مقالات ارز دیجیتال

تفاوت ارز دیجیتال با بیت کوین؛ بیت کوین چه فرقی با ارز دیجیتال دارد؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که توسط مرجع غیردولتی کنترل می‌شود و با سایر ارزهای رایج تفاوت بسیاری دارد. در مقابل برای تعریف ارز دیجیتال چیست باید بگوییم، کریپتوکارنسی به فناوری گفته می‌شود که به عنوان وسیله‌ای برای تسهیل انجام تراکنش‌های مالی مختلف که امن و مطمئن نیز هستند عمل می‌کند. طبق این تعریف بیت کوین نیز زیر مجموعه‌ای از ارز دیجیتال قرار می‌گیرد اما در حقیقت تفاوت‌هایی میان این دو مفهوم وجود دارد. در این مقاله سعی داریم تا به بررسی تفاوت بیت کوین و ارز دیجیتال بپردازیم.

تکنولوژی بیت کوین

برای این که بتوانیم تفاوت‌های بیت کوین و ارز دیجیتال را بیان کنیم ابتدا باید با تکنولوژی این دو آشنا شویم و به یک سوال اصلی یعنی بیت کوین چیست نیز پاسخ دهیم. همانطور که می‌دانید، بیت کوین اولین ارز دیجیتالی است که ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸ تأسیس کرد و به عنوان یک نرم‌افزار منبع باز برای انتقال پول راه‌اندازی شد.

بیت کوین در واقع یک ارز دیجیتال است که می‌توان آن را رمزارز نیز دانست. این رمزارز عمدتا برای سرعت بخشیدن به معاملات برون مرزی، کاهش کنترل دولت بر تجارت و ساده کردن کل فرآیند بدون داشتن واسطه‌های شخص ثالث ایجاد شده و همین نداشتن واسطه علت اصلی کاهش قابل توجه هزینه‌های مبادلات این ارز دیجیتال است. علاوه بر این از آنجایی که بیت کوین از لحاظ فیزیکی وجود ندارد، بسیار ایمن و مطمئن خواهد بود و خطر از دست دادن دارایی و سرمایه را به حداقل می‌رساند.

این ارز برای اجرای و تایید تراکنش‌های خود از بلاکچین کمک می‌گیرد. بلاکچین یک دفتر کل توزیع شده است که محیطی کم هزینه، ایمن و مطمئن را برای تراکنش‌های همتا به همتا فراهم می‌کند. علاوه بر این، اطلاعات را در اختیار عموم قرار می‌دهد تا هر کسی بتواند به تراکنش مالی انجام شده دسترسی داشته باشد و آن را ببیند.

بررسی تکنولوژی بیت کوین

در مجموع اگرچه بیت کوین هنوز به عنوان یک ارز رسمی برای انجام تراکنش‌های روزمره و پرداخت‌ها شناخته نشده، اما بسیاری از مردم در سرتاسر جهان از آن برای تراکنش‌های مختلف و سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند و جزو با ارزش‌ترین ارزها به شمار می‌رود.

تکنولوژی ارزهای دیجیتال

همانند بیت کوین، ارز دیجیتال فناوری است که به عنوان وسیله‌ای برای انجام تراکنش‌های مالی عمل می‌کند تا بستری امن برای مبادلات مالی فراهم سازد. در واقع این ارزها یک سیستم پرداخت دیجیتال هستند که برای تایید تراکنش‌ها به بانک‌ها متکی نیستند. ارزهای دیجیتال با سیستم همتا به همتای خود این امکان را به تمامی کاربران می‌دهند تا هر کسی در هر جایی قادر به ارسال و دریافت ارز باشد.

بدین ترتیب به جای اینکه پول فیزیکی در دنیای واقعی رد و بدل شود، پرداخت‌های رمزنگاری صرفاً به‌عنوان ورودی‌های دیجیتالی به یک پایگاه داده آنلاین وارد می‌شوند که تراکنش‌های خاص را توصیف می‌کند. در این سیستم هنگامی که فردی وجوه ارز دیجیتال را منتقل کرد، تراکنش‌ها در یک دفتر کل یا همان بلاکچین ثبت خواهد شد و ارز دیجیتال برای ذخیره‌سازی به کیف پول‌های دیجیتال می‌روند.

پیش از این گفتیم که ارزهای دیجیتال به نام رمزارز نیز شناخته می‌شوند. دلیل انتخاب این نام این است که این ارزها از رمزگذاری برای تأیید تراکنش‌های خود استفاده می‌کند تا بتواند امنیت بیشتری را برای دارایی‌های کاربران فراهم آورد. این بدان معنا است که کدنویسی پیشرفته در ذخیره و انتقال داده‌های ارزهای دیجیتال بین کیف پول‌ها و به دفتر کل عمومی نقش دارد.

ارزهای دیجیتال اگرچه پیش از این تنها برای تراکنش‌های دیجیتال کاربرد داشت اما اکنون برای تجارت و مبادلات عظیم نیز استفاده می‌شود و به نوعی پلی برای اتصال جهان به یکدیگر است. از همه مهم‌تر این که برخی از شرکت‌های سطح بالا پول زیادی را برای ساده‌سازی فرآیند با اقدامات ایمنی و امنیتی پیشرفته سرمایه‌گذاری می‌کنند که این خود برای توسعه ارز دیجیتال کمک شگفت‌انگیزی خواهد بود.

بنابراین تا به اینجا دیدیم ارزهای دیجیتال و بیت کوین بسیار شبیه به هم هستند و هر دو با یک هدف فعالیت می‌کنند اما ما به دنبال بررسی تفاوت بیت کوین و ارز دیجیتال بودیم پس چرا زودتر به این سوال پاسخ ندهیم؟

تفاوت بیت کوین و ارز دیجیتال

برای این که بتوانیم فرق بیت کوین با ارز دیجیتال را بیان کنیم، باید چند حوزه کلی را مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی تفاوت‌ بیت کوین و ارز دیجیتال در موارد زیر خلاصه می‌شود.

فرق بیت کوین با ارز دیجیتال

هدف اصلی

در پاسخ به این سوال که بیت کوین چه فرقی با ارز دیجیتال دارد؟ اول از همه باید گفت آنطور که در وایت پیپر بیت کوین آمده این رمزارز با هدف ساده‌سازی و افزایش سرعت معاملات بدون محدودیت‌های متعدد دولتی وارد بازار شده اما هدف ارزهای دیجیتال چیزی بیشتر از این خواهد بود. در واقع اگرچه هدف ارزهای دیجیتال نیز با هدف بیت کوین همپوشانی دارد اما هدف اصلی آن ارائه تراکنش‌های کم هزینه، ایمن و مطمئن است.

معامله (ترید)

استفاده بیت کوین به تجارت یا سرمایه‌گذاری به عنوان ارز محدود می‌شود و کاربردهای دیگر آن محدود است اما ارزهای دیجیتال زیادی وجود دارد که افراد از آن‌ها با هدف معاملات آنی استفاده می‌کنند.

محبوبیت

شاید بتوان اصلی‌ترین تفاوت بیت کوین و ارز دیجیتال را محبوبیت دانست. هزاران ارز دیجیتال فیات مختلف وجود دارد اما هیچکدام تاکنون نتوانسته محبوبیت بیت کوین را کسب کند. بنابراین بیت کوین از زمان عرضه تا الان محبوب‌ترین ارز دیجیتال به شمار می‌رود.

استراتژی

بیت کوین بر کاهش هزینه معاملات و کاهش زمان تراکنش‌ها تمرکز دارد، اما به طور کلی انعطاف پذیری کمتری دارد. در مقابل ارز دیجیتال با هدف تبادل کالاها و خدمات در محیطی امن و مطمئن با دخالت بسیار کم یا بدون دخالت دولت و واسطه ها فعالیت می‌کنند و این خود تفاوت دیگر بیت کوین و ارز دیجیتال را رقم می‌زند.

وضعیت حضور در بازار

مهم‌ترین تفاوت بیت کوین و ارز دیجیتال را باید وضعیت حضور آن‌ها در بازار دانست. بیت کوین از ابتدا در پی آن بود که ناشناس باشد و حتی الان نیز اطلاعات زیادی در مورد تراکنش‌های آن وجود ندارد. از این رو، حتی اگر بتوانیم تراکنش‌های آن‌ها را در دفتر کل مشاهده کنیم، چیزی به جز اعداد بی‌معنی پیدا نخواهیم کرد.

اما بسیاری از ارزهای دیجیتالی که اخیراً وارد بازار شده‌اند، شفافیت را در معاملات خود اصل قرار داده‌اند و به همین دلیل می‌توانند با بلاکچین‌ها یا سایر ارزها همکاری‌هایی را داشته باشند.

بیت کوین، یک زیر مجموعه بزرگ از ارزهای دیجیتال

شکی نیست که بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده معرفی شده همواره پیشرو در بازار رمزارزها باقی خواهند ماند. اما در این بازار مهم‌ترین چیز رقابت است. زیرا ارزهای دیجیتال به طور مستمر در حال بهبود خود و افزودن فناوری‌های مورد استفاده خود هستند تا هرچه بیشتر راه را برای نوآوری و بهبود عملکرد و اقدامات امنیتی هموار کنند. بنابراین بیت کوین شاید در ابتدا سهم عظیمی از بازار را به دست گرفته بود اما با معرفی ارزهای دیجیتال جدید، فناوری‌های پیچیده و شفاف، این شکاف هر روز در حال کاهش است و تفاوت بیت کوین و ارز دیجیتال نیز روزبه‌روز افزایش می‌یابد. بنابراین به زودی، این بازار نیز پراکنده‌تر خواهد شد و ارز دیجیتالی که حداکثر ارزش را در بالاترین سطح قرار می دهد، نیز بیشتر خواهند بود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۱

بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا