بلاکچینتکنولوژی

آشنایی با زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس (C++)

آیا تابه‌حال به زبان برنامه‌نویسی ارزهای دیجیتال و شبکه بلاکچین آن‌ها فکر کرده‌اید؟ سی پلاس پلاس به عنوان یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیای رمز ارزها شناخته می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی به‌واسطه قدرتی که دارد در ساخت شبکه‌های سریع و امن استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید با زبان‌های برنامه نویسی بلاکچین، سی پلاس پلاس و کاربرد آن‌ها در شبکه بلاکچین آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مقاله جذاب را از دست ندهید.

سی پلاس پلاس چیست؟

اگر به زبان‌های برنامه‌نویسی علاقه‌مند باشید، حتما درباره سی پلاس پلاس شنیده‌اید. اما قبل از ورود به مبحث استفاده از سی پلاس پلاس در شبکه بلاکچین، باید بدانید که سی پلاس پلاس چیست. C++ یکی از قوی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که به عنوان یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی میانی شناخته می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی نیز هست و به عنوان یکی از زبان‌های خانواده C شناخته می‌شود.

در دهه ۷۰ میلادی یک ریاضی‌دان دانمارکی به نام بیارنه استراستروپ (Bjarne Stroustrup) برای پروژه دکتری خود تصمیم می‌گیرد که روی بهبود عملکرد زبان C کار کند. او در این روند مشکلاتی را در این زبان پیدا می‌کند و تصمیم به ساخت یک زبان برنامه‌نویسی جدید می‌گیرد. او طی تحقیقاتی که انجام می‌دهد موفق به توسعه یک زبان برنامه‌نویسی جدید می‌شود و اسم آن را C with classes یا سی با کلاس می‌گذارد. بعدا و طی گسترش این زبان، نام آن به سی پلاس پلاس تغییر می‌کند.

سی پلاس پلاس امروزه به عنوان یکی از زبان‌های اصلی در طراحی و ساخت شبکه بلاکچین شناخته می‌شود. شبکه بلاکچین بیت کوین که به عنوان معروف‌ترین شبکه بلاکچین در دنیای رمز ارزها شناخته می‌شود، توسط زبان سی پلاس پلاس نوشته شده است.

خانواده زبان C

کاربردهای سی پلاس پلاس

سی پلاس پلاس یکی از قوی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که در زمینه‌های مختلفی از آن استفاده می‌شود. این زبان قدیمی علاوه بر کاربردی که در زمینه شبکه‌ بلاکچین دارد، در زمینه‌های دیگر نیز کاربردهایی دارد که بعضی از آن‌ها را در لیست زیر آورده‌ایم.

  • سیستم‌عامل‌های مختلف (Windows, Linux, OS, …)
  • برنامه‌نویسی برای موبایل و سیستم‌عامل‌های آن
  • برنامه‌نویسی برای تولید بازی تحت وب یا برای کنسول
  • خودروهای هوشمند
  • اینترنت اشیا
  • صنایع گوناگون مانند پزشکی، هوافضا و…

مواردی که در فهرست بالا نام بردیم، تنها بخشی از کارهایی است که می‌توان با سی پلاس پلاس انجام داد. به‌طورکلی افرادی که در صنایع مختلف به تولید نرم‌افزار و طراحی سیستم‌های متخلف فعال‌اند، از این زبان برنامه‌نویسی در کارهای خود استفاده می‌کنند. زبان سی پلاس پلاس در سال ۲۰۱۷ به عنوان چهارمین زبان برنامه‌نویسی قدرتمند و پرکاربرد در جهان انتخاب شد. سی پلاس پلاس یک زبان برنامه‌نویسی آینده‌دار است. احتمال دارد باتوجه‌به کاربرد C++ در تکنولوژی‌های جدیدی مثل فناوری بلاکچین و قراردادهای هوشمند، اهمیت آن در آینده بیشتر نیز شود.

قبل از بررسی زبان برنامه نویسی C++ در سایر شبکه‌های بلاکچین، می‌خواهیم به معرفی مختصری از سایر زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب در ارزهای دیجیتال بپردازیم.

زبان‌های برنامه‌نویسی در بلاکچین

زبان‌های مناسب برنامه‌نویسی در بلاکچین

در قسمت قبل به معرفی سی پلاس پلاس پرداختیم. همان‌طور که گفتیم این زبان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی بلاکچین شناخته می‌شود و شبکه بلاکچین بیت‌کوین به‌وسیله این زبان ساخته شده است. اما امروزه زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری نیز برای کدنویسی شبکه بلاکچین استفاده می‌شوند که به معرفی معروف‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

زبان JS یا جاوا اسکریپت (Java Script)

زبان جاوا اسکریپت نیز یکی از زبان‌های معروف در دنیای برنامه‌نویسی است. جاوا به عنوان زبانی مکمل و کاربردی برای HTML شناخته می‌شود و به‌واسطه همین موضوع سازگاری بسیار خوبی با فناوری web3 و بلاکچین دارد. این زبان برنامه‌نویسی به دلیل ویژگی‌هایی که دارد از امنیت بالایی برخوردار است و شبکه‌های بلاکچینی که از این زبان استفاده می‌کنند، معمولا از امنیت بالایی برخوردار هستند.

زبان سالیدیتی (Solidity)

زبان سالیدیتی به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی محبوب در دنیای ارز دیجیتال شناخته می‌شود و تا حدودی مشابه جاوا است. تیم تخصصی اتریوم این زبان را برای ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به وجود آوردند. به همین دلیل زبان سالیدیتی یکی از سازگارترین زبان‌های برنامه‌نویسی با شبکه بلاکچین است و مورد استقبال بسیاری از توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال قرار گرفته است. این زبان آینده بسیار روشنی در فناوری بلاکچین و ارز دیجیتال خواهد داشت.

زبان سالیدیتی

زبان گو (GO)

گو نیز به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی متن‌باز شناخته می‌شود و کاربرد زیادی در توسعه بلاکچین دارد. گو مخفف کلمه Golang است و به عنوان یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی جدیدتر شناخته می‌شود. این زبان به‌واسطه رابط کاربری جذاب و ساده‌تر نسبت به زبان‌های قدیمی‌تر، از محبوبیت بالایی بهره‌مند شده است. شما با استفاده از زبان گو می‌توانید در نوشتن قراردادهای هوشمند و تغییر یک بلاکچین موجود استفاده کنید. طبق تخمین‌های زده‌شده، امروزه بیش از ۸۰۰ هزار برنامه‌نویس از زبان گو برای توسعه استفاده می‌کنند.

زبان پایتون (Python)

دیگر زبان محبوب در شبکه بلاکچین، زبان پایتون است. پایتون به طور کلی نیز یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است و کاربران و توسعه‌دهندگان زیادی از این زبان استفاده می‌کنند. زبان پایتون به صورت مستقیم در تولید شبکه بلاکچین دخالت ندارد؛ یعنی شما به واسطه این زبان نمی‌تواند به تولید یا تغییر یک شبکه بلاکچین بپردازید. اما کاربرد زیاد این زبان در پشتیبانی از شبکه‌های بلاکچین باعث می‌شود تا این زبان را نیز به عنوان یکی از زبان‌های مهم در شبکه بلاکچین معرفی کنیم.

شبکه بلاکچین چگونه کار می‌کند؟

بلاکچین به عنوان یک پایگاه غیرمتمرکز ذخیره و انتقال اطلاعات شناخته می‌شود که بر هوش مصنوعی و زنجیره‌ای از بلوک‌ها مبتنی است. اگر بخواهیم به طور خیلی کلی بگوییم، اطلاعاتی که در این شبکه ردوبدل می‌شوند همگی روی یک بلاک ثبت می‌شوند. هر بلاک ظرفیت مشخصی دارد و بعد از پرشدن این ظرفیت، بلاک بعدی به صورت خودکار ساخته می‌شود و اطلاعات و تراکنش‌های بعدی در شبکه روی آن ذخیره می‌شوند.

این شبکه به واسطه سیستم‌های گوناگون در نقاط مختلف دنیا ایجاد شده است. هرکدام از این سیستم‌ها به عنوان گره یا Node شناخته می‌شوند. به همین دلیل است که این شبکه غیرمتمرکز است؛ چرا که پایگاه‌های داده در آن ارتباط خاصی با یکدیگر ندارد. از طرفی در شبکه بلاکچین شفافیت خاصی وجود دارد که باعث می‌شود تا بدون مشخص‌شدن هویت افراد، بتوانید تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه را مشاهده کنید.

ویژگی‌های بلاکچین

شبکه‌های بلاکچین موجود در دنیای کریپتو بر سه اصل استوار هستند و با یکدیگر قیاس می‌شوند:

  • سرعت
  • غیرمتمرکز بودن
  • داشتن امنیت

هر سه مورد گفته‌شده از ویژگی‌های اصلی بلاکچین هستند. اما شبکه بلاکچینی وجود ندارد که هر سه این موارد را در بهترین شرایط ممکن با یکدیگر داشته باشد؛ به همین دلیل پروژه‌های گوناگون بلاکچین در رقابت با یکدیگر در تلاش‌اند تا شبکه‌ای مبتنی بر یکی از ویژگی‌های نام‌برده‌شده ایجاد کنند. یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از زبان‌های گوناگون برنامه‌نویسی در ایجاد بلاکچین، گسترش این شبکه و ساخت شبکه‌ای کامل در دنیای رمز ارزها است. در ادامه به استفاده از زبان سی پلاس پلاس در گسترش بعضی پروژه‌های بلاکچین می‌پردازیم.

چرا بیت کوین از  C++استفاده کرد؟

همان‌طور که می‌دانید زبان برنامه‌نویسی بلاکچین سی پلاس پلاس است. اما بسیاری از متخصصان این حوزه معتقدند که ساتوشی به عنوان خالق بیتکوین، می‌توانست از زبان‌های برنامه‌نویسی بهتری برای ساخت این شبکه استفاده کند. اما واقعا چرا برای ساخت این بلاکچین از سی پلاس پلاس استفاده شد؟ در ادامه به بررسی بعضی دلایل استفاده از زبان C++ اشاره کرده‌ایم.

مدیریت حافظه

مدیریت منابع در برنامه‌نویسی شبکه و اپلیکیشن‌های بزرگ، یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای توسعه‌دهندگان به شمار می‌آید. درواقع اگر برنامه‌های ساخته شده می‌خواهند در مدیریت منابع کاملا موثر عمل کنند، باید پروتکل‌های مناسبی را برای این منظور رعایت کنند.

در مورد شبکه بلاکچین نیز این موضوع صادق است؛ چرا که این شبکه قرار است در مقیاس بزرگ ساخته شود و کاربران زیادی داشته باشد. این تعداد بالای کاربر نیازمند یک پروتکل قوی ذخیره اطلاعات است.

زمانی که ساتوشی (Satoshi)‌ تصمیم به ساخت بلاکچین بیت کوین گرفت، بهترین زبان برنامه‌نویسی برای این منظور سی پلاس پلاس بود. درواقع او توانست به وسیله کدنویسی در سی پلاس پلاس، شبکه‌ای بزرگ و غیرمتمرکز از بلاک‌ها را برای ذخیره اطلاعات ایجاد کند.

سی پلاس پلاس در بیتکوین

جداسازی کدها

یکی دیگر از عناصر مهم در توسعه نرم‌افزار و شبکه‌ها مانند شبکه بلاکچین، ایجاد فضای کافی برای قطعی کردن فرایندها است. در واقع قسمت‌های مختلف باید بتوانند با یک رفتار واحد، در قسمت‌های مختلف شبکه کار کنند. کدهای نوشته شده در شبکه بلاکچین و قسمت‌هایی مانند قرارداد هوشمند، باید بتوانند فرایندهای غیر قطعی و غیر همسان را شناسایی کنند و از یکدیگر جدا کنند. این عمل به‌واسطه ایزوله کردن یا جداسازی کدها از یکدیگر اتفاق می‌افتد.

زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس به‌واسطه گستردگی قابل‌توجهی که دارد می‌تواند به جداسازی و مرزبندی بین قسمت‌های متفا‌وت شبکه بلاکچین بپردازد. این ویژگی در این زبان برنامه‌نویسی باعث می‌شود تا توابع بلاکچین با یکدیگر تداخلی نداشته باشند و استفاده از این زبان، کمک زیادی به توسعه شبکه کند.

قابل‌اطمینان بودن

یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب سی پلاس پلاس برای برنامه‌نویسی شبکه بلاکچین بیت‌کوین، قابل‌اطمینان بودن آن است. این زبان برنامه‌نویسی به بلوغ کامل رسیده است و با به‌روزرسانی‌هایی که دریافت می‌کند، مشکلات کوچک آن نیز برطرف می‌شود. شاید کارکردن با این زبان برنامه‌نویسی سخت‌تر از سایر زبان‌ها باشد، اما ساتوشی به کامل بودن سی پلاس پلاس واقف بود. به همین علت او این زبان برنامه‌نویسی را برای گسترش شبکه بیت‌کوین انتخاب کرد.

سی پلاس پلاس در ایاس

سی پلاس پلاس در EOS؛ توسعه قرارداد هوشمند

یکی‌ دیگر از کاربردهای بنیادین زبان سی پلاس پلاس در شبکه بلاکچین، مربوط به استفاده از این زبان در EOS است.

شبکه EOS برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۸ و با هدفی مشابه اتریوم به بازار عرضه شد. این شبکه در تلاش است تا بتوان روی شبکه آن، به ساخت و گسترش نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (DApps) و قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) پرداخت. از زمان انتشار تا به الان استقبال خوبی از این شبکه شده است و توانسته جای خود را بین بزرگان ارز دیجیتال پیدا کند.

ایاس برای توسعه قراردادهای هوشمند روی شبکه خود، از زبان برنامه نویسی C++ استفاده می‌کند. همان‌طور که به آن اشاره کردیم سی پلاس پلاس توانایی جداسازی کدهای نوشته شده را دارد و برنامه‌نویسان می‌توانند با استفاده از آن، به گسترش و ساخت قراردادهای هوشمند بپردازند.

توسعه قراردادهای هوشمند در شبکه EOS با پروتکلی به نام Wasm انجام می‌شود. استفاده از این پروتکل باعث می‌شود تا بتوان با سرعت و کیفیت بالاتری به ساخت قراردادهای هوشمند رو آورد. از طرفی حضور این پروتکل به توسعه‌دهندگان شبکه اجازه می‌دهد تا بتوانند از زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر نیز کمک بگیرند.

استفاده از سی پلاس پلاس در سایر پروژه‌ها

در این مقاله درباره استفاده از زبان برنامه‌نویسی C++ در شبکه‌های بیت‌کوین و ایاس خواندیم. اما جالب است بدانید استفاده از سی پلاس پلاس تنها مربوط به پروژه‌های نام‌برده شده نمی‌شود. این زبان برنامه‌نویسی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در سایر زبان‌ها نیز استفاده می‌شود. از معروف‌ترین پروژه‌های دیگری که از سی پلاس پلاس در توسعه شبکه خود استفاده کرده‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ریپل (Ripple)
  • لایت‌کوین (Lite Coin)
  • مونرو (Monero)
  • استلار (Stellar)
  • کوانتوم (QTUM)

یکی از کاربردهای بسیار مهم سی پلاس پلاس در شبکه بلاکچین، استفاده از آن در نوشتن و توسعه قراردادهای هوشمند است. همچنین در ساخت شبکه‌های ارزهای نام‌برده شده، به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از سی پلاس پلاس استفاده شده است.

C++ در ارزهای دیجیتال

زبان‌های برنامه‌نویسی و جهان بلاک چین

در این مقاله به بررسی سی پلاس پلاس در شبکه بلاکچین پرداختیم. همان‌طور که دیدیم این زبان برنامه‌نویسی یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان است و شرکت‌های توسعه‌دهنده بلاکچین توانسته‌اند با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی به گسترش شبکه‌های خود بپردازند. این زبان از زبان‌های آینده‌دار در بلاکچین و سایر فناوری‌ها است و آشنایی با آن می‌تواند به شما در آشنایی بیشتر با شبکه و نحوه کارکرد آن کمک کند. درصورتی‌که نیاز به کسب هرگونه اطلاعات بیشتر درباره این موضوع را دارید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

چه بلاکچین‌هایی با سی پلاس پلاس (C++) ساخته شده‌اند؟

شبکه‌های معروفی مانند بیت‌کوین، ایاس، ریپل، استلار، کوانتوم، مونرو و لایت‌کوین با سی پلاس پلاس ساخته شده‌اند.

آیا بلاکچین به‌وسیله سی پلاس پلاس (C++) ساخته شده است؟

از این زبان برنامه‌نویسی هم در ساخت بلاکچین استفاده می‌شود. جالب است بدانید که اولین شبکه بلاکچین، یعنی بلاکچین بیت‌کوین به‌واسطه سی پلاس پلاس ساخته شده است.

آیا C++ برای ساخت بلاکچین زبان مناسبی است؟

زبان برنامه‌نویسی سی پلاس پلاس، به‌واسطه ویژگی‌هایی که دارد، به عنوان یکی از کامل‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان شناخته می‌شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا