Defi

بیمه غیر متمرکز چیست؟ معرفی Defi Insurance

شاید نخستین‌بار که در سال ۲۰۱۸، از واژه دیفای (DeFi) استفاده شد؛ هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که این مفهوم تا این حد ارزشمند شود. صنعت دیفای (DeFi)، با سرعت در حال گسترش است و هر روز پروتکل‌ها و برنامه‌های جدیدی در آن ظهور می‌کنند. در حال حاضر، بیش از ۲۵۵ میلیارد دلار دارایی در پروتکل‌های غیرمتمرکز (DeFi)، قفل شده‌اند. بااین‌وجود، این صنعت با چالش‌های جدی همچون حملات گسترده هک، دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. یکی از راه‌حل‌های بسیار جذاب برای این مشکل، بیمه غیرمتمرکز یا دیفای برای درک بهتر این مطلب پیشنهاد می‌کنیم مقاله دیفای چیست در بلاگ والکس را مطالعه کنید.

دیفای (DeFi) چیست؟

آشنایی با دیفای (DeFi)، مقدمه آشنایی با بیمه غیرمتمرکز خواهد بود. DeFi، کوتاه شده عبارت Decentralized Finance یا سیستم مالی غیرمتمرکز است. این سیستم، به‌جای تأمین مالی از روش‌های سنتی متمرکز، تأمین مالی همتا به همتا را توسط فناوری غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین، پیشنهاد می‌دهد. برنامه‌های غیرمتمرکز دیفای، کاملاً متفاوت از برنامه‌های مالی سنتی عمل می‌کنند.

برای استفاده از این برنامه‌ها، نیازی به کسب اجازه از هیچ فرد یا نهادی ندارید. تنها با دسترسی به اینترنت، می‌توانید از محصولات DeFi استفاده کنید. مفاهیمی همچون ارز دیجیتال، قرارداد هوشمند و انواع اپلیکیشن غیرمتمرکز، بخشی از صنعت دیفای تعریف می‌شوند. ازآنجاکه این صنعت با خطرات و آسیب‌هایی همچون هک گسترده، کلاهبرداری و … مواجه است؛ نوعی بیمه به نام بیمه غیرمتمرکز (DeFi Insurance) ایجاد شده است تا در خدمت کاربران ارز دیجیتال باشد. در ادامه به تعریف کامل این بیمه خواهیم پرداخت. 

منظور از بیمه غیرمتمرکز (DeFi Insurance) چیست؟

آشنایی با بیمه دیفای

بیمه غیرمتمرکز، مفهومی شبیه به بیمه معمولی دارد. به طور خلاصه، بیمه در DeFi، یعنی بیمه‌ کردن دارندگان ارز دیجیتال در برابر ضررهای ناشی از حملات هک، کلاهبرداری و حوادث متنوع که در اکوسیستم دیفای روی می‌دهد. برای مثال، فرض کنید که شما مقداری ارز دیجیتال در یک صرافی غیرمتمرکز قفل کرده‌اید، همان‌طور که می‌دانید، وقوع هک یا ازدست‌رفتن دارایی به دلایل مختلف در بازار ارز دیجیتال امکان‌پذیر است. برای جلوگیری از این مشکل ناخوشایند، می‌توانید به بیمه غیرمتمرکز یا دیفای پناه ببرید.

برای این کار، کافی است مقداری دارایی ارز دیجیتال را به‌عنوان حق بیمه به ارائه‌دهنده بیمه بپردازید تا تحت پوشش قرار بگیرید. مقدار حق بیمه به عواملی همچون نوع پوشش، ارائه‌دهنده بیمه و زمان لازم بیمه وابسته است. همچنین بهتر است قبل از دریافت بیمه، از حوادثی که بیمه دیفای از آن‌ها پشتیبانی می‌کند و چگونگی آن؛ باخبر شوید.

کاربردها

در این بخش قصد داریم به این سؤال بپردازیم که کاربرد DeFi Insurance چیست؟ همان‌طور که می‌دانید این بیمه، به‌طورجدی در مقابل بیمه سنتی تعریف شده است؛ اما کاربردهای ویژه‌ای دارد که بهتر است با آن‌ها، آشنا شویم. از جمله کاربردهای رایج بیمه غیرمتمرکز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیمه ارز دیجیتال

 کاربران ارز دیجیتال، همواره به دنبال روشی هستند تا بتوانند با کمک آن، جلوی خسارات زیاد نوسانات ارزهای دیجیتال و همچنین حملات سایبری و سرقت را بگیرند. بیمه کریپتو دیفای، یکی از بهترین و تضمین‌کننده‌ترین روش‌ها برای جبران خسارات است. برای اهمیت این بیمه، کافی است به این مثال اشاره کنیم که تنها در سال ۲۰۱۸، در یک فقره سرقت، مقدار ۵۰۰ میلیون دلار دارایی دیجیتال سرقت شد.

پوشش قراردادهای هوشمند

 هک گسترده قراردادهای هوشمند، کاربران را بسیار نگران کرده است. برای حل این مشکل، برخی شبکه‌ها همچون شبکه اتریوم، از یک پوشش بیمه‌ای برای اطمینان‌بخشی به کاربران خود بهره‌مند شدند.

محافظت از کیف پول

 سرقت از کیف پول‌های ارز دیجیتال، آن‌قدر زیاد شده است که اکثر کاربران موافق هستند که باید ولت‌ها (Wallets)، تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. این را می‌توان یک کاربرد عالی از بیمه غیرمتمرکز دانست.

مزایا و معایب بیمه غیرمتمرکز

مزایا و معایب بیمه غیرمتمرکز

این نوع بیمه نیز همچون سایر بیمه‌ها، دارای مزایا و معایبی است که بهتر است با آنها آشنا شویم. هرچند مشکلات دیفای، قابل کتمان نیست؛ اما در رابطه‌ با بیمه غیرمتمرکز، صحبت از معایب کمی غیرمنصفانه است. این موضوع به این دلیل است که بیمه دیفای بسیار نوظهور است و هنوز راه زیادی برای توسعه و تکمیل دارد. کارشناسان معتقدند در آینده، با توسعه برنامه‌های دیفای و افزایش امنیت آنها، قطعاً بیمه غیرمتمرکز نیز، بهبود پیدا کرده و توسعه می‌یابد. 

نقاط قوت:

  • کاهش تقلب، جلوگیری از پرداخت هزینه اضافی و نیز عدم نیاز به دخالت مستقیم افراد
  • اتوماسیون سازی فرایندهای بیمه، با کمک پرداخت خودکار مطالبات و تعیین شرایط بیمه با کمک الگوریتم‌های هوشمند
  • افزایش سرعت در فرایندهای بیمه؛ پرداخت هزینه غرامت بدون تأخیر
  • ارائه بهترین روش‌های مدیریت ریسک و ارزیابی دقیق ریسک در معامله

نقاط ضعف:

  • هنوز حدود ۹۸ درصد از صنعت دیفای تحت پوشش بیمه دیفای قرار نگرفته‌اند.
  • بیمه غیرمتمرکز، نیاز به ارائه‌دهنده متمرکز (کاربر ارز دیجیتال) دارد.
  • ریسک‌ها و خطرات دیفای، همچنان در حال تغییر هستند و در زمینه خسارت‌های احتمالی تحت پوشش بیمه دیفای در آینده ابهام وجود دارد.

این بیمه چه تفاوتی با بیمه‌های سنتی دارد؟

در بیمه سنتی، باگ‌های زیادی از جمله کاغذبازی‌های زیاد، عدم شفافیت در عملکرد بیمه‌گذاران و نیز سرعت پایین رسیدگی به مطالبات وجود دارد. تمام این ویژگی‌ها، آزاردهنده هستند. بسیاری از افرادی که از بیمه سنتی استفاده می‌کنند، نمی‌دانند شرکت بیمه موردنظر دقیقاً از چه فرمول و مدلی برای محاسبه ریسک و قیمت تبعیت می‌کند. در این بیمه‌ها، نرخ‌ها و حق بیمه‌ها چگونه محاسبه می‌شوند؟ این‌ها برخی از چالش‌هایی هستند که در بیمه سنتی مشاهده می‌شوند. دقیقا به دلیل همین مشکلات در بیمه سنتی، بیمه غیرمتمرکز دیفای ایجاد شد.

DeFi Insurance، چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد بیمه DeFi

نحوه عملکرد بیمه DeFi، مبتنی بر دو مفهوم ارائه‌دهنده بیمه (پذیره‌نویس) و کاربر تحت پوشش بیمه است. منظور از ارائه‌دهنده بیمه، هر کاربری است که مقداری از دارایی خود را در استخرهای غیرمتمرکز قفل کند. به این کاربر که نوعی تأمین‌کننده نقدینگی بیمه است؛ پذیره‌نویس نیز گفته می‌شود.

پذیره‌نویس‌ها، در بیمه غیرمتمرکز، در ازای دریافت حق بیمه به‌عنوان پاداش، دارایی افراد تحت پوشش را تضمین می‌کنند. این کاربران می‌توانند درباره اینکه چه نوع خساراتی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، رأی بدهند. پس از مشخص‌شدن نوع پوشش، ادعاهای خسارت، با کمک روش‌های خودکار مثل الگوریتم‌های هوش مصنوعی یا رأی‌گیری از ارائه‌دهندگان بیمه تأیید یا رد می‌شوند.

ریسک‌های فنی و اقتصادی در بیمه DeFi

برای اینکه مدل‌های کارآمدی از بیمه در دیفای ایجاد شود، باید انواع مختلف ریسک به‌خوبی درک شوند. ریسک‌های مختلفی در دنیای دیفای وجود دارد. به‌طورکلی می‌توان این ریسک‌ها را در ۲ گروه زیر طبقه‌بندی کرد:

ریسک فنی

منظور از ریسک فنی، امکان دست‌کاری در قراردادهای هوشمند و نیز احتمال بالای حملات هک و شکست قراردادهای هوشمند است. همچنین، برخی از کدهای مخرب (Exploit)، همچون Nomad، Wormhole و Cream، از جمله اکسپلویت‌های شناخته‌شده در بازار دیفای هستند که خسارات جبران‌ناپذیری را وارد می‌کنند. این ریسک‌ها، دلایل اصلی برای ایجاد بیمه غیرمتمرکز هستند.

ریسک اقتصادی

ریسک اقتصادی، یکی از دلایل اصلی برای کاهش تمایل بسیاری از افراد برای ورود به بازار ارز دیجیتال است. همواره بسیاری از کاربران، بخش بزرگی از دارایی خود را به دلیل موفق نشدن برخی پروژه‌های دیفای یا نوسانات غیرمنطقی برخی رمزارزها از دست می‌دهند. برای جلوگیری از این مشکلات، بیمه دیفای پیشنهاد می‌شود.

۱۰ مورد از بهترین پروژه‌های بیمه دیفای 

بهترین پروژه‌های DeFi Insurance

برای انتخاب یک بیمه غیرمتمرکز بهتر است ابتدا ببینید این بیمه از چه خساراتی پشتیبانی می‌کند. روش‌هایی را که بیمه موردنظر قرار است خسارات شما را بپردازد به‌دقت بررسی کنید. ببینید بیمه از کدام توکن پشتیبانی می‌کند. همچنین بررسی کنید که برای اثبات یک ادعا چقدر زمان و تلاش نیاز است یا اینکه چه مشوق‌ها و مزایایی برای ارائه‌دهندگان بیمه تعریف شده است. همه اینها مواردی هستند که باید قبل از انتخاب بیمه غیرمتمرکز خود به آنها دقت کنید. پس از درنظرگرفتن این موارد، بهترین بیمه را انتخاب کنید. در زیر، فهرستی از ۱۰ پروژه بیمه معروف دیفای آورده شده است:

  • Nexus Mutual
  • InSure DeFi
  • InsurAce
  • Etherisc DIP
  • Bridge Mutual
  • Tidal Finance
  • Armor
  • Yam
  • Unslashed Financed
  • Cover Protocol

آینده بیمه غیرمتمرکز؛ روشن یا تاریک؟

با توجه اینکه پروژه‌های دیفای بدون توقف درحال‌توسعه و به‌روزرسانی هستند؛ قطعاً آینده بیمه غیرمتمرکز بسیار روشن است. در حال حاضر، دغدغه بسیاری از سرمایه‌گذاران در صنعت دیفای، محافظت از دارایی کاربران و بالابردن اطمینان و امنیت در این صنعت است. آن‌ها به دنبال یافتن روش‌هایی هستند که ریسک سرمایه‌گذاری در دنیای برنامه‌های غیرمتمرکز را کاهش دهد. یکی از بهترین روش‌ها، استفاده از بیمه‌های غیرمتمرکز است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
101blockchains.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا