کیف پول

آشنایی با کیف پول ددالوس؛ راهنمای تصویری نصب والت Daedalus

اگرچه پشتیبانی از تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال برای برخی کیف پول‌ها مزیت محسوب می‌شوند، اما داشتن کیف پول اختصاصی برای ارزهای خاص و آینده‌دار نیز امتیازات مخصوص به خود را دارد. کیف پول ددالوس که در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد، با این هدف به بازار آمد تا نیازهای ذخیره‌سازی و مدیریت کریپتو کاربران را برآورده کند. این کیف پول در واقع ولت اختصاصی ارز دیجیتال کاردانو با نماد ADA معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: کاردانو چیست؟

تا بپرسید بهترین ولت  کاردانو کدام است؟ حتما این گزینه را پیشنهاد می کنند که تنها با ارائه خدمات کارآمد و با کاربری آسان توجه کاربران کشورهای مختلف را به خود جلب کرده است. در این راهنمای جامع، قصد داریم تا دید کاملی در مورد این ولت، مزایا، معایب، کارمزدها و در نهایت نحوه استفاده و نصب آن به شما ارائه دهیم. 

کیف پول Daedalus چیست؟

ددالوس یک کیف پول نرم‌افزاری غیرمتمرکز و منبع باز است که در سال ۲۰۱۵ توسط چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، یکی از بنیانگذاران اتریوم تأسیس شد؛ بنابراین واضح است که دانش و تخصص جدی در زمینه رمزنگاری پشت آن وجود دارد. این کیف پول به کاربران خود این امکان را می‌دهد توکن‌های ADA را ذخیره کرده، آن را با دیگران معامله کنند و جوایزی را نیز برای اشتراک‌های خود به دست آورند.

با وجود این که ددالوس یکی از محبوب‌ترین کیف‌پول‌های کاردانو است اما تنها برای دسکتاپ طراحی شده و بر روی گوشی تلفن همراه اجرا نمی‌شود. با وجود دانستن این واقعیت، بسیاری از کاربران همچنان استفاده از این کیف پول را ترجیح می‌دهند زیرا امنیت بالایی که برای دارایی‌های کاربران فراهم می‌کند در کنار امکان مدیریت چندین کیف پول از طریق قابلیت کیف پول‌های سلسه مراتبی و کنترل وجوه به شیوه‌های سازمان یافته، مزایای مهمی هستند که برای انتخاب این کیف کافی خواهند بود.

اما علاوه بر آنچه گفتیم، مهم‌ترین مزیت کیف پول ددالوس را باید این موضوع دانست که این ولت با دانلود کردن کل بلاک چین کاردانو به کاربر امکان اجرای تراکنش‌های معتبر و آسان را می‌دهد. کاربران همچنین می‌توانید از ارز دیجیتال کاردانو برای پرداخت‌های خود در این پلتفرم استفاده کنند.

امنیت کیف پول Daedalus

از زمان راه‌اندازی تا کنون، کیف پول ددالوس به این شهرت رسیده که تاکنون شاهد هیچ نقض امنیتی نبوده است. کاربران این ولت می‌توانند از کلیدهای خصوصی یا رمزهای عبور شخصی هنگام تنظیم کیف پول برای دسترسی به حساب‌های خود استفاده کنند. در صورتی که دستگاه کاربر آسیب ببیند یا گم شود، کیف پول را می‌توان با استفاده از عبارت پشتیبان ۲۴ کلمه‌ای که به طور تصادفی هنگام نصب و راه اندازی کیف پول ایجاد و به کاربر داده می‌شود نیز، بازیابی کرد.

محیط والت daedalus

اما امنیت این کیف تنها به دلیل کلیدهای عمومی و خصوصی آن نیست بلکه عمده‌ترین بخش امنیت آن مربوط به بلاک چین کاردانو است. چطور؟

باید بگوییم ارزهای دیجیتال به طور کلی پرداخت‌های فوق‌العاده ایمنی را به خاطر بلاک چین ارائه می‌دهند. برای توضیح بیشتر این موضوع، باید کمی عمیق‌تر به فناوری بلاک چین بپردازیم. همانطور که می‌دانید داده‌های هر تراکنش در بلوک‌ها دسته‌بندی می‌شوند و هر بلوک به بلوک دیگری متصل می‌شود که در نهایت یک بلاک چین را تشکیل می‌دهند و زنجیره‌ای از داده‌های غیرقابل تغییر ایجاد می‌شود. بلاک چین‌ها بر اساس دو اصل کار می‌کنند:

  • عدم تمرکز
  • رمزنگاری

عدم تمرکز امکان مشارکت اعضا در سراسر یک شبکه توزیع شده را فراهم می‌کند و کاربران پس از اضافه شدن به یک بلوک جدید دیگر نمی‌توانند هیچ جنبه‌ای از تراکنش‌ها را تغییر دهند. این یعنی یک سابقه روشن و همیشگی از هر تراکنش انجام شده وجود دارد. این امر همچنین در نهایت باعث می‌شود تا امنیت تراکنش‌ها نیز بالا رود زیرا امکار بررسی سوابق و احراز هویت آن‌ها در صورت لزوم وجود دارد. همه این‌ها تنها یکی از دلایل بسیاری است که مردم معتقدند ارزهای رمزپایه روش پرداخت ترجیحی در آینده خواهند بود.

اصل دوم در امنیت بلاک چین رمزنگاری است. ثبت هر تراکنش، با استفاده از کدهای رمزنگاری انجام می‌شود. این بدان معنی است که تنها شخصی که اطلاعات تراکنش برای او در نظر گرفته شده می‌تواند آن را بخواند. این امر تقلب یا دوبار خرج کردن ارزهای دیجیتال را تا حد زیادی غیرممکن می‌کند.

بلاک چین‌ها می‌توانند عمومی (یعنی هر کسی می‌تواند به آن‌ها بپیوندد و تراکنش‌ها را تایید کند) یا خصوصی (که محدود به یک نهاد واحد با عضویت کنترل شده است) باشند. بلاک چین همچنین می‌تواند غیرمجاز یا مجاز باشند. اولی به این معنی است که هیچ محدودیتی برای پردازنده‌ها وجود ندارد و دومی یعنی که بلاک چین فقط به تعدادی از کاربران تأیید شده اعطا می‌شود.

اما درمورد کاردانو و بلاک‌چینی که داده‌های تراکنش‌های ADA روی آن ذخیره می‌شود باید بگوییم Cardano یک بلاک چین منبع باز و عمومی است. بنابراین هر کسی می‌تواند یک حساب کیف پول Daedalus راه‌اندازی و شروع به انجام تراکنش‌های ADA بر بستر آن کند. با این حال، کاردانو یک بلاک چین مجاز بوده و یک شبکه غیرمتمرکز جداگانه برای ADA دارد. به همین دلیل است که به Daedalus یک کیف پول گره کامل گفته می‌شود. این بدان معناست که ولت یک نسخه کامل از بلاک چین کاردانو را دانلود کرده و به طور مستقل هر تراکنش را تأیید می‌کند. در نتیجه کیف پول Daedalus در میان کیف پول های کاردانو بسیار ایمن است، بنابراین کاربران می‌توانند با خیال راحت ADA را معامله کنند.

گیف آموزش نصب کیف پول ددالوس

آموزش نصب و استفاده از کیف پول ددالوس

  1. برای استفاده از والت Deadalus ابتدا باید به سایت daedaluswallet.io رفته و نسخه دسکتاپ آن را دانلود کنید. زمانی که وارد سایت شوید، گزینه‌های MacOS، Windows و Linux را مشاهده خواهید کرد که از آنجا باید نرم افزار سازگار با دستگاه مورد استفاده خود را دانلود و نصب کنید. نکته مهمی که باید آن را در نظر بگیرید این است که استفاده از این برنامه مانند سایر ولت‌ها ممکن است در کشور ما نیز با محدودیت‌هایی روبه‌رو باشد؛ بنابراین برای کار با آن باید از فیلترشکن خود استفاده کنید.
  2. پس از اتمام مراحل نصب، وارد اپلیکیشن شوید و اطلاعات اولیه مانند زبان ترجیحی و ایمیل و غیره را وارد کنید و گزینه “continue” را بزنید.
  3. حال باید شرایط و ضوابط اپلیکیشن را خوانده و روی”I agree with terms of use” کلیک کنید. به یاد داشته باشید از آنجایی که Daedalus یک کیف پول نود کامل است، باید به آن اجازه دهید تا با بلاک چین کاردانو همگام شود.
  4. اکنون باید یک پیام را مشاهده کنید که از شما می‌پرسد آیا تمایل دارید مشکلات فنی که برای نرم‌افزار شما پیش می‌آیند به شرکت ددالوس ارسال شود یا خیر. در صورت تمایل به این کار می‌توانید گزینه “don’t send” را بزنید اما پیشنهاد می‌کنیم برای توسعه و بهبود نرم‌افزار این پیام را تایید کنید.
  5. حال وارد صفحه اصلی می‌شوید. در مرحله بعدی باید گزینه “Create a new wallet” را انتخاب کنید.
  6. یک نام برای کیف خود انتخاب کنید و با وارد کردن عبارت ۲۴ کلمه‌ای که به شما در ابتدا داده شده و یک رمز عبور برای امنیت بیشتر، کیف را فعال کنید. به یاد داشته باشید که عبارت پشتیبان ۲۴ کلمه‌ای و رمز عبور را ایمن نگه‌دارید زیرا در صورت گم شدن یا آسیب دیدن دستگاه شما برای بازیابی حساب مفید خواهند بود.

کارمزدها و هزینه های کیف پول ددالوس

دانلود نرم‌افزار کیف پول ددالوس رایگان است و همین امر آن را برای استیکینگ کاردانو به بستری مناسب تبدیل می‌کند. با این حال، هزینه‌های تراکنش زمانی پرداخت می‌شود که توکن‌ها برای فرد گیرنده ارسال شوند و معامله‌ای صورت گیرد. کارمزد کیف پول ددالوس بر اساس تعداد بایت در هر تراکنش محاسبه می‌شود و ولت این کار را با استفاده از مدل UTxO مشابه بیت کوین انجام می‌دهد که هزینه‌ای معادل تقریباً ۰/۱۸ ADA تعیین شده است.

UTxO مخفف مبلغ تراکنش پرداخت نشده و سیستمی است که به روشی مشابه دریافت تغییرات فیزیکی در پرداخت کار می‌کند. هر کیف پول دارای مقدار مشخصی UTxO است که هنگام ساخت تراکنش استفاده می‌شود. در نهایت مقدار UTxO های استفاده شده تعیین کننده تعداد هزینه‌های پرداختی خواهد بود.

یک پایگاه داده UTxO برای ذخیره تمام تغییرات اضافی در تراکنش‌ها استفاده می‌شود. آن‌ها مبلغ تراکنش خرج نشده را پس از تکمیل تراکنش دیگر نشان می‌‎دهند و اطلاعات مربوط به اندازه تراکنش UTxO و اندازه تراکنش ADA کارمزد تراکنش را تعیین می‌کند. برای این که بهتر درک کنید، پایگاه داده را به عنوان مفهومی مشابه با صندوقدار در یک مغازه در نظر بگیرید که خرده پول‌های باقی‌مانده در فروشگاه‌ را از تراکنش‌های داخل مغازه ذخیره (خروجی) ذخیره می‌کند و دوباره از این پول‌ها (ورودی) در معاملات آتی استفاده می‌کند.

با این حال، در برخی موارد، این خروجی جدید UTxO نیز در کارمزد تراکنش گنجانده شده است، به این معنی که تراکنش ذکر شده در بالا به کارمزد تراکنش ۱ ADA (یعنی ۰/۱۸ + ۰/۸۲) به عنوان کارمزد تراکنش نیاز خواهد بود.

مزایا و معایب ولت Daedalus

برای این که بتوانید با این ولت آشنایی بیشتری داشته باشید، در ادامه به بررسی مزایا و معایب ددالوس می‌پردازیم.

مزایا

  • تم‌های رابط کاربری قابل تنطیم: کیف پول ددالودس دارای شش تم مختلف است که به کاربران امکان می‌دهد تا ظاهر کیف پول خود را شخصی‌سازی کنند.
  • امنیت بالا: ددالودس از آنجا که یک کیف پول منبع باز، غیرمتمرکز و گره کامل است، علاوه بر تدابیر امنیتی معمول یک لایه امنیتی اضافه نیز دارد و امنیت بسیار بالایی را برای کاربران خود فراهم می‌کند.
  • راهی برای درآمد غیرفعال: کاربران ولت ددالوس می‌توانند از طریق اشتراک‌گذاری توکن‌های ADA خود سود کسب کنند و به صورت غیرفعال درآمد داشته باشند.
ویژگی های والت daedalus

معایب

  • نسخه تلفن همراه ندارد: کیف پول Daedalus نسخه موبایلی ندارد، بنابراین برای کاربرانی که می‌خواهند از راه دور به دارایی‌هایشان از طریق تلفن‌های هوشمند خود دسترسی داشته باشند، حتما باید به دسکتاپ مراجعه کنند.
  • فقط از یک ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند: از آنجایی که ددالوس فقط از توکن ADA پشتیبانی می‌کند، برای سرمایه گذارانی که تمایل دارند با طیف گسترده‌ای از رمزارزها را بر روی یک پلتفرم معامله کنند نامناسب است.
  • بودجه فیات ندارد: کیف پول ددالوس فقط از طریق روش‌های همتا به همتا می‌تواند تأمین مالی شود، زیرا فاقد اشخاص ثالثی است که تأمین مالی از طریق فیات یا کارت‌های بانکی را تسهیل می‌کنند.

کیف پول ددالوس، انتخابی حرفه‌ای؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای معاملات موفق در حوزه‌ی رمزارزها، داشتن کیف پول مناسب است. کیف پول‌هایی که از ارزهای مختلف پشتیبانی می‌کنند، امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما کم نیستند افرادی که کیف پول‌های اختصاصی یک توکن را ترجیح می‌دهند. اگر شما دنبال یک کیف پول انحصاری برای توکن ADA هستید، اما برایتان پشتیبانی از تلفن همراه و عدم وجود بودجه فیات مسئله خاصی نیست، قطعا والت daedalus انتخابی مناسب خواهد بود که در این مقاله به آموزش کیف پول ددالوس پرداختیم. 

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
investopedia
کارشناس مهندسی کامپیوتر که به جای برنامه‌نویسی، محتوانویسی می‌کند و سعی دارد در دنیای ارزهای دیجیتال و تولید محتوا هر چه بیشتر تاثیر‌گذار باشد. با دنبال کردن من در شبکه‌های اجتماعی، بیشتر درباره دید من از بازارهای مالی و فعالیتم بدانید.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا