به حالت صعودی، نزولی یا حتی خطی باشد، اما در الگوی قبلی این رنج بودن به صورت مثلثی شکل به ما نشان داده می‌شد و دلیل نامگذاری آن نیز همین موضوع است.

الگوی پرچم

الگوی ادامه دهنده پرچم نیز به دو صورت صعودی یا نزولی منتهی خواهند شد. کاری که شما در این زمینه باید بکنید، این است که به گذشته روند دقت داشته باشید تا ببینید در چه سمتی بوده است. علاوه بر آن، دیدن رنج و حرکات آن به سمت بالا یا پایین چارت نیز به شما پیشنهاد می‌شود. به وسیله آن نیز می‌توانید حدس و گمان‌های در خصوص آینده آن ارز یا سهام داشته باشید. در مجموع الگوی پرچم هم از آن مواردی است که معامله‌گران به وفور به دنبالش می‌روند و اعتقاد دارند که مشاهده آن به نسبت الگوهای دیگر مانند پرچم سه گوش تا حدودی ساده‌تر خواهد بود.

ادامه دهنده ها؛ الگوهایی قابل اعتماد و مهم

بارها به این مسئله اشاره داشتیم که هیچ‌چیز در بازارهای سرمایه‌گذاری قطعی نیست و همه موارد بر حسب احتمال پیش می‌رود. البته شما می‌توانید با افزایش دانش خود در این حوزه، با احتمالات بهتر و قوی‌تری در بازار ارزهای دیجیتال حاضر شوید. الگوی ادامه دهنده و انواع آن نیز یکی از این مباحث است که سرمایه‌گذاران فراوانی را با سودهای معقولی روبه‌رو کرده است؛ بنابراین باتوجه‌به این موضوع، شما نیز می‌توانید به این آموزش‌ها در مورد الگوی ادامه دهنده اعتماد کرده و اتفاقات خوشایندی را برای خود رقم بزنید.

۱۴

معرفی الگوهای ادامه دهنده

گام قبلی (۱۴/۳۳) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۱ / ۵. مجموع آرا: ۱

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا