Defi

گردآورنده دیفای چیست؟ آشنایی با defi Aggregator

تعداد زیادی پلتفرم در حوزه دیفای راه‌اندازی شده است و روز به روز به تعداد این پلتفرم‌ها افزوده می‌شود. هر کدام از این پلتفرم‌ها فناوری و مکانیزم‌های خاص خودشان را دارند؛ علاوه بر آن هر کدام استخرهای نقدینگی جدایی برای خود دارند و ممکن است نسبت‌های قیمتی در هر کدام از پلتفرم‌ها متفاوت باشد. اما فرض کنید پلتفرمی وجود داشته باشد که به صورت خودکار میان تمام استخرهای نقدینگی جستجو کند و بهترین نسبت قیمتی را در اختیار کاربر قرار دهد؛ به چنین پلتفرم‌هایی defi Aggregator گفته می‌شود. اما defi Aggregator چگونه کار می‌کند؟ گردآورنده دیفای چه کاربردها و مزیت‌هایی دارد و چگونه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد؟

در ادامه این مقاله با والکس همراه باشید تا به صورت کامل با پلتفرم‌های تجمیع کننده در حوزه دیفای آشنا شویم.

تجمیع کننده دیفای چه مشکلی را حل می‌کند؟

برای جواب به سوال ذکر شده بهتر است ابتدا نگاهی به ساز و کار پلتفرم‌های دیفای داشته باشیم. در پلتفرم‌های دیفای، گروهی از کاربران تحت عنوان تامین کنندگان نقدینگی (Liquidity provider) رمزارزهای خود را در اختیار پلتفرم قرار می‌دهند. این دارایی در استخرهای نقدینگی (Liquidity pools) ذخیره می‌شود؛ استخر نقدینگی نوعی قرارداد هوشمند است که نقدینگی مورد نظر، عمدتاً به صورت جفت ارزی در آن ذخیره می‌شود و کاربران می‌توانند با این نقدینگی تعامل داشته باشند.

برای مثال یک تامین کننده نقدینگی ۵۰۰ دلار اتریوم و ۵۰۰ دلار ارز Dai را در استخر نقدینگی DAI/ETH قرار می‌دهد. سپس کاربران می‌توانند با قرار دادن (عرضه) Dai در این استخر، ETH برداشت (تقاضا) کنند (یا برعکس) و از این طریق برای نقدینگی این استخر عرضه و تقاضا ایجاد کنند؛ با ایجاد عرضه و تقاضا، نسبت قیمتی دچار نوسان می‌شود. این فرایند تنها در استخر نقدینگی یک پلتفرم (برای مثال UniSwap) انجام نمی‌شود و کاربران دیگری به صورت همزمان در استخر نقدینگی دیگر پلتفرم‌ها (برای مثال SushiSwap) نیز معامله انجام می‌دهند. از آنجایی که معاملات کاربران در پلتفرم‌های مختلف یکسان نیست پس نسبت عرضه و تقاضا نیز یکسان نیست و همین موضوع باعث می‌شود که معمولاً نسبت قیمتی یک استخر نقدینگی یکسان (برای مثال استخر DAI/ETH) در پلتفرم‌های مختلف برابر نباشد. برای مثال ممکن است نسبت اتریوم به Dai در استخر پلتفرم یونی سواپ برابر با ۱:۱۶۰۰ باشد در حالی که همین نسبت در پلتفرم سوشی سواپ برابر با ۱:۱۶۲۰ است.

تا اینجا متوجه شدیم نسبت‌های قیمتی در استخرهای نقدینگی با یکدیگر تفاوت دارند. در مثال بالا اگر کاربر هر دو استخر (استخر یونی و سوشی) را بررسی می‌کرد و سپس اتریوم خود را از استخر یونی برداشت می‌کرد، به ازای هر واحد اتریوم ۲۰ دلار هزینه کمتری می‌پرداخت. اما شاید استخری در یک پلتفرم دیگر نیز وجود داشت که نسبت قیمتی بهتری را ارائه می‌داد. بررسی تمامی استخرها در زمان انجام معامله تقریباً غیرممکن است؛ اما defi aggregator این بررسی را در هر لحظه انجام می‌دهند و این مشکل را حل می‌کند. گردآورنده دیفای به صورت مستمر نسبت‌های قیمتی استخرها و پلتفرم‌ها را بررسی می‌کند و بهترین نسبت قیمت را در اختیار کاربر خود قرار می‌دهد.

دیفای

تجمیع کننده دیفای به زبان ساده

تجمیع کننده یا همان گردآورنده دیفای نوعی پلتفرم فعال در حوزه دیفای است که نقدینگی موجود در استخرهای تمام پلتفرم‌ها را تجمیع می‌کند و بهترین استخر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. البته فاکتور انتخاب استخر توسط defi aggregator به نسبت قیمتی محدود نمی‌شود و در مقیاسی پیشرفته‌تر، حتی کارمزد پلتفرم‌های مختلف نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس استخر مورد نظر را انتخاب می‌کند.

در نگاهی کلی defi aggregator یک هاب نقدینگی است که به کل نقدینگی ایجاد شده در حوزه دیفای تسلط دارد و یک رابط کاربری جذاب را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. گردآورنده دیفای در کمترین زمان بهترین نسبت قیمتی را پیدا می‌کند و با قرار دادن آن در اختیار کاربران، می‌تواند باعث بهبود عملکرد در حوزه دیفای شود. ماموریت این نوع پلتفرم‌ها ارائه بهترین فرصت به کاربر است تا بتواند با کمترین هزینه و بالاترین دستاورد، امور مالی خود را به صورت غیر متمرکز پیش ببرد.

مزایای گردآورنده‌ دیفای چیست؟

نقدینگی یکی از مهمترین نیازهای بازارهای مالی است؛ گردآورنده دیفای به قسمت زیادی از کل نقدینگی حوزه دیفای دسترسی دارد و در نتیجه می‌تواند حجم بالایی از معاملات را پوشش دهد. نقدینگی بالا باعث افزایش میزان نقد شوندگی می‌شود و از این نظر می‌تواند به رشد حوزه دیفای کمک کند. defi aggregator علاوه بر نقدینگی گسترده، بهترین نسبت قیمتی را نیز فراهم می‌کند. این نوع پلتفرم‌ها در افزایش درآمد کاربران نیز تاثیر گذار هستند؛ به این منظور که با جستجو در استخرهای نقدینگی مختلف می‌توانند مناسب‌ترین استخر در جهت تامین نقدینگی را در اختیار کاربر قرار دهند. در این جستجو میزان APY (درصد پاداش سالیانه) بالاترین اهمیت را دارد.

این مزایا شاید در مقیاس کوچکتر و معاملات ساده خیلی چشمگیر نباشد اما برای معاملات گسترده‌تر و از نگاه معامله‌گری می‌تواند بعدی جدید به حوزه دیفای و میزان کارایی و عملکرد آن بدهد.

 نقش دیفای اگریگیتورها در تعاملات میان بلاکچینی

اگر با بلاکچین‌های مختلف کار کرده باشید پس حتماً می‌دانید که در شرایط فعلی یکی از چالش‌های مهم در حوزه بلاکچین‌ها ارتباط میان بلاکچینی است. استخرهای نقدینگی و رمزارزهای قرار گرفته در آن‌ها تحت استانداردهای یک بلاکچین خاص طراحی شده‌اند و تنها می‌توانند بر همان بستر مورد استفاده قرار بگیرند. زمانی که defi aggregator در حال جستوجوی قیمتی میان استخرهای مختلف است تنها استخرهای یک بلاکچین خاص را بررسی می‌کند.

اما راه‌هایی برای ایجاد ارتباط میان بلاکچین‌های مختلف نیز وجود دارد. در شرایط فعلی عمده تعاملات میان زنجیره‌ای توسط پل‌های (Bridge) بلاکچینی انجام می‌َشود و بلاکچین‌ها به خودی خود امکان تعامل با یک دیگر را ندارند. نوعی گردآورنده دیفای وجود دارد که در حوزه پل‌های میان زنجیره‌ای فعالیت دارد؛ به این منظور که با جستجو در پل‌های مختلف، به صرفه‌ترین روش برای انتقال یک دارایی میان شبکه‌های مختلف را پیدا می‌کند و در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این نوع پلتفرم‌ها می‌توانند با مدیریت هزینه انتقال‌های میان بلاکچینی، باعث بهبود عملکرد این فرایند شوند.

معرفی بهترین defi aggregator ها

بالاتر با ماهیت و کارایی دیفای اگریگیتورها آشنا شدیم، تعداد این نوع پلتفرم‌ها نسبت به انواع دیگر پلتفرم‌ها کمی محدودتر است اما در این شرایط نیز پروژه‌های بسیار قدرتمندی در این حوزه توسعه پیدا کرده‌اند. در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

معرفی پلتفرم Open Ocean، کامل‌ترین defi aggregator

پلتفرم Open Ocean یک پلتفرم تجمیع کننده دیفای است که یکی از بهترین و کامل‌ترین خدمات را ارائه می‌دهد. این پلتفرم بر بستر ۱۹ بلاکچین مختلف راه‌اندازی شده است و به نقدینگی تمامی این بلاکچین‌ها دسترسی دارد. اوپن اوشن می‌تواند جستجو خود را در هر کدام از این بلاکچین‌ها انجام دهد و بهترین نسبت‌های قیمتی را برای کاربران هر کدام از بلاکچین‌ها پیدا کند. از دیگر نکات مثبت این پروژه می‌توان به ارائه خدمات در حوزه معاملات فیوچرز و پل‌های میان بلاکچینی اشاره کرد. اوپن اوشن را می‌توان یکی از کامل‌ترین defi aggregator ها دانست.

ارز حاکمیتی این پروژه OOE نام دارد و در زمان نگارش این مقاله با قیمت ۰.۰۳ دلار و ارزش بازار ۶.۱ میلیون دلار در رتبه ۹۲۸ قرار دارد.

معرفی پروژه Kyber network، یک تجمیع کننده دیفای

پلتفرم کایبر نتورک فعالیت خود را با هدف تبدیل شدن به قطب نقدینگی در حوزه دیفای شروع کرده است. این پلتفرم با ایجاد همکاری با بیش از ۷۰ پلتفرم، به بیش از ۲۵ میلیارد دلار نقدینگی دسترسی پیدا کرده است و از این نظر یکی از بهترین‌ها به حساب می‌آید. این پروژه با جستجو در میان تمام پلتفرم‌ها بهترین صرافی غیر متمرکز را پیدا می‌کند. کایبر نظر سرمایه گذاران نامدار زیادی از جمله Pantera Capital، Kenetic Capital و ParaFi را به خود جذب کرده است که می‌تواند نشان دهنده پتانسیل‌های بالای این پروژه باشد. این پلتفرم ارز بومی خود را نیز تحت عنوان KNC راه‌اندازی کرده است که در زمان نگارش این مقاله با ۰.۸۱ دلار در رتبه ۱۹۴ بازار قرار گرفته است.

تجمیع کننده دیفای

معرفی ۱Inch، اولین تجمیع کننده دیفای

پلتفرم وان اینچ نیز همانند موارد گذشته یک defi aggregator است و عمده تمرکز خود را بر دو بستر اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس (BSC) قرار داده است. پروژه ۱inch را می‌توان اولین تجمیع کننده موفق در حوزه دیفای دانست. این پروژه نیز همانند کایبر نتورک سرمایه گذاران بزرگی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به Binance Labs و صندوق سرمایه گذاری Alameda شاره کرد. ارز بومی این پلتفرم نسبت به باقی رقبا ارزش بازار نسبتاً بالاتری دارد و با قیمت ۰.۵۴ دلار در رتبه ۹۴ بازار قرار گرفته است.

آیا تجمیع کننده دیفای می‌تواند باعث رشد حوزه دیفای شود؟

حوزه دیفای در سال ۲۰۲۱ رشد خوبی را تجربه کرد اما اکنون برای تکرار این رشد نیاز به راهکارهای زیرساختی در جهت افزایش عملکرد و بهبود رابط کاربری دارد. تجمیع کننده‌های نقدینگی از پروژه‌هایی هستند که زیر ساخت‌های دیفای را بهبود می‌بخشند. این نوع پروژه‌ها با تجمیع نقدینگی باعث بهره وری بیشتر از آن می‌شوند و این فرایند در آینده به ایجاد پلتفرم‌های کاربردی‌تر کمک زیادی خواهد کرد. در پایان باید گفت پروژه‌هایی که در ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای حوزه دیفای فعال هستند (از جمله تجمیع کنندگان دیفای) می‌توانند باعث پیشرفت هرچه بیشتر این حوزه شوند و آینده روشنی برای آن‌ها متصور هستیم.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا