تکنولوژیمقالات ارز دیجیتال

بهترین پیام رسان بلاکچینی کدام است؟

در سال‌های اخیر ابزارهای روابط عمومی دچار تحول بسیار زیادی شده‌اند و رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های پیام‌رسان مانند تلگرام، توییتر، واتس‌آپ و … نقش مهمی را در زندگی روزمره انسان ایفا می‌کنند. اما این پیام‌رسان‌ها بدون ایراد نیستند و منتقدان آنها اذعان دارند که حریم خصوصی در بسیاری از آن‌ها رعایت نمی‌شود و اطلاعات کاربران از امنیت کافی برخوردار نیست. در مقابل پیام‌رسان‌های غیرمتمرکز که از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند از امنیت بالاتری نسبت به این اپلیکیشن‌ها برخوردار هستند. اما اغلب افراد با این پیام‌رسان‌ها چندان آشنا نیستند و در مورد آن‌ها اطلاعات کمی دارند. با توجه به همین موضوع، ما در این مقاله قصد داریم تا تعدادی از بهترین اپلیکیشن های پیام رسان بلاک چین را معرفی کنیم.

ویژگی‌های اپلیکیشن‌های پیام رسان بلاک چین

یکی از نگرانی‌های کاربران پیام‌رسان‌های اجتماعی، امکان جاسوسی در چنین اپلیکیشن‌هایی است اما احتمال حملات سایبری در پیام‌رسان بلاکچینی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و تقریبا غیرممکن است. به طوری که می‌توان گفت مهم‌ترین ویژگی برنامه‌های پیام رسان مبتنی بر بلاک چین، حفظ محرمانگی و افزایش امنیت اطلاعات کاربران است.

از دیگر ویژگی‌های پیام رسان‌های بلاکچینی می‌توان به ادغام کیف پول رمزارز داخل برنامه و ایجاد دسترسی به صرافی‌ها برای خرید و فروش ارز دیجیتال اشاره کرد.

معرفی پیام‌رسان‌های بلاکچین

اکنون به نظر می‌رسد که اپلیکیشن های پیام رسان بلاک چین قرار است یک بار دیگر در شیوه ارتباط ما انقلابی ایجاد کنند. از طرفی پلتفرم‌های متعددی در سال جاری وارد بازار شده‌اند و تعداد بیشتری از این پلتفرم‌ها در آینده نزدیک عرضه خواهند شد. بیایید نگاهی به برخی از امیدوارکننده‌ترین و بهترین اپلیکیشن‌های پیام رسان بلاکچین امروزی بیندازیم.

داست (Dust)

داست (Dust)

پلتفرم پیام رسان Dust یکی از اولین اپلیکیشن های پیام رسان بلاک چین بود که وارد بازار شد. برنامه رمزگذاری شده‌ای که در سال ۲۰۱۴ در لندن شروع به کار کرد. این اپلیکیشن پوشش رسانه‌ای بالایی داشت زیرا مارک کوبان (Mark Cuban) یکی از حامیان اصلی این پلتفرم بود.

Dust یکی از بهترین اپلیکیشن‌های پیام رسان بلاکچین است که چندین ویژگی منحصر به فرد را به کاربران ارائه می‌دهد. پیام‌ها به‌طور خودکار پس از ۲۴ ساعت از تلفن فرستنده و گیرنده پاک می‌شوند. همچنین، می‌توانید انتخاب کنید که پیام‌های فرستاده شده پس از خواندن حذف شوند. فروش ارز دیجیتال در این اپلیکیشن با امنیت بالا امکان پذیر است. 

کریپت‌ویزر (Cryptviser)

Cryptviser یکی دیگر از اپلیکیشن های پیام رسان بلاک چین و غیرمتمرکز است که از امنیت بسیار بالایی در مقابل حملات سایبری برخوردار است. اپلیکیشن‌های متمرکز معمولا به راحتی توسط افرادی که به اطلاعات دسترسی دارند سانسور، مسدود یا کنترل می‌شوند. اما Cryptvisor با حذف کامل سرورهای متمرکز و اطلاعات کاربر از معادله، این خطرات را از بین می‌برد.

در مصاحبه‌ای با مجله App Developer Magazine، مارک بابیت (Mark Babbitt) مدیر ارشد اجرایی این شرکت، توضیح داد که سطح امنیتی که به کاربران روزمره می‌دهد مانند سطح امنیتی است که به شرکت‌ها و دولت‌ها در سراسر جهان ارائه می‌شود. او در ادامه توضیح داد که چگونه اینترنت اشیا IoT نیاز به حفظ حریم خصوصی شخصی را افزایش می‌دهد.

اکو (Echo)

اکو (Echo)

پیام رسان Echo از بلاک چین گرافن استفاده می‌کند (می‌توان از گرافن برای کاهش مصرف پهنای باند در بلاک چین استفاده کرد). اکو از بهترین اپلیکیشن‌های پیام رسان بلاکچین است که استفاده از آن تجربه‌ای عالی از پیام رسانی خصوصی و ایمن را برای شما می‌سازد. این پیام رسان قادر است پیام‌های چندرسانه‌ای را با بهره‌مندی از رمزگذاری تمام جریان‌های صوتی و تصویری ارسال کند. این پلتفرم غیرمتمرکز بوده و کاربران را قادر می‌سازد تا پرداخت‌های رمزنگاری شده را مستقیماً از داخل برنامه ارسال کنند.

در مصاحبه اخیر، مدیرعامل شرکت، کریستوف هرینگ (Christoph Hering)، توضیح داد که Echo از پروتکل طراحی شده ویژه ای به نام سیستم فایل بین سیاره‌ای  IPFS برای تسهیل پیام رسانی سریعتر استفاده می‌کند. IPFS از یک سیستم آدرس دهی محتوا به جای پروتکل استاندارد HTTP بهره مند شده است. معمولا اپلیکیشن های پیام رسان بلاک چین از گیرنده و فرستنده می‌خواهند که مستقیماً به بلاک چین دسترسی داشته باشند. اکو این نیاز را با استفاده از سرویس گیرنده IPFS خود برطرف می‌کند.

ای چت (e-Chat)

ای چت (e-Chat)

یکی از اپلیکیشن های پیام رسان بلاک چین برنامه پیام رسان e-Chat است که فناوری IPFS را همراه با یک سرویس پیام رسانی نظیر به نظیر ارائه می‌دهد. برخلاف دیگر پلتفرم‌های پیام‌رسان سنتی، هیچ نقطه ذخیره‌سازی مرکزی برای داده‌های شما وجود ندارد. این عدم تمرکز، نگرانی‌های ناشی از حملات MITM را از بین می‌برد. یکی از ویژگی‌های این اپلیکیشن Cryptolike نام دارد که بخشی از ایجاد کننده محتوای پلتفرم است. با این ویژگی کاربران می‌توانند داخل اپلیکیشن کانال‌های اشتراک ایجاد کنند.

پلتفرم e-Chat شامل یک سیستم پرداخت داخلی برای پرداخت‌های غیرتماسی NFC و QR نیز هست. با این کار می‌توانید پول یا ارزهای دیجیتال را در پیام‌های خصوصی انتقال دهید. این پلتفرم همچنین شامل نرم افزار داخلی رمزنگاری شده است که به شما امکان می‌دهد رمز ارز را مستقیماً از کیف پول تلفن خود مبادله کنید. در این اپلیکیشن راه‌های مختلفی برای دسترسی به اطلاعات خود از جمله اسکنر اثر انگشت، تشخیص چهره و کلیدهای خصوصی برای دسترسی به کیف پول دارید.

تلگرام (Telegram)

تلگرام (Telegram)

Telegram یکی از اپلیکیشن های پیام رسان بلاک چین است. تلگرام در گذشته بیش از ۱.۷ میلیارد دلار از طریق عرضه اولیه سکه ICO  موفقیت به دست آورد. این اپ مدت‌هاست که سرویس‌های پیام‌رسانی رمزگذاری شده را ارائه می‌دهد، اما اکنون این شرکت قرار است تمام تلاش خود را به سمت یکپارچه‌سازی‌های رمزنگاری سوق دهد. اولین مورد از این یکپارچه سازی، تحت برنامه پاسپورت (Telegram Passport)، آغاز شد. پاسپورت نام اولین سرویس تلگرام در شبکه بر پایه زنجیره بلاک چین است. 

پاسپورت به شما اجازه می‌دهد تا اسناد شخصی و حساس خود را در شبکه بلاک چین رمزگذاری شده تلگرام ذخیره کنید. این شرکت از رمزگذاری سرتاسر (end-to-end) استفاده می‌کند و مقامات شرکت ادعا می‌کنند که به داده‌های شما دسترسی ندارند.

استوس (Status)

استوس (Status)

Status از بلاکچین توسعه یافته اتریوم استفاده می‌کند. استاتوس این اطمینان را می‌دهد که اطلاعات مشتریان خود را در برابر افراد سودجو و هکر‌ها محافظت می‌کند. این پلتفرم رمزگذاری سرتاسری (end-to-end) را برای همه پیام‌ها ارائه می‌دهد. علاوه بر این، می‌توانید از طریق مرورگر داخلی پلتفرم، در میان مجموعه گسترده‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکزDapps جستجو کنید.

کاربران Status از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اپلیکیشن های پیام رسان بلاک چین از جمله بازار کار غیرمتمرکز، صرافی، سیستم پیش‌بینی و خدمات شناسه دیجیتال استفاده می‌کنند. این پلتفرم همچنین به هنرمندان اجازه می‌دهد تا محتوای خود را به صورت امن از طریق بلاک چین اتریوم تبلیغ و به اشتراک بگذارند.

بی چت (BeeChat)

بی چت (BeeChat)

BeeChat می‌تواند رسانه‌ای برای تبادل نظرات یا ایجاد روابط آنلاین با دوستان خاص شما باشد. کار با این اپلیکیشن بسیار ساده بوده و راهی ایمن و موثر برای برقراری ارتباط و مبادله رمز ارز‌هاست. تمام پیام‌ها به صورت (end-to-end) بوده و هیچ پیامی‌ذخیره نخواهد شد.

کاربران از این پلتفرم برای ارسال پیام به صورت متنی، صوتی و ویدیویی می‌توانند استفاده کنند. علاوه بر آن دارای کیف پول برای ارزهای دیجیتال است و در حال حاضر از رمزارزهای معروفی مانند بیت کوین،‌ اتریوم و غیره پشتیبانی می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اپلیکیشن پیام رسان بلاکچینی این است که هیچکدام از پیام‌ها در سرور ذخیره نمی‌شود و بعد از دلیور شدن به کاربر، پاک کمی‌شود. در صورتی که پیام به هر دلیلی به کاربر دلیور نشود، بعد از ۷ روز به صورت خودکار از سیستم حذف می‌شوند.

سنس چت (SENSE Chat)

انس چت (SENSE Chat)

SENSE یکی دیگر از اپلیکیشن های پیام رسان بلاک چین محبوب است که برای برقراری ارتباط، سازماندهی و مبادله رمز ارز ساخته شده است. SENSE یک توکن ارز دیجیتال است که به عنوان پاداش به تولید کنندگان محتوا در این برنامه پرداخت می‌شود.

سرعت اپلیکیشن Sense در مقایسه با سایر پلتفرم‌های پیام رسان بسیار زیاد است، به همین دلیل بین کاربران از محبوبیت زیادی برخوردار است. این برنامه همچنین کانال‌های متنوعی برای چت کردن کردن دارد که هر کدام امکانات خاصی را ارائه می‌دهند. امکان برقراری تماس تلفنی از طریق بلاکچین از دیگر خدماتی است که کاربران این برنامه، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

Sense یک گزینه مناسب برای افرادی است که به دنبال اپلیکیشن های پیام رسان بلاک چین امن هستند، زیرا  پروتکل رمزگذاری Sense Chat کاملا غیرمتمرکز است و سرور مرکزی هیچ نقشی در ارسال یا دریافت کلیدهای عمومی ایفا نمی‌کند.

لاین (LINE)

لاین (LINE)

یکی از اپلیکیشن های پیام رسان بلاک چین، LINE است که برای گروه‌های مختلف افراد طراحی شده است. بلاک چین LINE اکنون برای عموم مردم قابل استفاده است و به هر کسی اجازه می‌دهد توکن صادر کند و با فناوری بلاک چین معامله کند. لینک (LN) توکن اختصاصی لاین است که به عنوان پاداش و ایجاد انگیزه به کاربران فعال این پیام‌رسان داده می‌شود.

لاین یکی از جایگزین‌های خوب برای پیام رسان واتس اپ است. به همین دلیل در کشورهایی که واتس اپ تحریم است، میزان استفاده از LINE زیاد است. البته نباید فراموش کرد که امنیت اپلیکیشن های پیام رسان بلاک چین در مقایسه با برنامه‌هایی مانند whatsapp زیاد است. بنابراین کاربرانی که به حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات خود اهمیت زیادی می‌دهند، بهتر است که از اپلیکیشن‌های پیام رسان لاین استفاده کنند.

سیلو (sylo)

سیلو (sylo)

sylo یک پیام رسان غیرمتمرکز است که روی استفاده از فناوری‌های مالی (Fintech) تمرکز دارد. سیلو یک گزینه مناسب برای افرادی است که به دنبال ارسال پیام متنی یا ویدوئی محرمانه هستند، زیرا این اپلیکیشن‌ بلاکچینی از امنیت بالایی برخوردار است.

این برنامه همچین دارای یک کیف پول web3 چند زنجیره‌ای است که کاربران از آن برای نگهداری، ارسال یا دریافت توکن‌‌های خود می‌توانند استفاده کنند. این کیف پول از ارزهای دیجیتال معروفی مانند بیت کوین و برخی ان اف تی‌ها پشتیبانی می‌کند. سایلو (SYLOs) توکن بومی این پیام رسان بلاکچینی است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند به خدمات و ویژگی‌های اضافی این برنامه استفاده کنند.

کاربردهای بلاک چین در صنایع مختلف

کاربردهای بلاک چین

برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند تنها کاربرد بلاکچین در ارزهای دیجیتال است. این در حالی است که بلاکچین کاربردهای زیادی دارد و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد برای مثال:

  • بلاکچین در خدمات مالی: بانک‌ها به عنوان انبارهای حیاتی و مرکز انتقال ارزش عمل می‌کنند. بلاکچین به عنوان دفترهای دیجیتالی، ایمن، ضد نفوذ و سانسور می‌تواند عملکرد خوبی در تسهیل وظایف بانک‌ها داشته باشند.
  • بلاکچین در صنعت خودروسازی: از بلاکچین‌ها می‌توان برای ردیابی قطعات در زنجیره تامین و از بین بردن قطعات تقلبی استفاده کرد.
  • بلاکچین در صنعت زیرساخت و انرژی: بلاکچین به عنوان یک دفتر کل عمومی کمک می‌کند تا هر دستگاه به صورت مستقل به یک قدرت مرکزی به طور ایمن متصل شود و دیگر نیازی به یک‌هاب مرکزی برای ارتباط برقرار کردن بین دستگاه‌های مختلف وجود ندارند.
  • بلاکچین یک بستر مناسب برای وام دادن: وام دهی در بلاکچین مانند وام مبتنی بر اوراق بهادار در سهام و بانک‌هاست. کاربران می‌توانند از دارایی‌های ارز دیجیتال خود برای دریافت وام و پرداخت آن به عنوان وثیقه استفاده کنند.
  • بلاکچین به عنوان سیستم پیام رسان: مهم‌ترین ویژگی پیام رسان‌های غیرمتمرکز که از بلاکچین استفاده می‌کنند حفظ محرمانگی و ارتقای امنیت اطلاعات کاربران است.

تاثیر و اهمیت بلاک چین

فناوری بلاک چین همچنان به تغییر آینده صنعت پیام رسانی ادامه می‌دهد. امروزه برای انتخاب برنامه‌ای که حریم خصوصی را حفظ کند و مبتنی بر بلاک چین باشد چندین انتخاب دارید. از آنجایی که هکر‌های بزرگ همچنان در سرفصل اخبار جهانی قرار دارند، باید انتظار داشته باشید که بخش رمزگذاری یا بلاک چین همچنان شاهد رشد بیشتر باشد. به این طریق می‌توانید از اپلیکیشن های پیام رسان بلاک چین که امنیت بالایی دارند برای معامله استفاده نمایید. 

بلاک چین در چه صنایعی کاربرد دارد؟

اشتراک گذاری امن داده‌های پزشکی، بازارهای NFT، ردیابی حق امتیاز موسیقی، پرداخت‌های بین المللی، سیستم عامل‌های اینترنت اشیا، امنیت هویت شخصی، سیستم ردیابی مبارزه با پولشویی و نظارت بر زنجیره تامین و لجستیک.

امنیت پیام‌ها در بلاک چین چگونه است؟

پیام‌ها در بلاک چین تغییر ناپذیر هستند، به این معنی که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را تغییر دهد و آن را سانسور کند. مردم در سراسر بلاک چین می‌توانند پیام‌های عاشقانه، پیشنهاد ازدواج، پیام‌های سیاسی و مبادله رمز ارز انجام دهند. 

آیا اپلیکیشن پیام رسان بلاک چین وجود دارد؟

Dust اولین برنامه پیام رسانی منحصراً غیرمتمرکز و رمزگذاری شده در جهان است. این پلتفرم همچنین به کاربران اجازه می دهد برای استفاده از برنامه ها هدیه دریافت کنند. 

برترین اپلیکیشن های پیام رسانی بلاک چین کدامند؟

Dust، Cryptviser، Echo، e-Chat، Telegram و Status

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا