مقالات ارز دیجیتال

آپدیت شانگهای اتریوم چیست؟ بررسی کامل فورک شانگهای اتریوم

اتریوم (ETH) یکی از پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار کریپتو است که تاکنون بلاکچین آن تغییراتی زیادی را تجربه کرده است. هر یک از این آپدیت‌ها باعث بهبود عملکرد شبکه و افزایش محبوبیت آن شده‌اند. بروزرسانی شانگهای که به‌عنوان بزرگترین آپدیت اتریوم ۲ شناخته می‌شود، اخیراً جنجال‌های زیادی را به پا کرده و اگر همه چیز طبق پیشبینی‌ها دنبال شود، به کاهش هزینه و افزایش سرعت تراکنش‌ها منجر خواهد شد. در این مقاله، فورک شانگهای اتریوم را به‌طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آپدیت شانگهای اتریوم چیست؟

بلاکچین اتریوم در سپتامبر ۲۰۲۲ تصمیم خود را برای کوچ به سمت مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) نهایی کرد. قبل از این تاریخ اتریوم برای پیشبرد اهداف خود از مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) برای پردازش و اعتبارسنجی تراکنش‌های ETH استفاده می‌کرد. اکنون کاربرانی که قصد شرکت در اعتبارسنجی را دارند نیاز به حل پازل‌های محاسباتی نخواهند داشت و به جای آن باید تا ۳۲ عدد ETH را استیک  کنند. از زمانی که شبکه اصلی اتریوم با زنجیره PoS Beacon ادغام شد، کاربران نمی‌توانستند مبلغ سهام خود را حذف کنند.

به روز رسانی شانگهای اتریوم این مشکل را برطرف کرده و امکان برداشت را برای کاربران فراهم می‌کند. توسعه‌دهندگان ETH در ۵ ژانویه ۲۰۲۳ با ارتقای شانگهای اتریوم در مارس ۲۰۲۳ موافقت کردند. کاربران می‌توانند فورک شانگهای اتریوم را که در یک شبکه آزمایشی عمومی اجرا می‌شود را در پایان فوریه ۲۰۲۳ آزمایش و اجرا کنند. آپدیت شانگهای اتریوم روی پیشنهاد بهبود EIP-4895 تمرکز دارد. اما در کنار EIP-4895، چندین EIP دیگر نیز با به روز رسانی شانگهای اتریوم تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

تغییرات به روز رسانی شانگهای اتریوم چیست؟

اهمیت به روز رسانی شانگهای اتریوم چیست؟

آپدیت شانگهای با دلایل مختلفی انجام می‌شود و مزایای بسیار زیادی دارد. پیش بینی‌ها حاکی از این است که این آپدیت نقش مهمی در پیشرفت ETH خواهد داشت و می‌تواند مشکلات عمده شبکه اتریوم را برطرف کند. بنابراین به روز رسانی شانگهای مهم است چون:

  • کاهش هزینه‌های گس: یکی از بهترین و جذاب‌ترین تاثیراتی که به روز رسانی شانگهای ایجاد می‌کند کمک به کاهش هزینه‌های گس است. کاهش این هزینه‌ها برای راه‌حل‌های لایه دوم اتریوم است. این راه‌حل‌ها به استفاده بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر از ETH کمک می‌کند. پس به روز رسانی شانگهای باعث کاهش هزینه استفاده از اتریوم می‌شود.
  • امکان لغو و برداشت اتریوم‌های استیک شده: تا قبل از این افرادی که قصد شرکت در اعتبارسنجی اتریوم را داشتند باید مقدار مشخصی ETH را در یک قرارداد هوشمند بلاک می‌کردند. اما آپدیت شانگهای به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که بتوانند سرمایه خود را از حالت قفل در آورده و آن را برداشت کنند.
  • ارتقا قراردادهای هوشمند: اتریوم به‌عنوان بزرگترین بلاکچین از قراردادهای هوشمند زیادی پشتیبانی می‌کند. با توجه به قدرت بالای شبکه ETH، انتظار می‌رود که این قراردادها از لحاظ توسعه نسبت به بقیه پیشتاز باشند. به روز رسانی شانگهای اتریوم این شرایط را فراهم می‌کند که قراردادهای هوشمند بیش از قبل توسعه یابند.

بروزرسانی شانگهای در چه تاریخی انجام می شود؟

طبق گفته‌ها، هارد فورک شانگهای اتریوم در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ انجام می‌شود. برخی از افراد معتقدند که این بروزرسانی در ماه سپتامبر اجرا می‌شود و برخی دیگر معتقدند تاریخ دقیق این آپدیت برای مارس ۲۰۲۳ است. با این حال باید منتظر بمانیم و نتیجه را مشاهده کنیم. آنچه که مشخص است این آپدیت در سال ۲۰۲۳ اتفاق می‌افتد و تاثیر بسیار زیادی روی ETH خواهد گذاشت. بنابراین از آنجا که  این بروزرسانی نقش مهمی در بهبود عملکرد اتریوم خواهد داشت، بهتر است اخبار مربوط به فورک شانگهای ETH را از وبسایت Ethereum دنبال کنید تا از زمان دقیق اجرای آن باخبر شوید.

تاثیر بروزرسانی شانگهای بر قیمت اتریوم

به روز رسانی شانگهای ETH توجه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران اتریوم را به سمت خود جلب کرده است. به طور قطع نمی‌توان گفت که اجرای EIP-4895 تاثیر مثبتی روی قیمت اتریوم خواهد گذاشت اما بی‌تاثیر هم نخواهد بود. چرا که طبق داده‌های استخراج شده از Staking Rewards، حدود ۱۴/۰۹ درصد از کل اتریوم‌ها قفل شده‌اند و قابل برداشت نیستند. بنابراین اگر شانگهای اجرایی شود تمامی این دارایی‌ها قابل برداشت خواهند شد و این موضوع باعث افزایش نقدینگی در بازار می‌شود.

تاثیرات آپدیت شانگهای اتریوم

البته برخی از کارشناسان معتقدند که با توجه به قیمت مناسب ETH، اغلب افراد بلافاصله پس از آزاد شدن دارایی‌های خود، آن‌ها را به فروش می‌رسانند. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد فشار روانی برای دوست‌داران اتریوم شده و منجر به کاهش قیمت اتریوم شود. پس معامله‌گران و سرمایه‌گذاران باید کاملا هوشیار باشند تا در اثر این آپدیت با ضرر رو‌به‌رو نشوند.

اما یک نظریه دیگر هم وجود دارد. با توجه به کاهش قیمت اتریوم از سقف خود پیش‌بینی می‌شود که کاربران ETH خود را هولد کنند. در واقع افزایش نقدینگی در بازار اتریوم باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران به‌طور مستقیم از اتریوم برای سوددهی استفاده کنند. به‌عبارتی علی‌رغم هر آنچه که با آپدیت شانگهای رخ خواهد داد، آزاد شدن دارایی‌ها و افزایش نقدینگی باعث می‌شود که تعادل بیشتری در بازار ETH برقرار شود.

آپدیت شانگهای و تاثیر آن روی بهبود ETH

آپدیت شانگهای یکی از طرح‌های جذاب و کاربردی است که با هدف بهبود عملکرد شبکه اتریوم ارائه شده است. این بروزرسانی در اوایل سال ۲۰۲۳ قطعی شد و قرار است که در نیمه دوم امسال (ماه مارس) اجرا شود. ارتقاء شانگهای به کاهش هزینه‌های تراکنش ETH، بهبود قراردادهای هوشمند و همچنین برداشت دارایی‌های قفل شده سرمایه‌گذاران کمک می‌کند. در واقع این آپدیت باعث می‌شود که نقدینگی در بازار اتریوم افزایش یافته و تعادل بیشتری در این شبکه برقرار شود. پس می‌توان پیش‌ بینی کرد که آپدیت شانگهای نقش مهمی در بهبود عملکرد این شبکه دارد و باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران بتوانند به‌راحتی از این شبکه استفاده کنند.

نظر شما چیست؟ تاثیر فورک شانگهای را بر آینده اتریوم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۳

منبع
coindcx.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
نگار ابوالمعالی
نگار ابوالمعالی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من استیک اتریوم انجام دادم و قفل شده به مدت ۱۸۰ روز امکان کلاهبرداری و از بین رفتن پول هست یا خیر ؟؟؟

ر رواقی
ر رواقی
11 ماه قبل

سلام و عرض ادب
امکان از دست رفتن سرمایه وجود ندارد. اما اگر به هر دلیلی فعالیت ولیدیتور انتخابی شما متوقف شود، سود شما هم متنوقف خواهد شد. بنابراین مهمترین نکته در استیکینگ انتخاب ولیدیتور معتبر است.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا