مقالات ارز دیجیتال

آشنایی با بمب سختی اتریوم؛ دردسر بزرگ ماینرهای ۲۰۲۲

زمانی که دشواری استخراج اتریوم بیشتر می‌شود، اصطلاحی به نام بمب سختی اتریوم یا Difficulty Bomb به وجود می‌آید. بمب سختی مدت زمان لازم برای ماینینگ بلوک‌ها در بلاک چین اتریوم را افزایش می‌دهد و به عقیده بعضی از کارشناسان دنیای کریپتوکارنسی، این اتفاق منجر به از کار افتادن عمل ماینینگ و استخراج رمز ارز اتریوم در سال‌های پیش رو خواهد شد. اقدامات مختلفی برای حل این مشکل از طرف کارشناسان بازار انجام شد تا در نهایت بتوان آن را دور زد و همچنان به ماینینگ اتریوم ادامه داد. Difficulty Bomb در واقع به منظور بیشتر شدن سطح سختی معما در الگوریتم استخراج استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا آگاهی بیشتری از اینکه بمب سختی ارز اتریوم چیست؟ کسب کنید.

بمب سختی اتریوم چیست؟

بمب سختی اتریوم تهدیدی جدی برای اکوسیستم است. زمانی که فرآیند استخراج و ماینینگ رمز ارز اتریوم به صورت ناگهانی افزایش می‌یابد، اصطلاح بمب سختی معنا پیدا می‌کند. در این فرآیند، هر چه معما برای استخراج اتریوم سخت‌تر شود، ماینرها هم کار سختی برای ماینینگ آن پیش رو دارند و هر بلاک در شبکه بلاک چین اتریوم، در بازه زمانی طولانی‌تری تولید می‌شود. از نظر نمایی نیز، سرعت استخراج در این روند کاهش می‌یابد که به هیچ وجه برای ماینرها از نظر اقتصادی و درآمدزایی جالب نیست.

در زمان بمب سختی اصطلاحی به نام عصر یخبندان اتریوم نیز روی کار می‌آید. در واقع عصر یخبندان اتریوم سناریویی است که بر اساس آن اتریوم از PoW به PoS منتقل می‌شود. PoW به معنی اثبات کار است و به منظور گرفتن پاداش، باید اقدام به ماینینگ به خاطر دریافت اتر و رقابت در مقابل یکدیگر جهت تشخیص راه حل معماها کرد. PoS نیز موقعیتی است که پاداش‌ها بر اساس شرط‌بندی به ماینرها اختصاص می‌یابند.

نحوه عملکرد بمب سختی اتریوم

برخی از رمز ارزها استخراج و ماینینگ دشواری دارند که اتریوم یکی از آن‌ها است. در این زمان واژه سختی به کار می‌رود که به معنی سختی عمل ماینینگ یک بلوک در بلاکچین یک رمز ارز است. در واقع زمانی که سختی ماینینگ بلاک یک رمز ارز بیشتر می‌شود، قدرت محاسباتی بیشتری نیز لازم است تا بتوان از طریق ماینرها درآمدزایی داشت. در بلاک چین اتریوم، هر چه زمان می‌گذرد، سختی استخراج بلاک‌ها نیز بیشتر می‌شود، این در واقع بخشی از ماهیت بلاکچین این رمز ارز است. طبق این فرآیند، هر بلاک که استخراج شد، استخراج بلاک بعدی سخت‌تر و طولانی‌تر می‌شود.

به ازای ۱۰۰ هزار بلوکی استخراج می‌شود، زمان تقریبی برای استخراج یک بلاک جدید ۱۰ تا ۲۰ ثانیه بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که فرایند استخراج اتریوم دیگر بری ماینرها سودآور نخواهد بود یا سود کمی در بر خواهد داشت. زمانی که در فرآیند استخراج تاخیری به وجود بیاید، سناریوی عصر یخبندان که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد هم آغاز می‌شود. زمانی که بمب سختی اتریوم قدرت بالایی دارد، شبکه فریز می‌شود و به اصطلاح یخ می‌زند و در این زمان ماینرها نمی‌توانند تراکنشی انجام دهند.

فریز شبکه اتریوم با بمب سختی

دلیل معرفی بمب سختی اتریوم

بمب سختی جلوی استخراج‌کنندگان رمز ارز اتریوم را می‌گیرد و به همین دلیل ممکن است حتی پس از اینکه بلاکچین را به PoS منتقل کردند،  همچنان با PoW کار کنند.  آن‌ها این کار را به دو دلیل انجام می‌دهند که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

  • تغییر توازن قدرت
  • سود دور از ماینرها به دست کاربران بلاک چین و سرمایه‌گذارها

اگر استخارج‌کنندگان رمز ارز اتریوم جهت استخراج این ارز دیجیتال به PoS منتقل نشوند، احتمال ایجاد فورک در بلاک چین اتریوم وجود دارد. این یک خطر بزرگ است و از آن‌جا که توسعه‌دهندگان اتریوم از آن مطلع هستند، بلاک چین این رمز ارز را به نحوی توسعه می‌دهند که بتواند بیشتر شدن میزان سختی الگوریتم استخراج خود را در آن در نظر بگیرد.

افزایش بمب سختی اتریوم

سال ۲۰۱۶ بود که سختی فرآیند ماینینگ بلاک‌های بلاکچین اتریوم بیشتر شد. سختی ماینینگ بلاک‌ها از بلاک دویست هزارم به بعد آغاز شد. آمارها ثابت می‌کنند که کاهش در شبکه اتریوم در بازه زمانی کمتر از سی روز رخ می‌دهد. اما با این وجود تاخیرهای بعدی در انتشار کد، زمان انتشار نهایی را افزایش می‌دهد و به آینده موکول می‌کند. این فرایند حتی روی زمان انتقال اتریوم از PoW به PoS نیز تاثیر می‌گذارد. بر اساس پیش‌بینی خالق رمز ارز اتریوم یعنی ویتالیک بوترین، آخرین سختی در ماینینگ بلاک‌ها و استخراج شدن‌شان که به میزان قابل توجه‌ای زیاد است، در سال ۲۰۲۱ ایجاد می‌شود.

افزایش سختی استخراج در سال 2016

دلایل ایجاد بمب سختی اتریوم

بمب سختی اتریوم به دلایل مختلفی به وجود می‌آید که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  جلوی ماینرها را می‌گیرد که نتوانند اتریوم استخراج کنند
  • در مقابل فرآیند ماینینگ رمز ارز از اتریوم ۱ ایستاده است و به شبکه زنجیره‌ای اتریوم ۲ منتقل می‌شود
  •  منجر به این می‌شود که فرآیند اثبات کار در شبکه اتریوم، به منظور آپدیت از هاردفورک استفاده کنند. این کار موجب جلوگیری از ایجاد اختلال در شبکه اتریوم می‌شود و از اینکه حجم معاملات به صفر برسند نیز پیشگیری می‌کند

تاثیرات و دلایل وجود بمب سخت اتریوم

به منظور اینکه متوجه شویم بمب سختی اتریوم چقدر روی فرآیند ماینینگ این رمز ارز تاثیر دارد، باید نمودار قدیم اتریوم را بررسی کنیم. بر اساس یک مکانیزم پله‌ای، پس از اینکه زنجیره‌ها در شبکه بیشتر می‌شوند، تعداد بلاک‌ها نیز افزایش می‌یابند و بلاک‌های بیشتری هم توسط ماینرها استخراج خواهد شد. این به معنای حل معادلات بیشتر است. حالا شاید بپرسید که با این وجود آیا هنوز هم بمب سختی اتریوم لازم است؟ بله، هنوز هم به بمب سختی اتریوم جهت استقرار اتریوم دوم نیاز است. اگر در مورد نحوه بدست آوردن اتریوم رایگان کنجکاو هستید می توانید این مقاله را در قسمت جست و جوی بلاگ، جست و جو نمائید.

وجود اتریوم دوم به منظور پیشرفت اتریوم اول الزامی است و به عنوان یک بلاکچین مستقل باید حتما باشد. بمب سختی اتریوم نه تنها منجر به تعویق شبکه بلاکچین اتریوم ۱ و ۲ می‌شود بلکه منجر به کاهش خرید و فروش‌ها و پیشرفت شبکه و رسیدن شان به عدد ۰ می‌شود.

بمب سختی اتریوم، بقای اتریوم

با وجود بمب سختی اتریوم، حل معادله‌ها به واسطه استخراج‌کنندگان افزایش می‌باید. در واقع بمب سختی در یک الگوریتم استخراج اتریوم با استفاده از مکانیزم  PoW این کار را انجام می‌دهد. بمب سختی اتریوم شیوه‌ای خاص به منظور مشخص کردن زمان خاتمه پیشرفت به منظور انتقال به PoS است. Difficulty Bomb موجب می‌شود تا تمام اکوسیستم به اکوسیستم اتریوم بعد از فورک منتقل شود. اگر این اتفاق نیفتد، پس از اینکه فرایند استخراج بلاک‌ها سخت و زمان آن بیشتر شد، کاربران در بلاکچینی قرار می‌گیرند که پیشرفتی نخواهد داشت.

سوالات متداول

بمب سختی اتریوم چگونه عمل می‌کند؟

بمب سختی اتریوم یک تعدیل کد است که تأیید تراکنش‌های روی بلاک چین و کسب پاداش تحت مکانیزم اجماع اثبات کار را برای ماینرها بسیار سخت‌تر می‌کند.

بعد از هارد فورک چه اتفاقی برای اتریوم‌های ما می افتد؟

پس از هارد فورک، اتریوم کلاسیک هیچ به روز رسانی مستقیمی از زنجیره اتریوم دریافت نکرده است. اتریوم کلاسیک و اتریوم به عنوان پروژه‌های مجزا نگهداری می‌شوند و تیم‌های توسعه متفاوتی در هر یک مشارکت دارند.

چه چیزی دشواری شبکه اتریوم را تعیین می‌کند؟

هر ارز دیجیتال دارای میانگین زمان از پیش تعیین شده برای یافتن بلوک است که توسط یک شبکه مدیریت می شود. اگر تعداد ماینرها افزایش یابد، هش ریت شبکه افزایش می یابد. زمان یافتن بلوک موثر کمتر از مقدار از پیش تعیین شده می‌شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
investopedia
در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا