مقالات ارز دیجیتال

ترجمه وایت پیپر دای (DAI) به فارسی

آشنایی با ارز دیجیتال dai و وایت‌ پیپر آن موضوع این مطلب است. اولین نکته‌­ایی که هر معامله‌­گری با شروع فعالیت خود در مارکت کریپتو باید بداند این است که به یک استیبل کوین یا ارز مبنا برای انجام معاملات خود نیاز دارد. شاید فکر کنید چون  بیت کوین BTC یا اتریوم ETH  ارزهای محبوب و قدرتمندی هستند می‌­توان از آن‌­ها به عنوان ارز مبنا نیز استفاده کرد، اما باید بگوییم چنین کاری ممکن نیست! بیت کوین به عنوان یک ارز نوسانات زیادی را در طول روز تجربه می‌کند چنان که روزانه تا ۲۰% درصد و ماهیانه حتی تا ۱۰۰% نیز ممکن است نوسان قیمت داشته باشد بنابراین نمی‌­توان آن را به عنوان استیبل کوین در نظر گرفت.

 تا پیش از این بیشتر افراد بر این باور بودند که تتر یک مبنای مناسب و قابل اعتماد است که قیمت آن همیشه ۱ دلار باقی خواهد ماند اما ریزش اخیر بیت کوین  و البته ریزش قیمت تتر (می ۲۰۲۲) این ترس را در دل بسیاری از معامله­‌گران انداخت که اگر استیبل کوین­‌ها نیز نوسان قیمت داشته باشند چه خواهد شد؟ به همین دلیل امروز قصد داریم تا به معرفی وایت پیپر دای (DAI White Paper) که یکی از محبوب‌ترین پروژه‌­های ارز دیجیتال و البته یک استیبل کوین قدرتمند نیز هست بپردازیم و بیشتر با آن آشنا شویم تا شما نیز بتوانید در معاملات خود از آن بهره ببرید.

ارزدیجیتال دای DAI چیست؟

برای آشنایی با ارز دیجیتال DAI  بهترین مرجع وایت پیپر دای است که زین پس به معرفی آن می‌­پردازیم. لازم به ذکر است که بگوییم وایت پیپر یکی از رایج‌ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال بوده و به معنی یک فایل یا سند توضیحی درباره ارزهای دیجیتال است که توسط شرکت و تیم رمز ارز منتشر می‌­شود و ما در این مقاله قصد داریم تا به معرفی White Paper دای بپردازیم.

ارز دیجیتال دای با نماد (DAI) یکی از رمز ارزهای محبوب است که رنکینگ ۱۶ کوین مارکت کپ (Coin Market Cap) را به خود اختصاص داده است. البته این رمز ارز با سایر ارزهای دیجیتال یک تفاوت دارد که می‌­توان آن را به عنوان ویژگی ارز دای نیز معرفی کرد. این رمز ارز دارایی با ارزش ثابت است که قیمتی ثابت معادل با یک دلار آمریکا دارد و در بلاکچین اتریوم با یک اکوسیستم خاص به نام میکردائو تولید می‌­شود.

جالب است بدانید تیم پروژه دای معتقد است که بلاکچین آنها تمام پتانسیل‌های مورد نیاز برای تبدیل ­شدن به یک دارای با ارزش ثابت را دارد، اما سوالی که اکنون مطرح می‌­شود این است که آشنایی با وایت پیپر دای چه مشکلاتی را برای ما حل می‌­کند و از آن مهم‌­تر این که هدف اصلی این پروژه چیست؟

ارز دیجیتال دای چیست

پژوهشگران معتقدند که دارایی‌های دیجیتال پایدار مانند دای استیبل کوین برای تحقق پتانسیل کامل فناوری بلاک چین ضروری است. اما با توجه به نوساناتی که بازار رمزارز­ها در تایم فریم­‌های مختلف معاملاتی دارند اگر بخواهیم بیت کوین را به عنوان یک رمز ارز، که در سطوح مختلفی عملکرد موفقی از خود نشان داده، مورد بررسی قرار دهیم با این نکته برخورد خواهیم کرد که نوسانات قیمتی این ارز بیشتر با هدف کسب سود برای معامله­‌گرا­ن مناسب است و هیچگاه ارز مناسبی برای مبادله به عنوان یک دارایی با ارزش ثابت یا یک استیبل کوین نیست. بنابراین می‌­توانیم بگوییم وایت پیپر دای اولین ارز دیجیتال باثبات غیرمتمرکز است که با هدف ثابت نگهداشتن قیمت به وجود آمده است.

قیمت دای چگونه همیشه ثابت می‌­ماند؟

اغلب ارزهای دیجیتالی که آن‌ها را استیبل کوین می‌­نامیم قیمتشان با پشتوانه فیات سپرده­‌گذاری شده در بانک‌­ها ثابت می‌­ماند اما وایت پیپر دای با وثیقه‌گذاری یک ارز دیجیتال مثل اتریوم در یک اسمارت کانترکت که به آن صندوق سپرده­‌گذاری گفته می‌­شود قیمت خود را ثابت نگه می‌­دارد. دای برخلاف سایر استیبل کوین­­‌ها یک رمزارز غیرمتمرکز است که برای استفاده یا نگهداری (هولد) آن نیاز به اعتماد به هیچ نهاد ثالثی نیست.

 علاوه بر آنچه گفتیم، TRFM مکانیزم خودکاری است که سیستم استیبل کوین دای به وسیله آن نرخ هدف خود را تنظیم و کمک می‌کند تا نیروهای بازار ثبات قیمت بازار ارز DAI را در اطراف قیمت هدف حفظ کنند. از طرفی نرخ هدف، تغییر قیمت ارز را در طول زمان تعیین کرده و نوسانات قیمت را نیز کنترل می‌­کند.

قیمت ارز دیجیتال دای

هنگامی که TRFM فعال نیست، نرخ هدف روی ۰٪ ثابت می‌شود، بنابراین قیمت هدف در طول زمان تغییر نداشته و قیمت دای نیز ثابت می‌­ماند. اما وقتی TRFM فعال است، هم نرخ هدف و هم قیمت هدف به صورت پویا در حال تغییر هستند تا با تنظیم خودکار فعالیت‌­های کاربران برای خرید یا نگهداری Dai، عرضه و تقاضای Dai را متعادل کنند. مکانیسم بازخورد، قیمت بازار دای را به سمت قیمت هدف متغیر سوق می‌دهد و نوسانات آن را کاهش می‌دهد و نقدینگی پروژه را در خلال شوک‌های تقاضا فراهم می‌کند.

 نکات جالب درباره قیمت دای DAI

DAI جزو آن دسته از رمزارز­هایی است که دارای دو قیمت است. این دو قیمت شامل: 

  1. قیمت هدف: پروتکل میکردائو که همیشه قصد دارد قیمت دای را به صورت یک دلار نگه­ دارد.
  2. قیمت بازار: قیمتی که رمزارز دای دارد دربازار معامله می‌­شود و مقدار اندکی با قیمت هدف اختلاف دارد.

البته جالب است بدانید که میکردائو برای تعیین قیمت بازار از صرافی‌­های ارز دیجیتال استفاده نمی‌کند زیرا ممکن است قیمت آن توسط صرافی­‌ها دستکاری شود در نتیجه دارندگان توکن MKR در اکوسیستم دای حق رای جهت تعیین قیمت این رمز ارز را دارند.

هدف اصلی اکوسیستم میکردائو یکسان نگه داشتن قیمت بازار و قیمت هدف است. 

روش جالبی که این اکوسیستم برای یکسان نگه داشتن قیمت مورد استفاده قرار داده است به این شکل است که وقتی قیمت بازار رو به کاهش است، سیستم به صورت خودکار کارمزد ثبات را کاهش می‌دهد تا کاربران برای بازگرداندن دای‌­های خود به صندوق تشویق شوند. با کاهش تعداد دای‌­های موجود در بازار درنتیجه تقاضا برای خرید دای افزایش می‌یابد و قیمت به سمت یک دلار که همان قیمت ثابت آن است هدایت می‌­شود.

با افزایش قیمت دای در بازار سیستم کارمزد ثبات را افزایش می‌­دهد و این بدان معنی است که در این صورت کاربران ترجیح می‌­دهند دارایی‌­های خود را در صندوق نگه­دارند زیرا اگر بخواهد وثیقه خود را پس ­بگیرد باید کارمزد زیادی بپردازد و این کار نیز مورد پسند دارندگان ارز نخواهد بود. در واقع در این زمان با افزایش عرضه و کم شدن تقاضا قیمت ارز به سمت کمتر شدن هدایت می‌­شود.

در پایان می‌توانیم این نتیجه را بگیریم که راز ثابت نگهداشتن قیمت دای فقط از دو بخش ساده تشکیل شده است. یعنی:

  1. کارمزد ثابت
  2. بازی عرضه و تقاضا

شاید در ابتدا این دو بخش ساده بنظرتان آمده باشد اما در واقع راز موفقیت سرپا ماندن رمز ارز دای همین دو موردی است که برایتان گفته شد.

چگونه رمز ارز دای را به دست آوریم؟

ابتدایی‌­ترین و ساده­‌‌ترین روشی که درقدم اول به شما معرفی می‌­کنیم این است که رمز ارز دای را از کارگزاران یا صرفان به صورت مستقیم خریداری کنید.

اما روش دوم تولید دای است. تولید DAI یعنی چه؟ اجازه بدهید تا با یک مثال این فرآیند را کامل توضیح دهیم. فرض کنید شخصی برای سرمایه‌­گذاری به ۱۰۰ دای احتیاج دارد برای بدست آوردن این مبلغ فرد باید رمز ارز اتریوم یا بت (BAT) را به مقدار ۱۵۰ دلار در صندوق سپرده­‌گذاری کند. بلافاصله پس از انجام این کار فرد مبلغ ۱۰۰ دای خود را دریافت می­‌کند اما در این مدتی که او ۱۰۰ دای خود را دریافت کرده است، مبلغ سپرده­‌گذاری شده او فریز می‌­شود و نمی‌­تواند در آن دخل و تصرفی داشته باشد.

whitepaper dai دای

هر زمان فرد بخواهد مبلغ خود را بازیابی کند باید آن میزان دای که دریافت کرده است را به صندوق برگرداند و در ازای آن اتر یا بتی را که تحویل داده، پس بگیرد. فراموش نکنید که مبلغی در این میان به عنوان کارمزد از روی سرمایه­‌تان کم شده و به شبکه میکردائو پرداخت شده که در حال حاضر این مبلغ با دای محاسبه و کسر می­شود. در پایان این فرآیند فرد با بازیابی رمزارز دیجیتال خود (اتریوم یا بت)، دای و مقداری کارمزد برای حفظ ثبات به شبکه میکردائو پرداخت می‌­کند.

توجه کنید که دای‌های بازپرداخت‌شده سوزانده می‌شوند زیرا دای ارز دیجیتالی است که به پشتوانه نیاز دارد. دقیقا به همین دلیل با بسته شدن صندوق توسط شما و برداشتِ اتریوم یا بت از آن، دای دیگر پشتوانه‌ای ندارد و باید از بین برود.

دای؛ استیبل کوینی غیرمتمرکز

 در این مقاله تلاش کردیم تا ترجمه وایت پیپر دای که توسط تیم این رمز ارز معرفی شده را به طور کامل برای شما به زبان بسیار ساده شرح دهیم. حالا که با یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال آشنا شدید، بهتر می‌توانید معامله کنید. از آنجا که با نوسانات اخیر بازار کریپتو و تغییر قیمت رمز ارز تتر تمامی معامله‌­گران به دنبال یک استیبل کوین قابل اعتماد می‌­گردند، به نظر می‌­رسد ارز DAI جایگزین مناسبی برای تتر باشد و دور از انتظار نیست که در آینده‌­ایی نزدیک جایگاه تتر را نیز از آن خود کند. امیدواریم از خواندن وایت پیپر دای فارسی اطلاعات مفیدی بدست آورده باشید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
makerdao
کارشناس مهندسی کامپیوتر که به جای برنامه‌نویسی، محتوانویسی می‌کند و سعی دارد در دنیای ارزهای دیجیتال و تولید محتوا هر چه بیشتر تاثیر‌گذار باشد. با دنبال کردن من در شبکه‌های اجتماعی، بیشتر درباره دید من از بازارهای مالی و فعالیتم بدانید.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا