مقالات ارز دیجیتال

استیک کاردانو چیست؟ آموزش روش های استیکینگ کاردانو

استیکینگ (Staking) به فرایندی در دنیای ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که تریدرها یا معامله‌گران، در طی آن، ارزهای خود را تبدیل به سپرده می‌کنند. فرایند استیک کاردانو هم دقیقاً به همین موضوع مربوط می‌شود که افراد پس از خرید آدا، این ارز را به صورت سپرده‌گذاری، اصطلاحاً قفل می‌کنند تا در کارکرد و تامین امنیت شبکه همکاری کنند. به طور کلی، تریدرهایی که ارزهای دیجیتال خود را استیک می‌کنند، به عنوان «تأییدکننده» یا «استیکر (Staker)» در شبکه شناخته می‌شوند.

استیکینگ کاردانو یک مفهوم جذاب در دنیای ارزهای دیجیتال است که روشی منحصر به فرد برای کسب درآمد غیرفعال ارائه می‌دهد. شبکه Cardano از پروتکل Proof of Stake برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند که نه تنها سرعت و کارایی شبکه را افزایش می‌دهد، بلکه به کاربران اجازه می‌دهد در فرآیند اعتبارسنجی شرکت کنند و برای مشارکت‌های خود پاداش دریافت کنند.

سهام‌گذاری کوین کاردانو شامل نگهداری مقدار معینی از ADA (کوین بومی کاردانو) در کیف پول و تفویض آن به یک استخر استیکینگ است که وظیفه اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه را بر عهده دارد. در نتیجه کاربران می‌توانند یک جریان منظم درآمد را در قالب جوایز ADA، با کمک به امنیت و عملکرد شبکه Cardano به دست آورند. در این مقاله به آموزش فرایند استیک کاردانو می‌پردازیم و مراحل انجام آن را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

 معرفی کاردانو

شبکه Cardano یک پلتفرم بلاکچین نسل سوم است که هدف آن ارائه زیرساخت پایدارتر، مقیاس پذیرتر و قابلیت همکاری بالاتر برای برنامه‌های غیرمتمرکز است. این پروژه توسط تیمی از محققان، مهندسان و توسعه دهندگان به رهبری چارلز هاسکینسون که از بنیانگذاران اتریوم می‌باشد، ایجاد شد. معماری Cardano بر اساس یک پروتکل اجماع اثبات سهام به نام Ouroboros است که به کاربران امکان می‌دهد ارز دیجیتال ADA خود را به اشتراک بگذارند و در فرآیند حاکمیت و تصمیم‌گیری شبکه شرکت کنند.

نوآوری اصلی کاردانو در طراحی لایه‌ای آن نهفته است که لایه‌های حسابداری و محاسباتی را از هم جدا می‌کند و تراکنش‌های کارآمدتر و ایمن‌تری را ممکن می‌سازد. لایه حسابداری کاردانو (CSL) مسئول مدیریت تراکنش‌های شبکه و ارائه یک دفتر کل امن و شفاف را بر عهده دارد. لایه محاسباتی کاردانو (CCL) برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز با استفاده از زبان برنامه‌نویسی به نام پلوتوس طراحی شده است. کاردانو همچنین یک سیستم خزانه‌داری منحصر به فرد را پیاده‌سازی می‌کند که به جامعه امکان می‌دهد پیشنهادات توسعه را تأمین مالی کند و رشد و پایداری شبکه را در اولویت قرار دهد.

یکی از امکاناتی که کاربران را برای حضور در شبکه Cardano ترغیب می‌کند، استیک کاردانو است. سپرده‌گذاری کاردانو که در ادامه با مفاهیم تخصصی آن بیشتر آشنا خواهید شد، به عنوان فعالیتی سودآور و غیرفعال محسوب می‌شود. این که درآمدزایی غیرفعال در شبکه بلاکچین کاردانو چیست و چگونه باید سپرده‌گذاری ADA را انجام داد، موضوعاتی هستند که در ادامه این مقاله به آنها اشاره می‌کنیم.

استیک کاردانو (Cardano stake) چیست ؟

توکن بدست آمده از استیکینگ کاردانو

اگر بخواهیم وارد بحث سپرده‌‌گذاری در کاردانو شویم، نیاز است که تعریفی جامع و البته مختصر از فرایند سهام‌گذاری ارائه دهیم. بعضی از پروتکل‌های به کار رفته در شبکه‌های بلاکچین، به کاربران این اجازه را می‌دهند تا با مشارکت در شبکه، ارز دیجیتال بیشتری نسبت به دارایی خود کسب کنند. به عبارت ساده‌تر، استیکینگ (Staking)، راهی آسان برای کسب درآمد غیرفعال است. یعنی یک کاربر بدون آن که بخواهد وارد معاملات و به طور کلی، خرید و فروش ارزهای دیجیتال بشود، از این فضا سود ببرد. ناگفته نماند که فرایند سهام‌گذاری همواره به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم برای پشتیبانی از ثبات شبکه بلاکچین یاد می‌‌شود.

استیکینگ برای اعتبارسنجی و تأیید تراکنش‌ها در برخی از بلاکچین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ مثلاً در مورد استیک کاردانو، دارنده کوین آدا با سپرده‌گذاری دارایی دیجیتال خود، به ثبات بلاکچین کمک می‌کند.

در شبکه‌هایی مثل بلاکچین بیت کوین که در آنها از پروتکل اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌شود، تراکنش‌ها به وسیله استخراج‌کنندگان یا ماینرها (Miner) تأیید می‌شوند. ماینرها در خلال تأیید تراکنش‌های شبکه بلاکچین با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و از این طریق به شبکه کمک می‌کنند. در نهایت، پس از یک فرایند مثل استیک کاردانو، اعتبارسنج (Validator) به ازای فعالیتی که انجام داده است، پاداش‌هایی در قالب کوین آدا دریافت می‌کند.

کوین آدا (ADA)

ارز دیجیتال موسوم به آدا (ADA)، کوین بومی شبکه کاردانو است که به صورت مشخص بیشتر برای استیک کاردانو به کار گرفته می‌شوند. رمز ارز آدا همان پاداشی است که به اعتبارسنج‌های بلاکچین کاردانو داده می‌شود. ارزش هر کوین ADA پس از تغییر شبکه کاردانو از bep20 به ada بیشتر شد و همین تغییر با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شد.

کاربران می‌توانند از این رمز ارز برای معاملات، سرمایه‌گذاری و یا استیکینگ کاردانو استفاده کنند. در حال حاضر، هر کوین ADA با قیمتی برابر با ۰.۳۶ دلار به فروش می‌رسد.

گره یا نود چیست؟

در یک شبکه بلاکچین که بر پایه روش اثبات سهام POS راه‌اندازی شده است، همه چیز با سیستم شبکه‌های مبتنی بر روش اثبات کار (PoW) متفاوت است. در شبکه‌های بلاکچین مبتنی بر اثبات سهام، تأیید تراکنش‌ها از طریق انتخاب نود (Node) انجام می‌شود. هر بلاک جدید در شبکه بلاکچین به یک نود اضافه می‌شود تا به وجود بیاید. الگوریتم PoS با سازوکاری که دارد، هر نودی که باید در عملیات تأیید کردن اضافه شود را «انتخاب» می‌کند.

نودها اغلب شامل گروهی از کاربرانی می‌‎شوند که دارایی خود را برای تأمین اعتبار شبکه با یکدیگر ادغام و یا ترکیب کرده‌اند. یک سرمایه‌گذار در فرایند استیکینگ کاردانو، به یک نود می‌پیوندد تا کوین‌های ADA خود را در یک نود اصطلاحاً قفل کند. هرچه رمز ارز بیشتری در فرایند استیک کاردانو قفل شوند، شانس نود برای تولید بلاک، افزایش می‌یابد. در نهایت، هنگامی که بلاک‌های جدید تولید می‌‌شوند، آن نود پاداش‌هایی را دریافت می‎‌کند که به صورت مستقیم به همه مشارکت‌کننده‌های استخر پرداخته می‌‎شود.

صرافی‌ و کیف پول‌ مناسب استیک کاردانو

کوین بیس صرافی مناسب برای سپرده گذاری کاردانو

انتخاب صرافی و کیف پول مناسب برای استیک کاردانو از جمله پیش‌نیازهایی است که باید انجام داد. در این بخش از مقاله قرار است که به صورت موردی، صرافی‌های معتبر و کیف پول‌های مناسب برای سپرده‌گذاری کاردانو را در اختیار شما قرار دهیم و در جدولی بهترینِ آنها را مقایسه کنیم. در ابتدا لازم است که یادآور شویم، صرافی بایننس به دلیل اجباری کردن مراحل احراز هویت کاربران برای ایرانیان چندان امن و مناسب نیست. برای این که بتوانید، از سپرده‌گذاری راحت و امن لذت ببرید، پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات صرافی کوکوین (Kucoin) استفاده کنید. صرافی‌های مناسب برای استیکینگ کاردانو به طور کلی شامل موارد زیر هستند:

  • صرافی بایننس (Binance)
  • صرافی کراکن (Kraken)
  • صرافی کریپتو دات کام (Crypto.com)
  • صرافی بیت مکس (BitMax)
  • صرافی کوکوین (Kucoin)
  • صرافی کوین بیس (Coinbase)
نام صرافیکارمزد استیکحداقل آدا مورد نیازسود استیکینگ
Binance۰%۱ADAمتغیر
Kraken۰%۲ADA۴-۶% APR
Coinbase۲۵%۰.۱ADA۴-۶% APR
BitMax۱۰%۱ADA۴-۶% APR
Huobi۱۰%۱۰ADA۴-۶% APR

در ادامه، لازم است که با کیف پول‌های مناسب برای استیک کاردانو هم آشنا شوید تا با استفاده از قابلیت‌های آن به سودآوری بیشتری دست ۴-۶% APR یابید. کیف پول‌های مناسب برای استیک کردن ADA به طور کلی شامل موارد زیر هستند:

نام کیف پولنوع کیف پولکارمزد استیکحداقل آدا مورد نیازسود استیکینگ
Daedalusدسکتاپ۰%۱۰ADA۴-۶%
Yoroiموبایل و دسکتاپ۰%۱۰ADA۴-۶%
Exodusموبایل و دسکتاپ۰%۱۰ADAمتغیر
Ledgerسخت افزاری۴-۶% سود استیکینگ۱۰ADA۴-۶%
Trezorسخت افزاری۲-۵% سود استیکینگ۱۰ADA۴-۶%

استخر استیکینگ چیست؟

استخر استیکینگ یا Staking Pool، فضایی مخصوص برای سپرده‌گذاری دارایی‌های دیجیتال به صورت گسترده‌تر است. برای درک بهتر این موضوع باید کمی در مورد نحوه عملکرد استخرهای سهام‌گذاری عمیق شویم؛ به طور کلی اگر یک سرمایه‌گذار تمایلی برای ایجاد نود اختصاصی نداشته باشد، می‌تواند از طریق قفل کردن سرمایه خود در استخرهای Staking، سپرده خود را واگذار کند تا دیگران مسئولیت تأیید تراکنش‌ها را برعهده بگیرند. در نهایت، سرمایه‌گذار به دلیل قرار دادن سپرده خود در استخرهای استیکینگ، پاداش دریافت می‌کند. میزان سود استیک کاردانو در استخرهای عمومی به مراتب کمتر از ایجاد نود است.

بدیهی است که با افزایش میزان سپرده واگذار شده به استخرهای استیکینگ کاردانو، شانس سرمایه‌گذار برای کسب سود، افزایش خواهد یافت. واضح است که هر بار استخر مورد نظر در تولید بلاک جدید موفق شود، پاداشی تعیین‌شده از کوین‌های ADA به استخر تعلق خواهد گرفت؛ این پاداش بین اپراتورها و مشارکت‌کنندگان در Staking تقسیم خواهد شد.

برای راه‌اندازی استخر سهام‌گذاری، ابتدا اپراتور باید استخر را در بلاکچین کاردانو ثبت کند و اطلاعات خاصی مانند نام استخر، نماد تیکر و وب سایت را ارائه دهد. صاحب استخر همچنین باید مقدار معینی از ADA را به عنوان وثیقه امنیتی برای نشان دادن تعهد خود، در اختیار شبکه قرار دهد.

هنگامی که استخر ثبت شد، هولدرهای ADA می‌توانند با انتخاب آن، سهام خود را به استخر واگذار کنند. سهام‌گذاران، کوین آدا خود را به اپراتور استخر منتقل نمی‌کنند، بلکه صرفاً حقوق دارایی‌های خود را به استخر واگذار می‌کنند. بنابراین امنیت دارایی سپرده‌گذاران حفظ می‌شود.

استخرهای مناسب استیک کاردانو

با در نظر گرفتن این نکته که انتخاب استخر مناسب تأثیر بسیار زیادی بر مقدار سودآوری در فرایند استیک کاردانو دارد، لازم است که بهترین استخرها را هم مورد بررسی قرار دهیم. در این بخش از مقاله که با استفاده از لیست اولویت‌بندی‌شده رسانه Cardano Journal تهیه شده است، قصد داریم ۱۲ استخر برتر به همراهی سودآوری سالانه آنها را به شما معرفی کنیم و در جدولی مهم‌ترین آنها را با هم مقایسه کنیم.

  • استخر CARDANIANS.io با سودآوری ۴.۱ %
  • استخر Goat Stake با سودآوری ۳.۵ %
  • استخر Garden Pool با سودآوری ۳.۵ %
  • استخر A CardanoLand Pool ACL با سودآوری ۴.۶ %
  • استخر Sunshine Stake Pool با سودآوری ۳.۸ %
  • استخر Steak.and.ADA با سودآوری ۳.۹ %
  • استخر Steak Pool با سودآوری ۴.۱ %
  • استخر Pool by TOBG با سودآوری ۴.۱ %
  • استخر NEDSCAVE.IO با سودآوری ۴.۲ %
  • استخر CardanoCafe با سودآوری ۴.۳ %
  • استخر ADApools با سودآوری ۴ تا ۶ %
  • استخر IOG با سودآوری ۴ تا ۶ %
نام استخرتیکر استخرحاشیه سود استخرحجم داراییسود استیکینگ
CARDANIANS.ioCRDNS۲%۵M ADA۴.۱۵%
Goat StakeGOAT۰%۲M ADA۳.۵%
A CardanoLand Pool ACLACL۰%۲۰۰K ADA۴.۶%
Steak.and.ADASTAKE۰%۲۰M ADA۳.۹%
ADApools.orgAPOOL۲%۱۵M ADA۴-۶%
IOGIOG1۰%۳M ADA۴-۶%

نحوه استیک کاردانو در کیف پول Yoroi

کیف پول یورویی (Yoroi) که بیش از این به آن اشاره‌ای هم داشتیم، هم برای دسکتاپ و هم برای فضای موبایل و سیستم‌عامل‌های iOS و اندروید مناسب است. این کیف پول به عنوان یک افزونه نیز در ساختار مرورگرهایی مثل گوگل کروم و فایرفاکس در دسترس است. برای استفاده از کیف پول Yoroi برای استیک کاردانو در ابتدا نیاز است که این کیف پول را از سایت Yoroi دانلود کنید. در ادامه، URLهای پرداخت کاردانو را فعال کنید تا بستر مناسب برای استیکینگ کاردانو آماده شود.

نحوه دانلود کیف Yoroi برای استیکینگ کاردانو

در ابن بخش باید کیف پول خود را متصل کنید و کوین‌های کاردانو (ADA) را به کیف پول Yoroi انتقال دهید. 

حالا نیاز است که روی گزینه Create a Wallet کلیک و در ادامه، گزینه Cardano را انتخاب کنید.

پس از نامگذاری و تعیین پسوردYoroi

در ادامه، عنوانی برای کیف پول خود برگزینید و پسوردتان را تعیین کنید. در نهایت و پس از کلیک کردن روی Create a Wallet، رمزی با ۱۵ کلمه برای بازیابی اطلاعاتتان دریافت خواهید کرد که باید آن را روی کاغذ بنویسید و در گوشه‌ای نگهداری کنید.

پس از یادداشت کردن رمز و کلیک کردن روی گزینه Yes, I’ve written it Down به بخش داشبورد حسابتان منتقل می‌‎شوید. پس از انتقال کوین‌های ADA به کیف پول Yoroi، یکی از استخرهای مورد نظر را از بخش Delegation List انتخاب کنید تا استیک کاردانو کلید بخورد.

انتقال توکن ADA به کیف پول برای استیکینگ

میزان سود استیک کاردانو 

این پرسش، از اساسی‌ترین و متداول‌ترین پرسش‌های مبحث استیکینگ کاردانو است. نکته بسیار جالب در مورد میزان سودی که در سپرده‌گذاری کاردانو به دست می‌آید، با توجه به نرخی که کیف پول مورد نظرتان در نظر می‌گیرد و مدت‌زمانی که شما سپرده خود را به عنوان استیکر قفل می‌کنید، محاسبه می‌شود. برای مثال، کیف پول Atomic Wallet برای سپرده‌گذاری کاردانو، سود سالانه ۵ درصد را در نظر گرفته است؛ این در حالی است که این میزان سود در کیف پول‌های دیگر متفاوت است و ممکن است در بعضی حتی تا ۷ درصد هم برسد.

مسئله دیگری که به طور کلی در مورد سپرده‌گذاری کاردانو وجود دارد، در نظر گرفتن یک افق دید چندساله برای دستیابی به سود قابل توجه است. کمترین سودی که ممکن است به یک سرمایه‌گذار در سپرده‌گذاری کاردانو تعلق یابد، ۱.۵ ADA یا ۰.۵ درصد در ماه است؛ بنابراین، اگر قرار است وارد این نوع از فعالیت‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال شوید، بهتر است که کیف پول مناسب را انتخاب کنید و با در نظر گرفتن یک سپرده قابل توجه، آن را برای چندین سال قفل یا سپرده‌گذاری کنید.

مزایای استیک کاردانو

با توجه به فرایند سهام‌گذاری، کاربران خُرد نیز می‌توانند در کارکرد شبکه سهیم شوند و بسته به میزان دارایی خود به کسب سود بپردازند که این امکان در ارزهای دیجیتالی که از پروتکل اجماع اثبات کار (PoW) پیروی می‌کنند وجود ندارد. در ادامه به مزیت‌های سهام‌گذاری آدا می‌پردازیم:

  • قابلیت راه‌اندازی استخر استیکینگ: از جمله مزایا و ویژگی‌های مثبت استیک کاردانو، امکان راه‌اندازی یک استخر شخصی و خصوصی است. سرمایه‌گذارانی مکه قصد دارند، سرمایه خود را برای ایجاد یک استخر صرف کنند، به عنوان یک هولدر (Holder) شناخته می‌شوند.
  • کسب کوین‌های رایگان ADA: تمام افرادی که به صورت غیر فعال به کسب درآمد از کاردانو مشغول می‌شوند، در نهایت به کوین‌های رایگان ADA در قبال پاداش دست خواهند یافت. همان‌طور که حالا به خوبی می‌دانید، هر سرمایه‌گذاری که به عنوان تأییدکننده یا اعتبارسنج تراکنش‌های ظاهر شود، در نهایت به عنوان پاداش فعالیت خود، کوین‌های ADA دریافت می‌کند.
  • ساختار غیر متمرکز: کاردانو هم شبیه به بسیاری از شبکه‌های بلاکچین دیگر، از ساختاری غیر متمرکز برخوردار شده است و امکان راه‌اندازی برنامه‌های غیر متمرکز یا دیفای را هم دارد. از آنجا که بلاکچین Ethereum هم غیر متمرکز است، مقایسه اتریوم و کاردانو نشان می‌دهد که Cardano هم از قابلیت‌هایی همچون قرارداد هوشمند برخوردار شده است.

سپرده‌گذاری کاردانو برای کاربران ایرانی امکان‌پذیر است؟

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت استیک کاردانو، عدم نیاز کیف پول‌های آن به احراز هویت است؛ به عبارت دیگر، کاربران ایرانی می‌توانند، با تغییر شناسه کاربری یا IP خود به وسیله نرم‌افزارهای رایج، IP خود را همواره مخفی نگه دارند. البته فراموش نکنید که انتخاب نوع صرافی مورد نظر هم در این فرایند دخیل است. برای مثال، صرافی بایننس با اجباری کردن احراز هویت، تمامی اطلاعات مورد نظر در مورد کاربران را در دست دارد؛ از این رو هیچ کاربر مقیم ایران نمی‌تواند، در این صرافی فعالیتی داشته باشد.

نکته نهایی برای گریز از مسدود شدن حساب خود در دنیای کریپتوکارنسی، به تغییر دادن IP یا شناسه کاربری مربوط می‌شود. اگر قرار است که در صرافی‌های پرخطر مثل بایننس فعالیت داشته باشید، بدون استفاده از نرم‌افزارهای تغییر IP وارد آنها نشوید.

استیکینگ Cardano بدون توقف!

 استیکینگ آسان کاردانو

آنچه که در این مقاله مطالعه کردید، تشریح تمامی مفاهیم تخصصی مربوط به استیکینگ کاردانو، شناسایی انواع استخرهای مناسب برای این کار و معرفی صرافی‌ها و انواع کیف پول پربازده بود. برای این که بتوانید، از استیکینگ کاردانو نهایت لذت و سود را کسب کنید، لازم است که چشم‌اندازی طولانی‌مدت داشته باشید و حجم سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهید. برای کسب اطلاع بیشتر در مورد نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال ADA همین حالا از منوی سایت والکس، وارد بخش ویژه معاملات ارزهای دیجیتال شوید.

استیکینگ یا سپرده‌گذاری کاردانو چیست؟

فعالیت در حوزه استیکینگ کاردانو، نوعی سودآوری از طریق سپرده‌گذاری توکن‌های ADA در شبکه بلاکچین کاردانو است. سرمایه‌گذاران می‌توانند، از این طریق، سپرده خود را برای تأیید تراکنش‌های شبکه، اصطلاحاً قفل کنند.

میزان سود استیکینگ کاردانو چقدر است؟

متوسط سودآوری سالانه در استیکینگ کاردانو با توجه به استخر استیکینگ و یا کیف پول مورد نظر از زیر ۴ ٪ تا ۶ ٪ است.

بهترین استخر برای استیکینگ کاردانو کدام است؟

استخرهای استیکینگ بسیاری برای دستیابی به سود قابل توجه وجود دارند؛ استخر CardanoCafe یکی از آنهاست.

بهترین کیف پول برای استیکینگ کاردانو کدام است؟

کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بسیاری برای موفقیت در این نوع سرمایه‌گذاری وجود دارند؛ برای مثال کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano S یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود.

آیا ایرانیان می‌توانند از صرافی‌ها برای سپرده‌گذاری کاردانو استفاده کنند؟

بعضی از صرافی‌ها مثل بایننس، با الزامی شدن احراز هویت ۲ عاملی، امکان فعالیت ایرانیان را منع کرده‌اند. از جمله صرافی‌های امن و بدون ریسک برای ایرانیان، Yoroi و Kucoin هستند.

آدا (ADA) چیست؟

ارز دیجیتال آدا که با عنوان ADA در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود، توکن بومی و اختصاصی شبکه بلاکچین کاردانو است. برای فعالیت به در استیکینگ کاردانو، باید به اندازه کافی ADA داشته باشید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۲

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا